Vilken broms använder ni mest, fram eller bak-bromsen?

Crossmax

Aktiv medlem
Jag har märkt att mina bromsbelägg (V-broms) är mer slitna bak än fram. När jag tänker efter så använder jag sällan frambromsen, bara vid kraftiga inbromsningar eller när jag tänker "nu bromsar jag med frambromsen för att inte slita för mycket på bakbromsen". Men när jag ska stanna vid ett övergångställe eller när jag kör i skogen så är det bakbroms för hela slanten.
Hur kör ni och borde jag börja använda frambromsen mera?

Det beror på var och hur du cyklar? Själv använder jag nog fram/bak ca 60/40. Cyklar jag nerför en riktigt brant klippa eller stig så undviker jag att bromsa för hårt med frambromsen, oftast enbart bak då. Normalbranta sluttningar och stigar så är frambromsanvändningen mer aktivt, man har helt enkelt mycket mer fäste med framhjulet när man bromsar. Att låsa bakhjulet är väldigt lätt och det blir fula stoppmärken på stigarna av det, så det ska undvikas.

/Leo

Lär dig bromsa framhjulet med högerhanden. Det går lättast om man drar om vajrarna =).

Sen jag växlade har det blivit 90% frambroms för min del. Jag känner mig inte alls orolig för att gå över styret i branta partier när jag bromsar (kan iofs vara dummhet) och jag tycker att min teknik har blivit bättre.

/rikard

För mig är fördelningen fram/bak ca 90/10. Anledningen är att bromseffekten är bättre med fram, bak bara släpper ju!

Edit: Och det med frambromsen på vänsterhanden, jag är högerhänt...

Edit2: Bakbromsen använder jag nästan uteslutande i branta nerförslut när framhjulet redan har släppt eller i riktigt tvära svängar som jag upptäcker för sent, eller när jag ska in på gården hemma!

Senast redigerad av en moderator:
Bakbromsen är ju till för att sladda med(fråga min son som är fem bast). Om man vill stanna så är det frambromsen som gäller.
90/10-fram/bak här ochså.
Rille

När jag ska få ner farten använder jag båda. Även om fram tar bättre än bak så tar båda ännu bättre tillsammans. Bakbromsen är dock ovärderlig för att styra med!

Är det halt är det dessutom mkt förrädiskt att bromsa med bara frambromsen.

Jo... Jag minns en asfalts-backe som var ganska brant som jag cyklade ner för. Av vana så började jag bromsa med bakbromsen och upptäckte att jag aldrig skulle hinna stanna innan vägen 10 meter fram så det var bara att dra i frambromsen. Så visst är frambromsen mer effektiv men jag har vant mig att använda bakbromsen i terräng och glömmer ibland att det finns en till broms.

Använder nästan bara frambromsen också eftersom bromskraften är mycket bättre. Det är som ni säger, bakbromsen är till för att sladda och ta hjälp av i riktigt branta nerförsbackar då frambromsen inte klarar av det helt.
Så mina bromsklossar bak brukar inte bytas så ofta....

jag kan inte säga hur många % jag använder de olika bromsarna.. men fram klossarna slits en anning mer.. men de är fortfarande tillräckligt slitna bak så jag byter dem med i samma veva.

fast det beror ju på.. använder alltid båda bromsarna då det tar bäst, sedan så släpper inte bakhjulet lika mycket då man kommit ner i lite lägre hastigheter, och då är den lika effektiv tycker jag.

Detta ser jag lite som en teknik sak.. när jag började cykla mtb användes bakbromsen uteslutande.. men när man kikade på folket runt omkring så såg man att de använde frambromsen.. så börjar man testa och märkte att det helt plötsligt gick mycket mycket bättre att bromsa.

Visst borde broms på båda hjulen teoretiskt ge bättre bromsförmåga men grejen är väl den, åtminstone för mig, att när jag bromsar med framhjulet så lyfter bakhjulet i 90% sv fallen och då spelar det ju ingen roll om jag använder bakbromsen? ;)

Är greppet, som jag tidigare skrev, dåligt så att framhjulet istället släpper använder jag bakbromsen för att få bättre broms. Normalt räcker ju frambromsen med bromssträcka på bara ca 5-10 meter (förmodligen glädjesuppskattning) från 40 knyck om jag verkligen vill men då slutar det ståendes på framhjulet...

ett tag hade jag ingen bakbroms på vintercykeln... och då körde jag odubbat på rätt rejält isiga grusvägar. bakbromsen är lite töntvarning på att använda, speciellt om bakhjulet sladdar. usch.

