Vilken Camelbak för XC?

castrello

Aktiv medlem
Vilken Camelbak för XC?
Ok, vill ha en ny, billig Camelbak. Kraven är att den ska vara lätt, smidig, sitta bra och det är ett plus om det ryms något miniverktyg plus lite pengar plus någon gel. Classic eller hydrobak för detta ändamål?

Hydrobaken har mindre blåsa, men 1,5 liter räcker mer än väl för det avsedda ändamålet.

Hydrobak

Classic

Bilagor

• 17099.jpg
    17099.jpg
    27.9 KB · Besök: 23
  • 4721.jpg
    4721.jpg
    24.4 KB · Besök: 28
Vilken Camelbak för XC?
jag hade kört på den mindre, använder själv en Slipstream och fördelen med den är att man kommer åt ryggfickorna utan problem, något som verkar vara samma sak med den övre men inte den undre.

Vilken Camelbak för XC?
har själv en camelback slipstream. o håller me fredrik om fickorna. den har dessutom fack så man få plats me slang, multiverktyg o liten pump o nycklar. men är samtidigt slimad. o så har den ventilation mellan camelbacken o ryggen

Vilken Camelbak för XC?
Jag kör också Camelback Slipstream och är väldigt nöjd med den. En och en halv liter räcker ett tag. Kan ibland önska mig lite mer vätska. Men storleken, smidigheten och bärarkomforten på Slipstream gör den grymt skön och användbar.

Vilken Camelbak för XC?
Min ser ut som en blandning mellan ovanstående, vet inte vad den heter, men jag har det runda locket som på den övre, samt gummisnoddarna som är på den undre. Där har jag min pump fastsatt med hjälp av en kabinhake och snoddarna. multitool och däcklappar samt mobil och nycklar får plats i fickan. Slang har jag inte testat men tror det får plats med.

Behöver inte ha med sig mer om man inte är ute så länge att man behöver mat, eller? :P

Vilken Camelbak för XC?
Jag har en Classic. 2 L men man kommer fortfarande åt ryggfickorna. Den känns knappt på ryggen.

Fyller man blåsan full blir ju säcken som en korv. Så att ta en lite större är ingen nackdel, eftersom man normalt inte fyller den full.

Fickan rymmer, ett multiverktyg, en tia, två tjugor, och en bar, är blåsan full får man ta ur en tjuga. Men ingen pump eller slang.

Remmarna på utsidan kan användas efter behov, allt efter var och en uppfinningsrikedom, men det är aldrig snyggt med för mycket prylar som hänger utan på.

MULan för skogen ska rymma 9 L packening men rymmer 1 L och täcker ryggfickorna.

Vilken Camelbak för XC?
Köpte min på Stadium. Tror att det är deras eget märke Everest. Billig och bra. Har haft den i 4 år utan problem.

Rymmer förutom 1,5l vätska dessutom pengar, mobil, slang, multiverktyg, pump och även en smörgås och banan om man vill, utan att den sitter konstigt eller blir som en korv.

Vilken Camelbak för XC?
Har båda dessa 2 (Hydroback, Classic) samt MULE, och har kört LångLopp med alla 3 - dock inte samtidigt ;-).
Som sagts så täcker MULE ryggfickorna. Med Classic kommer man åt dem och med Hydrobacken inga problem alls. Det som varit mitt problem med Classic är att den gärna vill slänga och fara omkring på ryggen så jag var till en skomakare och fick ett midjeband påsytt. Det blev dock ingen höjdare då de komr för högt, på mig iaf.
Jag har kompletterat Hydrobacken med bröstbandet (bandet mellan axelbandet) från min MULE och jag måste säga att den sitter som gjuten nu utan att hindra andning.
Så min rekomendation blir Hyrobacken.

Vilken Camelbak för XC?
Jag har ju kört med minsta möjliga camelback ett ganska bra tag nu men för några måndaer sedan så införskaffade jag en sånhär.

p3089841p275w.jpg

Jag har kört den på ganska många turer och jag måste säga at det finns stora fördelar jämfört med en väska.

Den sitter MYCKET bättre, Även de små väskorna tycker jag kan röra sig endel när det är stögigt eller går snabbt.

Du får lägre tyngdpunkt.

Det är smidigare med flaska när det gäller påfyllnad och rengöring.

Det är charmigare att dricka ur flaska..=D

Det är dock inget för han elelr hon smo skall ha med sig 3 liter dricka och värmljus ut i skogen.
Den finns visserligen för två flasko oxå men den satt inte lika bra. Det går dock jättebra att ha en 750ml flaska i den jag har.

Som sagt. kasnke itne passar alla. Men helt klart ett seriöst och bra alternativ.

Vilken Camelbak för XC?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ju kört med minsta möjliga camelback ett
> ganska bra >
> Som sagt. kasnke itne passar alla. Men helt klart
> ett seriöst och bra alternativ.

Tackar för tipset, men använder alltid svettokläder med fickor etc. Midjeväska känns väl sådär rent stilmässigt också.

Fisherbike:

Hur bra funkar hydrobaken utan den där extra remmen? Jag har tidigare använt en McKinley i samma storlek som Camelbak Classic. Funkade ok, men tycker nog att det vore ett plus om det gick att få en ännu smidigare och lättare.

Vilken Camelbak för XC?
När jag köpte en Giant Anthem fårra året, så blev jag tvungen att skaffa mig en Camelbak, då jag knappt får dit en liten flaska på ramen. Jag köpte en Classic och jag är väldigt nöjd. Då den inte hindrar eller stör mig alls när jag cyklar. Fickan är i minsta laget, men jag har en lite sadelväska på min cykel med slag och miniverktyg. Jag har bara vatten i min Camelbak, sportdryck har jag i den enda flaska som jag får dit på ramen.

Vilken Camelbak för XC?
castrello skrev:

> Tackar för tipset, men använder alltid
> svettokläder med fickor etc. Midjeväska känns
> väl sådär rent stilmässigt också.

Jag förstår vad du menar. En gammal hederlig fag-bag är kasnke itne det sexigaste. Men jag tycker denna klarar sig hyffsat bra tack vare att den inte hänger på framsidan och det egentligen bara är flaskan som sticker tu.

Hittade ingen vettigare bild bakifrån men sådär sitter den.

file=59481

Men du,...om det estetiska är viktigt,...vad var det för kläder du körde i sa du;-P,....sorry. kunde itne låta bli..hehe

Vilken Camelbak för XC?
Ville skrev:
>
>
> Men du,...om det estetiska är viktigt,...vad var
> det för kläder du körde i sa du;-P,....sorry.
> kunde itne låta bli..hehe

Hehe... alltid svarta byxor i alla fall. Men sen så är jag lite mera inne på lvg-hållet rent estetiskt. Det där med estetik är ju konstigt, tycker att det är snyggt med svettoklädsel om det passar ens inställning till sporten. Till vardags har jag andra estetiska ideal.

Angående den där midjeväskan ännu... så är det många jag tränar med som kör med en sån, speciellt såna som sysslar med längdskidor. Kan nog tro att det är praktiskt och jag använde faktiskt en sån för kring 15 år sen när jag började cykla och inte använde svettokläder. Och jag tror nog en sån väska kan funka, det är bara det att jag föredrar att använda fickorna på tröjan.

Serveretur: vad säger modepolisen om tank tops? (på tal om estetik hehe...:) )

Vilken Camelbak för XC?
Tjohugo skrev:
> Köpte min på Stadium. Tror att det är deras
> eget märke Everest. Billig och bra. Har haft den
> i 4 år utan problem.
>
> Rymmer förutom 1,5l vätska dessutom pengar,
> mobil, slang, multiverktyg, pump och även en
> smörgås och banan om man vill, utan att den
> sitter konstigt eller blir som en korv.

Har du en länk eller så till denna väska, hittar inget om den så den kanske inte säljs längre.

Vilken Camelbak för XC?
Jag skulle rekomendera denna:
http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...Ref=&artgrp=552&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Köpte min på: http://www.bike-discount.de/shop/k521/a4486/mule-30-l-burnt-orange-charcoal.html?mfid=47
i samband med lite annat kraffs.

Den är mindre än vad den ser ut på bilden. Tycker den funkar helt ok och plats för lite saker med och det lilla facket för telefon/kamera kommer väl till hands.

3L vatten ska den ta, men är lite bökig att få ner i sitt fack om den är överfull.
Har kört den full och haft med mig slangar,multiverktyg,extra tröja m.m.
Vill man inte ha den smockfull med saker så spänner man bara åt remmarna och den blir liten och smidig.

Tillbaka
Topp