Vilken är din drömcykel? Inom nåbara mål

1888

Aktiv medlem
Om du får drömma och köpa din absoluta drömcykel för att behålla och cykla på, vilken skulle det bli?

Min landsvägshoj skulle nog bli en Bianchi Infinito med Ultegra.

Skulle kanske börja titta på en bra Gravel med dubbla hjuluppsättningar pga utrymmesskäl, se nedan.

En mtb...Kanske inte ett måste då jag använder min idag mest på grusvägar som en gravel till 85% skulle klara av.

Har även en race hybrid (Trek Fx) med skärmar för blöta dagar, den skulle kunna hänga med o bo i förrådet tills den blir stulen.

Nu är det inte aktuellt att köpa nytt då jag nu bor i hus men skall när tummen lämnar rumpan sälja o skaffa lägenhet,
så då får jag se vad jag kan ha i cykelväg. Vill bo på nedersta plan så jag slipper trappor och kan ha min gamla räser på trainern.

Idag har jag 5 st som används, men det lär bli svårt att behålla om jag inte skaffar en 3:a isf en 2:a som jag planerar.

Men som rubriken säjer, vilka är era drömcyklar?

när det gäller cyklar har de traditionellt sett haft ett pris så att ett flertal med normala västvärlden-inkomster inte behövt drömma. även om det svidit eller krävt prioritering i hushållskassan

på senare år har detta ändrats. oförskämdheten tycks inte begränsa prisgalenskaperna. men skulle å andra sidan inte drömma om att köpa en cykel för +100 ksek.

man kan ju drömma om att inte köparna gick på bluffen.

Dröm vet jag inte, men kanske nåt åt detta hållet

Bilagor

• IMG_5439.webp
    IMG_5439.webp
    87.1 KB · Besök: 135
Jag är nöjd men om jag skulle drömma så nån värsting till racer. I drömmen skulle priset vara gratis så kanske en S-Works Tarmac SL8 med DA och allt lull-lull som går att sätta på i form av effektmätning, gps, belysning mm. Men det kan lika gärna vara en BMC eller 3T bara det är dyrast.

Jag köpte min drömcykel i våras, en Tarmac SL8 (ej S-works, vilket var ett medvetet val) med Sram Red. Fullkomligt älskar cykeln, blir glad varje gång jag börjar cykla på den. Jag sitter helt perfekt på den, hjulen swoschar skönt, älskar de nya Red-reglagen. Faktum är att jag inte kommer på något alls som jag skulle vilja byta ut eller uppgradera. Möjligen att man kan lägga 20 lakan till för marginellt bättre hjul, men det känns nästan löjligt. :-)

Drömmer man inte lite för litet när man specar Ultegra, Canyon och annat vardagligt? Det MÅSTE ju finnas lite saker som är sådär ruggigt kittlande. Om det ska vara en drömcykel hade min dröm fått pyspunka om jag varje dag mötte något likadant som det jag själv cyklade på. Canyon känns ju som att säga att ens drömbil är en Volvo, även om man fick drömma fritt.

Jag själv har tur som inte drömmer om moderna cyklar i någon större omfattning. Tror den stora grejen för mig är att en cykel som kostar 140k inte är så mycket bättre än en cykel som kostar 40k. Det kittlar liksom inte. Däremot är ett par riktigt tjusiga nav i rolig färg eller perfekt monterade rostfria skärmar på en grymt genomtänkt cykel riktigt härligt, och det är fullt uppnåeligt så där behöver jag inte drömma ens. Tur för mig!

Drömmer man inte lite för litet när man specar Ultegra, Canyon och annat vardagligt? Det MÅSTE ju finnas lite saker som är sådär ruggigt kittlande. Om det ska vara en drömcykel hade min dröm fått pyspunka om jag varje dag mötte något likadant som det jag själv cyklade på. Canyon känns ju som att säga att ens drömbil är en Volvo, även om man fick drömma fritt.