Använder nog båda bromsarna ganska lika, lite mer på bakbromsen. Vid högre hastigheter / kraftigare inbromsning brukar jag sträcka ut mig så baken skjuter ut och tyngdpunkten sänks lite. Ser säkert skitlöjligt ut men ger effektiv inbromsning som ofta behövs bland kringirrande barn, vuxna, husdjur, söndagscyklister mm mm.

/Eric.

Rhino, du måste vara den enda förutom mig som använder mer bakbroms än frambroms. Jag skulle antagligen använda mer frambroms om jag börjar satsa lite mera i backarna och bromsa sent, men det känns inte som att man tjänar lika mycket som man riskerar.
Vidare så flyttar jag mig också bakåt på sadeln när jag bromsar hårt, det ökar greppet på bakhjulet samt minskar risken att flyga över styret när man använder frambromsen.

Crossmax äger: jag tror min bromsteknik beror på flera olika orsaker. När jag började cykla använde jag bara bakbroms. Själva bromsarna gillar jag att ha samma 'dragläge' eller vad man ska kalla det på båda sidorna, iom att jag är högerhänt blir det mer kraft där när jag reflexbromsar, de gånger något hjul låser sig är det bakhjulet som glider lite. Men sedan jag bytte till V-bromsar och läste nånstans att man Kan faktiskt bromsa med frambromsen också så har mina bromssträckor minskat avsevärt :)

Jag sliter framgummina mer än dubbelt så fort jämfört med bak. Jag använder dock alltid båda bromsarna men lägger inte mycket tryck på bak utan har den mest för att hålla cykeln på spåret Bara fyra timmar kvar tills man ska ut:)

Fram för att bromsa ner fart.(och stoppies)
Bak för att styra med sig bakändan och "sätta" cykeln.
Sliter dock mer belägg bak, kan bero på dålig fart:)

Nilebiker

Frambromsen är mycket effektivare än bakbromsen för att ta ner farten. Därför är det bra om man övar sig ordentligt på att bromsa hårt med fram- och bakbroms samtidigt som man förskjuter vikten bakåt. Detta förändras ju med underlag samt hur brant man kör nerför. Är det brant nerför samt en del hinder ska man vara försiktig med frambromsen, men då är det viktigt att lägga tyngd bakåt för att behålla bromskraft på bakhjulet.

När man tar MC-kort lär man sig att man skall bromsa med båda. Bakbromsen skall då ta cirka 1/10 sekund innan frambromsen för att undvika att något av hjulen släpper. - den kanske snabbaste sortens vurpa är ju som bekant framhjulssläpp i sväng, vips så liger man bara där...

Försöker använda denna kunskap i skogen, och det verkar stämma. Mest effekt tycker jag att det ger då man måste svänga lite samtidigt som man bromsar, vilket trots allt händer ofta.

Dock, det är ofta svårt att leva efter denna princip när det är bråttom att bromsa, och man vet att det viktiga är att få till frambromsen för att få ner hastigheten. Framgummit slits mer...

//Örjan

Förbrukar två till tre par gummin fram på varje par bak. Bromsar med båda men nyper betydligt hårdare fram, även om det går brant nerför. Ett undantag är om det är gropare eller större ojämnheter i brant terräng, då släpper jag tillfälligt frambromsen helt.

Just det, det är ju klart vanskligt att bromsa hårt med frambroms i kurva. Ofta beror dt på förarmisstag när man tvingas göra det, man har helt enkelt inte tittat tillräckligt långt fram för att planera svängen. Men jag ska inget säga, är själv dålig på detta och tittar gärna på stenen mitt framför framhjulet...

ibland kan det vara fördel att ha 2 bromsar, just pga att om fram havirerar.. idag är det faktiskt krav på att 2 bromsar måste finnas på en cykel vid försäljning.. men om man måste ha det på tävling eller inte har jag ingen koll på..

sedan så skulle jag inte rulla ut utan en broms då man aldrig vet vad som händer.

Fram mest. Både på hoj och på cykel. För när man bromsar mycket är ju inte mycket av bakhjulet i marken. Undantag är extrema lutningar utför då frambromsen kan utlösa en långsam tippning över styret. Annars kan man ju i nödfall styra ut bakhjulet med bromsen (om man har god fart och vill ändra lite spår i en sväng). Jaja, när man trickar är ju bakbromsen bra att ha också...!

Tillbaka
Topp