Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill nog ändå har lite mer dubb än så, de är inte bara till för vasan.Jag kör super race och thunder burt bak. Klart det är tunt men för mig fungerar det bra,
Jag har kör 3 vasor ralp/ ray 2.35 tycker dom fungerar jätte bra till det mesta. Har inte provat 2 25 i så jag vet inte om man känner någon skillnad. Jag har 30mm i fälg innerbreddJag har två uppsättningar hjul till min cykel (heldämpad). Det lättare hjulparet (innerbredd 23mm) behöver nya däck. Jag funderar på Racing Ralph / Racing Ray. Kör med Racing Ralph 2.25 fram och bak idag. På det andra hjulparet har jag betydligt kraftigare däck som klarar stök och lera.
Jag skall köra cykelvasan i år så däcken får gärna vara tillräckligt lättrullade för detta. Jag har inga tävlingsambitioner men jag vill samtidigt inte att däckvalet skall bromsa mig för mycket.
Hur stor skillnad blir det på Racing Ralph / Racing Ray 2.25 och 2.35? Finns det någon fördel att köra med 2.35? Cykelvasan är egentligen bara en liten parentes vad gäller däcksval. De skall fungera resten av året med för lättare XC och gruskörning.
Är det dumt att gå på 2.35"?
Jag tänker mig Super Ground, Speed bak och Super Ground, SpeedGrip fram.
Jag vill nog ändå har lite mer dubb än så, de är inte bara till för vasan.
Vilken bredd kör du?
2.35 är inte så brett, jag kör dem och hade dem på CV förra året. det funkadeJag har två uppsättningar hjul till min cykel (heldämpad). Det lättare hjulparet (innerbredd 23mm) behöver nya däck. Jag funderar på Racing Ralph / Racing Ray. Kör med Racing Ralph 2.25 fram och bak idag. På det andra hjulparet har jag betydligt kraftigare däck som klarar stök och lera.
Jag skall köra cykelvasan i år så däcken får gärna vara tillräckligt lättrullade för detta. Jag har inga tävlingsambitioner men jag vill samtidigt inte att däckvalet skall bromsa mig för mycket.
Hur stor skillnad blir det på Racing Ralph / Racing Ray 2.25 och 2.35? Finns det någon fördel att köra med 2.35? Cykelvasan är egentligen bara en liten parentes vad gäller däcksval. De skall fungera resten av året med för lättare XC och gruskörning.
Är det dumt att gå på 2.35"?
Jag tänker mig Super Ground, Speed bak och Super Ground, SpeedGrip fram.
Är det en bredare variant på race king? Då isåfall kan man slänga dom eldningstunnan.någon som kör contis nya dubnital? https://bikeshop.se/continental/0102039/conti-dubnital-29-däck-race-casing-grip-compound-240
dyrt så man får ju pantsätta njuren...
Nu vart jag nyfiken .. många snackar om breda däck köp,köp.... varför menar du skulle man välja smalare däck på ej så bred fälg ? Jag har 25 eller 27 mm . Är det brett?Med smala fälgar hade jag valt 2,25
Hur är det med 2.35 och 23mm fälg? Enligt etro-tabellen skall det fungera i alla fall2.35 är inte så brett, jag kör dem och hade dem på CV förra året. det funkade
Jag har haft 21, 23, 30mm fälg. På 30mm fungerar 2,25, 2,35 och 2,4 toppen. På de smalare upplever jag sämre stabilitet vid lägre tryck, och att det blir värre med bredare. Större risk för att burpa slanglöst, osv.Nu vart jag nyfiken .. många snackar om breda däck köp,köp.... varför menar du skulle man välja smalare däck på ej så bred fälg ? Jag har 25 eller 27 mm . Är det brett?
Jag har sett att folk köper 30mm
Instämmer i bägge påståenden :)Schwalbe 2,35 är så smal ändå så det hade kvittat om du tog den bredden. Bra däck iaf!
Har provat Ray tidigare och inte riktigt kommit överens med det, därmed var tankarna att skaffa en RRon men insåg nu att Schwalbe konstruerat om kantdobbarna så jag kanske ska ge det ett nytt försök.Körde Rick XC på Mörksuggejakten som var rejält lerigt och halt. Inte helt bekväm med Rick XC fram i de förhållanden. Skulle haft Racing Ray fram. I torrt så tycker jag Rick funkar bra fram och bak.
Jag har kört 2 säsonger på ralph/ray och jag har varken fått bra rull eller grepp ... kommer ej köpa dom igenKörde Rick XC på Mörksuggejakten som var rejält lerigt och halt. Inte helt bekväm med Rick XC fram i de förhållanden. Skulle haft Racing Ray fram. I torrt så tycker jag Rick funkar bra fram och bak.
Tips på butik?Airtrack 2.35 t5/t7 bak och fast-track 2.35 s-works t5/t7 fram.. supernöjd över kombon
1000 spän för paret
Aldrig provat Airtrack men jag gick från ralph/ray till race king. Race king är sämre på alltJag har kört 2 säsonger på ralph/ray och jag har varken fått bra rull eller grepp ... kommer ej köpa dom igen
Biketown.se eller min lbs är mina ställen , drt sistnämnda är 150kr billigare per hjulTips på butik?
Bästa däcken för snabb xc enligt mig. Bäst till i klassen och fästet är gott nog, enligt mig ;)Jag har kört 2 säsonger på ralph/ray och jag har varken fått bra rull eller grepp ... kommer ej köpa dom igen
Har nu kört på mina Pirelli XCRC team 2,4” och de har bra grepp, men jag upplever att de rullar väldigt tungt vid däcktryck under 1,8 bar.
Maxtid Aspen låter som ett intressant alternativ…
Jag skulle säga jaJag har kört två CV med min gamla hardtail, senast 2023. Men iår är första gången jag ska köra med min FS istället. Sitter Pirelli Scorpion XC S, 2.4, tubeless på den nu. Har egentligen inget att klaga på dessa däck men tror ni jag tjänar mycket på att byta till racing ray/ralph 2.25 som jag har kvar från den gamla?
Tror inte många däck hade varit så bra i den leran, när det inte fanns grepp så fanns där inget grepp oavsett däckKörde Rick XC på Mörksuggejakten som var rejält lerigt och halt. Inte helt bekväm med Rick XC fram i de förhållanden. Skulle haft Racing Ray fram. I torrt så tycker jag Rick funkar bra fram och bak.
Instämmer nog. När även bromsbeläggen tog slut så var det en lite skakig tur.Tror inte många däck hade varit så bra i den leran, när det inte fanns grepp så fanns där inget grepp oavsett däck
hatar när det händer, var väldigt spännande när man närmade sig mål och hade den där fina 90 gradiga svängen efter en brant utförslöpa precis innan musikbacken. Fick typ sätta ner min fot och kasta cykeln i bredställ för att komma rättInstämmer nog. När även bromsbeläggen tog slut så var det en lite skakig tur.![]()
Någon som sitter med erfarenhet på Rick XC samt Continental Dubnital att jämföra?Körde Rick XC på Mörksuggejakten som var rejält lerigt och halt. Inte helt bekväm med Rick XC fram i de förhållanden. Skulle haft Racing Ray fram. I torrt så tycker jag Rick funkar bra fram och bak.
Ja.Bump: Jag beställde nyss Barzo/Mezcal, båda 2,35". Finväderscykling (så de lär ligga i lådan ett tag till) på xc-naturstigar. Valde jag rätt?
Beställde nyligen dessa för 3800:-, så får vi se om trailhojen vaknar till liv på xc-stigarna i mellandagarna tillsammans med Barzo/MezcalOch de här är säkert helt OK som ”instegshjul” också, DT350-nav, 1650g, 4500:- …
![]()
Roval Control 29 Alloy 350 6B | Black/Charcoal | Bakhjul | TCMcykel.se
Köp Roval Control 29 Alloy 350 6B | Black/Charcoal | Bakhjul online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Rovaltcmcykel.se
![]()
Roval Control 29 Alloy 350 6B | Black/Charcoal | Bakhjul | TCMcykel.se
Köp Roval Control 29 Alloy 350 6B | Black/Charcoal | Bakhjul online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Rovaltcmcykel.se