Vilken cykel ska jag ha?

pmazolo

Ny medlem
Vilken cykel ska jag ha?
Hej,
cyklar på väldigt låg nivå MTB i skogen och har börjat försöka lära mig enklare trial.
Har kört på en rätt stor MTB med mjuk framfjädring som jag nu vill sälja för att skaffa nåt lite bättre för mig.

Kommer att köra i skogen en del men inge långa sträckor och fortsätta jobba på balans och enklare trial, dvs köra långsamt o försöka ta mig fram i lite knepig terräng.
Jag är absolut inte på nivån där de bara hoppar på bakhjulet från sten till sten....;-)
Låter väl lite som jag borde ha en relativt std MTB, eller? Vill ju ha ngt som känns kul att ha o köra på också...;-)

Borde jag ha en med stel framgaffel, eller åtminstone låsbar fjädring?
Borde jag ha en med "bakåtlutande ram" typ DIRT eller duger std MTB ram?
Borde jag ha en utan växlar? Verkar lite för extremt då det då blir en ren trickcykel o inte möjligt att köra i skogen med den, eller? Samma sak med att köra utan sadel...
Hur stor ska jag ha? Jag är rätt stor själv 194cm 90kg.
Andra parametrar att tänka på? Vad är viktigt? Deore XT? Bra märke? Gammal eller ny? Bromsar?

Vad kan det kosta? Kan man hitta nåt begagnat för 5000:- eller är det 10-15 minst som gäller?

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
Så här är det. Ju mindre trialsspecifik ram desto svårare blir det att lära sig. Å andra sidan blir cykeln mer och mer oduglig i skogen ju mer "trials" den blir.

Kul va? :)

Ska du prompt ha en cykel som täcker båda behoven ska du leta efter en liten hardtail med så korta kedjestag som möjligt.

Vilken cykel ska jag ha?
Tackar! Misstänkte väl det...;-)

Lite nybörjarfrågor:

Hardtail = utan bakfjädring?

Korta kedjestag, är det = "lutande ram"?

Vad kan tänkas räknas som "liten" för mig (194cm 90kg) och hur mäter man?

Tror jag kan låta trialegenskaperna ta lite mer övervikt....men den ska ju funka att cykla mer än 100m på....

Så: kanske en liten hardtail med korta kedjestag, 26" hjul och utan framfjädring, men med bakväxel och sadel?

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
pmazolo skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Korta kedjestag, är det = "lutande ram"?

Nej. Googla på frame geometry och chainstays så ser du vad alla delarna heter.

> Så: kanske en liten hardtail med korta kedjestag,
> 26" hjul och utan framfjädring, men med bakväxel
> och sadel?

Ungefär så. Men ärligt så kommer den inte bli riktigt bra på något.

Vilken cykel ska jag ha?
Men den kan vara kul för det.
Jag har cyklat omkring i 2 år på ungefär det Rippa beskriver. Nu är jag verkligen ingen trial-apa, men man märker att cykeln är roligast i riktigt långsam, stökig och trixig terräng.
Asfalt och grusväg är en pina, och man är sällan så snabb i skogen heller.
Men kul har man :)

kedjestag är för övrigt precis vad det låter som, staget som går längs kedjan. Korta kedjestag betyder alltså att bakhjulet sitter nära vevpartiet (där pedalerna sitter fast) vilket sägs ge en kvick cykel som är lätt att få upp på bakhjulet, men som har sämre högfartsegenskaper.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken cykel ska jag ha?
Hmmm....

Om man nu skulle ta min beskrivning och ta ytterligare ett steg mot bättre trailegenskaper, vad är det som ska till då? Annan ramgeometri eller skippa växlarna helt tex?

Var ska jag vända mig för att köpa en sån här hoj, där de kan hitta en i rätt storlek för mig och varken är "ta den här nonanme skitcykeln, den är billig och tuff" och inte "du MÅSTE bara ha den här för 29500:- annars går det inte att cykla"? Stockholmstrakten?

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
jag tycker du ska försöka bygga samman en cykel med nya delar så du får det du vill ha, men då kommer priset över 5k som synd är men du får en cykel du kan va nöjd med.
via att du vill ha en billig cykel så tycker jag du ska ha stel gaffel (väger mindre och är billigare), man behöver bara dämpad framgaffel om man ska cykla fort.
sedan kan du gå till polisen och se va de har för cyklar de säljer ut för tillfället, scoot har ju sina yz'a cyklar som man kan ta ramen från om man kan få en billigt.
du kan få en lista här av mej på en vettig cykel, kanske inte de lågaste priserna men man kanske kan hitta billigare.

Gusset Jury SL Trials Forks From
787.12 SEK
Brand-X Dirt Jump Frame MK III From
983.93 SEK
Halo Spin Doctor Pair of Wheels From
1598.97 SEK
Fire Eye Fire Handlebar From
245.89 SEK
Atomlab G.I. Stem From
282.79 SEK
Shimano Deore Disc Brakes M555 From front and rear
590.43 SEK x 2
Shimano Deore Chainset M532 From
614.91 SEK
Shimano Sora Rear Derailleur 3400 From
245.89 SEK
SRAM PG950 Cassette 9sp From
295.22 SEK
DMR Zip Grips From
61.38 SEK
Wellgo V8 Copy From
147.49 SEK
Blank Ultra Slim Seat From
147.49 SEK
DMR Tilt Seatpost From
368.90 SEK
=7000kr

har nog missat någoting så detta är bara ungefär,men för runt 7-9k kan du få en fin cykel :)

Vilken cykel ska jag ha?
för att man ska ha en lvg kasset och med en lvg växel får man mindre slag, har det på alla mina cyklar och är nöjd med lvg växlarna och bara 28t som max på bak kassetten.
kan bara säga att den bakväxeln jag har nu har rullat 300 mil ren streat med mycket drop och smällar mot den och den fungerar fortfarande som den ska så jag ser inget problem med lvg bakväxlar.
kan ju altid ha fel men så bygger jag.
på nästa bygge ska jag dock ha en saint men de kostar dock 1000kr och kanske har lite bättre funktion.

Vilken cykel ska jag ha?
> jag tycker du ska försöka bygga samman en cykel
> med nya delar så du får det du vill ha, men då
> kommer priset över 5k som synd är men du får en
> cykel du kan va nöjd med.

Seriöst tips! Tror dock inte jag har varken tid eller kunskap att bygga själv....

Finns det något på marknaden som kan duga direkt från butik? Eller med någon mindre förändring.... Tacksam för exempel på vettiga cyklar, och var de kan köpas! Är som sagt helt borta på dagens marknad....

MVH
PM

Vilken cykel ska jag ha?
dj dirt skrev:
> kanske lite för mycket trial, men nästan inom 5k
> gränsen :)

Kan nog lägga upp till 10k i värsta fall, men helst inte...;-) Den här verkar som sagt aningens för mkt rial, utan växlar o tveksamt att hojja de 2km jag har till "skogen".....

Men bra tips, tror jag börjar närma mig!

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
Börjar fundera i nya banor:

1. En cykel för att trixa med, typ en begagnad eller billig ny odämpad 26" trial utan växlar (är en växlad/oväxlad dirt bike med framdämpare helt fel??? lite lättare att hitta en sån ju...).

2. Plus en "vanlig" MTB för att köra på skogsstigar.

Båda i <5K klassen istf ett mellanting för 10k...

Var kan man hitta cykel #1 ny o färdig? Är det bara nätet som gäller eller finns det ngn butik i sthlm som har?

Nr 2 antar jag ska vara en XC då, eller ?

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
köp som sagt en riktigt trial. det går fort som tusan att lära sig hoppa runt på bakhjulet och ha sig. du lär bara ångra dig om du inte köper en riktigt trial på en gång.

Vilken cykel ska jag ha?
OK, har kollat lite på blocket:

Är det någon som orkar kolla o kommentera blir jag mkt tacksam!

Kan det här vara nåt, eller är det bara gammalt o dyrt?

http://www.blocket.se/stockholm/MTB_Trialcykel_Crescent_26__Diore_XTR_22856229.htm?ca=11&w=1

eller den här som är "på köpet"....?

http://www.blocket.se/stockholm/DMR_sidekick___monty_219_trial_21954318.htm?ca=11&w=1

den här är ju lite dyr för mig, men med lite prut?

http://www.blocket.se/stockholm/Revell_trial_26__22731968.htm?ca=11&w=1

och denna, men 20" är väl inte rätt för mig som är så pass stor....

http://www.blocket.se/stockholm/Monty_221pr_trial_22095668.htm?ca=11&w=1&last=1

och den här ser rätt extrem ut......

http://www.blocket.se/vastmanland/Onza_T_bird__trial_cykel_22817499.htm?ca=11&w=2

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
ta den sista den har 20 tums hjul och kommer va ganska lätt att lära dig på, eller cresent cykeln för den verkar ha ganska ok komponenter (även fast den som har den nu inte verkar helt 100), sedan så skaffar du dig en xc cykel för resten av dina 10k så har du 2 bra cyklar :)

Senast redigerad av en moderator:
Vilken cykel ska jag ha?
Stort tack för kollen!

20 tum mot 26 då....;-)

Känns lite fånigt att rulla runt på 20 om man är en vuxen karl på 194cm, typ kidsen kommer garva på sig, men det kanske bara är dumt att tänka så....ahhhh....vad välja....?

Ligger båda OK i pris eller ska det prutas om jag vill kunna sälja rätt snabbt o få igen pengarna om den känns fel?

/PM

Vilken cykel ska jag ha?
är inte helt hundra på pris området det får någon annan säga, men jag tyckte priserna va ok.

men de är en smak sak va du tycker om, den med 26 tums hjul är störe men kan vara lite svårare att hantera, men nu är du ganska lång så den kanske är perfekt för dej.
många kids kör ju bmx och 20 tummarn är inte , mycket mera skum endå så garva åt dig ska de nog inte göra, men 20 tumarn är smidigare men oklart vad för komponenter på den (står inte i annonsen).
du måste prova och se vad som är rätt för dej, de kan inte ens jag säga :)

Tillbaka
Topp