Vilken cykel? 3 alternativ.. Edit: 4 förresten

Larsson79

Medlem
Hej!
Behöver lite hjälp..

Är nybörjare och ska köpa min första heldämpade för att kunna dra runt i skogarna här hemma. Tänker mig en instegscykel runt max 25 och har tittat på:

-Marin Rift Zone 2 (2021)
-Trek Fuel Ex 5 (2021)
-Kona Process 134 (2021)

Tankar kring dessa?

Tjena!

Hur ser hemmaskogarna ut? Kommer du åka liftassisterat också eller är det uteslutande helger/kvällar i lokalskogen som gäller?

Jag cyklar i princip uteslutande i skogarna runt stockholm i kuperad, rotig stenig terräng men utan höga berg. I den typen av miljö uppskattar jag personligen en cykel som är ganska trampeffektiv och hade nog lutat åt Orbean som många verkar uppskatta för de egenskaperna.

En möjlig femte kandidat skulle också kunna vara en YT Izzo om om den finns för 25'. Det tror jag är en riktigt grym stigcykel!

//Magnus

Tack för svar! Ja det är Stockholm som gäller här också, -Bogesund främst..

YT Jeffsy har jag också kollat på men det verkar ta tid innan de kommer. Och den snyggaste svarta Orbean hittar jag inte i lager någonstans just nu. Därav lutar det åt Marin eller Trek som båda finns i lager och går att beställa på rotmos..

Marinen verkar ha något bättre spec medan trek är lite flackare i gaffelvinkel, vilket är trevligt när det blir lite stökigare utförs. Edit: Fel, Marinen är flackare.
Utöver geo kan hjul påverka känslan för en cykel mycket. Det är roligare med lätta hjul och bra om de har bredare innerbredd, för då kan du köra bredare däck med lägre tryck. Kan du kolla vad hjulen väger och har för innerbredd?

//M

Senast ändrad:
Ok..
Kan inte så mycket om komponenter men av det lilla jag kollat och förstått så trodde jag att Trek:en var något vassare.. Vad är det som gör att Marin ser bättre ut? ?
(Gaffelvinkeln trodde jag var i stort sett identisk med bara någon halv grads skillnad.. Märks det ens?)

Gällande hjul så är det något som Martin Rift Zone fått kritik för i förra årets recensioner. Ganska tunga hjul (och helt värdelösa däck men de kan man ju bara byta) men de är åtminstone 30 breda.. Oklart vad Trek har för bredd, har googlat men inte sett.. Kollar vidare..?

Tack för all hjälp!

Tvärtom va?

Edit: Jag tycker Marinen ser kanon ut med lite kortare kedjestag. Börjar bli ovanligt tyvärr.

Dubbelkollade gaffelvinkeln.. Marin ligger på 65,5 och Trek som har två lägen ligger på 66 respektive 66,5. (Och som sagt, för mig som nybörjare så känns den lilla skillnaden rätt oväsentlig.)

Håller med om att Marinen ser riktigt bra ut. Men Treken är ju fin också.

Kanske är så enkelt att det kvittar vilken jag väljer egentligen..? Nybörjare som sagt..?

Jag hade sparat lite till och gått upp en nivå. Rift Zone 3, Fuel EX8 (kanske kan du hitta en 2020 hos handlare som du kan pruta på).
Det blir ett bra steg upp med komponenter som fjädring som är relativt dyrt att uppgradera men även bromsar mm.
Rift zone 3 finns ju på Bikester och det finns alltid en snäll happyit som har en 10% kod att dela med sig av.

Tillbaka
Topp