Vilken är den mest effektiva skärmen fram på Mtb?

Laan84

Aktiv medlem
Jag har idag en mindre no namn skärm fram och har egentligen inte varit missnöjd med det… Tills jag satte på en Mudhugger bak och insåg hur skönt det är att slippa leran ?

Så nu tänkte jag testa något liknande fram. Mudhugger har sin variant, sks mudrocker ser bra ut, finns flera andra. Men, det är ju väldigt svårt att läsa ut och bedöma vilken som skyddar mig och cykeln mest.. Vad är era erfarenheter?

Jag vet att det inte är snyggt men jag träffar ändå nästan aldrig på folk när jag cyklar under den blöta tiden på året, så jag bryr mig inte om den delen.

Mudhugger fram är jag attans nöjd med. På min 27.5 boost piké med vittoria agarro 2.6 däck funkar det finfint

Jag har Mudhuggers långa fram på en Fox 34-gaffel.

Funkar med Assegai 29x2.5

Hittar bara en bild framifrån
PXL_20210412_171418203~2.jpg

.
Det är inte jättemycket marginal, men funkar bra. Ibland skjuter jag tallkottar som sätter sig i geggamojan på däcken och pressas mellan däck och skärm. Det skrapar till och så far de frammåt med rätt bra tryck ?

Jag med (fast den långa), förutsatt att man har en gaffel som den går att skruva fast på. En störig grej är att Fox senaste 36-chassie får skärmen att bottna mot kronan med ett eländigt klonk.

Vill man ha ännu mer lerskydd så funkar det väldigt bra med en sån där ful blaffa på underröret som komplement.
Sant, man får modda lite på den för att den skall passa 2022-års Fox34:a...

Mudhugger long bolt on fram är kanon trevlig
Blir den tillräckligt stadig med bara skruvfästet i bågen på gaffeln och inget stöd mot gaffelbenen? Tänkte att den borde "gunga" ganska mycket...?
Jag tittar på FOX egen Long Fender för 36/38, som har stag som sitter runt luftningsventilerna. Men den är aningen kortare.

Blir den tillräckligt stadig med bara skruvfästet i bågen på gaffeln och inget stöd mot gaffelbenen? Tänkte att den borde "gunga" ganska mycket...?
Jag tittar på FOX egen Long Fender för 36/38, som har stag som sitter runt luftningsventilerna. Men den är aningen kortare.
Bara provat 1 gång på ny cykel så körde inte så hårt. Men verkade fungera bra. Är gummikuddar på sidan som klämmer ut mot gaffeln. Känner ingen oro att den ska gunga på min Fox 36. Sen sticker den ut lite framåt också vilket verkar göra nytta

Ja, det är den då den stabiliseras mot gaffelbenen. Däremot är den inte lika stadig på Öhlins gafflar som inte har en platt yta bakom bryggan, där rekommenderar jag att man köper Mudhuggers adaper om man har en RRP.

Tillbaka
Topp