Vilken är världens bästa XC-ram, och vad väger/kostar den?

Tegheim83

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, vilken är den bästa ramen till mountainbike för XC (80-120mm fjädring säger vi).
Vi kan ju försöka hålla oss till ramar som finns på marknaden nu, är i modern tid.

HT eller FS, spelar ingen roll.

Vad väger en så bra ram, och vad kostar den?

Vad gör den bra?

Jag har ingen aning själv, men är nyfiken!

Senast ändrad:
JTF sa:
Tegheim83 sa:
JTF sa:

Vad väger en "normal" ram? Jag skulle inte ens kunna gissa. Men gör det ändå.
3.5kg?

Nja, mer runt 1,5 - 2 kg (plus/minus några hekto beroende på pris och material t.ex. aluminium - stål - titan - kolfiber)
Stål brukar ju generellt vara tyngst i gänget.

2kg för en vanlig "noname"-ram? Låter lätt.

marr sa:
Nån form av Scott, se bara på Nino.

Kan ju vara Nino som är ganska duktig också :-)

Världens lättaste fs ram ?

Screenshot_20170801-185957.jpg

Tegheim83 sa:
JTF sa:
Tegheim83 sa:

Här https://www.bike-discount.de/en/buy/thompson-xc-650-27.5-frame-539622/wg_id-276 är ett exempel på en lågprisram HT 27,5 för strax över tusenlappen som väger 1,8 kg. (som ett snabbgooglat exempel)

Intressant. Vad gör den så mycket sämre än en bra ram, säg Canyons för 10ggr pengarna? Geometrin? Hållbarhet?

Vet ej, men jag hoppas Sixten kan hoppa in och ta över Canyon-snacket. Han är lite mer insatt på det märket. :-)

Hoppas jag också!

Vore kul att veta vad man måste betala för en bra ram, och vad som är lyx i en ram :-)

Du tar Scott ramen länkad ovan. Sen skrapar du bort färgen med en morakniv såklart.

Finns väl ingen 29" XC HT CF ram som är "bäst". Däremot finns rätt många som är lätta och jättebra, men lite olika gällande geometri (kedjestag, bb drop, längd styrhuvud, gaffelvinkel t.ex.), stöd för 2x, boost, etc. som gör dem bättre/sämre beroende på vad man gillar/söker.

Dessutom kan det skilja en del i geo genom att jämföra olika ramstorlekar. För mig som behöver storlek XL är Scale perfekt och Exceed fel. Hade jag däremot klarat mig med S eller M hade både Scale och Exceed funkat lika bra. Rött och mörkrött nedan belyser de problem Jag har med Exceed i stl XL.

Bilagor

• Exceed-vs-Scale.png
    Exceed-vs-Scale.png
    12.1 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Finns väl ingen 29" XC HT CF ram som är "bäst". Däremot finns rätt många som är lätta och jättebra, men lite olika gällande geometri (kedjestag, bb drop, läng styrhuvud, gaffelvinkel t.ex.), stöd för 2x, boost, etc. som gör dem bättre/sämre beroende på vad man gillar/söker.

Bra skrivet.

Sixten Fors sa:
Tegheim83 sa:
Om man vill ha en 27.5" FS/HT CF/AL då? :-)
Ja då är det väl bara att köpa en sådan? Har dock inte hittat någon heldämpad HT som jag gillar.

Jo, tänkte eftersom du valde att referera till 29" HT :-)

Jag är mest nyfiken på vad som anser vara bra och kanske nödvändigt med en bra ram.

Måste det vara kolfiber tex?

I mitt fall handlar det om crosscountry-cykling.

Är du tillräckligt bra för att behöva den BÄSTA ramen, då kommer någon att sponsra dig.

Det är en idiotisk fråga som inte går att svara på. Ingen kan säga vad som är bäst på det sättet.

Specificera vad du ska cykla och vilken budget du har istället. Så kan du få rimliga alternativ.

marr sa:
Är du tillräckligt bra för att behöva den BÄSTA ramen, då kommer någon att sponsra dig.

Det är en idiotisk fråga som inte går att svara på. Ingen kan säga vad som är bäst på det sättet.

Specificera vad du ska cykla och vilken budget du har istället. Så kan du få rimliga alternativ.

