vilka XC-däck ska jag välja?

Jag bytte tanke mitt i där. Jag menade,
Om jag vill testa lättare däck, vad tror du om fasttrack / renegade jämfört med fasttrack / burt?
Generellt sett så är tyskarna bättra på att göra lättrullade däck. Renegade vet jag inget om men Specialized har väl en ny serie Litedäck med väldigt mjuka stommar som borde rulla lätt. Sen har ju Maxxis nya lätta Ikon ST mm. Kan ju vara ett alternativ för Cykelvasan etc.

Polaren har nya specialized air trak flex lite på sin epic wc och dom rullar fint på stig men hinner inte med mina peyote . Sen har han nybfast trak flex lite på sin epic 8a och verkar rulla likt air trak på stigen. Men bättre grepp men bara kört 2 rundor så kan inte säga amycket mer om dom.

Har ett par "Pirelli Scorpion XC RC Team 29x2.4" på min Scott Spark RC900 i dagsläget och har varit riktigt nöjd. Dock har jag inte så mycket annat att jämföra mot. Bakdäcket börjar bli bra slitet så jag ska beställa nya däck nu snart.
Vad skulle ni rekomendera för däck för ändamål som cykelvasan och liknande cykellopp?
2.4 både fram och bak eller 2.4 fram och 2.2 bak? Vilket märke/modell skulle ni rekomendera?

Har ett par "Pirelli Scorpion XC RC Team 29x2.4" på min Scott Spark RC900 i dagsläget och har varit riktigt nöjd. Dock har jag inte så mycket annat att jämföra mot. Bakdäcket börjar bli bra slitet så jag ska beställa nya däck nu snart.
Vad skulle ni rekomendera för däck för ändamål som cykelvasan och liknande cykellopp?
2.4 både fram och bak eller 2.4 fram och 2.2 bak? Vilket märke/modell skulle ni rekomendera?
Schwable racing ralf bak och ray fram . 2.35

Continental har släppt uppföljaren till Race king nu. Dubnital heter den och kommer in på 650gram för 2,4 " varianten med race blandningen https://www.continental-tires.com/p...isticalDimension=60-622&articleID=01020390000
2,4 ska vara 60 mm, dvs 2,36 tum. det är exakt vad gamla race king blir på 40i-fälg.

de verkar ha ändrat konstruktionen, med ett extra lager under slitbanan. undrar vad det innebär för rullet.

om jag förstår internet rätt har race king protection den här konstruktionen:
continental-race-king-26-x-22-protection-folding-b.webp

och dubnital har ett fjärde lager, i gult här.
dubnital.webp

2,4 ska vara 60 mm, dvs 2,36 tum. det är exakt vad gamla race king blir på 40i-fälg.

de verkar ha ändrat konstruktionen, med ett extra lager under slitbanan. undrar vad det innebär för rullet.

Visa bilaga 763162

Visa bilaga 763163
Inget fel med att köra 40i fälg, men standard för xc idag skulle jag säga är 30i fälg. Då bör även de vara "normen" som man mäter bredden på däcken.

Inget fel med att köra 40i fälg, men standard för xc idag skulle jag säga är 30i fälg. Då bör även de vara "normen" som man mäter bredden på däcken.
absolut, försökte inte säga att gamla race king borde kallas 2,36. bara säger. en slutsats kan vara att om en vill ha ett race king som är 2,36 tum så finns det ett annat sätt, som desstom ger bättre stabilitet i kurvor med lågt tryck. om det visar sig att det nya fjärde lagret under slitbanan ger trögare rull kanske det kan vara intressant för nån också.

absolut, försökte inte säga att gamla race king borde kallas 2,36. bara säger. en slutsats kan vara att om en vill ha ett race king som är 2,36 tum så finns det ett annat sätt, som desstom ger bättre stabilitet i kurvor med lågt tryck. om det visar sig att det nya fjärde lagret under slitbanan ger trögare rull kanske det kan vara intressant för nån också.
Ok :)
Lite nyfiken, vad väger ett par lätta 40i in på ?

