Vilka vinterbyxor är bäst?

fredrick

Aktiv medlem
Är på jakt efter 2 par nya byxor för Göteborgsvintern, ett par utan padding och ett par med padding.
Skall fungera för både lvg och mtb.

Önskan 1 - Hängslen, padding, vatten- samt vindavvisande och varma.
Önskan 2 - Hängslen, vatten- samt vindavvisande och varma, lite mer åt överdragshållet.

Craft har en bra vinterbyxa utan padding, mycket varm och skön, håller bort väta bra. Heter något med Storm, tror jag. Köpte på XXL för tre år sedan, även bra blixtlås. Cklade med den i drygt tre timmar idag, lite fint regn och några plusgrader. Castelli nanoflex är kallare över knäna och sitter tight, med padding.

Jag kör med varma tights och så har jag ett par MTB shorts av trail-modell utanpå. Endura Humvee tror jag dom heter. På så sätt skyddar jag rumpan mot väta och skrevet mot kyla utan att det blir toksvettigt. Men proffsen i byn kör med varma vintertights har jag sett.

GeKås säljer ett par överdragsbibs från Astral för typ 400 spänn har jag för mig. Flossad insida och vatten/vindtät framsida på benen. Extremt prisvärd.

Jag köpte ett par långbyxor med hängslen på XXL för ungefär ett år sen. Grymt nöjd med dem. Var ute på en runda i dag i runt fyra minusgrader med enbart de byxorna på benen, utan att bli kall på knän och så. Just nu ligger de och snurrar i tvättmaskinen, men jag kan återkomma senare med märke och modell. :)

Ja, mina har jag svårt att få upp över låren, och då är jag ändå ingen Förstemann direkt. Men det är ju lite lycra i byxorna, så med några välplacerade ryck och drag brukar jag få dem hela vägen upp.

pero02 sa:
Passa er, många vinterbyxor har usel passform. Verkar vara sydda för fet mage och spagettiben.
Jag håller med om att många är dålig passform men problemet är snarast de så jäkla korta benen på alla byxor. Knappt de blir längre med storlekarna heller..

Rattnalle sa:
pero02 sa:
Passa er, många vinterbyxor har usel passform. Verkar vara sydda för fet mage och spagettiben.
Jag håller med om att många är dålig passform men problemet är snarast de så jäkla korta benen på alla byxor. Knappt de blir längre med storlekarna heller..
Då min herre bör du prova specialized element bibs.
Du bor i regnghöettoborg så jag garanterar inte vattenbeständighet dock.

Mycket komfortabla för en känslig Stuart också. Stuart är slang för stjärt ibland.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Rattnalle sa:
pero02 sa:
Då min herre bör du prova specialized element bibs.
Du bor i regnghöettoborg så jag garanterar inte vattenbeständighet dock.

Mycket komfortabla för en känslig Stuart också. Stuart är slang för stjärt ibland.
Det egna behovet är ganska måttligt eftersom jag bara cyklar mtb i kyla och då oftast kombinerar benvärmare och shorts. Har iofs ett par Pearl Izumi tights som sitter helt OK men det saknas 3-4 cm i benen för att de ska vara perfekta.

Friskar upp denna högaktuella tråd, då det gått några år och nya modeller troligen dykt upp.

Rekommendation på varma långa cykelbyxor med hängslen för landsvägsbruk för temperaturer upp till -8C?
Berätta även hur de upplevs i storlekarna.

Friskar upp denna högaktuella tråd, då det gått några år och nya modeller troligen dykt upp.

Rekommendation på varma långa cykelbyxor med hängslen för landsvägsbruk för temperaturer upp till -8C?
Berätta även hur de upplevs i storlekarna.
Är väldigt nöjd med mina Victory Chimp, dock skulle jag gå upp en storlek den dagen jag köper ett par nya.

Upp till -8 C? I vilket fall måste jag hålla med om Pearl Izumi Amfib-förslaget ovan. En Brasklapp måste dock vara, att jag inte behövt byta.

Senast ändrad:
Tog mig till XXL och testade Gore C3 WS Bibtights konstaterade att de var skapade för slankare och längre ben än mina. Det var vindtäta, men lite väl styva, som ett par nya tjocka jeans och saknade stretch på övre delen av framsidan av byxorna. På en annan cyklist än mig, kan det säkert bli bra. Kanske som pendlarbyxor.

https://www.xxl.se/gore-wear-c3-ws-bibtights-w-pad-22-23-cykelbyxa-herr-svart/p/1150289_1_Style
Jag köpte faktiskt ett par sådana idag.
Ska bli spännande att prova dom.

Tillbaka
Topp