Vilken CX ska jag välja???

Ja den är betydligt vackrare i verkligheten än på bild. Tar nog ett tag att vänja sig vid sittställningen jämfört me den gamla am-ht jag hade innan. Endast tagit en kort tur nu hemmavid. Behövs lite justeringar på sadel, stam-längd/höjd, klossplacering på skor mm men den känns kanon ändå!

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Men en stilla
> > undran. Varför inte en med slopad ram typ
> 1317A?
> > Iofs tycker jag att 1116A är snyggare, men
> > varför skulle det geometrin vara bättre?
>
> He he, det är bara jag som i min fjantiga och
> överdrivna fåfänga tycker att en "riktig" cross
> skall ha klassisk crossgeometri med horisontalt
> topprör. Dels för att underlätta att bära den
> på axeln sådär CX-korrekt, och dels för att
> det i mitt tycke är mycket snyggare, det ser mkt
> "råare" ut.
>
> Jag föredrar också klassisk geometri på racer,
> och tycker att det ser riktigt hemskt ut med
> jätteslopade ramar, det blir nästan som en
> damcykel.
>
> En högst personlig och petig åsikt således, som
> jag inte har några som helst ambitioner att
> pådyvla andra som någon sorts sanning. Slopad
> ram är funktionsmässigt säkert minst lika bra
> som klassisk geometri. Det känns bara lite
> "mainstreamanpassat".

Super bra, då vet jag, själv ska jag INTE bära cykeln i läbbiga skogen eller på någon stig. Den ska gå som en "vinter LVG" och inget annat. Och då kanske en slop passar bättre till det jag ska ha den till.

Senast ändrad:
Nu har den anlänt!! Allt komplett i ett stort paket, allt satt färdigt på, och däcken t o m pumpade och klara! Den ser superfin ut! :D

Bilagor

• IMG_2883.JPG
    IMG_2883.JPG
    83.5 KB · Besök: 136
  • IMG_2884.JPG
    IMG_2884.JPG
    84.2 KB · Besök: 132
Stumpy skrev:
> Det där blir nog kanon. Ut och sprätt med dig å
> det snaraste. Den bör vara ordentligt nerlerad
> innan kvällningen. Ingen kompiscross förrän om
> tre veckor, så du hinner bekanta dig med den
> innan dess. Fulcross och cx-träning varje vecka.

CXtävling i Falun till helgen är ju perfekt. Fin cross är perfekt för fincrossande :)

lalle81 skrev:
> Nu har den anlänt!! Allt komplett i ett stort
> paket, allt satt färdigt på, och däcken t o m
> pumpade och klara! Den ser superfin ut! :D

Min kom också igår. Dock inte lika välinpackad som din, men den verkar ha klarat sig. Dock hade de satt på framhjulet åt fel håll (p.g.a. snabbkoppling på fel sida samt rullriktningen på däcket). Dessutom var frambromsen helt felinställd. Men annars såg det riktigt bra ut :)

Tyvärr sitter jag med influensa f.n. så hojen är fortfarande alldeles ren. Jag har dock rekat en träningsbana nere vid badplatsen som verkar lovande.

kave skrev:
> Focusen ser ut att ha lite rödrosa i färgen.
> Eller är det kameran?

Det är kameran, racing red är det på riktigt! ;)

Provkörde Focusen igår, har inte mkt att jämföra med men den kändes grymt fin på alla sätt. Kvick, lätt, stabil..

Ganska stor skillnad mot kärringcykeln jag haft innan (som dessutom bara funkade på tyngsta växeln)! :)

Har cyklat 2 svängar nu, cykeln är fin absolut men känner att racer/cx inte riktigt var vad jag hade förväntat mig. Beslutade mig idag att sälja den så hör av er om någon är intresserad! Pedaler med clips och ABUS bygellås medföljer.

Cykeln finns i björkekärr, Göteborg.

Va, näää, du skämtar! Och om du inte gör det, ge den lite tid. Visst kan det kännas ovant med en racig framåtlutad sittställning, men du vänjer dig fort (om cykeln bara har rätt storlek & är rätt inställd vill säga)

Kan tänka mig att man behöver vänja sig, men tror att vintercykling inte kommer vara min grej. Kanske satsar på en sommarracer längre fram..

Det är storlek 56 (Large) jag är 183cm.

Vad är det du inte gillar? Sittställningen? Möjligt att något är felinställt i så fall, beskriv känslan så kan vi nog hjälpa till.

Focusen kommer funka utmärkt som sommarracer också, bara att byta däck.

lalle81 skrev:
>
> Det är storlek 56 (Large) jag är 183cm.

Då är den tyvärr för stor för mig, jag är 176cm och behöver max en 54:a.

Hoppas du kan komma att börja gilla den, alt hitta en bra lösning.

Sittställningen kändes bra och så, men det som gör att jag bestämt att sälja är nog pendlingen bland trafik och massa folk, bilar osv, känns inte som cykeln kommer till sin rätt på den korta sträckan, sen det att pendla på vintern tar emot lite nu..

Jag gillar dock känslan att kunna cykla fort så tror en sommarracer senare blir perfekt!

Ska slänga ut på blocket i veckan. Hur hade ni prissatt den??

Senast ändrad:
lalle81 skrev:
> Sittställningen kändes bra och så, men det som
> gör att jag bestämt att sälja är nog
> pendlingen bland trafik och massa folk, bilar osv,
> känns inte som cykeln kommer till sin rätt på
> den korta sträckan, sen det att pendla på
> vintern tar emot lite nu..
>
Men, men... Vinterpendlingen är ju den bästa pendlingen. Fast jag förstår hur tänker, att ha en cross för kort stadspendling är lite fel verktyg. Tycker annars att du ska behålla den och sätta på 23mm däck till sommaren. Då har du en helt OK sommarräser.

Flyttat till del av landet där man kan cykla långt på asfalt/grus/lättare stig. Tanken slog mig då att komplettera MTB’n med något som funkar för 100km+ äventyrliga turer som är rolig att cykla på men som inte sätter stopp för äventyret om vägen tar slut. Klurade först på en fitness/hybrid men blir nyfiken på cx.

Så, vad slår man till på 2018 som kompletterar skoj och hopp i skogen med något sportigt alternativ upp till 20k? Stora storlekar är ett krav. Hittar ganska mycket i små storlekar men behöver typ XL (200 cm/90kg). Spanat in Canyons inflitemodeller och även om MTB’n är en Canyon måste inte nästa cykel vara det.

Tillbaka
Topp