Vilken 29er?

Anders|J

Ny medlem
Vilken 29er?
Efter att ha läst svaren man fått i den här tråden och funderat en del över köpet. Så har jag fått ändra mig och ingen av cyklarna jag först tänkte köpa är längre aktuella. Har funderat och jag vill ha en cykel som man kan bege sig ut i skogen med och även kan fungerar att transportera sig med till gym med mera. Så tror en 29ers skulle vara perfekt och om man känner för att köra landsväg så kan man ju montera andra fälgar och smalare däck. Kanske något tips på en bra 29er för ca 10 000-15 000:- som ni vet av :)?
Helst ska cykeln gärna kosta 10 000-13 000:-, jag vet att det är lite för en 29er. Är det värt att gå och köpa en för 16-18 000:-.

Tittar för närvarande på dessa cyklar:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO29SCXT/on-one-scandal-29er-xt-race

http://www.henrikssonscykel.se/cannondale-trail-sl-29er-2-2011-p-1076-c-408.aspx

http://www.cykellagret.se/product/900-specialized-rockhopper-comp-29-int-black-gold-2011.aspx

http://www.cykellagret.se/product/834-kona-big-kahuna-2011.aspx

http://www.pricepoint.com/detail/21...TP&zmam=3075515&zmas=1&zmac=7&zmap=018 SETRZ0

http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a48170/tna-1-2-29-deore-slx-rock-shox-recon.html

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=56722

Eller ska man köpa en 26:a och få bättre delar för pengarna?
Grand Canyon AL = tittar på deras tre billiga 6.0, 7.0, 8.0 http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2056

Senast ändrad:
Vilken 29er?
Har tänkt använda till lite allt möjligt. Mest är den till för att ta sig ut och träna, både efter landsväg och efter grusvägar(skogsstigar). Även att ta sig till gymmet, kompisar. Har tittat på 29¨ers också men blir 15000-20000:- då minst och det känns lite mycket.
Först hade jag tänkt mig en ren race cykel men med rakt styre men då kompisarna kommer köra grusväg ibland så verkar en hybrid vara det logiska valet för de pengarna.

Har sökt på här och hittat lite info om de hybrid cyklarna man är sugen på. Man ska inte fråga sånt här det första man skriver på ett forum men lovar jag har bläddrat runt här i 2 dagar. Hittat en hel del nyttig info så klart :). Bra forum

Vilken 29er?
Har tittat på cyclocross men känner de inte riktigt passar som första cykel. Plus att de man cyklar med har hybrider mest. Får man blodad tand för landsvägs körning så blir det en riktig landsvägs cykel sen.

Vilken 29er?
Jag tror han ska ta en hybrid. Den kan han fästa pakethållare o skärmar på osv osv o göra om till en bra "köra till gymmet o kompisarna" - cykel. Sen BEHÅLLER han den o köper en cross eller lvg om han får blodad tand..Låter bra? =)

Vilken 29er?
Alla cyklarna, möjligen undantaget Giant och Scott Sportstern är rätt påvert specade med en mix av grupplösa komponenter och har gaffel (Suntour NCX) som knappast duger till skogsstig.
Det tvistas lite här på forumet om det är meningsfullt med en så enkel gaffel. Bland cykelpendlarna finns de som gillar även den begränsade fuktion som en sån gaffel har. Andra menar att det bara är onödig vikt. På skogsstigar tror jag faktiskt du blir besviken på alla cyklarna.

Det är inte så att en cx eller mtb på något sätt är "svårare" än hybrid för en nybörjare. Skillnaden är att hybridkunden inte kräver så mycket av sin cykel och de specas därefter.
Med din mx bakgrund lär du ju ändå inte vara bortkommen på två hjul.

Mitt förslag är att provcykla några hybrider och även testa nåt annat t.ex. CX eller MTB bara så du vet hur det känns. Köp sen det du gillar bäst.

(Jag trodde som du att jag skulle ha en hybrid och provade en mängd hybrider innan jag till slut köpte en MTB HT 26". Jag är glad att jag gjorde det kan jag lova.)

Jag stämmer därför glatt in i kören som rekommenderar nåt annat än hybrid:

Cyclocross: Kona Jake
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64971

29:er MTB:
http://on-one.co.uk/i/q/CBOO29SCST/on-one-scandal-29er-slx

26" MTB:
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2054

Tänk på att du kan byta däck på vilken som helst av cyklarna ovan och få anständig fart på asfalt.

Vilken 29er?
Om asfalt och grusvägar är det tilltänkta användningsområdet så fundera en gång till ifall du verkligen behöver dämpad framgaffel. Det är risk att det inte tillför något utan bara gör cykeln trögare...

Vilken 29er?
Tack för era svar, fast nu blev det ännu svårare hehe. Imponerad av responsen på detta forum.
Har misstänkt att det är som du skriver Kristoffer R. Att dämparen på de billiga(10 000:-) hybriderna inte duger till något igentligen utan är mer för att den vanliga kunden ska kunna tro att den fungerar i skogen.

Blev faktiskt sjukt sugen på On-One Scandal 29er SLX, var nästan på väg att lägga en order på en sån nu men ser att 18 inch ramen är slut och finns bara 19 inch till salu nu. Är bara 180cm lång och är lite rädd att 19 inch:arn är för stor? Är det värt att köpa en Rockshox Reba RLT Dual Air 100mm 29er(går det att låsa den dämparen så den blir stel? försökt läsa info men verkar inte som det går?) till Scandal:en ? Eller fungerar det med en enkel stel kolfiber gaffel.

Har suttit och läst nu och verkar som man ska köpa en 29er för 10 000-15 000 :- istället. Då man ändå köper en cykel så lika bra att köpa något hyffsat riktigt på en gång eller tänker man fel?

Senast ändrad:
Vilken 29er?
Anders|J skrev:
-------------------------------------------------------
> Då man ändå köper en cykel så lika bra att köpa
> något hyffsat riktigt på en gång eller tänker
> man fel?

Du tänker rätt.

Vilken 29er?
Se bara till så att du verkligen får RÄTT storlek. Ju mer pengar man lägger på en cykel desto mer går i sjön om det blir fel.

Och du är inne på rätt spår. En 29er med stel gaffel och bockstyre är det du skall ha. :)

Vilken 29er?
Ja, tror en 18 inches ram passar mig bra är lite rädd att 19 är för stor för 179-180cm lång grabb. Tänker då på scandal cykeln, iofs så går ramen ner väldigt mycket där man står.

Nja jag vill inte ha bockstyre, ska vara lite böjt eller rakt styre :).

Vilken 29er?
Jag får för mig att TS lutar åt hybrid just för att inte ha bockstyre, och väljer bort crossen just därför. Då är kanske en hybrid inte så dumt tänkt ändå, för väg-cyklingen. Och sen satsa andra pengar annan gång på skogscyklingen. Och den dämpade gaffeln där den hör hemma.
Så jag röstar på någon annan hybrid än dem du listat, rakt styre, skivbroms o stel gaffel.

Vilken 29er?
Så rätt ratatosk, men har svårt att välja om jag ska ta en hybrid med rakt styre, skivbroms o stel gaffel. Eller om jag ska gå på en 29ers med dämpare, jävulskt vad svårt det är att välja. Finns fasiken mer cykel märken och modeller att välja mellan än när man ska köpa motorcykel. SVÅRT men roligt att surfa runt och leta efter lämpligt objekt

Vilken 29er?
Anders|J skrev:
> … och även kan fungerar att
> transportera sig med till gym med mera. Är det värt
> att gå och köpa en för 16-18 000:-.

Ska du ställa den på stan så, nej.

> tips på en bra 29er för ca 10 000-15 000:- som ni vet av :)?

hur lång är du?

Vilken 29er?
Är 179cm lång bara Ubu. En Canyon GRAND CANYON AL 8.0 hade varit väldigt fint att köpa men har som bestämt mig för en 29ers.

Kommer att beställa en Scott scale 29 Elit imorgon. Verkar vara en bra cykel för priset och får den lite billigare än till ordinarie pris.

Kommer inte ställa den här cykeln på stan men utanför gymmet och med ett BRA lås kommer den stå ibland. Bor i en lugn stad (norrland).

Senast ändrad:
Vilken 29er?
Anders|J skrev:
> Är 179cm lång bara Ubu. En Canyon GRAND CANYON
> AL 8.0 hade varit väldigt fint att köpa men har
> som bestämt mig för en 29ers.

Jag hör inte till dom som tror att man måste vara jättelång för att ha utbyte av en 29er, jag undrade mest vilken storlek du letar efter. Om du kan ha en 17" (och det verkar det ju som ) så ser den här väldigt prisvärd ut! fin ram – slx/xt – fox-gaffel:

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/19895/Marin_Nail_Trail_29er_Bike_2009

Senast ändrad:
Vilken 29er?
Ubu skrev:
Om du kan ha en 17" (och det verkar det ju som ) så
> ser den här väldigt prisvärd ut! fin ram –
> slx/xt – fox-gaffel:
>
> http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/19895/Ma
> rin_Nail_Trail_29er_Bike_2009

Tack för tipset, verkligen fina saker på den cykeln för det priset. Kommer bli en Scott Scale 29 elit då jag får den till relativt bra pris. Har hört att Recon Gold gaffeln som sitter på den ska vara i samma klass som en Reba gaffel.

Vilken 29er?
Lagomt nere man blev idag då man skulle beställa Scott Elite:n. Slutsåld i medium och går inte att få tag på och large så tog ramen precis i skrevet. Skulle man gå en PRO så blir det ca 24 000:-(minus lite rabatt) och det börjar kännas lite mycket då för en nybörjar som man är.

Så fick bli en kompromiss, beställde en Scott Scale 29 Team, hoppas gaffeln duger. Om det här visar sig vara sjukt roligt så kan man alltid sälja och köpa en värre tänkte jag.
Gissar på att jag får cykeln i slutet av veckan eller nästa. Dock så behöver jag verkligen få upp konditionen. Haha är igentligen inte så mycket i cykeln det sitter i om man ska ta sig upp på några berg.

Senast ändrad:
Vilken 29er?
Jag säger att Amerikanare är bäst :) - Gary Fischer var ju en av de som började.. Kolla Trek Scott, och G.F, men jag tror också att du kan undvika Specialized då de verkar nuförtiden ha sina kablar på botten sidan av ramen! (wtf?) Scott kan vara något. Förska lite om vem som var först ute - i 90 talet. Läs lite om historien bakom 29´ers så borde du kunna få en bra känsla för vilken tillverkare är bäst. Personligen så tycker jag att en "billigare" Trek kan vara vart pengarna mer än t.ex en lättare Cube (om det finns en 29 från de).

Vilken 29er?
Anders|J skrev:
> Lagomt nere man blev idag då man skulle beställa
> Scott Elite:n. Slutsåld i medium och går inte
> att få tag på och large så tog ramen precis i
> skrevet. Skulle man gå en PRO så blir det ca 24
> 000:-(minus lite rabatt) och det börjar kännas
> lite mycket då för en nybörjar som man är.
>
> Så fick bli en kompromiss, beställde en Scott
> Scale 29 Team, hoppas gaffeln duger. Om det här
> visar sig vara sjukt roligt så kan man alltid
> sälja och köpa en värre tänkte jag.
> Gissar på att jag får cykeln i slutet av veckan
> eller nästa. Dock så behöver jag verkligen få
> upp konditionen. Haha är igentligen inte så
> mycket i cykeln det sitter i om man ska ta sig upp
> på några berg.
Nyfiken på att höra om du Anders är nöjd med scotten, sneglar på ny hoj och scotten verkar intressant

Vilken 29er?
Jag är jävligt nöjd med Scott:en Martinmat, blev en team som sagt. Funkar riktigt bra, är noga med att rengöra gaffelbenen och spruta på lite GB Brunox på dem. Då blir den följsam och fin :). Den klarar ialf av allt som jag kräver av den och lite till. Positivt överraskad att det är så roligt med xc.

Sen har 2st kompisar köpt 29er, en scott elite och en trek X Caliber. Sjukt fina cyklar för pengarna. Men Scott Team fungerar ypperligt för nybörjare.

Vilken 29er?
Elite och x- caliber är för dyr så därför har jag est sneglat på team och trek cobia. Blir nog köp i höst vinter, kanske man kan hitta ngt på rea ;-) är inte nybörjare (började 1990 med MTB) men för motionscykling 1-2ggr i veckan duger dessa fint :-) har lagt tävlandet och pryl etern bakom mig, frossade i titan och purple anodizerade prylar på 90-talet :-)

Vilken 29er?
okej, kan bara svara för mig och jag är väldigt nöjd med Team:en. Räcker gott till mig. Sen så Trek:n upplever jag lite större på nå vis än scale

Vilken 29er?
JollyJumper skrev:
> Jag säger att Amerikanare är bäst :) - Gary
> Fischer var ju en av de som började.. Kolla Trek
> Scott, och G.F, men jag tror också att du kan
> undvika Specialized då de verkar nuförtiden ha
> sina kablar på botten sidan av ramen! (wtf?)
> Scott kan vara något. Förska lite om vem som var
> först ute - i 90 talet. Läs lite om historien
> bakom 29´ers så borde du kunna få en bra
> känsla för vilken tillverkare är bäst.
> Personligen så tycker jag att en "billigare" Trek
> kan vara vart pengarna mer än t.ex en lättare
> Cube (om det finns en 29 från de).

Jo fast för samma pris som du får en sunkig jävla trek i alu kan du få en carbon cykel med lefty gaffel från Cannondale som spöar allt (hi-mod 3 29er). Det är dessutom bättre utrustning än motsvarande scott och går att få billigare, dessutom e den lättare.

dessutom så är det ju fråga om geometri, gary fishers e nog skitbra i moab öknen...

Vilken 29er?
Sant captain8track, tittade själv på cannondale också men ärligt så tycker jag inte att lefty gaffel är snyggt. Inte så stor mening att jämnföra med nå carbon Cannondale då Martinmat inte vill köpa så dyr cykel. Skulle jag köpa en Carbon så hade nog on-one legat bra till eller någon annan innan Cannondale

Senast ändrad:
Vilken 29er?
Anders|J skrev:
> Sant captain8track, tittade själv på cannondale
> också men ärligt så tycker jag inte att lefty
> gaffel är snyggt.

Testa den. Jag lovar att du kommer att ändra uppfattning sen.

Vilken 29er?
spec_9715_09_11_m.jpg
Själv tror jag på denna! Den mest komletta 29,er direkt ut kartong, XX grupp med s-works eget lätta/styva vevparti, Roval carbonhjul, Dämparare med bain (gillar jag) 8,9kg inte mycket mer att önska :)

Vilken 29er?
JollyJumper skrev:
> undvika Specialized då de verkar nuförtiden ha
> sina kablar på botten sidan av ramen! (wtf?)

Nej det har dom inte på HTena iaf. FS-hojjarna har det men då är det heldragen bowdenkabel så då är det ju inget att fundera på.

Stalle

Vilken 29er?
Pathrunner skrev:
> Själv tror jag på denna! Den mest komletta 29,er
> direkt ut kartong, XX grupp med s-works eget
> lätta/styva vevparti, Roval carbonhjul,
> Dämparare med bain (gillar jag) 8,9kg inte mycket
> mer att önska :)

Haha jo om man får önska så, men spårar ur lite om man ska köpa en sån som första 29er för en motionär.

Tillbaka
Topp