Ramen är inte till mig såklart, utan bara av nyfikenhet vad som gör en ram riktigt bra.

Idiotisk? Trevligt.

Tegheim83 sa:
marr sa:

Ramen är inte till mig såklart, utan bara av nyfikenhet vad som gör en ram riktigt bra.

Idiotisk? Trevligt.

Du är inte idiotisk, frågan är det. Då den saknar svar :p Det är så individuellt.

marr sa:
Tegheim83 sa:
marr sa:

Idiotisk? Trevligt.

Du är inte idiotisk, frågan är det. Då den saknar svar :p Det är så individuellt.

Tyckte ändå jag var hyffsad specifik som valde diciplin.
Såg framför mig hur vi skulle få fram massa häftiga ramar för XC. Även diskussioner kring ALU vs CF.

Hade tydligen fel :-/

Offtopic:
Jag skulle kunna tänka mig byta ram om det skulle hjälpa, men eftersom jag inte vet vad som är bra och dåligt hos en ram så får jag försöka lära mig mer innan dess.
Jag vet bara material och geometri på min ram.

Tegheim83 sa:
Offtopic:
Jag skulle kunna tänka mig byta ram om det skulle hjälpa

Hjälpa vad?
Bli snabbare? Få en ram som tål mer stryk och hårdare körning? Få en snyggare cykel med mer status?

Om målet "bara" är att bli snabbare så finns det ofta andra saker att uppgradera (förutom hårdträning och högoktanig kost) om du redan har en "normalbra" ram och okej drivlina. Framförallt är det den ofjädrade och roterande vikten som man bör starta med att optimera så mycket som möjligt, både med avseende på vridstyvhet i hjul och gaffel, men framför allt vikten i hjul - alltså allt ifrån däck, slang, till kompletta hjul. Ju längre ut på hjulet viktbesparingen sker, desto snabbare och rappare kommer cykeln att upplevas, speciellt vid start och stopp och tekniska partier där man t.ex. behöver rycka i styret... :-)

I andra hand kan man t.ex. vikt- och funktionsoptimera framgaffeln, alltså byta till en lättare, vridstyvare (grövre rör) och samtidigt dyrare gaffel med bättre "uppsugningsförmåga" av ojämnheter.

Detta var bara ett urval på vad man kan göra för att "trimma" sin cykel, utan att behöva ge sig på att byta ram. Men jag kanske har missförstått frågeställningen totalt, vad vet jag...? :o)

JTF sa:
Tegheim83 sa:
Offtopic:
Jag skulle kunna tänka mig byta ram om det skulle hjälpa

Hjälpa vad?
Bli snabbare? Få en ram som tål mer stryk och hårdare körning? Få en snyggare cykel med mer status?

Om målet "bara" är att bli snabbare så finns det ofta andra saker att uppgradera (förutom hårdträning och högoktanig kost) om du redan har en "normalbra" ram och okej drivlina. Framförallt är det den ofjädrade och roterande vikten som man bör starta med att optimera så mycket som möjligt, både med avseende på vridstyvhet i hjul och gaffel, men framför allt vikten i hjul - alltså allt ifrån däck, slang, till kompletta hjul. Ju längre ut på hjulet viktbesparingen sker, desto snabbare och rappare kommer cykeln att upplevas, speciellt vid start och stopp och tekniska partier där man t.ex. behöver rycka i styret... :-)

I andra hand kan man t.ex. vikt- och funktionsoptimera framgaffeln, alltså byta till en lättare, vridstyvare (grövre rör) och samtidigt dyrare gaffel med bättre "uppsugningsförmåga" av ojämnheter.

Detta var bara ett urval på vad man kan göra för att "trimma" sin cykel, utan att behöva ge sig på att byta ram. Men jag kanske har missförstått frågeställningen totalt, vad vet jag...? :o)

Vi är egentligen offtopic nu, men detta är också väldigt intressant!

Jag har bytt det mesta i drivlinan till XT, kör fortfarande 3x10, skulle klara mig på 2x10, men det är ingen direkt vinst mer än vad en klinga väger, bytte växelreglage till XTR för känslan, bytte gaffel från en XC30 till en Reba, och nyligen bytte jag även hjul till Mavic Crossmax SL Pro med deras Pulse-däck som satt monterat på hjulen.
Ingen kolfiber någonstans än. Cykeln väger 11.7kg, och skulle jag gnälla på nåt så är det bromsarna.
Chauffören är fortfarande begränsningen för att bli snabbare anser jag. Jag har mycket att träna på helt enkelt.

Frågeställningen från början startade faktiskt i att jag ofta får frågan om jag gör ramen rättvisa eftersom alla komponenter nu är bättre än vad jag kan tänkas behöva.

Så snabbare, ja. Vet inte om jag behöver ram för hårdare körning, har inte knäckt denna :-) Snygg, det är inte prioriterar även om det såklart är kul.

Tegheim83 sa:
Frågeställningen från början startade faktiskt i att jag ofta får frågan om jag gör ramen rättvisa eftersom alla komponenter nu är bättre än vad jag kan tänkas behöva.

Vad exakt har du för cykel (ram) nu då?

JTF sa:
Tegheim83 sa:

Vad exakt har du för cykel (ram) nu då?

Från början är det en White XC275LITE -15.
När jag jämförde geometrin innan jag köpte så var den snarlik en Scott Scale sånär på nån mm här och var. Vikten har jag ingen aning om.

XXLs egna cykelmärke alltså? :) Jag tror inte du har den bästa ramen, men du säger ju själv att det är cyklisten som begränsar och så är de i de flesta fall.
De flesta verkar bli snabbare på heldämpat också.

NickPick sa:
XXLs egna cykelmärke alltså? :) Jag tror inte du har den bästa ramen, men du säger ju själv att det är cyklisten som begränsar och så är de i de flesta fall.

Ja, det är deras märke. Egentligen ville jag inte säga det då många dömmer direkt för att det är just så.
Det bör ju vara geometri, vikt, vridstyvhet osv och inte klistermärket som gör ramen.

Tegheim83 sa:
NickPick sa:

Ja, det är deras märke. Egentligen ville jag inte säga det då många dömmer direkt för att det är just så.
Det bör ju vara geometri, vikt, vridstyvhet osv och inte klistermärket som gör ramen.
Tror du att xxls väldigt billiga kompletta cykel uppnår kraven som ställs på ramar som kostar säg 50 000?
Leta ramar på rea eller köp begagnad high endram. :)

Tegheim83 sa:
JTF sa:
Tegheim83 sa:

Här https://www.bike-discount.de/en/buy/thompson-xc-650-27.5-frame-539622/wg_id-276 är ett exempel på en lågprisram HT 27,5 för strax över tusenlappen som väger 1,8 kg. (som ett snabbgooglat exempel)

Intressant. Vad gör den så mycket sämre än en bra ram, säg Canyons för 10ggr pengarna? Geometrin? Hållbarhet?

Räcker väl gott och väl med att den är 1kg lättare.
Ska du lätta en redan lätt cykel 1 kg till är 15' billigt.
Sen är canyonen förmodligen bättre på alla andra sätt också. :)

Blir ju luddigt när man säger att den är lik sånär som på några mm här o där. Några mm kan göra en jäkla skillnad :-)

För att svara på orginalfrågan, hur långt är ett snöre? Det är en helt omöjlig fråga att svara på då det är så många parametrar osv. Även tycke o smak. Hade man däremot frågat efter den lättaste så hade man ju kunnat solla fram något. Men bästa, vad är bäst? Den frågan finns ingen skrivet facit på.

NickPick sa:
Tegheim83 sa:
NickPick sa:

Tror du att xxls väldigt billiga kompletta cykel uppnår kraven som ställs på ramar som kostar säg 50 000?
Leta ramar på rea eller köp begagnad high endram. :)

Nej nej, absolut inte! :-)
Däremot undrar jag vad som gör en ram bättre än en annan. Därför frågade jag medvetet om just ram och inte cykel, och också inte efter vilket märke.

Jag kan också nyfiket undra HUR dålig en budgetram egentligen är i ett blindtest.

Vikten känner alla, stabiliteten många, men respons och andra faktorer kräver nog proffs tror jag.

Trådstarten skulle kanske istället varit "Bäst ram för X kronor"

Tillbaka
Topp