Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emigus sa:Ojdå känns väldigt svårt med en Verso då.
Vi har en V70 idag och är nog svårt att gå ner i storlek, med tanke på all bröte man behöver ha med sig... Hade gärna haft en Volvo med toyota kvalitet:)
jomialno sa:Har VW Touran utan extrabaksätet i bagageutrymmet, plockar jag ur bakstolarna går flera 29:or in med hjulen på utan problem. Har haft både storlek M och L där bak.
jomialno sa:Har VW Touran utan extrabaksätet i bagageutrymmet, plockar jag ur bakstolarna går flera 29:or in med hjulen på utan problem. Har haft både storlek M och L där bak.
emigus sa:Tjena! Funderar på antingen Verso 7-sits eller en vanlig Avensis. Vilken hade ni valt?
Behöver få plats med två bakåtvända barnstolar och en dubbelvagn. Och kanske en mtb men inte samtidigt:)
Bränsle förbrukning är oväsentligt mot fasta kostnader som försäkring och reparationer då vi inte behöver bil till jobbet.
Andra förslag?
zanoii sa:emigus sa:Tjena! Funderar på antingen Verso 7-sits eller en vanlig Avensis. Vilken hade ni valt?
Behöver få plats med två bakåtvända barnstolar och en dubbelvagn. Och kanske en mtb men inte samtidigt:)
Bränsle förbrukning är oväsentligt mot fasta kostnader som försäkring och reparationer då vi inte behöver bil till jobbet.
Andra förslag?
Vi kollade på "stor liten" bil för några år sedan. Verso var med i urvalet. Sambon ville ha 7-sits för det blir enkelt att ta med vänner och deras barn utan att åka i flera bilar då. Dessutom skaffade hon en Irländsk Varghund - inte direkt något man stoppar i handskfacket.
Det blev en Ford S-max. Finns som 5- och 7-sitsig, vi valde såklart den sjusitsiga. Just vår är en 2.0 diesel med manuell låda men det finns allt möjligt, på senare årsmodeller även fyrhjulsdrift. Jag är själv varken förtjust i Ford eller stora bilar, men S-maxen växte på mig och nu älskar jag den. Utvändigt är den inte större än en Saab 9-3 (förutom på höjden). Invändigt får man lätt in en familj på fem personer plus tre hundar (där då en är en jättelång 65-kilosbest). Och den är trevlig att köra! Den har såklart inte väghållning som min Subaru (med låg tyngdpunkt) men den gungar heller inte som andra sjusitsare jag kört. Sätesrad 2 har mycket bra benutrymme (och sätena går att skjuta individuellt i längsled) och den tredje raden funkar jättebra för barn under typ 10-11 år, kanske mindre bekväm för vuxna.
Den väger 2,5 ton, så jag tog B96-kort för att få dra husvagnen (1,5 ton) med den. Går som på räls (bokstavligt talat, det känns sjukt stabilt). Dessutom drar den typ mindre med tillkopplad husvagn än vad tidigare nämnda Subaru gör utan husvagn.
Kan inte lovorda den nog. Det enda är väl att det är bökigt att byta lampor på den, att batteriet sitter halvt oåtkomligt och att vår dieselvärmare strular lite ibland, men det är ändå okej för en 12 år gammal bil.
Mycketvillhamer sa:Köpte en Seat Alhambra av samma skäl som ovan. Jag sover över i bilen ibland och då jag är 194 cm lång så ville jag ha ett långt. platt lastutrymme. Alhambran har 2,1 m och den lastar för övrigt runt 2,3m³ med de bakre sätena nerfällda. Var lite inne på en Multivan först, men dels är det för meckigt att ta in och ur soffor och när man inte har soffan i så får man bara plats fyra i bilen och vi är fem i familjen. Med Alhambran åker man lätt fem i bilen (varav två i bakåtvända bilstolar) och har ändå ett rejält lastutrymme. Vår Alhambra har två integrerade barnstolar för när kidsen blir större också. Jag är verkligen supernöjd med bilen.
Rattnalle sa:S Max av någorlunda modernt snitt delar väl plattform med sista generationen V70? Det skulle väl kunna förklara den relativt trevliga körupplevelsen jämfört med många liknande bilar.