Visa bilaga 763162

Visa bilaga 763163
Intressant, frågan är ifall den är ny. den andra tror jag är gamla cross king 26" och jag tror att de nya som är E-25 certifierade har den där gula förstärkningen. Men jag har frågat Conti om den gula är ny. Får se om de svarar. Annars får vi bara vänta till de rullat på ståltrumman :P

bara för att dom blir bredare när du monterar dom på en fälg långt utanför etrto kompabiliteten?

IMG_9673.webp

Intressant, frågan är ifall den är ny. den andra tror jag är gamla cross king 26" och jag tror att de nya som är E-25 certifierade har den där gula förstärkningen. Men jag har frågat Conti om den gula är ny. Får se om de svarar. Annars får vi bara vänta till de rullat på ståltrumman :P
mm, min slutsats baseras på att brr skriver i texten om race king protection 2020 något som låter väldigt mycket som det som visas på cross king-bilden. och mitt minne säger att cross king-bilden användes i reklamen för race king protection 2020 och framåt.

brr gissar att inget ändras från 2020-versionen och med e25-loggan:
"When examining both samples of the Race King Protection, we can't spot any differences between the E-25 rated and non-E-25 rated samples except for the addition of the E-25 label on the newest one. Something that also indicates that's the only thing that's been changed, is found in the part numbers and EAN codes that are still the same for the new sample that we bought in 2024 and the old sample from 2020."

men andra säljtexter pratar om ett protection-lager som går hela vägen runt, vilket dock inte stämmer överens med mina erfarenheter av att sidoväggarna är mer slitstarka än slitbanan.

vi pratar väl om raceking som är märkta 2.2"/55-622?

tycker bara det är en intressant approach att köpa tunga 40i fälgar och köra utanför ertro rekomnendationen för att man vill ha bredare däck, när det finns bredare alternativ?
som sagt, det blir grym sidostabilitet vid riktigt låga tryck. med korv går det att köra så låga tryck att jag t ex har slutat med stornabbade däck under de blöta årstiderna och bara sänker trycket istället för ökat grepp. det blir lite slitage på sidoväggarna för att de sticker ut lite, men race king protection har starka sidoväggar och jag har fått långt liv av däcken. nu har jag blivit så van vid stabiliteten att när jag testade att försöka köra snabb xc på mitt bikepacking-framhjul med navdynamo och 27i-hjul körde jag av banan för att däcket vek sig. men gillar en högre tryck, säg 1,5 bar, är det ingen mening med breda fälgar.

min spådom är att det kommer komma en tid när 40-45i blir helt normalt på xc med tunnväggiga däck som blir sladdriga vid låga tryck, men det kommer inte heta att "oj, det har varit bättre hela tiden men vi har inte vetat det", utan kanske att "aero matters even at slower speeds" och att de släpper nya däck som är optimerade för bredare fälgar. zipp och goodyear kör redan den grejen med 32i på grus.

mm, min slutsats baseras på att brr skriver i texten om race king protection 2020 något som låter väldigt mycket som det som visas på cross king-bilden. och mitt minne säger att cross king-bilden användes i reklamen för race king protection 2020 och framåt.

brr gissar att inget ändras från 2020-versionen och med e25-loggan:
"When examining both samples of the Race King Protection, we can't spot any differences between the E-25 rated and non-E-25 rated samples except for the addition of the E-25 label on the newest one. Something that also indicates that's the only thing that's been changed, is found in the part numbers and EAN codes that are still the same for the new sample that we bought in 2024 and the old sample from 2020."

men andra säljtexter pratar om ett protection-lager som går hela vägen runt, vilket dock inte stämmer överens med mina erfarenheter av att sidoväggarna är mer slitstarka än slitbanan.
Ah se där, jag lyssnade på en pod där de pratade om att de tidigare race king rullade bättre enligt bicycle rolling resistance. Men måste varit ännu tidigare varianter då.

