Vilken cykel ska jag välja?

Greta323

Medlem
Ska köpa en ny pendlarcykel. Cyklar i stad ca 1,2 mil tur och retur.

Vill ha en bra cykel runt 10 000 kr.

Funderar på dessa. Någon som har erfarenhet av dem?

Trek Fx 2

Specialized sirrus x 3.0 eq

Bergamont vitess 6

Bergamont vitess 7

Allt funkar väl, ingen stora skillnader. Personligen tycker jag att Bergamonts modeller är fula men en "distans" på framgaffeln för att ramen är förberedd för en dämpargaffel. Jag skulle föredrar ingen växlar fram på en pendlare som inte har täta växlar, så Specialized Sirrus då.

Ingen större åsikt om cyklarna. Det är fördelar och nackdelar med växlar fram. Om du behöver cykla de brantaste backarna inne i stan eller med matinköpet på cykeln är det bra med fler växlar. Min hybrid har 3 växlar fram men den är > 10 år gammal. Det fungerar bra men det är sällan jag använder de två minsta.
Om du som namnet antyder är en tjej så bör du troligen köpa en tjejspecifik sadel. Nästa inköp är 9 gånger av 10 dyrare däck. Cyklar har i butiken ofta billiga och tungrullande däck.

Jag tror denna skulle funka minst lika bra som cyklarna du länkar till:
Köp till skärmar, bländfri framlampa, baklampa och möjligtvis pakethållare så har du en utmärt pendlare. Finns också med lite mindre fina växlar för en tusenlapp mindre.

Sirrus och Vitess 7 har navdynamo, som jag tycker är riktigt trevligt vid höst och vinterpendling.
Bergamont Vitess 6 har också även den navdynamo. ?

Jag tror denna skulle funka minst lika bra som cyklarna du länkar till:
Köp till skärmar, bländfri framlampa, baklampa och möjligtvis pakethållare så har du en utmärt pendlare. Finns också med lite mindre fina växlar för en tusenlapp mindre.
Nämnvärt att det är en annan geometri och utväxling på AX+. (2x9, 1x11, 3x9, 3x10 & 1x9)

Finns också med lite mindre fina växlar för en tusenlapp mindre.
Om det är AX (utan +) som du tänker på så är ju den stora skillnaden snarare att den har mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska.

Trek FX & Specialized Sirrus bör snarare jämföras med White SC. White SC serien har högre ordinarie pris än AX serien. White SC serien är inte på erbjudande till skillnad från AX serien. Skall man sen utrusta en SC med dynamonav, dynamobelysning, ordentliga stänkskärmar och pakethållare så är man i princip uppe i åtminstone vad Bergamont Vitess 6 kostar nu på kampanj...

Senast ändrad:
Om jag tvingas välja någon av dem så blir det Trek FX 2 disc, dels eftersom den har en bra pakethållare, trek är pålitligt märke, snygg färg, sänkt till ca 8500 kr.

Hade jag helt fritt fått välja hade jag tagit en trek med fälgbromsar istället, för ca 6500, eller väntat tills den sänkts på någon rea. Fast då ingår varken pakethållare eller belysning. Belysning som ingår tycker jag brukar krångla och känns bättre att ha separata lampor som man bara tar av.
Dessa hade jag personligen övervägt:
och skitit i pakethållare och kört med bra ryggsäck och separata lampor istället.

Bergamonten var inte snygg.

Jag har en sirrus sen några år tillbaka. Jag gillar den! Känns lite sportigare hybrider jag haft innan men inte så offensiv att man inte kan cykla med "vanliga kläder"

Jag tycker att 1x11 är en fördel eftersom man tar bort en del som såsmåningom kommer behöva service, baksidan är kanske att delarna på en 1x11 är en aning dyrare? Länge sen jag köpte nåt till 2x.

Jag tycker att 1x11 är en fördel eftersom man tar bort en del som såsmåningom kommer behöva service, baksidan är kanske att delarna på en 1x11 är en aning dyrare? Länge sen jag köpte nåt till 2x.
Jag kör också 1x11 och tycker att det funkar utmärkt för pendling. Precis som du säger så är det väldigt mycket dyrare. Jag som har XD-body får betala minst 1100kr för ett kassett medans Tiagra 2x10 som jag hade innan kostar ca. 250kr. Betydligt billigare med HG-body dock.

Tillbaka
Topp