Vilka wirear kör ni med och är ni nöjda?

Biltema samt Shimano. Känner ingen skillnad.

Språklig anmärkning:
Svenska Akademin (som instiftades av Gustav lll och nu är statens myndighet beträffande svenksa språket) har bestämt att alla låneord ska försvenskas både grammatiskt och stavningsmässigt så att t.ex. det ska heta:

singularis: En video (om musikvideo)
pluralis: Fera videor

Detta gäller även stavning av låneord. "Wire" på engelsak blir "vajer" på svenska:

singularis: En vajer
pluralis: Flera vajrar

Många använder den engelska pluralisformen och säger fortfarande "videos". Kan man inte enas om att använda det försvenskade "videor" som många tycker låter avigt så kanske Svenska Akademin får ändra sig. Man kan ju inte besluta om ett språkbruk som inte är förankrat i folkmun..

Nix, Svenska Akademin är inte någon stalig myndighet och bestämmer inte hur låneord ska behandlas.

Från deras hemsida:"Svenska akademien är en fristående kulturinstitution, grundad 1786 av Gustaf III med uppgift att främja svenska språket och litteraturen." Deras SAOL är i huvudsak deskriptiv,även om den i vissa avseenden agerar för att vara normerande.

Vi har dock Svenska språknämnden som är ett organ för språkvård. De har dock inte heller någon "rätt" att "besluta" hur sprket ska se ut, men de ger ut rekommendationer för hur man bör skriva. Trycksaken Svenska språknämndens skrivregler är utmärkt och borde finnas ,om inte i varje hem, så åtmistone på varje kontor.

/Magnus

Jepp Tbenet har rätt...

Och Ang. VAJRAR så använder jag shimanos M-system som följde med till mina LX bromsar, växlarna får nöja sig med billigare SRAM vajrar i okända höljen som kanske kan komma att bytas om det börjar gå trögt (en bit hölje är faktiskt bromshölje men det funkar...). Märker ingen direkt skillnad mellan nya och gamla vajrar förrutom att dom gamla gick trögare ;). tror inte att det är så himla känsligt. Bara vajern inte töjer sig borde det inte vara några problem, sen kanske teflonvajer är lite bättre än annan eftersom dom glider lättare och rost/oxid har svårare att få fäste då.

Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------

> singularis: En video (om musikvideo)
> pluralis: Fera videor

Heter det inte isåfall "flera"? ;)

jag behöver nytt vajer/höljekit till min bakbroms...
frambromsen går helt perfekt, smidigt och jämnt, men bakbromsen är lite trög
det påverkar inte funktionen men känslan är jättetråkig.
jag har kortat ner höljet så att det inte är fula och dumma böjar vid sadelstolpsklämman eller vid styret.
jag har rengjort vajern och haft på fett och det hjälpte knappt.

själva bromsarna går mjukt och fint.

tror ni det blir bättre om man köper några av de där lågfriktionsgrejerna som finns, eller är det helt enkelt så att bakbromsen alltid är lite mindre rolig än frambromsen när det gäller vajerbromsar?

Prova att byta vajer för det brukar inte(?) vara någon större skillnad mellan fram och bakbromsen. Iaf inte för mig. Att fetta in vajrar är kanske inte så bra eftersom det fastnar massa skit i dom då som gör att dom går ännu trögare har jag läst i någon tråd här på Happy. Kolla i läsvärt där finns en tråd har jag för mig.

Ang vajrar och vad som gör skillnad. Har ni testat Avid's Rollamajig? Jag hade en på min förra hoj, och det gjorde verkligen susen för växlingarna.

av009.jpg

/Johan

Måste fråga. Är det någon som har märkt skillnad på vajer och vajer? Vilket märke m.m.
Nog för att vi är väldigt prylgalna här på happy, men att ha en viss vajer är väl att ta i?? eller...?

ja kör me nåra som e plastöverdragna...e de Gore va? har för mig de...funkar skitbra...har inte varit några probs me växlingarna...XT reglage+XTRbakväxel...eftersom att det bara är bakväxeln som har vajer kan ja inte säga något om nått annat=)

Shimanos nya vire-set SP-41 (XTR) är helt överlägsna andra vajrar. De är lätta att montera, håller länge och ger lägst friktion. Bäst helt enkelt!
/Thomas

Måste fråga: Är det standard vajerände (fäst plupp) på alla växelvajrar? Eller är det märkesspecifikt Shimano, SRAM osv.

på den vajer ja köpte till min merida så satt där en klump i var ände...de två vanliga storlekarna...

