Vilken bil är bäst för MTB?

Tjena!

Denna gick inte av för hackor.

filename=DSC_1315.JPG

Man fick plats med sju polare, en armé av cyklar och en helvetes massa packning. Den sörplade dock över litern.
Fickparkering var en barnlek trots den ganska markanta längden. Mycket tack vare framaxel långt fram och en absurt liten svängradie, klart mindre än en Ford Fiesta t.ex.
Riktigt saknad..

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Den sörplade dock
> över litern.

Måste bero på den o-aero monteringen av extraljus och kvasten! ;)

Kör en Renault Kangoo. Skitful men drar kring 0,5-0,7 beroende på hur man kör. Får plats med fyra cyklar plus skitmycket packning om jag tar isär dem lite. Har ofta två hojar ståendes på diagonalen kittade och klara plus lådor med reservdelar, kläder och käk för spontanturer.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Denna gick inte av för hackor.
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=42122/fi
> lename=DSC_1315.JPG
>
> Man fick plats med sju polare, en armé av cyklar
> och en helvetes massa packning. Den sörplade dock
> över litern.
> Fickparkering var en barnlek trots den ganska
> markanta längden. Mycket tack vare framaxel
> långt fram och en absurt liten svängradie, klart
> mindre än en Ford Fiesta t.ex.
> Riktigt saknad..
Trodde du körde Alfa ;)

perzzon skrev:
> Annars var ju grodätarbussen i korrugerad plåt
> också helt underbar. Pre-foodtruck-ifieringen av
> alla såna

Du menar den här? :)

belleville03.jpg

Har en Touran som ja tycker är bra men är ett par cm för låg för att man ska kunna rulla in cykeln, nu får man luta den och med ett 750styre blir det till å luta ordentligt.
/T

perzzon skrev:
> Citroën type H heter de visst.
> Snygga som få!
> Finns väl en matchande beach buggy också,
> mehari kanske.

Nä, Meharin är en CV2a med annan kaross.

Vilka bilar har nivåreglering? Plus är tysta och bekväma att åka långt med.

Jag har idag en Citroen C5 kombi som har tjänat mig väl i 19000 mil. Nu blir det en väl kostsam service med kamrem, koppling (inget fel på kopplingen men urtrampningslagret skramlar som en näve grus) samt hydraucylindrar bak. Så istället skaffar jag en ny bil. Det lutar åt en ny C5, sista bilen med Hydractive från Citroen vad det verkar.

Ett alternativ skulle ju vara en E-klass, de har luftfjädring bak - men faller bort på priset.
Subaru outback? Tveksamt om hundburen får plats, ganska dyr också.

Fler förslag (som inte kommer från VAG, Opel eller Ford)?

Bilar jag haft med nivåreglering:

Chevrolet transport,
En kungligt bekväm bil både att åka långt i och packa i. (Eftersom det är en nordamerikansk produkt, så finns det naturligtvis en viss omfattning av minus-sidor också.) Bonus som cyklist, var att kompressorn för nivåregleringen även hade anslutning för tillhörande lång slang för att pumpa hjul med.

Volkswagen Touareg,
Löjligt bekväm och komfortabel bil för långresor.
Löjligt dyr att köpa o äga, och dåligt packutrymme trots sin storlek.

Senast ändrad:
JLarsson sa:

Jag har idag en Citroen C5 kombi som har tjänat mig väl i 19000 mil. Nu blir det en väl kostsam service med kamrem, koppling (inget fel på kopplingen men urtrampningslagret skramlar som en näve grus) samt hydraucylindrar bak. Så istället skaffar jag en ny bil. Det lutar åt en ny C5, sista bilen med Hydractive från Citroen vad det verkar.

Ett alternativ skulle ju vara en E-klass, de har luftfjädring bak - men faller bort på priset.

Vi fick plats med hundbur när vi lånade svärföräldrarnas Outback. Däremot så är den som de flesta andra dylika bilar. stor på utsidan och liten på insidan, iaf när det gäller packvolym. I övrigt var den bekväm att köra och allt sånt.

Luthman Photography sa:
JLarsson sa:

Vi fick plats med hundbur när vi lånade svärföräldrarnas Outback. Däremot så är den som de flesta andra dylika bilar. stor på utsidan och liten på insidan, iaf när det gäller packvolym. I övrigt var den bekväm att köra och allt sånt.

Kör en Legacy samma bil som Outbacken dock lägre. Med fällda säten så får man plats med mycket. En cykel utan problem skulle man sen plocka bort hjulen så får man nog plats med mer :)

Rattnalle sa:
JPL sa:
(Eftersom det är en nordamerikansk produkt, så finns det naturligtvis en viss omfattning av minus-sidor också.)
Det låter som om det finns en historia här..?

