vilka XC-däck ska jag välja?

Vilken gummiblandningar kör du på dessa däck?

SpeedGrid greppar riktigt dålig på blötta stenhällar. Jag skulle tänka att Speed är ännu sämre, men kanske inte?
Det skulle jag givetvis skrivit. Jag kör med den äldre varianten då jag lyckats köpa på mig alldeles för mycket däck. Men är inne på sista paret nu. Körde dock alltid snakeskin före liteskin då jag tyckte liteskin hade för känsliga väggar.

Det skulle jag givetvis skrivit. Jag kör med den äldre varianten då jag lyckats köpa på mig alldeles för mycket däck. Men är inne på sista paret nu. Körde dock alltid snakeskin före liteskin då jag tyckte liteskin hade för känsliga väggar.

Men det är stommen du skriver om, jag frågade om gummiblandningen.

tror det fanns soft osv även på dem bara andra namn. Minns inte vad de hette men rött, blått och lila eller nåt. Snakeskin är väl casing

Casing är nu race, ground, gravity och DH? Jag kör race och speed / speed grip respektive speed / speed ( det senare var felköp tror jag)

Jag har två uppsättningar och efter isaberg råkade jag förväxla dotterns och mina- kan inte påstå att jag märker nån skillnad

Men det är stommen du skriver om, jag frågade om gummiblandningen.
tror det fanns soft osv även på dem bara andra namn. Minns inte vad de hette men rött, blått och lila eller nåt. Snakeskin är väl casing

Casing är nu race, ground, gravity och DH? Jag kör race och speed / speed grip respektive speed / speed ( det senare var felköp tror jag)

Jag har två uppsättningar och efter isaberg råkade jag förväxla dotterns och mina- kan inte påstå att jag märker nån skillnad
Ah ok. Det är den med röd rand jag haft och är således speed då?

Ah ok. Det är den med röd rand jag haft och är således speed då?

Ja.

Men då är jag lite förvånad att du tycker att Ralph greppar bättre en Ron på hala hällar. Jag kör själva inte XC och har inte kört Schwalbe sedan länge. Min son klagade mycket på Ron i SpeedGrip när det var blöt på hösten.

Ja.

Men då är jag lite förvånad att du tycker att Ralph greppar bättre en Ron på hala hällar. Jag kör själva inte XC och har inte kört Schwalbe sedan länge. Min son klagade mycket på Ron i SpeedGrip när det var blöt på hösten.
Ja, jag är inte på det klara varför men jag tycker att det är stor skillnad. Det kan vara att jag får en bättre känsla och mindre överraskningar med Ralph medans Ron helt plötsligt sticker iväg vilket gör att man blir mer stel och gör saken värre.

Min fru körde med Ron under en kort period på sin 27,5" och vill aldrig se dessa däck igen. Men hon kör nu uteslutande Recon Race och gillar de skarpt.

Detta är en av de trådar jag följer med nöje och tycker är intressant men har aldrig haft något vettigt att komma med :)

Det jag tycker är avgörande för huruvida jag tar mig fram över hällar och rötter vid regn är däcktrycket. Kanske är det så att personer som upplever samma däck olika beror på så mycket mer än bara vad det är för däck? Men det är ju helt andra trådar ?

Detta är en av de trådar jag följer med nöje och tycker är intressant men har aldrig haft något vettigt att komma med :)

Det jag tycker är avgörande för huruvida jag tar mig fram över hällar och rötter vid regn är däcktrycket. Kanske är det så att personer som upplever samma däck olika beror på så mycket mer än bara vad det är för däck? Men det är ju helt andra trådar ?
Det gör givetvis mest skillnad. Som tillägg så brukar jag ligga runt 1,5-1,6 (slanglöst, 75kg). Tycker det fungerar bra för mig. Kanske borde jag ha gått lägre för att se om jag fick bukt på problemen.

Ray är faktiskt det däck jag någonsin varit mest nöjd med. Inser det nu när jag kör med Aspen fram och bak och ibland får framhjulssläpp… trivs däremot bättre med Aspen bak än Ralph, så funderar på att behålla det bak och byta till Ray fram igen även om kombination av olika tillverkare skulle svida ?

Hans Dampf får så dålig kritik och DHR så total positiv att jag kör MM fram och DHR bak. Tycker det går rätt lätt att leva med - men jag skiter ju även i hur ventilen är relativt llogo så det är inte för alla.
Nu verkar det finnas några nya bakdäck att ta ställning till för gravity så jag får läsa på. Nu när jag är underdäckad bortom räddning på stig så tänkte jag 2025 överdäcka för park

På hala rötter är låg däcktryck det enda som ger klart märkbar effekt. Men på blöta hällar kan gummiblandningen göra lika mycket. På blöt, slätt underlag är Schwalbes SpeedGrip gummi ökänt dålig. Min son fick aldrig bakhjulssläpp igen efter byte till Maxxis däck med Dual gummi.

På hala rötter är låg däcktryck det enda som ger klart märkbar effekt. Men på blöta hällar kan gummiblandningen göra lika mycket. På blöt, slätt underlag är Schwalbes SpeedGrip gummi ökänt dålig. Min son fick aldrig bakhjulssläpp igen efter byte till Maxxis däck med Dual gummi.
Instämmer. Testade att sänka trycket i däcken lite inför dagens regntur. Det är verkligen uselt grepp på blöta hällar och rötter med schwalbes speedgrip ?

Jävlar då skrev jag fel. Jo jag har addix speed
20240823_163047.jpg

Jag skulle tänka att Speed inte är bättre på blöta rötter och hällar än SpeedGrip, men kanske också inte sämre. Speed är dock klart till XC så då förväntar man sig inte mycket grepp. SpeedGrip är Schwalbes standardgummi till stigdäck, men jag skulle aldrig rekommendera det till en stigcykel förutom om man aldrig cyklar på blöta stigar.

Kollade nu mitt framdäck. Ser ut som Ray mönster?

Bilagor

• 20240823_172107.jpg
    20240823_172107.jpg
    672.9 KB · Besök: 74
  • 20240823_172104.jpg
    20240823_172104.jpg
    570.9 KB · Besök: 63
Jaha då sitter ett par färska wicked will 2.40 super ground på istället för vittoria barzo. Glömde kontrollväga båda däcken men det ena vägde 822 g(listat 830). Jag tror stenhårt på de här. De ser väldigt grova ut på bild men på sidbilden ser man att mönstret inte är så farligt djupt/högt
1000008593.jpg
1000008596.jpg
1000008602.jpg
1000008603.jpg

Ja jag håller med. Men det är ju inga enduro-sulor så att säga. Kör man där det är mycket ruggigt stök kan det nog vara värt att välja "super trail" och då landar du på 920 g. Även det rätt hyfsat.
Vill gärna veta vad du tycker om will när du hinner testa, sitter med fingret på köpknappen på olika däck men har inte bestämt vilka än ?

Vill man ha bra grepp fram när det är blött har för mig Nobby Nic SuperGround Soft fram och WW Superground Speedgrip bak varit en bra kombo, gillar inte Speedgrip fram när det är blött på hällar och rötter. Det är synd att det inte finns WW SuperGround i Soft, utan bara som SuperRace och med transparenta/bruna sidor.

Jag har inte Ralph (än) då jag har burt bak. Ron har jag bara på mindre hjul men skulle säga att Ray ligger under Ron men med mer kant. Det är ju framtaget som framhjul.

Nu när jag tittar på bild är Ray väldigt likt Ralph så möjligen är det ormolja. Det är mönster som skiljer tycker jag
Jag har gärna mer skillnad mellan fram och bak så är nöjd med mitt val och att nästa steg kanske är Ron fram och ralph (eller Ray om man vill snika) bak.
Visa bilaga 721003Visa bilaga 721004
.
Körde exakt denna kombo på vasan, bredd 2.25.
Det är stor skillnad på framdäcket Ray vilket har mer bett.
Jag upplever dock att man får har lite högre tryck i dessa däck, vilket drar ned betyget lite.
Men just som CV däck tycker jag det är fin och bra kombo oavsett väderlek, lite tveksam om jag tycker de är fullt betryggande som vanligt XC däck. De rullar på fint med däcken och sido-greppet är helt okej just för CV.

Körde exakt denna kombo på vasan, bredd 2.25.
Det är stor skillnad på framdäcket Ray vilket har mer bett.
Jag upplever dock att man får har lite högre tryck i dessa däck, vilket drar ned betyget lite.
Men just som CV däck tycker jag det är fin och bra kombo oavsett väderlek, lite tveksam om jag tycker de är fullt betryggande som vanligt XC däck. De rullar på fint med däcken och sido-greppet är helt okej just för CV.
Fullt betryggande är det kanske inte men med dålig kondis så går det ändå inte så fort.
Jag har ett par versioner bak renegade också och de däremot går rakt fram i kurvorna om det inte är snustorrt.

Jag klipper ett av endurospåren ner från klinten med ray / burt också.... Men tävlar mot en 11 åring på hard tail så tar det lugnt

Vill man ha bra grepp fram när det är blött har för mig Nobby Nic SuperGround Soft fram och WW Superground Speedgrip bak varit en bra kombo, gillar inte Speedgrip fram när det är blött på hällar och rötter. Det är synd att det inte finns WW SuperGround i Soft, utan bara som SuperRace och med transparenta/bruna sidor.
Ja lite skumt att soft inte finns i super ground. Jag vill dock inte ha soft under "sommar"-halvåret. Vintertid slänger jag på magic mary super ground soft. De funkar bra när allt är blött, halt och kallt.

Vad tror ni om nobby nic soft fram och nobby nic speedgrip bak, är väldigt mycket rötter och en hel del sten där jag kör. Vill helst ha brun sida men hittar inga nobby soft som har det?

Vad tror ni om nobby nic soft fram och nobby nic speedgrip bak, är väldigt mycket rötter och en hel del sten där jag kör. Vill helst ha brun sida men hittar inga nobby soft som har det?
Funkar alldeles utmärkt det också, enda irriterande är att NN i SpeedGrip, även SuperGround, kan vara väldigt tungt, mitt vägde 970g… men förhoppningsvis har Schwalbe fått till samma vikt på både Soft och Speedgrip nu ?

Vill gärna veta vad du tycker om will när du hinner testa, sitter med fingret på köpknappen på olika däck men har inte bestämt vilka än ?
Var ute igår för första gången på en långtur med wicked will. Jag hade medvetet högre däcktryck i början för att sen testa att sänka. Nu blev det alldeles för högt för mina preferenser så släppte ut en del och då blev det mycket bättre. Jag kommer ju som sagt från 3 år med barzo och de har ju 120 tpi och är väldigt följsamma. WW har 60 och blir ju lite mer stadiga så jag måste vänja mig vid det och laborera med trycket. I övrigt tycker jag de flesta professionella reviews stämde rätt väl. Dvs sjukt bra grepp, väldigt bra bromsverkan, de är lagom runda i formen så inga överraskningar mellan övergången från rakt till kurvtagning, de väger liiite mer än xc-däck vilket märks men inte så det stör, iom greppet samt mönstret så klättrar de sjukt bra. Så jag är väldigt nöjd. Ev skulle man kunna välja ett snabbare bakdäck men jag vill undvika punka. Det som många reviews nämner som ett minus stämmer en del tycker jag. Dvs greppet på "loose over hard". Tänk grusväg med mycket löst grus eller skogsstigar med mycket löst material. Där är väl greppet liiite sämre än t ex Barzo anser jag. Jag gissar på att det kan bero på att barzos dubbar har mindre yta och således greppar bättre vid sådana underlag. Men nu är jag verkligen nere på nitty gritty nivå. Men som sagt jag gillar dem skarpt

800 spänn för rick xc, det blir bojkott. race king på 40i-fälg är nog lättare totalt inkl fälg, och blir 60 mm.

(och hihi, de har streck!)
Förstår inte alls varför man parar en 40 fälg med Race King.

Tycker Race King är nästan ocyklingsbart på stig vad gäller grepp både i kurvor och uppför, men 40 fälg skvallrar om att man är mån om grepp och/eller komfort?

Ska man nöja sig, funkar det väl överlag sannolikt bättre med en 25-30 fälg med valfritt 2,2-2,4 däck vilket bör resultera i mer grepp, komfort och lägre vikt?

Förstår inte alls varför man parar en 40 fälg med Race King.

Tycker Race King är nästan ocyklingsbart på stig vad gäller grepp både i kurvor och uppför, men 40 fälg skvallrar om att man är mån om grepp och/eller komfort?

Ska man nöja sig, funkar det väl överlag sannolikt bättre med en 25-30 fälg med valfritt 2,2-2,4 däck vilket bör resultera i mer grepp, komfort och lägre vikt?
race king protection har jättebra grepp på hällar och i kurvor om man vet var gränsen går. men det är kanske för att jag har breda fälgar :) jag upplever det dessutom snabbt i kurvor, till skillnad från däck med stora sidonabbar, typ racing ralph, som känns automatbroms i kurvorna i jämförelse.

bryr mig egentligen inte om vikt på fälg eller däck, men ville förekomma de som påstår att 40i skulle bli tungt. många kör alu-fälgar i 530-gramsklassen, mina alu 40i väger 590 gram. race king väger 600 gram och blir typ lika stort som ett 2,4 som ofta väger 750-800 gram. rick xc i 2,4 kommer gissar jag kommer väga närmare 800 gram i verkligheten. men som sagt, jag bryr mig inte egentligen.

jag vill ha 1) snabbt rull 2) volym runt 60 mm och 3) stadigt i snabba kurvor med lågt tryck. nu är jag så van vid breda fälgar att jag inte kan gå tillbaka. körde av stigen när jag testade att köra en 27i-fälg.

men vi kollar tillbaka här om några år och ser vad xc-eliten kör på då.

race king protection har jättebra grepp på hällar och i kurvor om man vet var gränsen går. men det är kanske för att jag har breda fälgar :) jag upplever det dessutom snabbt i kurvor, till skillnad från däck med stora sidonabbar, typ racing ralph, som känns automatbroms i kurvorna i jämförelse.

bryr mig egentligen inte om vikt på fälg eller däck, men ville förekomma de som påstår att 40i skulle bli tungt. många kör alu-fälgar i 530-gramsklassen, mina alu 40i väger 590 gram. race king väger 600 gram och blir typ lika stort som ett 2,4 som ofta väger 750-800 gram. rick xc i 2,4 kommer gissar jag kommer väga närmare 800 gram i verkligheten. men som sagt, jag bryr mig inte egentligen.

jag vill ha 1) snabbt rull 2) volym runt 60 mm och 3) stadigt i snabba kurvor med lågt tryck. nu är jag så van vid breda fälgar att jag inte kan gå tillbaka. körde av stigen när jag testade att köra en 27i-fälg.

men vi kollar tillbaka här om några år och ser vad xc-eliten kör på då.
Mitt framhjul 30i komplett väger 590g. Så en fälg på 590 låter galet tungt i mina öron

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp