Vilka XC-hjul bör jag köpa?

Clas

Aktiv medlem
Jag letar efter ett par V-bromshjul tänkta för marathon. Priset bör ligga på 2000-3000:- för paret och kantrådsdäck är det jag föredrar. Vikten får inte vara för hög och det får gärna vara ett märke som man kan hitta reservdelar till ;).
Jag hittade ett hjulset på Cyclecomponents: Cane Creek, Terros hjulset 2795 kr. Kan det vara någonting att satsa på?

annars kan du köpa ett par handbyggda hjul med xt/dt/717 från england (chainreaction) för ca 1600-1700kr. ifall du vill lyxa kan du ju köpa hope xc nav eller xtr nav.

Poison-bike är ännu billigare än CRC. Begränsat utbud minst sagt, men hittar man det man önskar hos dem är det löjligt billigt så ta en titt där också =)

Poison var dessutom i mitt fall 2 dagar snabbare på att leverera än de lovade vid köptillfället.

107€ för paret deore disc nav + svarta ekrar + Mavic XM317 fälg inkl frakt.. Men nu skulle du ju ha V-bromsat och då blir det tex så här:

113.90€ per par för v-bromsat som ovan med XT-nav.. prisvärt?

Mavic CrossRide med straightpull aero-ekrar och verkar i övrigt fina (sexiga som få, är dom iaf... för priset då...) ...2.000 kr paret ungefär, funkar med både V-broms och skivbroms. Tyckte mina var både vackra, lätta och hyggligt vridstyva.

Crossride är fina, har bakhjulet. De går att få tag på för 140€ ungefär i tyskland så ganska billiga hjul, ganska tunga också.

Jag tipsar om ett par Hopenav, eller CK om du vill lägga till lite, med XC717/Sun UFO fälgar och DT Comp/Rev ekrar. lätta och fina hjul.

Håller med om XT-naven. Bara skit, då har jag haft mer tur med Deore-naven... Nästan lite pinsamt för Shimanos utvecklingsavdelning där.

Cerro: Chris King, DT Revolution, Mavic XC717. Under 3.000 kr?

Andematt: Precis de jag tänker på! :)

Niko: Skrev också "om du vill lägga till lite". tyckte mest det var tråkigt när tråden handlade om Deore och Xtnav, går ju att få bättre nav för de pengarna han pratar om.

Tack för tipsen. Jag blir dock lite förvirrad när jag ser alla alternativ (ekrar, fälgar, nav mm.). Det är svårt att vet vad man bör välja...

Hej!

Skulle rekommendera kombon Hope mono nav, mavic xc717 fälg och dt competition (alt revolution som är lättare) ekrar och mässingsnipplar. Allt detta från crc för runt 3000 skulle jag tro. Har kört med denna kombo fast för skivbroms och de har fungerat felfritt i snart tre år. Har endast rengjort och fettat om frihjulsmekanismen ett par gånger. Lätt att hitta resrvdelar är det också (inte för att jag har behövt det).

/Fredde

Jag har faktiskt också kört på ett crossride bakhjul(var det väl?) och det ligger nere i källaren med en spricka i fälgen efter en lite fåligt landning efter nån trappa, men innan det höll det bra, dock ett gammalt crossride utan discfäste, innan dom utgick och sen kom tillbaka.

Jag måste verkligen rekommendera en total skrotning av hela DT's sortiment utom möjligen Alpine III. Välj Sapim Race för 9 kr/st istället. Dem är verkligen sjukligt mycket bättre! Efter att provat Sapim inser man vilken renodlad skit DT är i jämförelsen, och prisökningen är ju ärligt talat rätt försumbar.

Det blir helt enkelt skönare hjul som håller betydligt längre. Jag brukade köra av DT-ekrar på löpande band litegrann, trots att erkänt duktiga hjulbyggare skruvat ihop hjulen... Bytte till Sapim och sen dess har jag aldrig haft ett ekerbrott mer.

Tillbaka
Topp