Vilken bil är bäst för MTB?

=David Skrev:
-------------------------------------------------------
> En Mitsubishi Grandis.. Grymt snygg och den
> sväljer nog en drös cyklar.
>
>
Hmm, hur komma från motorvägen och ut till skogen med markfri gång om drygt 1 cm?

Hejsan,

Helt fel fokus på diskussionen. Så här är bättre att tänka:
1. Hur ofta behöver jag bil?
Om svaret är "högst några gånger i veckan", så skall man inte äga bil, helt enkelt. Då går man istället med i en bilpool, det finns ju redan en bra i Uppsala (där jag tror Per bor). Sparar massor med pengar och tid som man kan lägga på fantastiska cyklar istället. Om jag (Per) behöver bil fem gånger i veckan eller mer, så är det bättre att köpa en
<http://www.go.to/bilpoolarna>

2. Vilken bil behöver jag oftast? .
Svaret blir troligen "liten småbil till och från jobbet/flickvän". Hyr istället cykelbärarbilen, så har du återigen råd med mer cykel och mer tid för cykling. Eller gå med i bilpoolen för att få ett större urval av bilar än bara privatbilen. Det finns ingen vettig anledning att kasta ut enorma summor på en volymbil för att åka till tävlingar en gång i månaden.

3. Är det verkligen sant att oljan nått halvtid och kommer att bli dyrare och dyrare?
Svaret är att vi kommer att komma till halvtid om några år. Sedan finns det ingen återvändo på oljepriset.
<http://peakoil.org/>

Mvh,
Peter
<http://www.liggister.org/>

Jag håller med Peter egentligen. Jag kör med min lilla Polo och den funkar utmärkt så länge man kan tänka sig att ha cyklarna utanpå, då kan man köra 4 pers och 4 cyklar om man så vill. Men det är trist att ha cyklarna utanpå när man åker långt och sånt. Tar man av hjulen och fäller lite säten så går det in 2 cyklar och 2 fullvuxna med massa packning. Den är riktigt trevlig att åka långt i dessutom och drar ca 0.6l/mil. Med dragkroken som sitter på får man möjlighet att för några hundra per dygn hyra släp och köra riktigt stora saker.

Så några riktigt rationella skäl till att köpa en stor bil finns inte för mig. Bortsett från att jag inte gärna lämnar bilen med cyklar utanpå. Knappt ens inuti eftersom de syns ut så väl.

DSCN0510.JPG

Peter Markusson Skrev:

> 1. Hur ofta behöver jag bil?

Då och då, för att pröva nya stigar, komma ut till skidspår på vintern, högst ett par gånger i veckan, helger i Söderhamn ibland, och en och annan riktig långresa.

> Om svaret är "högst några gånger i veckan", så
> skall man inte äga bil, helt enkelt. Då går man
> istället med i en bilpool, det finns ju redan en
> bra i Uppsala (där jag tror Per bor).

Tack för länken, har en bekant som är med, har hyrt bil på sistone, o upptäckt att det är ett helsike att hitta någon parkeringsplats i Uppsala. När man väl hittat en vill man knappt ta bilen för att inte sumpa den. Så, bilpool är under övervägande.

> 2. Vilken bil behöver jag oftast? .

Svaret är en rymlig sak med plats för två hojar (eller skidor), precis som Jomper vågar vi inte lämna dem obevakade. I stan går jag för det mesta, eller hojar på någon gammal mer eller mindre avlagd cykel.

> 3. Är det verkligen sant att oljan nått halvtid
> och kommer att bli dyrare och dyrare?

Halvtid eller ej, en sak är klar, oljan har aldrig kostat mer i löpande priser, klimatet förändras, och knappheten (o priserna) kommer att öka eftersom privatbilismen kommit igång på allvar i nyindustrialiserade länder. Finns en del som talar för diesel faktiskt.

Per

SebbeK Skrev:
> Lite OT....
>
> Cal! Du kan ju inte jämföra V70 T5 med 9-5 Aero!!
> Du får väl jämföra toppmodell vs. toppmodell!
> Det vill säga V70 R vs. 9-5 Aero. Och en V70 R kan
> ingen beskylla för att vara tråkig att köra.
>
> Jag har en pistagegrön V70 R precis utanför
> fönstret, som bara väntar på att få luftas.
> Och en S40 T5.... Och en XC90 T6 AWD.... *mumma*
> svårt att välja....

så där kan du ju inte jämföra heller. LITEN prisskillnad mellan 9-5 Aero och V70R, därmot ligger 9-5Aero och T5 i samma segment prismässigt. samma hk oxå. annars så kan vi dra in en hel del bilar som piskar båda modelelrna du nämner.