Edit:förstod du? gjorde knappt ja=P

Senast redigerad av en moderator:
Titex: Om det var mej du svarade så tror jag att jag förstår... Du menar väl växelvajrar nu va? Det är alltså bara att klippa av i rätt ände (den man inte ska använda) men sen är ju frågan gör Shimano vajrar som passar med SRAM eller är det två olika Shimano specifika ändar?

tror inte de va växelvajrar nä...kör SS på den=)...har för mig att ja var ganska så trött när ja skrev de...lite smått förvirrad...=)...men de bör vara samma...har ja för mig..min var alltså bromsvajer...

e nog ganska trött nu också=)...

TBone Skrev:
> > Nix, Svenska Akademin är inte någon stalig
> myndighet och bestämmer inte hur låneord ska
> behandlas.
>
> Från deras hemsida:"Svenska akademien är en
> fristående kulturinstitution, grundad 1786 av
> Gustaf III med uppgift att främja svenska språket
> och litteraturen." Deras SAOL är i huvudsak
> deskriptiv,även om den i vissa avseenden agerar
> för att vara normerande.
>
> Vi har dock Svenska språknämnden som är ett organ
> för språkvård. De har dock inte heller någon
> "rätt" att "besluta" hur sprket ska se ut, men de
> ger ut rekommendationer för hur man bör skriva.
> Trycksaken Svenska språknämndens skrivregler är
> utmärkt och borde finnas ,om inte i varje hem, så
> åtmistone på varje kontor.
>
> /Magnus
>
Ok då, för övrig var det en massa andr saker som var fel i mitt inlägg såsom stavningen av "svenska". Så man ska inte ta mig för allvarligt på orden.

Fan vad det är skönt att cykla asfalt, förresten! Körde landsväg med ett femtontal landsvägare tillika Fredrikshofvare från Farsta mot Södertälje i solskenet idag(var dock tvungen att avbryta).

biltema vajrar funkar bra än så länge har ja märkt .. har kört på dom i ca:5-6 månader och dom håler fint och dom kostar ju bara 9:90kr styck =)

Mycket OT:

Missade denna tråd då den var aktiv, men eftersom språkbruk har tagits upp måste jag ta tillfället i akt och spy galla över en viss reklamfilm:
"... crunchiga flingor..." crucnhiga? CRUNCHIGA!?!?!?!
vad är det för klappträ som........ förb*..... och vid slaget om ........ tänker med ändal..... *massa slumpmässig galla* ....... !!!

*andas ut långsamt* umm... ja, ni fattar ;)

"Dessa knapriga flingor..." eller
"Dessa knastriga flingor" eller
"Dessa frasiga flingor" eller...

Ja, vi har ett rikt språk, det är bara att välja och vraka bland adjektiven.

[Freeride] EriC:
den stärsta skillnaden jag hittat är att de dyrare framförallt inte sträcker på sig i samma utsträckning som billigare vajrar gör (tänker främst på shimano).

Jag har själv jagwire carbon kit, med dess vajrar.. har för mig att växel vajrarna är teflonbelagda, har inte riktigt 100% koll på det, men de har faktiskt inte sträkt sig en mm vad jag har märkt, skruvar ytterst sällan på växlarna, framväxeln har jag aldrig rört.. bakväxeln har man varit på enstaka gånger.

huruvida shimanos dyrare växel o bromsvajrar fungerar vet jag inte.. kan dock konstatera att deras billigare är bra mycke sämre än jagwire's.

Har kört med "billiga" Cykelcity vajrar i flera år på olika cyklar och de fungerar alldeles utmärkt. Höljena har jag köpt som metervara, teflonrör inne, de har också fungerat helt ok. Har inte behövt justera om växlarna nämnvärt, det är väl de första turerna med nya vajrar som man för kolla att allt växlar bra, sen är det bara att köra.

/Leo

Jag låt installeras Gore vajrar på min Hoo Koo under MTB VM 1994 och noterade att det blev plötsligt 3 växlingar bak istället för en (var tvungen att kalibrera om tummen!) Jag har provat andra sedan dess men har aldrig haft anledningen att vara missnöjd med Gore.

