Vilken Camelbak?

Skalman

Ny medlem
Vilken Camelbak?
Hej!

Har läst om era turer ett tag, är grymt sugen på att åka med. Skall köra Vasan om några veckor sen är det MTB som gäller.
Tänker köpa en Camelbak, tycker inte mina två flaskor på ramen räcker på långturer. Har tittat på M.U.L.E. dels för att den rymmer mycket vätska och att man kan få plats med lite prylar. Vad säger ni är det ett klokt köp? är den klumpig att cykla med? finns det bättre modeller?

/Skalman

Vilken Camelbak?
MULEn är riktigt bra. Har den själv. Det enda problemet med den är att om man vill ha med sig lite större saker (jacka eller skor till exempel) så får man strappa fast dom på utsidan av ryggan.

Men annars är den riktigt bra.

/Mattias

Vilken Camelbak?
MULE är bra, men som Mattias L redan skrev så kan den kännas lite liten ibland. Då är nästa steg bättre, Camelbak Blowfish. Den rymmer mer prylar och väger inte mer än MULE heller. Vill man få med ännu mer prylar så är det HAWG som gäller, köpte en sådan efter att Blowfishen började kännas lite för liten. Hawg är inte för stor för kortare turer heller, men rymmer kläder och käk för en heldagstur utan problem. Mitt tips är nog ändå Blowfish, eftersom den räcker till det mesta trots allt.

/Leo

Vilken Camelbak?
Du kan köpa den hos cykelcity eller cykelspec. Det är beställningsvara från Duells, de tar gärna hem den åt dig om du vill det. Se:
<http://www.duells.se/katalog/katalog_frames.asp?main_dept_id=4253&dept_id=6861&pf_id=9229&mscssid=>

/Leo

ps. Annars finns den billigare på Chainreactioncycles, se butikslänkarna.

Post &Auml;ndrad (04-02-23 18:01)

Vilken Camelbak?
Jag håller med Leo, Blowfish är kanon. Iom att man komprimerar den med en dragkedja, när man bara har lite grejjer i den, så blir den inte klumpig alls.
Den har ett stort fack och ett mindre. I det mindre facket finns även två små nätfickor för verktyg, energikakor etc. I det större får man plats med termos, systemkamera, kläder m.m. om man så önskar. (Både systemkamera och termos blir kanske lite tight iofs=)).

För ett halvår sedan funderade jag ungefär som du på vilken jag skulle välja. Jag kikade också på MULE:en först men tyckte sedan att Blowfish verkade mer mångsidig.
Använder den jämt när jag måntinbajkar. ;-)

/Per

Post &Auml;ndrad (04-02-23 19:56)

Vilken Camelbak?
Snodgrass.jpg

Om man inte jagar sekunder är det i ngn mening alltid bättre med en större ryggsäck. En större kan man dra ihop så att den inte känns annorlunda än en mindre om man har lite prylar med sig, samtidigt har man det extra utrymmet, när det behövs, om man t ex skulle vilja ha med sig jacka, extra tröja, kaffethermos, etc. Använder Transalp o är mkt nöjd med den.

Per

Vilken Camelbak?
Jag har precis skaffat mig en BlowFish. Jag ville ha något som storleksmässigt var mellan min CamelBack Rocket (minimal) och Haglöfs LIM 25:an som jag annars använt på längre turer. BlowFishen träffar mitt i prick, precis lagom stor för lite verktyg, fika och extra plagg om det behövs, utan att bli för stor. Jag har en känsla av att LIM 25:an inte kommer användas så mycket hädanefter...den är lite för stor för allt utom vara-ute.hela-dagen-i-extremt-växlande-väder turer.
Två tummar upp :-)

Vilken Camelbak?
Jag använder min TransAlp till precis all slags cykling. Fast om man inte kör flerdagarsturer så använder man aldrig hela väskan, det medges.

Å andra sidan så stör den inte mig det minsta heller så jag är tveksam till att skaffa en mindre väska.

Om jag köpt en ny väska idag så hade det nog inte blivit en såpass stor modell dock, Blowfish eller Hawg skulle jag ha valt.

Cykelaffärerna i Göteborg får prylar utkörda så gott som dagligen från Duells så om de har den hemma kan du få den till dagen efter de beställer.

Vilken Camelbak?
Så här sprängfull var min Camelbak Blowfish när jag och Jonas körde i alperna med UCPA sommaren 2002(finns massa bilder därifrån om man klickar på bilden :-):

Reseberättelse: <http://www.happymtb.org/artiklar/ucpa2002/>

/Leo

Post &Auml;ndrad (04-02-23 21:35)

Vilken Camelbak?
Hellre för stor än för liten, det är sant. Man måste ju inte fylla upp ryggan till bristningsgränsen bara för att det går. Fast ofta har man med sig lite mer än man behöver *skratt* Rekommenderar att tömma hela väskan åtminstone en gång per år. Man kan hitta allt möjligt roligt där.

*micke*: Där var definitionen som jag saknat. "vara-ute-hela-dagen-i-extremt-växlande-väder-turer". Är det ok om jag citerar dig på den?

/Mattias

Vilken Camelbak?
Köpte mig en MULE men var lite skeptisk då jag tyckte den var lite stor och klumpig. Har tidigare haft en mindre modell som svalde rätt mycket ändå. Nu ett år senare efter MULE köpet kan jag känna att den trots allt är lite liten. Jo allt har fått plats med lite knökande men den kan kännas lite ansträngd.

Lyd Leos råd och skaffa dig en Blowfish.

Leo rekommenderade en sån för länge sedan men jag ville inte lyssna på det örat :-)

Vilken Camelbak?
Denna reklamsnutt från Camelbak är klockren... ;-)
<http://www.camelbak.com/rec/The_Challenge.mov>

Skalman: Har du hunnit testa din Blowfish än?

/Leo

Vilken Camelbak?
Per: Vart är din bild tagen? Ser ju inte så lite cykelvänligt ut heller :) Gissar på Norge. Är jag ute och cyklar då?

Är det nån som vet om man kan köpa Blowfish utan säck? Har redan en MULE så man borde ju kunna använda den säcken. Eller blir den inte billigare utan?

Vilken Camelbak?
Tack Skalman, då köper jag den nog på annat håll. Cyclecomponents vill ha 945:- + frakt vilket verkar vara ett bra pris. Tittar man söderut har jag sett den för 80 euro + frakt. Jag stöder nog hellre en svensk handlare i det här fallet.

Vilken Camelbak?
En sak till...
Börjar bli lite velig och funderar på om jag inte ska ha en HAWG istället. Jag funderar bland annat på hur det fungerar när man ska expandera/minimera Blowfishen. På HAWG är det ju några spännband som sköter det vilket innebär att den alltid kan var tight. På Blowfish verkar det vara någon slags dragkedjehistoria. Två lägen (liten + maxad) eller?

Vilken Camelbak?
Japp, som du beskriver är det en dragkedja, två lägen alltså.
Trodde inte det gick att få bättre pris eftersom priset står på generalagentens hemsida. Så fel man kan ha...

Vilken Camelbak?
iMats: Stämmer bra det, dragkedja är det, två lägen. Men det är sällan man behöver köra med det expanderade läget, så när dragkedjan är stängd är den rätt kompakt. Jag har både en Blowfish och en HAWG, föredrar Blowfishen på kortare turer. Men HAWG sitter lite stabilare på ryggen eftersom den är lite större. Spännremmarna som man komprimerar HAWG med fungerar bra, men är lite orolig ibland att de ska fastna i någon gren när man kör tight singletrack i skogen. Än så länge har jag klarat mig. :-) En annan fördel med HAWG är att den har två små fickor, en på var sin sida, för bars/energikakor på höftbältet.

/Leo

Vilken Camelbak?
Det lutar nog lite åt HAWG, det känns om den är lite mer på alla sätt. Cyclecomponents har även bra pris på denna, 1130:-. Problemet just nu är att det är så mycket jag vill ha/behöver och det finns givetvis begränsningar i plånboken. Men en Hawg har man väl råd med och en... och en...

Vilken Camelbak?
Är det någon som sett en sådan här i någon butik? På nätet inom EU eller live?
STL.jpg

Tycker det verkar vettigt att man kan använda pet-flaskor som man kan byta ut som man vill.

Skulle kunna vara en lowbudget variant om man pular ner den i en gammal rygga.
Helt enkelt en "snålbak"!
/Erik

Vilken Camelbak?
Ecke, det var ju en strålande ide.

Borde inte vara omöjlig att bygga en själv av en camelbak-slang med munstycke heller. Rätt smidigt att kunna slänga vattenbehållaren och byta ut mot en ny då och då.

Synd att 3-liters PET inte är så vanligt förekommande längre :)

Vilken Camelbak?
Andres56: Båda ser bra ut, men av de där två skulle jag rösta på den första just för att den har spännsnöret utanpå som man kan fästa saker i. På min ryggsäck (en everest på 27 liter med vätskesäck) är dom där remmarna lätt den bästa funktionen då man kan dra ihop ryggsäcken så att den blir minimal, men dessutom för att man kan spänna på allt från jackan i all hast till ett par skor ungefär.
:)

Vilken Camelbak?
Andres56 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad sägs om dessa - BlueWave (på Sportex, 399:-
> o. 349:- f.n. nedsatta 50:-)

De är sjukt små i verkligheten de där.

Vilken Camelbak?
No_Jah skrev:
> Är det någon som testat mule tech? Den är ju
> lite större än vanliga mulen.
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=220&artnr=CA046-SV&l
> imit=000&extra=000&avd=5&varumarke=000&btg=0&visa=
> 1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Jag har en Mule Tech
funkar bra för mig , men jag har inte så mycket att jämföra med.
Enda störande hitintills är att min mobil(Ericsson hajfena) inte får plats i mp3 fickan:-)

ha det
Jan

Vilken Camelbak?
No_Jah skrev:
> Är det någon som testat mule tech? Den är ju
> lite större än vanliga mulen.
> 1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Jag har en M.U.L.E. tech, och har ändå samma problem som Leo beskrev ovan, det är svårt att få ner t.ex. en vindjacka inuti väskan. Det går om man har det stora facket tomt och en tunn jacka.. annars får man sätta fast den utanpå.

Men jag är nöjd ändå, jag får med mig mycket vatten, slang, pump, verktyg, mobiltelefon, nycklar, "nödproviant" och om jag skulle vilja så skulle säkert plånbok och kedjeolja kunna gå ner också. Hade med mig en Marzocchi-gaffelpump också dom första turerna för att kunna tweak:a gaffeln på den nya cykeln. En riktig packåsna. =)

Men som sagt, kläder får man inte plats med så mycket, då kanske man ska ha en större..

Vilken Camelbak?
Har precis köpt mig en fjärde Camelbak, en slimmad Lobo. Har sen tidigare en gammal Rogue, en Blowfish och en HAWG(som är den som används i skogen till 100%). Den här ska användas till XC långlopp och långa landsvägsturer. Rymmer 2 liter vätska och 2.4 liter packning, ibland räcker det med lite grejer som slang, kolsyrepatron, miniverktyg, nycklar, plånbok, mobil och kamera.

/Leo

Vilken Camelbak?
Jag har funnit en annan lösning. Jag tycker 2 liter vätska räcker ganska länge (åtminstone till man kan fylla på igen).
Valet föll då på den slimmade Lobon.
Behöver jag ha mera packning, flyttar jag över blåsan till min Haglövs Lim som är förberedd för vätskeblåsa.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Vilken Camelbak?
fox skrev:
> No_Jah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som testat mule tech? Den är ju
> > lite större än vanliga mulen.
> >
>
> >
>
> >
>
> > 1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
>
> Jag har en M.U.L.E. tech, och har ändå samma
> problem som Leo beskrev ovan, det är svårt att
> få ner t.ex. en vindjacka inuti väskan. Det går
> om man har det stora facket tomt och en tunn
> jacka.. annars får man sätta fast den utanpå.
>
> Men jag är nöjd ändå, jag får med mig mycket
> vatten, slang, pump, verktyg, mobiltelefon,
> nycklar, "nödproviant" och om jag skulle vilja
> så skulle säkert plånbok och kedjeolja kunna
> gå ner också. Hade med mig en
> Marzocchi-gaffelpump också dom första turerna
> för att kunna tweak:a gaffeln på den nya cykeln.
> En riktig packåsna. =)
>
> Men som sagt, kläder får man inte plats med så
> mycket, då kanske man ska ha en större..

Ok... Man undrar vad dom har för formel när dom räknar ut volymen i ryggsäcksbranchen.
Det ska ju vara 9L packvolym.
På min Haglöfsryggsäck (Tight Large) som jag brukar använda när jag behöver ha med lite ombyte och handduk osv. står det 30L och det skulle ju betyda att man i stort sett kan få ner 3st 10L-hinkar, men jag tvivlar på att det för plats ens en.

Vilken Camelbak?
Hydrobak verkar sakna tvärgående remmar mellan axelremmarna?
På den vidhängande bilden till den jag köpte visas dock tvärg. remmar.
Du som har denna - är detta något du saknar?
Testade att sätta ihop det som blev över av axelremmarna till "tvärgående" ..

Vilken Camelbak?
--> Leo, Martin O

Hur är Lobon "i verkligheten"? Får man tex ner säg en tunn jacka i det lilla facket?
Jag är på jakt efter en slimmad rygga med plats för slang, pump, insexnycklar, lite
godis och helst oxå en jacka. Ryms det i Lobon? Nästa storlek upp verkar nästan lite
väl stor, åtminstone när man kollar på bilderna på nätet, men det är ju verkligen svårt
att avgöra... Vad tror ni?

/Katja

Vilken Camelbak?
precious skrev:
> --> Leo, Martin O
>
> Hur är Lobon "i verkligheten"? Får man tex ner
> säg en tunn jacka i det lilla facket?
> Jag är på jakt efter en slimmad rygga med plats
> för slang, pump, insexnycklar, lite
> godis och helst oxå en jacka. Ryms det i Lobon?
> Nästa storlek upp verkar nästan lite
> väl stor, åtminstone när man kollar på
> bilderna på nätet, men det är ju verkligen
> svårt
> att avgöra... Vad tror ni?
>
> /Katja

Ska testa min Lobo imorgon på en 14 mils landsvägstur. Den verkar riktigt bra, finns en liten ficka längst upp som rymmer lite smågrejer som nycklar/pengar. Det andra större facket längre ner rymmer ungefär 2 liter prylar, plånbok, slang, verktyg, energikakor, kamera & mobil får plats fint. Där finns två små verktygsfack(nät) och en nyckelhållare inbyggd. På det facket har man även spännbanden som funkar för att klämma fast en jacka. Vid ena sidan finns ett avlångt nätfack där man kan trycka ner en pump.

Den verkar klockren för snabba turer både i skogen och på vägen.

/Leo

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp