Vilken av dessa?

MrAti

Medlem
Vilken av dessa?
Letade efter instegmodeller runt 10000, med ramstorlek XXL och dessa tre finns att tillgå. Är nybörjare, och ska föblir glad motionär med fokus på skogsvägar och lättare stigar.. och tror inte på senare uppgradering, vill hamna rätt från början.
För mig är det att jämföra päron med äpple...vad säger ni, vilken av dessa bör jag satsa på?
mtb.jpg

Senast ändrad:
Vilken av dessa?
Av dessa hade jag valt Scotten. Luftfjäder i gaffeln och 1x12 växlar. Det är inte superstora skillnader i övrigt. Scotten har också boost (åtminstone bak), om än med QR, vilket ju är bra.

Vilken av dessa?
Viktigast är att cyklen passar dig bra.

Hur lång är du?

Scott har i XXL en reach av 463 mm, som är samma som storlek L på en cykel med modern geometri. Trek har 480 reach, som är lite längre, men jag tror att den en fortfarande riktigt kort till dig om du letar efter XXL.

Vilken av dessa?
Viktigast är att cyklen passar dig bra.

Hur lång är du?

Scott har i XXL en reach av 463 mm, som är samma som storlek L på en cykel med modern geometri. Trek har 480 reach, som är lite längre, men jag tror att den en fortfarande riktigt kort till dig om du letar efter XXL.
Hej...nu börjar bli komplicerad :)
Scott är långt bort, kan inte testa innan..Testade Trek igår, var OK, utan att kunna jämföra det med ngt annat...
195cm / 93cm mellanbensläng

Senast ändrad:
Vilken av dessa?
Tungt och svårare att anpassa efter cyklistens vikt. Om det är större gaffel till nedförscykla vi pratar så kan coil vara följsammare och ok tungt men i detta fall har det bara nackdelar.

Om man letar efter XXL cykel kan man dock har tur att en coil gaffel inte är för hård.

Enda fördel man alltid har med coil är att gaffeln är känsligare i småstök (men stiction på billiga gafflar kan vara stor).

Vilken av dessa?
Hej...nu börjar bli komplicerad :)
Scott är långt bort, kan inte testa innan..Testade Trek igår, var OK, utan att kunna jämföra det med ngt annat...
195cm / 84cm mellanbensläng
Stämmer verkligen 84cm i benlängd? Jag är 15cm kortare än dig och har typ 85cm..

Scott-cykeln låter onekligen liten även för en cykel främst för grus. Gillar du Trek så kör på den, framväxel är inte så modernt men ska man främst köra grusvägar är det inte så dumt.

Men vill man verkligen hamna rätt från början och inte vill uppgradera i fram tiden så kan man ju faktiskt överväga att lägga lite mer pengar för att t ex slippa kompromisser med hjulstandarder som nämns ovan. Förutsatt att pengarna finns då..

Vilken av dessa?
Här är vad man kan får hos en (bra) webbutik:

XL har 5 mm kortare reach än X-caliber, men mycket längre styrhuvudet och därför högre stack, så cyklen är större och effektivt längre. Modernare, 2 grad flackare gaffelrörsvinkel som ger mer stabilitet och längre hjulbas. 12-delat drivlina och lite bättre bromsarna.

Vilken av dessa?

XL har 5 mm kortare reach än X-caliber, men mycket längre styrhuvudet och därför högre stack, så cyklen är större och effektivt längre. Modernare, 2 grad flackare gaffelrörsvinkel som ger mer stabilitet och längre hjulbas. 12-delat drivlina och lite bättre bromsarna.
Precis näre jag trodde att saken var biff :ROFLMAO:
Tack, kikar på det! Men menar du att jag sitter ca likadant som på Trek XXL?

Då ser uppställningen annorlunda ut...
mtb.jpg

Senast ändrad:
Vilken av dessa?
Jag skulle inte rekommendera Canyon till någon som inte är 100% kunnig/säker på storlek/geometri, har koll på egna preferenser och är lite händig när det gäller att meka med cykel. Canyons storleksrekommendationer är ibland rätt galna, utan möjlighet att testa och när butiken finns i Tyskland är det upplagt för ett mindre lyckat förstagångsköp. Bättre att köpa hos en riktig butik där man kan testa och få hjälp med inställningar, byte av styrstam, sadel, mm, så att cykeln passar perfekt.

Stack och reach är en bra utgångspunkt men säger inte allt om hur cykeln känns och beter sig. Kan man inte läsa sig till sånt och inte heller vet vad man gillar är det som sagt bättre att gå till butik(er) och testa.

Vilken av dessa?
Med nya ingångsvärdena så ändrar jag mig till Canyon eller Trek, och skulle välja bort Scott. Shimano Deore är avsevärt mycket trevligare och bättre än Sram SX. Canyonen har väl något högre nivå på komponenterna, men det är marginellt. Canyon finns bara upp till XL i storlek. Trek hittar jag ingen geometri på i storlek XXL, men den torde ju vara ett uns större än Canyons XL.

Jag hade valt den av Canyon eller Trek som går att få tag på först. Det är likvärdiga cyklar, vill jag påstå.

Vilken av dessa?
Jag skulle inte rekommendera Canyon till någon som inte är 100% kunnig/säker på storlek/geometri, har koll på egna preferenser och är lite händig när det gäller att meka med cykel. Canyons storleksrekommendationer är ibland rätt galna, utan möjlighet att testa och när butiken finns i Tyskland är det upplagt för ett mindre lyckat förstagångsköp. Bättre att köpa hos en riktig butik där man kan testa och få hjälp med inställningar, byte av styrstam, sadel, mm, så att cykeln passar perfekt.

Stack och reach är en bra utgångspunkt men säger inte allt om hur cykeln känns och beter sig. Kan man inte läsa sig till sånt och inte heller vet vad man gillar är det som sagt bättre att gå till butik(er) och testa.

Håller med om man hittar en bra butik. Men det finns också butik som gärna säljer vad dom har på lager och bryr sig inte tillräckligt mycket om det skulle passa kunden perfekt.

Som jag skrev och visas i inlägg ovan är Canyon lite större och moderna geometri än X-caliber. Tror att båda kommer att passa, men kanske behövs en hög torn av distanser på X-caliber för att får styret på rätt höjd. Kanske räcker längden av gaffelröret inte och behöver man ett styre med mer rise.

Vilken av dessa?
XL har 5 mm kortare reach än X-caliber, men mycket längre styrhuvudet och därför högre stack, så cyklen är större och effektivt längre. Moderna
Som jag skrev och visas i inlägg ovan är Canyon lite större och moderna geometri än X-caliber. Tror att båda kommer att passa, men kanske behövs en hög torn av distanser på X-caliber för att får styret på rätt höjd. Kanske räcker längden av gaffelröret inte och behöver man ett styre med mer rise.

De flyttade ner distansen på TREK i butiken, det fanns bara en ring tror jag så det gav bara lite, känns fortfarande för mycket framåtböjd, börjat fundera på att byte till styre med rise.

Vilken av dessa?
Tack för alla inputs i tråden, lärde mig en del.
Bestämde mig för denna TREK x-caliber 7 XXL.
När jag jämförde päron med äpple så de saker som avgjorde var att:

- jag kunde prova cykeln live och det kändes bra.
- lite billigare pris ( någonstans måste man dra gränsen)
- jag kunde hämta den direkt (väntetid på Canyon), var otålig mao :)
- verkstan ligger nära och de bjuder på livstids justering.
sen (kontra Grand Canyon 6´s bättre ergonomi)
- går det att justera med kortare/uppåt stam
- går det att justera med riser (om det behövs sen)

Så, tack återigen och vi ses därute ??‍♂️

Bilagor

• 08E4C988-B79B-466E-B9DC-754E43BECB36.jpeg
    08E4C988-B79B-466E-B9DC-754E43BECB36.jpeg
    717.2 KB · Besök: 83
Senast ändrad:
Vilken av dessa?
Tack för alla inputs i tråden, lärde mig en del.
Bestämde mig för denna TREK x-caliber 7 XXL.
När jag jämförde päron med äpple så de saker som avgjorde var att:

- jag kunde prova cykeln live och det kändes bra.
- lite billigare pris ( någonstans måste man dra gränsen)
- det går att justera med kortare/uppåt stam
- det går att justera med riser (om det behövs sen)
- verkstan ligger nära och de bjuder på livstids justering.
- jag kunde hämta den direkt (väntetid på Canyon).

Så, tack återigen och vi ses därute ??‍♂️
Grattis.
Dom gör i alla fall snygga. ?

Tillbaka
Topp