Vilken brooks-sadel?

Foss

Aktiv medlem
Vilken brooks-sadel?
Det sägs ju att brooks ska vara guds gåva till ändan om man ger den lite tid. Har en cambium på min pendlarcykel, eller snarare hade. Den var vidrig. Om man skulle hitta något som var något liknande phenom 143mm vad ska man då titta efter? B17 carved?

Vilken brooks-sadel?
Det sägs ju att brooks ska vara guds gåva till ändan om man ger den lite tid. Har en cambium på min pendlarcykel, eller snarare hade. Den var vidrig. Om man skulle hitta något som var något liknande phenom 143mm vad ska man då titta efter? B17 carved?

Ryktet om Brooks förträfflighet, i synnerhet efter att Selles Italia tog över, är IMHO något överdrivet.
Titta på Gilles Berthout. De är inte billiga men du behöver aldrig mera köpa en ny. Finns öven med titanräls om du vill ha lättare. Ideale 90 finns också nytillverkade men är för bred för dig om du vill ha kring 145 mm.

Vilken brooks-sadel?
Ryktet om Brooks förträfflighet, i synnerhet efter att Selles Italia tog över, är IMHO något överdrivet.
Titta på Gilles Berthout. De är inte billiga men du behöver aldrig mera köpa en ny. Finns öven med titanräls om du vill ha lättare. Ideale 90 finns också nytillverkade men är för bred för dig om du vill ha kring 145 mm.
Är det hållbarhet eller komfort som blivit sämre?

Vilken brooks-sadel?
Jag har en Gilles Berthoud som knappast kommer hålla min livstid i alla fall. Trots noggrann skötsel har den fått torrsprickor. Särskilt bekväm är den inte heller, men då är min röfv å andra sidan inte kompatibel med någon sadel alls. Har funderat på en Brooks istället just för att de verkar säcka ihop mer. ?

Vilken brooks-sadel?
Jag har samtliga 3 på mina cyklar och håller med det mesta som sagts i tråden.
Ideale 90 på en touringhoj/rando är som att sitta i soffan för min ändalykt.
På racer känns den för bred och jag har där den stenhårda Gilles Berthoud Solour,
på den går det att byta läder då den kan separeras från stommen. Den är tjockare i lädret och kräver massor av tid för att vekna.

Brooks Cambium har jag och någon i läder, den i läder har säckat ihop fort och är nog på gränsen till att det inte går att spänna upp mer.

Vilken brooks-sadel?
Min kloke lbs sa vänligt men bestämt (när jag sa att jag ville ha en Brooks så och så) att sadel väljer man med baken, och även om en lädersadel formar sig med tiden så ska den vara åtminstone hyfsat bekväm från början. Jag lydde hans råd att testa mig igenom hans sortiment. Bäst kändes Gilles Berthoud Aspin, så nu sitter det sådana på alla de cyklar som jag använder någorlunda regelbundet.

Det här tilldrog sig innan Ideale 90 hade återfötts, men principen funkade iaf för mig.

Tilläggas kan att min mest använda Berthoud trots allt är mycket bekvämare än min nyaste, som i sin tur ändå är mycket bekvämare än det mesta annat som jag har testat.

Vilken brooks-sadel?
Då återstår det bara att ge det sista goda rådet: Liggcykel. (För en ElliptiGO kan man väl inte önska någon.)
Man kan cykla i skogen istället så spelar sadeln inte så stor roll eftersom man inte sitter hela tiden. :sneaky:
Men det är rätt trist att aldrig kunna cykla långt på väg. Alltid arslet som säger ifrån först.

Vilken brooks-sadel?
Man kan cykla i skogen istället så spelar sadeln inte så stor roll eftersom man inte sitter hela tiden. :sneaky:
Men det är rätt trist att aldrig kunna cykla långt på väg. Alltid arslet som säger ifrån först.

Man kan stå på landsvägscyklar med =)
Tycker det räcker att ställa sig några tramptag var femte minut typ och få lite cirkulation så kan man cykla genom hela Sverige.