Jag själv har tur som inte drömmer om moderna cyklar i någon större omfattning. Tror den stora grejen för mig är att en cykel som kostar 140k inte är så mycket bättre än en cykel som kostar 40k. Det kittlar liksom inte. Däremot är ett par riktigt tjusiga nav i rolig färg eller perfekt monterade rostfria skärmar på en grymt genomtänkt cykel riktigt härligt, och det är fullt uppnåeligt så där behöver jag inte drömma ens. Tur för mig!
140k helt i sig själv kittlar i vissas plånbok. det tycks i en del fall vara själva syftet. inte nödvändigtvis att göra en överlägsen cykel.

ungefär som en damväska för ett pris helt frikopplat från produktionskostnaden.

för övrigt drömmer jag inte just nu efter någon ny cykel. och garaget är rätt fullt;)

sist var det en extra vinterduglig brompton. det fanns inte att köpa, så jag meckade ihop en själv med hjälp av en orbea barn-mtb som donator av lämpliga delar.

just när jag var igång kom brompton själva ut med en motsvarande variant. med ett drömpris kring 40ksek. kan de ju drömma om? är ändå nöjd jag tog steget att fixa till en egen utgåva. och det var roligt bygga ihop lite. om timlönen på projektet var högre än om jag jobbat ihop merkostnaden att köpa en fix och färdig kan man diskutera. tror jag gick lite plus, men det är inte så viktigt.

huvudsaken är att jag fick till min drömcykel:)
.
IMG_9567.webp

IMG_1440.webp
IMG_1388.webp
IMG_1454.webp

Berätta för oss att du inte vet vad en fullspäckad Volvo kostar, utan att berätta för oss.

Min nuvarande landsvägscykel är redan mer eller mindre top spec på i princip alla komponenter förutom ramen. Fick jag byta ut den också är drömmen något liknande No. 22 Aurora:

Jag är väldigt nöjd med alla mina hojar. Men när man inte kört med Aethosen på ett tag, då uppskattar man den. Drömhoj!

Jag kan inte riktigt släppa en Dogma eller en C68. Om det blir fred på jorden... Så dessa får väl bli dröm-dröm-hojarna. 😘

Bilagor

• thumbnail_IMG_0335.webp
    thumbnail_IMG_0335.webp
    728.8 KB · Besök: 87
Senast ändrad:
Har drömt om ”Fixie inc. Pure blood” sen jag såg en bild på den första gången . Den rödvita. Hade inte möjlighet att köpa den då. Och nu finns den inte längre. Drömmer vidare…

På en italienare ska det vara Campagnolo
Inte om du är en italienare eller proffscyklist i ett World Tour lag!
För det är Shimano som gäller om italienaren själv får välja. Det har iofs varierat en del mellan åren, men det brukar säljas mer Shimano i Italien än vad Campa säljer worldwide!
Under 2025 är ett det endast ett enda lag bland de 30 manliga + kvinnliga World Tour-lagen som har använt Campa.

Vad gäller drömcykel så är det för mig inte ngt enskilt märke eller modell
Utan en helt måttbeställd och då inte endast vad gäller sittställningen utan alla ramdelars dimensioner och egenskaper skall anpassas för mig och till det jag vill ha.

Inte om du är en italienare eller proffscyklist i ett World Tour lag!
För det är Shimano som gäller om italienaren själv får välja. Det har iofs varierat en del mellan åren, men det brukar säljas mer Shimano i Italien än vad Campa säljer worldwide!
Under 2025 är ett det endast ett enda lag bland de 30 manliga + kvinnliga World Tour-lagen som har använt Campa.

Vad gäller drömcykel så är det för mig inte ngt enskilt märke eller modell
Utan en helt måttbeställd och då inte endast vad gäller sittställningen utan alla ramdelars dimensioner och egenskaper skall anpassas för mig och till det jag vill ha.
Fast det är nog inte fritt val för proffsen, svårt med hjulbyten (dubblerat), ramtillverkarens preferenser mm

Fast det är nog inte fritt val för proffsen, svårt med hjulbyten (dubblerat), ramtillverkarens preferenser mm
Visst är det så
Men efter att inte ett enda av de 30 World Tour-lagen använde Campagnolo under 2024 var nyheten att ett skulle göra det under 2025 åtminstone en stor nyhet för Campa

Hej.. Den tanken slog mig sent 2018. Bytte från Sarto till AX Lightness ( Benotti ) Vial EVO Ultra D med THMgaffel, lägg till Super Record EPS 11delat och Lightweight tubhjul så kan det bara bli bra. Komplett cykel, å då menar jag komplett, väger den straxt under 6 kilo. Väldigt rolig att trampa på.. En annan målsättning var att bygga en cykel med ett minimum av asiatiska komponenter, bara för att se hur långt man kunde komma. mvh borano20

Senast ändrad:
Sitter och smådrömmer om en Cotic Solaris. Men otroligt sugen på att komplettera stallet med en stålhardtail. Finns inte riktigt utrymme i budgeten för närvarande eftersom jag precis skaffat en stålgravel.