För att fortsätta på det urspårade spåret: Jag tror etanolbilar kommer bli vanligare och vanligare. Många bilar kan köras på både etanol och bensin (blandat i valfria proportioner) vilket är en perfekt övergångsbil tills det är vanligare med etanol-tankställen. Etanol är förnyelsebart och kan framställas ekologiskt och utsläppen är mindre farliga. Går att tanka på ganska många ställen. T.ex. Saab kommer med dylika motorer i 9-5 (och antagligen 9-3) inom kort.

Även etanolbilsentusiasterna har ett forum: http://www.etanol.nu/ - enligt dem går de flesta bilar att köra med en hel del etanol i tanken.

Peter: hur gör jag när den bilen jag vill hyra från bilpolen är upptagen?
visst chansen, eller kanske snarare ska säga risken, kanske är liten, men den finns där. och JAG skulle då inte vilja styra mitt liv efter hur andra använder nått som vi delar på. har han råd får han väll köpa va han vill.

sen om hur dyr oljan är, vad har det med bilpol att göra? hehe, 1 liter bensin kostar lika mycket när ja köper den till min egen bil som till en hyrbil. kan väll motivera för en mindre motor, men ibland är en mindre motor mer bensinslukande än en stor.

kan ge exempel: kompis som äger ett företag som konstruerar massa saker. när han hade volvo, så drog den visserligen 0,8-1 liter milen orginal, men hängde man på tungt släp o lasta den tungt, ja då steg förbrukningen till 2-3 liter.

nu har han en suburban, den drar 1,8 hela tiden :D MEN spelar ingen roll hur mycket du laster den drar ändå inget mer. du kan gjuta igen hela bilen me betong o den drar fortfarande nästan samma :D

Senast redigerad av en moderator:
...för att inte tala om el. Om nu det bara kunde göras lite praktiska (med allt vad det innebär) bränsleceller så skulle man slippa förbränningsmotorn helt och hållet.

/Magnus

Jag har en V70 och tycker att den fungerar bra för MTB. Är man bara två brukar jag stuva in cyklarna liggande utan att ta isär något alls. Runt och ovanpå finns det plats för resten av packningen. Det enda är väl att det är lite stökigt att lasta och lossa. Vad gäller köregenskaper är det helt ok för storleken/vikten på bilen. Att det är trist med Volvo i Sverige tycker jag vägs upp av hur bra utbudet är på verkstäder och att de är mkt lättsålda begagnade. (Den jagga XJR som jag hade före Volvon fick jag sitta på i närmare ett år innan jag fick den såld och det avskräcker.)

/C

Etanol skapar ju en massa andra utsläpp istället? Det har varit lite tjafs om etanolbussarna i Tokholm..

<http://www.snf.se/snf/hallbart/1999/hallbart499/miljofordon.htm>

Jag önskar att Toyota sålde Corolla Verso med en ethanol/bensin (eller rapsolja/diesel) version av deras Prius el/förbränningsmotor hybrid teknik.

Funderar också på att skaffa en lätt släp med kåpa för att kunna tar med 6-8 cyklar, utställningstältar och andra utrustning till bl a Happy-träffar.

Så lite som jag kör bil är det egentligen ekonomiskt oförsvarbart att ha en. Men å andra sidan kostade den bara 6.500,- när jag köpte den för något år sedan :) Min cykelram, sadelstolpe och styrstam kostade nästan 3x så mycket som hela bilen...

Visst har den kostat en del i reservdelar (några tusenlappar) men allt arbete kan jag lyckligtvis göra själv. Vi får väl se vad besiktningen säger i november, lite orolig för stötdämparna. Sen kommer tanken och katalysatorn att behöva bytas inom något år.

Egentligen borde man sälja skiten.

Måste räkna lite på det...

Hallå igen,

Per Skrev:
(...)
> Svaret är en rymlig sak med plats för två hojar (eller skidor), precis som Jomper vågar vi inte
> lämna dem obevakade. I stan går jag för det mesta, eller hojar på någon gammal mer eller mindre
> avlagd cykel.
Svar: Renault Scenic kombi coupe verkar vara det största Bilpoolarna har. Förmodar att det borde räcka om man stuvar om bland sätena. Kolla om dom har hyrbilsavtal också, då kan du få större hyrbil på rabatt. Så funkar i alla fall den bilpoolen jag är med i i Göteborg.

Baltazar Skrev:
> Peter: hur gör jag när den bilen jag vill hyra från bilpolen är upptagen?
> visst chansen, eller kanske snarare ska säga risken, kanske är liten, men den finns där. och
> JAG skulle då inte vilja styra mitt liv efter hur andra använder nått som vi delar på. har han råd
> får han väll köpa va han vill.
Svar: Jag kan ju vara lite stygg och raljera:
Eftersom risken finns att det är bilkö när du skall köra så vägrar du alltså köra bil. Du vill ju inte styra ditt liv efter hur andra använder nåt som ni delar på?
(;-{)

> sen om hur dyr oljan är, vad har det med bilpol att göra? (...)
Om oljan = bensinen/dieseln bara kommer att bli dyrare och dyrare så kanske man skall ge blanka fasen i att köpa en dyr bil som kommer att bli stående?

> kan ge exempel: kompis som äger ett företag som konstruerar massa saker. (...)
Svar: Låter som kompisen köpt rätt bil. Om den alltid drar tunga släp och last så är en större motor oftast bättre.

Mvh,
Peter

I en Saab 9-3 så går det in 2 cyklar i bagageluckan, behöver inte fälla säte eller någonting. Bara att plocka av hjulen på cyklarna.

Peter Markusson Skrev:

>
> Baltazar Skrev:
> --------------------------------------------------

> Svar: Jag kan ju vara lite stygg och raljera:
> Eftersom risken finns att det är bilkö när du
> skall köra så vägrar du alltså köra bil. Du vill
> ju inte styra ditt liv efter hur andra använder
> nåt som ni delar på?
> (;-{)
>
> > sen om hur dyr oljan är, vad har det med
> bilpol att göra? (...)
> Om oljan = bensinen/dieseln bara kommer att bli
> dyrare och dyrare så kanske man skall ge blanka
> fasen i att köpa en dyr bil som kommer att bli
> stående?
>
> > kan ge exempel: kompis som äger ett företag
> som konstruerar massa saker. (...)
> Svar: Låter som kompisen köpt rätt bil. Om den
> alltid drar tunga släp och last så är en större
> motor oftast bättre.
>
> Mvh,
> Peter
>

hehe, tycker du drar det väldigt långt, ska man hårddra det så kan du ju sluta hojja oxå, det finns ju risk att du blir stående vid rödljus :D. du svarade fortfarande inte på min fråga. säg så här, jag kommer 3-4 dagar innan finnmarksturen på att "fan jag vill nog köra finnmarken ändå", ringer/kollar upp hur det är med bil på bilpol, där finns ingen lämplig ledig. kan du förklara för mig vad fördelen med bilpol är i ett sådant läge :D

angående oljan, jo så kan man ju tänka. men då kanske man ska börja överväga att gå elelr cykla till tävlingarna? just nu finns det inte mycket alternativ för folk att ta sig fram om man vill ha med cykeln långa sträckor utan bil på ett bra sätt.

för miljön, om man ska gå väldigt OT, så är nog inte miljöskatt det bästa sättet, utan snarare att sänka skatten på bilar som är miljövänligare, så som Prius.

Hyr en V70 en helg och testa! Tror inte att ni kommer bli besvikna. Har kört V70 i snart sex år, och förmodligen blir det en XC70 vid nästa bilbyte...

Jag skulle nog satsa på det som Daner föreslog en Subaru Forester, lite högre än en vanlig kombi och lite lägre än en SUV, fyrhjulsdrift och human bränsleförbrukning. Kör själv en Legacy kombi den är en "vanlig" kombi med fyrhjulsdrift med rätt låg bränsleförbrukning och vettigt pris, storleksmässigt som en V70, kan också rekommederas. Se <http://www.subaru.se/modellerna.shtml>.

Hej många gånger,

Baltazar Skrev:
> hehe, tycker du drar det väldigt långt, ska man hårddra det så kan du ju sluta hojja oxå, det
> finns ju risk att du blir stående vid rödljus :D. du svarade fortfarande inte på min fråga. säg så
> här, jag kommer 3-4 dagar innan finnmarksturen på att "fan jag vill nog köra finnmarken ändå",
> ringer/kollar upp hur det är med bil på bilpol, där finns ingen lämplig ledig. kan du förklara för
> mig vad fördelen med bilpol är i ett sådant läge
> :D
Svar: Jag har inga problem med att dela saker med andra, så jag står gärna vid rödljus. Det var mer ett tjuvnyp på dig för att _du_ uttryckte dig som du gjorde.
(:-{)

Fördelen med bilpool är i mitt fall att jag sluppit betala idiotdyrt för en bil som mest skulle stått stilla. Bilpool tjänar man ekonomiskt på om man kör under cirka 1.250 mil om året. En rätt stor del av alla bilar i Sverige körs under det. Kör du mer än det finns inga ekonomiska argument, men däremot valfriheten att kunna välja bil efter tillfälle. De flesta bilpoolerna har dessutom avtal med biluthyrarna, och då får du subventionerad hyrbil istället för poolbil. Det är mest frågan om man vill tillbringa livet: bakom skrivbordet för att få råd med bil så att man kan åka med cyklarna en gång i månaden?

> angående oljan, jo så kan man ju tänka. men då kanske man ska börja överväga att gå elelr cykla
> till tävlingarna? just nu finns det inte mycket alternativ för folk att ta sig fram om man vill ha
> med cykeln långa sträckor utan bil på ett bra sätt.
Svar: Jag argumenterar för att man skall se upp med att äga en hel, dyr bil själv. Om man bara använder bilen för att köra cyklar någon gång i veckan så bör man hyra eller bilpoola istället.

> för miljön, om man ska gå väldigt OT, så är nog inte miljöskatt det bästa sättet, utan snarare att
> sänka skatten på bilar som är miljövänligare, så som Prius.
Svar: Bägge! Skatta bort det skitigaste och gynna fram det renaste.

Mvh,
Peter

Egentligen finns det bara två bilar i hela världen. 245 och 745. (Vissa, bland annat min fru, kallar mig oresonlig.)

Har inte läst hela tråden men... Citroen C5 är stor! Väl så stor som en V70. Dessutom är kombin enligt mig snyggare, speciellt den nydesignade C5an...

945 finns egentligen inte, den heter 745. Om jag får lov att köpa en sen 745 så byter jag ut siffrorna så att det står rätt. Fast egentligen finns inte 245 heller. Det är bara en utveckling av 145.

Drar mig till minnes en diskussion med en nybliven ägare av 745 som hävdade att den bara var en smärre utveckling av Amazon. Rent logiskt finns det i så fall bara en bil och det är Amazon. Härmed uppmanar jag alla ägare till alla svensktillverkade bakhjulsdrivna bilar att klistra fast ett Amazonmärke längst bak på bilen och ta bort alla siffror. Vill man absolut ha några siffror ska det vara P220.

Hm, det var visst jag som stod för dagens urspårning.

Citroen XM kombi:

Större än Volvo
Överlägsen komfort
Bra i terräng då du kan höja markfrigången rejält.
Hur billig som hellst begagnad

Den mindre ersättaren C5 är ju också trevlig.

Föregångaren CX kombi är större, bekvämare och billigare än allt annat.

/Erik
Som vill sälja en XM sedan, inte det lättaste i detta land av Volvos.

Ärligt talat är ju amazonen bara en utveckling av PV:n, så då får det väl bli PV444 för sedaner och PV445 för kombi.

PV (PV444) är däremot en helt annan bil än gamla PV60, PV50, PV 630 och PV4 så vi kan nog nöja oss med att konstatera att bilen skapades 1944 och har sedan dess genomgått några smärre förändringar. (Nu är det dags att gå hem, va?)

Jag tror trots allt att den ultimata MTB-bilen är suggan. Den har ju t.o.m en av marknadens stadigaste cykelhållare bak originalmonterad.

367%20010rterr.jpg

367%20015leftAD.jpg

Har endast snabbt ögnat igenom tråden men lyckades notera att miljöaspekterna var dåligt representerade.

Tunga, stora bilar och/eller stora motorer drar mer bensin (el. diesel) och är ju självklart sämre miljöval. Enda bilen jag kommer på som är riktigt bra miljömässigt är Ford Focus med etanoldrift. Den är ju praktisk på så vis att den även går att köra på bensin. Någon nämde att även etanol släpper ut "nånting" och det gör den givetvis eftersom det är en förbränningsmotor, koldioxid + lite annat. Men jämfört med bensin är den överlägsen miljömässigt. Focusen är dock, i mina ögon, en ganska tråkig bil och inte så där jättebekväm på långresor.