Vilken brooks-sadel?
Man kan stå på landsvägscyklar med =)
Tycker det räcker att ställa sig några tramptag var femte minut typ och få lite cirkulation så kan man cykla genom hela Sverige.
Funkar inte för mig tyvärr. Det är perineum som lider av alla sadlar jag provat, i olika mån. Berthoud-sadeln är visserligen en av de minst plågsamma och det går att sitta ett par-tre timmar, men inget jag gör i onödan mer än nån gång ibland.

Vilken brooks-sadel?
Efter att ha använt en Brooks Conquest som jag både ogillade och gillade har jag i princip helt gått över till sadlar med fjädring. Det blir något lite sämre vägkänsla och stabilitet men den ökade komforten på dåliga vägar och längre turer väger upp det många gånger om. Conquesten var lite för smal och jag gillade inte helt att lädret töjde sig så jag köpte en Selle Royal NOS lädersadel byggd på plaststomme med fjädrar i bakkant som jag än så länge är nöjd med, köpte för ett tag sedan en till likadan för min andra långfärdscykel.

Vilken brooks-sadel?
Bästa sadeln jag testat är Lepper Tourer.
Den här hade varit kul att testa, Lepper Victory Hammock:

lepper-85-victor-hammock-custom-saddle-honey-8715957377182-11-l.jpg

Vilken brooks-sadel?
Ser ju väldigt Brooksig ut. Kollar man på en väl insutten Brooks så är den aldrig "toppig" i mitten utan snarare som nåt slags gammalt traktorsäte. Det borde passa mig. Min Berthoud är fortfarande högst på mitten och trycker därför på mjukdelar. Fattar verkligen inte varför 99% av alla sadlar är utformade på detta idiotiska vis; även såna med hål i (då är det kanten på hålet som skapar plåga istället).

Vilken brooks-sadel?
@Makten, ibland tänker jag på dig och dina sadelutmaningar. Om jag minns rätt var det en mindre evighet sedan du började prova ut sadlar. Starkt att ändå cykla en jäkla massa trots strul med en så avgörande grej (förstår dock att stigcykling är nyckeln - där är ju sadeln näst intill oväsentlig många gånger). Imponerad, på riktigt!

Jag har själv haft bekymmer till och från och försökte i en period lösa det med en creddig Gilles Berthoud Solour, men den var riktigt obekväm för min del (sålde till och med cykeln den satt på i ren frustration typ). Idag kör jag Stealth Pro på hela cykelflottan och det funkar superbra. Men den informationen har NOLL bäring för alla andra, eftersom det är helt personligt vad man sitter bra på. Sen är det en massa andra kringfaktorer som avgör vilken sadel som är bra - en upprätt sittställning som på mtb skiljer sig radikalt mot en mer framåtlutad på lvg.

Hoppas du hittar något bra TS! Tänk på att om lädersadeln ska sitta på en pendlare behöver du skydda sadeln om du parkerar utomhus. Läder plus väta är inte bra. Cykla i regn är nog inga större bekymmer om man gör det med en vettig cykel (då skyddar man sadeln med sin kropp ovanifrån och med skärmar underifrån), men att lämna den ute för att bli dränkt och sen sätta sig på den kommer ge en uttöjd och sprucken sadel i förtid. Och Brooks.. Njae..

Vilken brooks-sadel?
Japp, värsta tortyrredskapet nånsin. Helt vidrig.

Edit: Problemet där är att man inte sitter på sittbenen. Inte perineum heller visserligen, men det är inte till mycket glädje när de där "hornen" skär rätt in i mjukdelarna vid sidan om. :oops:

De är onekligen annorlunda. Jag har haft stora bekymmer med att hitta rätt med och jag tror ISM tar rätt lång tid att vänja sig vid, det är helt nya delar på kroppen.

Jag har provat över 20 sadlar, de flesta rekommenderade men inget funkat. Och snubblade lite över Pro Stealth även jag och där var heliga graalen helt plötsligt. Så man får inte ge sig :) Köpte fyra stycken direkt.

Vilken brooks-sadel?
Sånna här trådar får mig att känna tacksamhet över att min röv verkar fungera med det mesta som är rätt vinklat och inte för brett.

Vilken brooks-sadel?
De är onekligen annorlunda. Jag har haft stora bekymmer med att hitta rätt med och jag tror ISM tar rätt lång tid att vänja sig vid, det är helt nya delar på kroppen.

Jag har provat över 20 sadlar, de flesta rekommenderade men inget funkat. Och snubblade lite över Pro Stealth även jag och där var heliga graalen helt plötsligt. Så man får inte ge sig :) Köpte fyra stycken direkt.
"PRO Stealth Saddle är utformad för cyklister med en aggressiv, framåtriktad position på cykeln."
Låter ju inte som nåt för mig i alla fall. ? Ser ut att ha väldigt vass kant mot hålet också.

En sadel som är helt jäkla platt uppepå borde inte kunna trycka nånstans. Varför gör ingen en sån? Kanske svårt att inte glida i sidled då i och för sig.

Vilken brooks-sadel?
"PRO Stealth Saddle är utformad för cyklister med en aggressiv, framåtriktad position på cykeln."
Låter ju inte som nåt för mig i alla fall. ? Ser ut att ha väldigt vass kant mot hålet också.

En sadel som är helt jäkla platt uppepå borde inte kunna trycka nånstans. Varför gör ingen en sån? Kanske svårt att inte glida i sidled då i och för sig.

Ja hålet är ganska stort och jag trodde det skulle kännas i början men det gör det inte på mig.
Rekommendationer från tillverkarna är lika mycket värda som cyklister i mellan imho =) Jag har den på tre mtbs. ?‍♂️

Jag menade mer att man inte ska ge upp än att rekommendera just modellen, det tog mig runt 6000 mil att hitta.

Vilken brooks-sadel?
...eller ISM.
Har haft en Calibrium (?) med tyg, kanske för smal men den var enligt min bakdel gräsligt obekväm så av en (Italiensk) testad Brooks säger jag ingen. Anekdotisk bevisföring brukar det väl heta på Happy...
Undra om det inte skulle gå att kategorisera bakdelar? Typ 8 sorter (+Makten) eller om de verkligen ÄR individuella.

Vilken brooks-sadel?
Lädersadlar av traditionell sort ÄR sjukt obekväma innan man kört in dem, och i fallet Gilles Berthoud tar det en halv evighet eftersom lädret är tjockt och knallhårt. Även om jag inte är jättenöjd med min så är den som sagt bland de minst obekväma och den är tusen gånger bättre nu än när den var ny.

SQ-lab har jag också testat. Bådade gott men jag begrep aldrig hur man skulle lyckas positionera röva i längsled då den hade nån slags odefinierad "hylla" där rumpan inte alls ville vara. Minns jag rätt så tryckte den inget på känsliga ställen dock, antagligen för att den inte var högre i mitten (det finns alltså).

Edit: Brooks borde kunna vara bekvämare eftersom lädret är tunnare och verkar dels ge sig snabbare, men dels blir sadeln också plattare med tiden eftersom den säckar ihop. Säkert värdelöst för LVG, men borde kunna funka för mer upprätt sittställning.

Vilken brooks-sadel?
...eller ISM.
Har haft en Calibrium (?) med tyg, kanske för smal men den var enligt min bakdel gräsligt obekväm så av en (Italiensk) testad Brooks säger jag ingen. Anekdotisk bevisföring brukar det väl heta på Happy...
Undra om det inte skulle gå att kategorisera bakdelar? Typ 8 sorter (+Makten) eller om de verkligen ÄR individuella.

Det räcker nog inte med 8 sorter. Det sega är att det kan göra så stor skillnad att höja eller sänka 2-3 mm framlutad/baklutad, upp lite, längre bak osv. Evighetsjobb.

Vilken brooks-sadel?
Edit: Brooks borde kunna vara bekvämare eftersom lädret är tunnare och verkar dels ge sig snabbare, men dels blir sadeln också plattare med tiden eftersom den säckar ihop. Säkert värdelöst för LVG, men borde kunna funka för mer upprätt sittställning.

Det första jag gjort när jag lyckats lägga vanterna på en bra lädersadel har varit att klippa lite hål i nederkanten med en läderhåltång eller vad det nu heter och sedan trätt genom ett par buntband för att hindra att sadeln plattas till. Funkar klockrent. Har man estetiska synpunkter på saken kan man säkert dra några lädersnören på samma sätt men sån är inte jag.

Sedan är jag själv så sned i underredet att läder är det enda som funkar för mig. Formar sig efter sittknölarna i stället för tvärtom.

Vilken brooks-sadel?
Det första jag gjort när jag lyckats lägga vanterna på en bra lädersadel har varit att klippa lite hål i nederkanten med en läderhåltång eller vad det nu heter och sedan trätt genom ett par buntband för att hindra att sadeln plattas till. Funkar klockrent. Har man estetiska synpunkter på saken kan man säkert dra några lädersnören på samma sätt men sån är inte jag.
Det har jag gjort på min Berthoud, men inte för att den inte ska plattas ut uppepå, utan för att kanterna inte ska peka utåt och skära in i låren.

Vilken brooks-sadel?
Jag börjar ana en affärside med customsadlar där man 3-D printar stommen för att passa respektive brukare. Vette tusan om jag inte skall göra ett test och se om det fungerar i verkligheten. Måste dock hitta ett försöksobjekt med problemröv. Vekar iofs vara vanligt.

Vilken brooks-sadel?
Jag börjar ana en affärside med customsadlar där man 3-D printar stommen för att passa respektive brukare. Vette tusan om jag inte skall göra ett test och se om det fungerar i verkligheten. Måste dock hitta ett försöksobjekt med problemröv. Vekar iofs vara vanligt.
En bra idé, min första tanke är en sadel för trainercykling. Det är den disciplinen man minst står upp i och då menar jag inte bara uppför utan även dom korta rumplyftare man annars gör irl.

För mig är 7-8 timmar inget större problem inomhus men är det +1 timme intervallpass så blir det ofta en väldigt statisk sittposition.

Det är inte många jag känner som med lätthet klarar av en långtur på samma sadel/cykel inomhus som dom klarar utomhus.

Vilken brooks-sadel?
En bra idé, min första tanke är en sadel för trainercykling. Det är den disciplinen man minst står upp i och då menar jag inte bara uppför utan även dom korta rumplyftare man annars gör irl.

För mig är 7-8 timmar inget större problem inomhus men är det +1 timme intervallpass så blir det ofta en väldigt statisk sittposition.

Det är inte många jag känner som med lätthet klarar av en långtur på samma sadel/cykel inomhus som dom klarar utomhus.
Nä, märkte det när jag zwiftade att det blir mer statiskt och känns hårdare mot kroppen på något märkligt sätt.

Vilken brooks-sadel?
Du är inte etta på den bollen ;-) Det är det alla jobbar på just nu, att hitta ett smidigt sätt att kunna scanna kundens röfv, gärna på distans med en iphööön eller dylikt för att sedan kunna spotta ut en custom sadel som ör perfekt anpassad dagen efter.

Lore gör ju så med cykelskor, Spesh och de stora jobbat på det med sadlar. Det kommer INTE bli billigt :)

Vilken brooks-sadel?
Du är inte etta på den bollen ;-) Det är det alla jobbar på just nu, att hitta ett smidigt sätt att kunna scanna kundens röfv, gärna på distans med en iphööön eller dylikt för att sedan kunna spotta ut en custom sadel som ör perfekt anpassad dagen efter.

Lore gör ju så med cykelskor, Spesh och de stora jobbat på det med sadlar. Det kommer INTE bli billigt :)
Skönt, då slipper jag om klokt folk redan jobbar på det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp