Vilka wattpedaler?

Vilka wattpedaler?
Inte svar på din fråga, men du vet att Garmin har SPD-SL numera?

Jag vet, men Garmin är inte ett alternativ.

Vilka wattpedaler?
Är det någon som har något nytt om när Favero kommer med axlar passande till Shimanos lvg-pedaler?
Jag mailade med Favero den 26/5, och de svarade faktiskt att axlar till SPD-SL är på G, de ska bara vara "några veckor" bort. Pris frågade jag inte om, men de borde ju inte bli dyrare än deras kompletta pedaler i alla fall.

Vilka wattpedaler?
Vilka wattpedaler?
Vilka wattpedaler?
Nu väntar jag bara på om de går att använda med t.ex. PD-ES600 och eller PD-A600-kroppar. Inte enligt officiella listan på kompatibla pedalkroppar, men ryktena säger att pedalaxlarna är snudd på identiska med de som ska vara kompatibla.

Vilka wattpedaler?
Spanar efter flats. Kikat i lite webbutiker men på bilderna ser alla hiskeligt komplicerade ut. Enkel eller dubbelsidig spelar mindre roll men ANT+ och Bluetooth (tror jag) är krav.

Vilka wattpedaler?
Några som har lite inspel på enkel kontra dubbelsidiga wattmätare? Är dubbelsidiga värt det?
Det beror på syftet. Vill du ha en mätpunkt för din träning bara duger enkelsidigt så länge du alltid använder den i din träning. Har du t.ex. en obalans så du är starkare på vänster och har en vänstervev, kommer den ju visa mycket högre watt än du egentligen producerar då den dubblar effekten på ena sidan bara. Det spelar i sig ju ingen roll om du alltid använder samma mätare och ser talet som en referenspunkt bara för träningen snarare än ett absolut värde.

Med en dubbelsidig får du ett mer korrekt tal avseende sann effekt men det spelar ingen egentlig roll för din träning. Sen är fördelen med t.ex. dubbelsidiga pedaler att de kan skiftas mellan cyklar enkelt samt att du kan upptäcka obalanser lättare (det är få som alltid har en 50/50 balans).
Ibland kan det finnas en vits att försöka jobba på balansen t.ex. efter skada.

Men för att bara träna mer strukturerat räcker enkelsidig långt.

Vilka wattpedaler?
Det beror på syftet. Vill du ha en mätpunkt för din träning bara duger enkelsidigt så länge du alltid använder den i din träning. Har du t.ex. en obalans så du är starkare på vänster och har en vänstervev, kommer den ju visa mycket högre watt än du egentligen producerar då den dubblar effekten på ena sidan bara. Det spelar i sig ju ingen roll om du alltid använder samma mätare och ser talet som en referenspunkt bara för träningen snarare än ett absolut värde.

Med en dubbelsidig får du ett mer korrekt tal avseende sann effekt men det spelar ingen egentlig roll för din träning. Sen är fördelen med t.ex. dubbelsidiga pedaler att de kan skiftas mellan cyklar enkelt samt att du kan upptäcka obalanser lättare (det är få som alltid har en 50/50 balans).
Ibland kan det finnas en vits att försöka jobba på balansen t.ex. efter skada.

Men för att bara träna mer strukturerat räcker enkelsidig långt.
Förutsatt att man konsekvent är starkare i ena benet och det inte rör sig lite :-)

Tillbaka
Topp