Bredare fälg och däck är också spännande Lauf släppte ju en XC hoj som var kapabel till 2,6 tums däck och specialized testade 2,5 tums däck förra året med någon av åkarna. Sen så vore det knäppt enligt min logik om gravel skulle ha bredare intern och extern fälgbredd än Fälgar för XC. Kändes som det bara var för något år sedan som XCO hjulen nådde upp till 30i.

Om man har en tung 160/150 64°HA trailhoj i alu med aluhjul och 2,4" DHR som känns lite sävlig på snälla xc-stigar, hur mycket skulle karaktären upplevas som annorlunda av att byta till ett par lätta kolhjul med mesiga 2,25" däck? Funderar på om det är värt att lägga 5-7000:- på ett beg hjulset med skivor och kassett, det är ju bra mycket billigare än ännu en hoj..

hur mycket skulle karaktären upplevas som annorlunda av att byta till ett par lätta kolhjul med mesiga 2,25" däck?
Att minska den roterande massan med ett halvkilo eller mer märks definitivt, blir ju en mycket rappare cykel. Men jag skulle börja med att smacka på ett par lätta snabba xc-däck, det är ju inga stora pengar och så kan man fundera på om man vill lägga 6000 kr på att spara ett par hekto till.

Att minska den roterande massan med ett halvkilo eller mer märks definitivt, blir ju en mycket rappare cykel. Men jag skulle börja med att smacka på ett par lätta snabba xc-däck, det är ju inga stora pengar och så kan man fundera på om man vill lägga 6000 kr på att spara ett par hekto till.
Kan vara en idé. Tröskeln att orka byta TL-däck mer än en gång per säsong känns dock rätt hög för mig, isf blir det ett billigt hjulset med lätta däck.

Kan vara en idé. Tröskeln att orka byta TL-däck mer än en gång per säsong känns dock rätt hög för mig, iaf blir det ett billigt hjulset med lätta däck.
Om det gör någon skillnad så har de lätta xc-däck jag testat varit väldigt lätta att kränga på, de är så tunna och fladdriga att det inte krävs någon kraft alls nästan.

Om man har en tung 160/150 64°HA trailhoj i alu med aluhjul och 2,4" DHR som känns lite sävlig på snälla xc-stigar, hur mycket skulle karaktären upplevas som annorlunda av att byta till ett par lätta kolhjul med mesiga 2,25" däck? Funderar på om det är värt att lägga 5-7000:- på ett beg hjulset med skivor och kassett, det är ju bra mycket billigare än ännu en hoj..
Bäst är väll om fu har möjlighet att låna nån annans kolhjul och testa. Jag köpte nya kolhjul och 2.25 förra sommaren och böt ganska omgående tillbaka till 2.4 igen, men naturligtvis fick ju kolfiberhjulen sitta kvar 🙂

Och de här är säkert helt OK som ”instegshjul” också, DT350-nav, 1650g, 4500:- …
Jag kör dessa som vinter/tningshjul. Jag tycker de är pålitliga och förvånansvärt välbyggda! Jag lyckades hitta en deal i vintras på cirka 3000:- för paret..

Jag har två uppsättningar hjul till min cykel (heldämpad). Det lättare hjulparet (innerbredd 23mm) behöver nya däck. Jag funderar på Racing Ralph / Racing Ray. Kör med Racing Ralph 2.25 fram och bak idag. På det andra hjulparet har jag betydligt kraftigare däck som klarar stök och lera.

Jag skall köra cykelvasan i år så däcken får gärna vara tillräckligt lättrullade för detta. Jag har inga tävlingsambitioner men jag vill samtidigt inte att däckvalet skall bromsa mig för mycket.

Hur stor skillnad blir det på Racing Ralph / Racing Ray 2.25 och 2.35? Finns det någon fördel att köra med 2.35? Cykelvasan är egentligen bara en liten parentes vad gäller däcksval. De skall fungera resten av året med för lättare XC och gruskörning.

Är det dumt att gå på 2.35"?

Jag tänker mig Super Ground, Speed bak och Super Ground, SpeedGrip fram.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp