vilken cykel skulle ni välja??

steppe

Medlem
jag och mina jobbiga frågor.

nu har jag kommit fram till några cyklar jag kan välja på.

vem tror ni är bäst att ta sig till och från jobbet, ca 2 mil eller vad det kan vara om dagen. + lite på helgerna.

här kommer finalcyklarna :)

http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=94&fromChose=1

eller

http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=163&fromChose=1 men är i dyraste lagret.

eller

http://www.cstall.com/cyklar/hybrid/scott/cyhyscp3.html hittat den också från tyskland för strax över 6000 inkl. frakt.

eller

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?products_id=301

eller har ni andra tips, ska komma till ett beslut tills på fredag.

/Fredrik "steppe"

Senast redigerad av en moderator:
Konan verkar ju "roligast" då den även har skivor(även om de är mekaniska då). Nishikin är nog "racigast" ser det ut som.

/Leo

på en asfaltsmaskin skulle jag välja någon av de med högre utväxling, gärna lvg utväxling och slicks.

2:an om du anser dig ha pengar att lägga ut på det...

annars är det 1:an eller 4:an som gäller...
4:an för skivbromsarna, utifall om det skulle vara blött underlag nångång...
1:an för att den kanske är lättare...

(jag skulle luta mer åt 1:an... verkar mer anspassad för fart...)
bara min åsikt dock...

Du kan ju också kolla på Treks 7000 serie.

7300FX eller 7300FXS kan nog vara lämpliga. ligger runt 6000:- i pris med deore mixat med lite Nexave.

En lite värre variant finns också, 7500 ligger på 8500:- med LX/Deore och bontrager Select system hjul.

Senast redigerad av en moderator:
steppe skrev:
-------------------------------------------------------
> lvg utväxling? här ser ni en nybörjare :)

-Landsvägs utväxling.

Jag skulle helt klart välja nummer ett.
370.jpg

ja det blir nog nishiki eller kona cykeln. fick också tips om att byla ut till hydrauliska
bromsar på kona cykeln, skulle kosta typ 500 kr eller något sånt.

Jag skulle också välja 1:an. Min fråga är: Varför vill man ha skivbromsar på en hybrid? När känner man behovet. När man bromsar in inför ett rödljus och tänker, fan jag måste verkligen köpa hydraliska skivbromsar, det här funkar inte? ;)

Jag skulle oxo ha vallt nummer 1. Det ser ut att vara en riktigt trevlig cykel för dom pengarna och det är en riktigt bra pendlarcykel för asfalt och grusvägar.

Jag vill ha skivbromsar på en hybrid därför att ett välbyggd hjul med mässingnipplar kan vara brukbar i flera decennier om man slipper fälgslitage orsakade av bromsning i lera eller saltslask.

hempo skrev:
> Jag skulle också välja 1:an. Min fråga är: Varför
> vill man ha skivbromsar på en hybrid? När känner
> man behovet. När man bromsar in inför ett rödljus
> och tänker, fan jag måste verkligen köpa
> hydraliska skivbromsar, det här funkar inte? ;)

Är du säker på att du vill ha en hybrid? Själv har jag erfarenhet av (tjejens) Scott Sportster P2 i Sthlm och min gamla (numera stulna) Scott Boulder med slicks. Bouldern kändes mycket piggare (= först iväg efter rödljus) och med slicks rullade den ju finfint. Sportstern kändes också mycket tyngre i jämförelse.

Om man dessutom kör agressivt utför och uppför gatstenar kan det ju va bättre med en lite mindre och lättare hoj.

Men... du kanske inte kör som jag?

Du kan ha rätt Matsu. kanske är bra som du säger.
vad skulle man ha då? har nästan bara kollat på hybrider. det är det dom rekomenderar när jag gått in i olika cykelaffärer. kom gärna med förslag.

Jag skulle välja (har valt) Konan.

Jag har en Kona Dr.Dew -05 inköpt i höstas och är nöjd. Dr Dew har hydraliska skivbromsar och en del ytterligare uppgraderingar som skiljer från Dew Deluxe, men ram och gaffel är de samma. Rent och snyggt med skivor och perfekt på en vinterpendlinghoj där vikten inte är hela världen och det annars blir en hel del fälgslitage.

Idag var den extra pigg på vägen till jobbet eftersom jag äntligen fått tummen ur att plocka av dubbdäcken.

/C

Jag har själv funderat på en ny stadshoj, och det är ju verkligen personligt vad man vill ha. Jag själv vill ha en hoj som är skön att åka på, men som inte är det minsta stöldbegärlig, så det lutar åt att jag fixar upp en gammal (stel?) mtb och sätter på slicks och ser till at ev. växlar funkar problemfritt. Sen får man ju lacka om den så den blir snygg också... mattsvart... såklart.

Det är väl ett frågetecken precis hur glassig den blir, men att kunna lämna den utanför puben en fredagkväll utan att behöva oroa sig skulle va skönt.

Men om du ska jobbpendla och inte räknar med att ha hojen utomhus, då skulle jag väl satsa på en HTMTB (i ett prisläge som känns behagligt) och sen dra på slicks bara. Fast.... sen finns ju Cannondales BadBoy också! ;)

ja mattsvart är aldrig fel.
det är alltid jobbigt med att nån kan sno hojen.
men jag ska vara försiktig med den. blir inga pub besök med den.
ska ut nu i veckan och titta och prova lite. så får jag se vad det kan bli.
men det är alltid bra med lite förslag o så från andra innan man bestämmer sig.

matsu skrev:
> Jag har själv funderat på en ny stadshoj, och det
> är ju verkligen personligt vad man vill ha. Jag
> själv vill ha en hoj som är skön att åka på, men
> som inte är det minsta stöldbegärlig, så det lutar
> åt att jag fixar upp en gammal (stel?) mtb och
> sätter på slicks och ser till at ev. växlar funkar
> problemfritt. Sen får man ju lacka om den så den
> blir snygg också... mattsvart... såklart.

Tycker inte det spelar nån roll hurpass skruttig cykeln cykeln är... Den är i nån grad stöldbegärlig ändå... Finns alltid nån som snor den "bara för att man kan"...
Min gamla slitna (låsta) Marvil Dundret (ca 2000:-) blev stulen utanför min skola en kväll... Bredvid den stod en mycket finare damcykel, som var låst lika mycket som min var... (dvs. enkelt snabbt standard lås för bakhjulet)...

Nuförtiden gör jag vana av att låsa fast ramen i nåt fast objekt hellre än att bara låsa hjulen, om jag låser den utomhus överhuvudtaget...

Steppe: Lycka till. Ska bli spännande att se vad du släpar hem! :)

Razorman: Näe, visst... ingen hoj är HELT säker, men jag hoppas ändå att kombon halvofräsch hoj + kraftigt lås (typ abus steeloflex) kommer göra att jag kan känna mig lugn. Så kom nu inte här och förstör min illusion! :P

-------------------------------------------------------------------
Daddy Del Lux skrev:
Jag skulle välja (har valt) Konan.

Jag har en Kona Dr.Dew -05 inköpt i höstas och är nöjd. Dr Dew har hydraliska skivbromsar och en del ytterligare uppgraderingar som skiljer från Dew Deluxe, men ram och gaffel är de samma. Rent och snyggt med skivor och perfekt på en vinterpendlinghoj där vikten inte är hela världen och det annars blir en hel del fälgslitage.

Idag var den extra pigg på vägen till jobbet eftersom jag äntligen fått tummen ur att plocka av dubbdäcken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan man få en recension av cykeln? jag funderar på en lika men en Dew delux för att kunna byta till racerstyre. Främsta användningsområde blir pendling åretrunt samt sätta på däck för att kunna åka asfaltsturer kombinerat med grusväg. Tycker du att din passar in på min beskrivning av vad jag vill åka?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

steppe: lycka till med ditt hojköp. Om du tittar på Köp och sälj så har jag en hybrid till salu som jag har byggt i hop av mtb ram samt specat den med slicks och utväxling för att vara snabb. Det är en perfekt typ att ha i stan/pendling precis som matsu skrev. I make special price for you my friend :)

/Mats

/Mats

Tillbaka
Topp