Rattnalle sa:S Max av någorlunda modernt snitt delar väl plattform med sista generationen V70? Det skulle väl kunna förklara den relativt trevliga körupplevelsen jämfört med många liknande bilar.
SGS sa:Tredje och samtidigt nuvarande generations Galaxy är så vitt jag vet framtagen med en helt egen plattform av Ford själva.
Är det något som Ford kan nuförtiden så är det chassie och hur man bygger körglada bilar. Inom sina respektive segment då såklart.
Vissa bilar vägrar ju röra på sig när man gasar, stannar nästan inte vid broms och går inte dit man försöker styra ;-)JojjeM sa:SGS sa:Tredje och samtidigt nuvarande generations Galaxy är så vitt jag vet framtagen med en helt egen plattform av Ford själva.
Är det något som Ford kan nuförtiden så är det chassie och hur man bygger körglada bilar. Inom sina respektive segment då såklart.
Fast vad jag läst mig till (inför senaste bilbyte som refererades ovan) verkade biltyckare ganska eniga om att just körkänslan hade ändrats till det sämre i S-Maxens senaste generationsbyte (från 2015). Fast fortfarande riktigt bra för att vara en MPV :)
Själv är jag immun mot körkänsla. Jag gasar, bromsar och vrider på ratten för att ta mig dit jag (och ofta resten av familjen) ska :)
/Johan
JojjeM sa:SGS sa:Tredje och samtidigt nuvarande generations Galaxy är så vitt jag vet framtagen med en helt egen plattform av Ford själva.
Fast vad jag läst mig till (inför senaste bilbyte som refererades ovan) verkade biltyckare ganska eniga om att just körkänslan hade ändrats till det sämre i S-Maxens senaste generationsbyte (från 2015). Fast fortfarande riktigt bra för att vara en MPV :)
Själv är jag immun mot körkänsla. Jag gasar, bromsar och vrider på ratten för att ta mig dit jag (och ofta resten av familjen) ska :)
/Johan
Spårstabilitet I laglig fart på motorväg är inte självklart :-)SGS sa:JojjeM sa:SGS sa:Tredje och samtidigt nuvarande generations Galaxy är så vitt jag vet framtagen med en helt egen plattform av Ford själva.
/Johan
Jasså? vad trist!
Kanske börjar bli dags för något annat märke att ta över fanan efter 20 år i topp.
Sedan vet jag inte om man ens teoretiskt sett kan vara "immun mot körkänsla". Kör en go-kart. Därefter valfri familjebil, inkluderande Ford ;) Men visst, vid rödljus och vallning längs med motorvägar i laglig hastighet spelar inte sådant så stor roll. Ej heller vid den lokala ICA-handlaren eller förskolan...
Rattnalle sa:Spårstabilitet I laglig fart på motorväg är inte självklart :-)SGS sa:JojjeM sa:SGS sa:Tredje och samtidigt nuvarande generations Galaxy är så vitt jag vet framtagen med en helt egen plattform av Ford själva.
/Johan
Jasså? vad trist!
Kanske börjar bli dags för något annat märke att ta över fanan efter 20 år i topp.
Sedan vet jag inte om man ens teoretiskt sett kan vara "immun mot körkänsla". Kör en go-kart. Därefter valfri familjebil, inkluderande Ford ;) Men visst, vid rödljus och vallning längs med motorvägar i laglig hastighet spelar inte sådant så stor roll. Ej heller vid den lokala ICA-handlaren eller förskolan...
Rattnalle sa:Vissa bilar vägrar ju röra på sig när man gasar, stannar nästan inte vid broms och går inte dit man försöker styra ;-)
SGS sa:Rattnalle sa:Spårstabilitet I laglig fart på motorväg är inte självklart :-)SGS sa:JojjeM sa:SGS sa:Tredje och samtidigt nuvarande generations Galaxy är så vitt jag vet framtagen med en helt egen plattform av Ford själva.
/Johan
Jasså? vad trist!
Iofs sant! Men det ska la till en äldre skrutthög, möjligtvis billigaste småbilarna för att lyckas med den bedriften nuförtiden?