Gore är outstanding jämfört med det mesta. Avid skall också ha bra vajrar men de har jag inte prövat. Eftersom en vajer fyller en ganska basal funktion tycker jag inte att det räcker med "det funkar". Det skall vara perfekt och inget annat märke har hittills gett samma känsla. I årets biltemakatalog såg jag att de hade kopior på Gore för 1/3 av priset. Har dock ingen aning om kvalitet och livslängd på dessa.

Biltemas verkar vara exakt samma som jagwires som kostar 3ggr så mycket. Jag skall ta mig en närmare titt på dem vid tillfälle.

/rikard

Kör Biltemas teflonvariant på vintercykeln, bytte tidigt i våras så det är svårt att säga hur de fungerar efter väta och lera, annars inga problem. Hittills har alla vajrar jag haft tjôrvat igen efter att man har cyklat mycket i rejäl lera och väta.

Kommer sätt Biltemavajrar på skogcykeln nästa gång och funkar det inte bra investerar jag i Gore!

Ett tips för alla er som har problem med smuts och kärvande växelvajrar. Kör heldraget hölje! Det hindrar skiten att tränga in, det är rent ut sagt idiotiskt att ha växelvajerhöljen som är korta stumpar och där vajern exponeras för vatten/lera/skit och följer sig in i höljet.

Har kört heldraget vajerhölje till bakväxeln i snart två år, utan att röra/rengöra eller byta vajer! Helt underbart exakta växlingar fortfarande. Vajerhöljet är standard metervara från Cykelcity, vajern standard XT som följde med reglagen.

/Leo

Hur har du löst fastsättningen? Buntband? Har du dragit samma väg som det var innan?
Jag offrar gärna några gramm på viktaltaret bara man slipper byta vire/hölje varje säsong!

Leo Skrev:
> Har kört heldraget vajerhölje till bakväxeln i
> snart två år, utan att röra/rengöra eller byta
> vajer! Helt underbart exakta växlingar
> fortfarande. Vajerhöljet är standard metervara
> från Cykelcity, vajern standard XT som följde med
> reglagen.

42Hz Skrev:
> Hur har du löst fastsättningen?

Ett sätt är att borra ur fästena på ramen så det går att köra igenom hela höljet. En aning destruktivt måhända, men det finns någon produkt (ändhylsor till höljena) för att återgå till deldraget igen.

Jag skulle gärna köra den varianten men jag borrar ogärna i Pricken och det blir ingen 'snygg' dragning annars :(

Har en Cannondale Scalpel som fodrar ett helt obrutet vajerhölde till bakväxeln, dvs dryga metern !

Kan av erfarenhet säga att det ÄR skillnad på wirar och wirar.

Körde ursprungligen med GORE som fungerar utmärkt och länge, pga av det väl kapslade utförandet som inte släpper in smuts/vatten. Dessa verkar dock nuförtiden helt omöjliga (ständigt restade) att få tag i (nån som vet var ?)

Provade i vintras (lite i panik) Biltemas kablar som jag förvillat mig och trott var gjorda på samma koncept. Fungerade inte alls. Bakväxeln bara hoppade och man kunde tydligt se att läget blev olika om man växlade ner eller upp till samma bakdrev, dvs friktionen var alldeles för hög, och fjädern orkade inte centrera växeln korrekt.

Köpte ett par BBB teflonbehandlade wirar o höljen och hoppades på bättre lycka, men icke. Lite bättre men inte mycket.

Fick tipset att använda XTR-wirar med standard Shimano höljen. Besökte min LBS och fick direkt höljena men wirarna fick beställas. Provade då under tiden mina BBB wirar i Shimanohöljen. Ytterligare lite bättre men fortfarande allt annat än önskvärd funktion på mina nyinförskaffade (begagnade) XTR-03 växlar/reglage. I väntan på XTR-wiren började jag nästan misströsta över att de nyinförskaffade reglagen var ett nerköp från mina gamla gripshift.

Sen kom frälsaren. En XTR-wire träddes i Shimano std kabelhöljet och vips var det som att växla i smör, och varenda växling satt klockrent.

Mvh / Lars

Tillbaka
Topp