Njae, är mer en allmän reflektion. Men vad gäller bilen i fråga så var det väl en återkommande känsla vid verkstadsbesök att "enkelt och lättmekat men inte långvariga/hållbara lösningar/dimensioner". Tex underdimensionerade bromsar i förhållande till bilens form/volym för att ta något exempel. Men jag kan säga att bilen som sådan fortfarande anses vara den bästa bilen vi har haft när man frågar resterande delar av familjen som upplevt många och långa bilresor i passagerarsätena.

JLarsson sa:

C5 känns väl som ett schysst alternativ i rimlig prisklass (och kanske sista chansen att köpa ny bil med gashydraulik). Andra bilar med nån sorts gasfjädring blir ju ofta så himla dyra.
C4 grand picasso ska väl vara rätt trevlig att åka i också vad jag förstått, trots att den "bara" har luftfjädring och bara baktill. Men det förutsätter ju att minibuss-spåret känns lockande.

Jag väntar spänt på det här: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/revolutionary-citroen-suspension-system-launch-2017
Har dock en gnagande känsla av att det kommer vara en besvikelse.

Senast ändrad:
JLarsson sa:

Tjena!

V70 finns med nivåreglering, det är ju iofs nästan en Ford. Jag har dessutom svårt att se dig i en Volvo..

BMW 5-serie finns ju också, F11 är riktigt skön att köra..

Annars är ju nivåreglering och luftfjädring typiskt saker som brukar strula och kosta massa pengar. Kanske inte för första ägaren normalt sett, men ska du ha kvar den lika länge så..

Nja, det blir nog en C5:a trots allt. En 180hk aut, skattebefriad i fem år, all utrustning jag behöver + motor/kupevärmare och drag för under 300k. Sjukt tyst och komfortabel. Och massor av plats.

Oj vad fel det känns med Alfa-suv, rent instinktivt. Fast det är klart, man får väl förstå att man måste sälja bilar för att kunna vara en biltillverkare. Och en suv är väl egentligen inte mer fel än Alfa 33 4x4 SW, eller nåt.

Senast ändrad:
Orwar sa:
Oj vad fel det känns med Alfa-suv, rent instinktivt. Fast det är klart, man får väl förstå att man måste sälja bilar för att kunna vara en biltillverkare. Och en suv är väl egentligen inte mer fel än Alfa 33 4x4 SW, eller nåt.

En Alfa Romeo AR6 känns ännu mer fel varumärkesmässigt, men är nog väldigt bra att frakta cyklar i.

Bilagor

• ar6.jpg
    ar6.jpg
    49.3 KB · Besök: 111
Håller med föregående bildinlägg!
Toyota Aygo är den bästa bilen för cykel (den får även plats i bilen)..
Billig att köpa, billig att äga och billig att framföra.
Därav mer pengar att lägga på cykeln.
IMG_20160413_190647.jpg

20160414_172926.jpg

H. sa:
Toyota aygo rymmer en 29"are iaf. Och plats för passagerare!

App app det är inte bara dom japanska minibilarna som sväljer 29"are...

Här var det ett stycke Skoda Citigo, för stunden laddad med två 26"are (men två 29'or går också finfint)
Dock osäker om jag kan knöla in ramen sådär fint på bredden, måste kolla...)

image.jpeg

Skåpbil är ändå det bästa! Här med verktygsskåp för alla cykelprylar, Sambon blir glad att prylarna inte finns inomhus.

Fästen svetsade med 2st 20mm rörfästen, där gafflar kan skruvas fast med standardaxlarna. Man kommer åt det via sidodörren.

Ett bakrestag för att cyklarna ska färdas stabilt!

Caddy med diesel gick snålt också!

Bilagor

• FB_IMG_1461126047937.jpg
    FB_IMG_1461126047937.jpg
    126 KB · Besök: 116
Konkwista sa:
Kriterierna Rolig att köra, skön vid långsträckor och utrymme för TVÅ cyklar försvann helt.

Man kan ju tycka att den här tråden borde nått någon slags konsensus men istället smått spårat ur. Dock bjuds på trevlig läsning. Att trycka in en mtb i min VW Up! är alltså möjligt.

Det är lite sorgligt att, de i mitt tycke två optimala mtb-bilarna, Yaris Verso samt Skoda Roomster, lämnat marknaden.

(Jag gläds åt urspårningen med Alfa-skåpet, mycket trevligt!)

Suzuki grand vitara xl7 har jag haft några år nu.
Riktig 4X4 med lågväxel, bra komfort, billig i inköp och drift, går sällan sönder och bra lastutrymme!

Jag tar bort sadel och framhjul och rymmer då lätt 2 st mtb plus övrig packning.

Bilagor

• DSC_0599.JPG
    DSC_0599.JPG
    227.4 KB · Besök: 114
  • DSC_0600.JPG
    DSC_0600.JPG
    185.4 KB · Besök: 107
Tillbaka
Topp