Men alla är vi olika känsliga för samma saker. Ett nervöst beteende på vägen skulle ju t.o.m. kunna beskrivas som "körglad", med lite god vilja ;)
Du ska nog ha en Caddy Maxi då misstänker jag.Maakus sa:Är i bilköpartankar jag med. Har inga kidz eller någon tjej.
Har kollat på VW Caddy. Tänkte ha den som weekend-warrior bil. Får jag som 188cm karl plats att sova i en sådan?
Tanken är att ha en säng på ena sidan i skåpet, och cykeln/cyklarna på andra sidan.
SGS sa:Är det något som Ford kan nuförtiden så är det chassie och hur man bygger körglada bilar. Inom sina respektive segment då såklart.
Kneecap sa:SGS sa:Är det något som Ford kan nuförtiden så är det chassie och hur man bygger körglada bilar. Inom sina respektive segment då såklart.
Tjena!
Möjligtvis att Focus RS kan kännas körglad. GT40, förra generationen har ej kört senaste generationen, kvalar utan problem in under det epitetet kördlädje
Senaste generationens Mustang är helt ok.
Men om man bortser från dom tre så har ju inte Ford haft någon körglädje sen tidigt 90-tal. Cossiemodellerna är ju klassiker men efter den eran så dog Ford.
Rattnalle sa:Du ska nog ha en Caddy Maxi då misstänker jag.Maakus sa:Är i bilköpartankar jag med. Har inga kidz eller någon tjej.
Har kollat på VW Caddy. Tänkte ha den som weekend-warrior bil. Får jag som 188cm karl plats att sova i en sådan?
Tanken är att ha en säng på ena sidan i skåpet, och cykeln/cyklarna på andra sidan.
Maakus sa:Är i bilköpartankar jag med. Har inga kidz eller någon tjej.
Jimel sa:Maakus sa:Är i bilköpartankar jag med. Har inga kidz eller någon tjej.
Caddy Maxi är ca 220 djup så den kan du sova i. Själv tänkt bygga en säng som går att vika upp på vänster sida för att kunna lasta den med många cyklar eller annat bös. Då ska man ändå kunna ha en 90cm säng och kunna ha en cykel bredvid sig ståendes på höger sida.
Kan bli en byggtråd om detta men inget är bestämt ännu.
ooms sa:Vad är det för bränsleförbrukning och co2-utsläpp fr såna där arbetarbilar?
ooms sa:Vad är det för bränsleförbrukning och co2-utsläpp fr såna där arbetarbilar?
Helkama raisu sa:Du ska nog ha en Chevrolet El Camino.
Jimel sa:Helkama raisu sa:Du ska nog ha en Chevrolet El Camino.
Så coola.
Volvo utnyttjade ju förr sätena för att få en hård lastvägg framåt istället för att man ska bli platt mot instrumentbrädan av lasten, men det är tydligen ute med all form av lastsäkring :-Plarsaw sa:Bump! Lär troligen bli behov/möjlighet till tjänstebil för hushållet, letar därför lämplig allt-i-allo kärra.
Mina/våra krav är följande:
1. Ska till vardags kunna rymma fyra "vuxna" samt två mellanstora hundar i gemensam hundbur
2. När jag åker själv eller med en passagerare, kunna rymma en MTB (helst stående med endast framhjulet bortmonterat)
3. Tillsammans med ovan även ha plats för en hundbur
4. Manuell växellåda (har en ungdom som ska övningsköra...)
5. Inte allt för stor och klumpig (pga av punkt 3)
6. Vettigt baksäte (dvs. bekväma stolar som inte känns som en träbänk)
7. Soppavärmare
8. Max 7.5 basbelopp
Så här långt har jag kikat på VW Touran, Cittra C4 Grand Picasso, Skoda Kodiaq alt. nya Seat Terraco, (VW's motsvarighet blir för dyr) samt nu idag kan jag ha hittat den perfekta kompromiss-bilen i form av Skoda Karoq med sitt sjukt fiffiga baksäte (magin händer efter 1:05):
Finns det någon anna bil som har något liknande system för att lossa enskillda säten?