vilka XC-däck ska jag välja?

TB bak tycker jag funkar förvånansvärt bra, men kommer eventuellt Prova Rick XC för lite mer dobbar.

Ray har för dåligt kurvgrepp i opreppad tallskog IMO.
Funderar på Nobby nick eller Wicked will.

Jag har två uppsättningar hjul till min cykel (heldämpad). Det lättare hjulparet (innerbredd 23mm) behöver nya däck. Jag funderar på Racing Ralph / Racing Ray. Kör med Racing Ralph 2.25 fram och bak idag. På det andra hjulparet har jag betydligt kraftigare däck som klarar stök och lera.

Jag skall köra cykelvasan i år så däcken får gärna vara tillräckligt lättrullade för detta. Jag har inga tävlingsambitioner men jag vill samtidigt inte att däckvalet skall bromsa mig för mycket.

Hur stor skillnad blir det på Racing Ralph / Racing Ray 2.25 och 2.35? Finns det någon fördel att köra med 2.35? Cykelvasan är egentligen bara en liten parentes vad gäller däcksval. De skall fungera resten av året med för lättare XC och gruskörning.

Är det dumt att gå på 2.35"?

Jag tänker mig Super Ground, Speed bak och Super Ground, SpeedGrip fram.
Jag har kör 3 vasor ralp/ ray 2.35 tycker dom fungerar jätte bra till det mesta. Har inte provat 2 25 i så jag vet inte om man känner någon skillnad. Jag har 30mm i fälg innerbredd

❤️ 2025 ~ Specialized
airtrack 2.35 t5/t7 bak och fast-track 2.35 s-works t5/t7 fram .. snabbt som fan och har ej kört sönder ett däck i år

Jag har två uppsättningar hjul till min cykel (heldämpad). Det lättare hjulparet (innerbredd 23mm) behöver nya däck. Jag funderar på Racing Ralph / Racing Ray. Kör med Racing Ralph 2.25 fram och bak idag. På det andra hjulparet har jag betydligt kraftigare däck som klarar stök och lera.

Jag skall köra cykelvasan i år så däcken får gärna vara tillräckligt lättrullade för detta. Jag har inga tävlingsambitioner men jag vill samtidigt inte att däckvalet skall bromsa mig för mycket.

Hur stor skillnad blir det på Racing Ralph / Racing Ray 2.25 och 2.35? Finns det någon fördel att köra med 2.35? Cykelvasan är egentligen bara en liten parentes vad gäller däcksval. De skall fungera resten av året med för lättare XC och gruskörning.

Är det dumt att gå på 2.35"?

Jag tänker mig Super Ground, Speed bak och Super Ground, SpeedGrip fram.
2.35 är inte så brett, jag kör dem och hade dem på CV förra året. det funkade

Jag vill ju ha snabba och roliga däck. Blir det bättre med 2.35 än 2.25? 2.35 är lite tyngre. Påverkar accelerationen osv.

Jag står fast vid Ralph/Ray. Det är bara bredden jag klurar på. 🙂

Nu vart jag nyfiken .. många snackar om breda däck köp,köp.... varför menar du skulle man välja smalare däck på ej så bred fälg ? Jag har 25 eller 27 mm . Är det brett?

Jag har sett att folk köper 30mm
Jag har haft 21, 23, 30mm fälg. På 30mm fungerar 2,25, 2,35 och 2,4 toppen. På de smalare upplever jag sämre stabilitet vid lägre tryck, och att det blir värre med bredare. Större risk för att burpa slanglöst, osv.

Det blev 2.25 till slut. Jag har crest mk3-fälgar så de lär väl spricka någon gång. Då byter jag till lite bredare fälgar och bredare däck.

Ska köra Engelbrektsturen i slutet av månaden, mina Wolfpack Cross/Race jag körde på förra gången börjar bli lite för slitna, egentligen är jag nöjd med kombon, men gräset är alltid grönare.

Har egentligen bestämt mig, men vad tycker Happy om Rocket Ron, Rick XC i super ground?

När är det en svag combo?

Körde Rick XC på Mörksuggejakten som var rejält lerigt och halt. Inte helt bekväm med Rick XC fram i de förhållanden. Skulle haft Racing Ray fram. I torrt så tycker jag Rick funkar bra fram och bak.

Körde Rick XC på Mörksuggejakten som var rejält lerigt och halt. Inte helt bekväm med Rick XC fram i de förhållanden. Skulle haft Racing Ray fram. I torrt så tycker jag Rick funkar bra fram och bak.
Har provat Ray tidigare och inte riktigt kommit överens med det, därmed var tankarna att skaffa en RRon men insåg nu att Schwalbe konstruerat om kantdobbarna så jag kanske ska ge det ett nytt försök.

Jag har kört 2 säsonger på ralph/ray och jag har varken fått bra rull eller grepp ... kommer ej köpa dom igen

Jag har kört två CV med min gamla hardtail, senast 2023. Men iår är första gången jag ska köra med min FS istället. Sitter Pirelli Scorpion XC S, 2.4, tubeless på den nu. Har egentligen inget att klaga på dessa däck men tror ni jag tjänar mycket på att byta till racing ray/ralph 2.25 som jag har kvar från den gamla?

Jag har kört två CV med min gamla hardtail, senast 2023. Men iår är första gången jag ska köra med min FS istället. Sitter Pirelli Scorpion XC S, 2.4, tubeless på den nu. Har egentligen inget att klaga på dessa däck men tror ni jag tjänar mycket på att byta till racing ray/ralph 2.25 som jag har kvar från den gamla?
Jag skulle säga ja

Någon som sitter med erfarenhet på Rick XC samt Continental Dubnital att jämföra?

Även om Rick är ett trevligt däck när det är genomtorrt så är det minst sagt sjukt otrevligt om det regnar eller är minsta blött i skogen och man rullar över en häll eller rötter bara däcket i sig fortfarande är blött.

Så frågan är om Conti är bättre i den synpunkten (Grip Compound tänker jag främst på Conti) Jämfört med Speedgrip på Schwalbe.

På min ena cykel sitter det Vittoria Mezcal fram och Terrano bak. Det lär inte vara direkt optimalt om man ska ut i skogen den här årstiden. Lite osäker på om jag ska orka kränga däck med tanke på att säsongen i princip är slut för min del. Hoppas det ska bli skoj i vår, när det blir lite torrare

Nya Pirelli Scorpion Race XC RH 2.4 är ett bra och snabbt alternativ.
-Om man ska ut i skogen den här leriga årstiden så är Pirelli Scorpion Race XC M 2.4 mycket bättre.

Och de här är säkert helt OK som ”instegshjul” också, DT350-nav, 1650g, 4500:- …
Beställde nyligen dessa för 3800:-, så får vi se om trailhojen vaknar till liv på xc-stigarna i mellandagarna tillsammans med Barzo/Mezcal

Tillbaka
Topp