Det som jag skulle rekommendera är att titta lite närmare på mellanklassbilarna som oftast inte drar så mycket bensin men som kan vara både bekväma och roliga att köra. Tänker inte gå in på något märke då detta är en smaksak men det finns ett flertal som har tillräckligt bra lastutrymme. Flera är redan nämnda.

Mellanklassbilarna är oftast billigare i inköp än de större bilarna, typ Volvo, och har bättre driftsekonomi. Det ger mer utrymme över till annat, tex. mer resande.

cal Skrev:
> Jag tror trots allt att den ultimata MTB-bilen är
> suggan. Den har ju t.o.m en av marknadens
> stadigaste cykelhållare bak originalmonterad.

Hehe... Är det någon mer än jag som tyckar att Volvo XC90 är väldigt lik en Volvo-sugga?

Som jag nämnde tidigare i tråden så finns inom kort även Saab 9-5 med motor som går att köra på både etanol och bensin.

>iMats Skrev:
>
> Hehe... Är det någon mer än jag som tyckar att
> Volvo XC90 är väldigt lik en Volvo-sugga?

Tja, lite grann kanske. Suggan i sin tur påminner om en hybrid mellan en PV och en Volvo-lastbil och lär vara en jäkel på å klättra och ta sig fram i bökig terräng sägs det, vilket man knappast kan påstå om en XC90. ;)

Ang miljö aspekter:

Bränsleförbrukning per mil blandad körning.

Citroen C5 2.0 SX - 0.82 (Egen Mätning)
BMW 760Li (V12) - 1.36
Citroen Berlingo Family 1.6i - 0.75
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Exclusive - 0.92
Toyota Landcruiser 3.0 D (Diesel) - 0.95
Renault Megane 2.0 - 0.86
Peugeot 307 2.0 XS - 0.83
Nissan Micra 1.2 16V - 0.74
Audi S4 - 1.33
Volvo XC 90 D5 - 0.94

Slutsats: Det är inte bara storleken på bilen som är avgörande...

Det vore kul att ha en RAPTGB 915 att leka med. Lite elakt mot terrängen dock. Men nog tar den sig fram allt. :)

048_01.jpg

Muerto Skrev:
> Ang miljö aspekter:
>
> Bränsleförbrukning per mil blandad körning.
>
> Citroen C5 2.0 SX - 0.82 (Egen Mätning)
> BMW 760Li (V12) - 1.36
> Citroen Berlingo Family 1.6i - 0.75
> Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Exclusive - 0.92
> Toyota Landcruiser 3.0 D (Diesel) - 0.95
> Renault Megane 2.0 - 0.86
> Peugeot 307 2.0 XS - 0.83
> Nissan Micra 1.2 16V - 0.74
> Audi S4 - 1.33
> Volvo XC 90 D5 - 0.94
>
> Slutsats: Det är inte bara storleken på bilen som
> är avgörande...

Nä, det har du rätt i iofs. Men här ovan blandar du nog äpplen och päron eller rättare sagt diesel och bensin vilket inte är helt jämförbart. Sedan finns det andra saker som påverkar bensinförbrukningen. Läste att den nya Golf GTIn som snart kommer endast drar 0,84 l/mil (tror jag det var, blandad körning?). Mycket bra med tanke på att det är en turbo på 200 hk. Jag skulle dock tro att det är väldigt svårt att vara så lätt på gasfoten med en sådan motor och det är väl knappast därför man köper den...

Två bilar var Diesel men dom andra var bensinare. Intressant är att Audi S4 och största BMWn drar ungefär lika mycket samtidigt som Nissan Micra nästan drar lika mycket som den störe Berlingo...

Muerto Skrev:
> Ang miljö aspekter:
>
> Bränsleförbrukning per mil blandad körning.
>
> Citroen C5 2.0 SX - 0.82 (Egen Mätning)
> BMW 760Li (V12) - 1.36
> Citroen Berlingo Family 1.6i - 0.75
> Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Exclusive - 0.92
> Toyota Landcruiser 3.0 D (Diesel) - 0.95
> Renault Megane 2.0 - 0.86
> Peugeot 307 2.0 XS - 0.83
> Nissan Micra 1.2 16V - 0.74
> Audi S4 - 1.33
> Volvo XC 90 D5 - 0.94
>
> Slutsats: Det är inte bara storleken på bilen som
> är avgörande...

En Sugga drar ca. 3L/mil vid landsvägskörning. Det kanske bör tas med i beräkningarna. ;)

Tillbaka
Topp