Vilken är elcyklarnas Volvo-stationsvagn

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej!

Min fru ska börja långpendla till tungt fysiskt jobb och vill köpa elcykel. Vad är prisvärt? Blir det bara slut för 10 tkr eller kommer man undan med det? Taket Är väll absolut max 20 tkr

Skulle säga att ni får öka taket till runt 25-27 faktiskt..
Satsa på en med Centrummotor och Nexus 7/8 växlar.
Håll er till Shimano el Bosch el Yamaha. Det är system som faktiskt bara funkar och funkar och funkar...
Nexus 7/8 för att en nytt drev kostar 99 sek och en kedja 249 sek....
Jmf 10/11 delad kassett för 800-1000 sek och en kedja för 600+ och uppåt... = Nexus är mer prisvärt.
Eller försök hitta en med Gates CDX rem. Gates remdrift med rätt skötsel håller ca 3000 mil...

/Reflektioner från en som är erfaren inom både användande men även skruva elcykel...

Vad är problemet med de enklare (ej vevpartimotor) förutom att de inte är lika naturliga att cykla på?
XXL har ju en del prisvärt. Över 20 tkr är tyvärr inte ett alternativ. Då får det bli buss och en jäkla massa bytestid.

Prisvärt kan vara lätt begagnade elcyklar med centrummotor. Sök på Blocket (ex steps, bosch, yamaha). Det har gått lätt begagnade kvalitetselcyklar för 8-14 tkr, och det tycker jag är prisvärt.

XXL brukar ju ha 20-25% på allt några gånger per år. Registrera dig som medlem, så får du automatiska mailutskick.

Cykelsajter har ofta kampanjpriser, så man kan får en ny elcykel med centrummotor för 15-16 tkr med lite tur.

Tänk också på att få ett batteri med tillräcklig kapacitet. Exempelvis Shimanos Steps system (rammonterat) ligger på 418 Wh.
Det räcker till närmare 10 mil i ekonomi mod. Kyla, kuperad terräng, motvind sänker räckvidden dramatiskt.
Så ett batteri med för låg kapacitet kan vara meningslöst, lite beroende på pendlingsträckan.

Problemet med nexus 7 imho är klent utväxlingsomfång. Redan åttadelad kassett ger bättre omfång, och billiga delar. Du behöver troligen inte 10-11 delat.

"Enklare" system kan vara bra, om du exempelvis köper från välkända tillverkare. Problemet är nog om du köper för billig elcykel.
Då kan du få elkomponenter som du kan får svårt att hitta reservdelar till. Det problemet får du inte med välkända leverantörer av elsystem.

Som sagt håll utkik på reor om du har en budget. Måste i princip över 20 för att det ska vara nåt att hänga i julgranen
White sce comp köpte jag för 12500 2015(innan skatteavdraget)
Ordinarie närmare 20
Kassett å bakvxl är för övrigt överlägset
Jag kör på 100kr kassetter å 99kr dedikerade elkedjor från tyskland
8växlar räcker på en pendlingshoj
Hur bra som helst. Har lagt mig till med ovanan att kassera kassett och kedja efter 300mil, vänder kedjan efter 150

Bakväxlarna och naven på en 20tkr elhoj brukar dock vara värdelösa. Iaf på den white med steps som jag har
Mina höll en vinter. Hopenaven och zee växel har stoppat i snart 3 säsonger

Valfri Crescent. Eller rättare sagt en Crescent Elora om det är en modell med lågt insteg man är ute efter. Sjukt stabilt byggd, tung ja men stabil med genomtänkta ramlösningar, bra komponenter och mittmotor. Bara en sådan sak att pakethållaren ( i vilket batteriet är lokaliserat ) är fastsvettsad för att förhindra att pakethållaren skakar loss gör en ju imponerad. Varför gör inte fler tillverkare så?

Tillbaka
Topp