1760363804558.webp

Något i stil med en lätt moderniserad, bockstyrekonverterad Colnago Gentleman Sport ligger högt upp på min lista... Jag älskar min nuvarande stål-Bianchi, men lite mer bling med Colnago muffar och lite krom blir pricken över i:t...

Drömcyklar kommer inte från en fabrik. De byggs för hand av (oftast) gubbar i en verkstad.

En lvg från Sturdy
En grushoj från Rob English
En HT från Nehaus
En glidarhoj från Chapman

Listan blir snabbt lång!

Drömcyklar (typ sånt som nämns i inlägget ovanför) är så sjuhelsikes dyra att de liksom tappar sin attraktivitet för mig. Jag skulle kunna ta mig råd att köpa något superexklusivt - men i praktiken är det fortfarande "bara en cykel" som helst ska användas också.
Cykelns egentligen riktiga affektionsvärde kommer först i samband med de upplevelser man har med cykeln.
Och jag skulle ju inte vilja åka ut på äventyr med en för dyr cykel. Man springer ju inte runt i Rio och flashar med diamantringarna liksom =P

Dessutom skulle man (jag), 6 månader efter att jag köpt drömcykeln ändå snegla på vad som händer i branschen, vilka nya hojar som är på G osv. Det här konceptet med "forever bike" som framförallt titantillverkarna försöker locka välbärgade gubbar med har aldrig tilltalat.

Det finns så många roliga cyklar att prova :)

Men ska jag ändå försöka lite tycker jag No 22 nya aero titan var rätt ball:

Eller Officina Bataglins nya Cortina:

@Skogling har du sett nya Aethos ?

Hade varit mumma med en till grön cykel
Fast hela grejen men Aethos, för mig, var/är att den är old school. Nu är har den ju blivit mainstream... Nu kan man lika gärna köpa en Dogma. 🤔😄

Drömcyklar (typ sånt som nämns i inlägget ovanför) är så sjuhelsikes dyra att de liksom tappar sin attraktivitet för mig. Jag skulle kunna ta mig råd att köpa något superexklusivt - men i praktiken är det fortfarande "bara en cykel" som helst ska användas också.
Cykelns egentligen riktiga affektionsvärde kommer först i samband med de upplevelser man har med cykeln.
Och jag skulle ju inte vilja åka ut på äventyr med en för dyr cykel. Man springer ju inte runt i Rio och flashar med diamantringarna liksom =P

Dessutom skulle man (jag), 6 månader efter att jag köpt drömcykeln ändå snegla på vad som händer i branschen, vilka nya hojar som är på G osv. Det här konceptet med "forever bike" som framförallt titantillverkarna försöker locka välbärgade gubbar med har aldrig tilltalat.

Det finns så många roliga cyklar att prova :)

Men ska jag ändå försöka lite tycker jag No 22 nya aero titan var rätt ball:

Eller Officina Bataglins nya Cortina:

Sant Glitch. Upplevelsen är det viktigaste.

Min gamla Colnago från 2012 är den cykeln som är med på resor. Den är helt fantastisk. Och jag är rädd om den men inte ängslig. Vi har upplevt otroligt mycket tillsammans.

Bonkat och erövrat. ❤️

Sant Glitch. Upplevelsen är det viktigaste.

Min gamla Colnago från 2012 är den cykeln som är med på resor. Den är helt fantastisk. Och jag är rädd om den men inte ängslig. Vi har upplevt otroligt mycket tillsammans.

Bonkat och erövrat. ❤️

Eller hur! Och det fina med din gamla Colnago är att den dessutom har gett oss på happy-upplevelser också i form av fina bilder och RR från era resor.

Nu kom jag på i alla fall lite av en drömcykel (eller en cykel jag hade gillat att ha i garaget):

Som tur fel storlek :)

Tillbaka
Topp