Vilken cykel till Lida med omnejd?

Cervelomannen

Ny medlem
Har drabbats av samma masspsykos som många andra när det gäller antal cyklar man ska ha dvs n+1 och det är dags att utöka cykelbeståndet med en MTB. Bor väldigt bra till för cykling i området kring Lida med allt vad det innebär dvs MTB-spåren i Lida, Sörmlandsleden, grusvägarna runtomkring etc. Detta kommer vara mitt primära område för mtb-cykling och frågan jag slänger ur mig är som följer; är det en HT eller en FS som gör sig bäst i det området? Har förutom lvg-cyklingen endast cyklat helstel mtb fram till nu och har alltså ingen preferens till om det ena eller det andra är roligare/bättre.

Tack på förhand!

Har bara varit på lida omr en gång och är nybörjare i skogen. Jag kör HT. Man får ju stå upp lite mer om man kör HT. Det funkar bra men när mjölksyran tvingar ner dig i sadeln och det är skumpigt så kommer du säkert längta lite efter en heldämpad.

Vad ska du ha cykeln till? Bara leka på stigarna med, motions-tävla, köra långturer med (mer än 2-3 timmar)?

Även fast jag själv kör FS nu vill jag påstå att man blir en skickligare MTB-cyklist på en HT och om kan man tänka sig att stå ut med pinan har du nog roligast på en sådan runt Lida, som ju har rätt "snällt" underlag utan större rotmattor och dyligt.
Om du däremot ska ut på långturer (Sörmlandsleden) är ju en FS helt klart att föredra, klart vilsammare för rygg och stuss.
Ett alternativ är ju en rapp 29'er med korta kedjestag, typ Banchee Paradox el. dyligt, fast nu vet jag ju inte om du vill bygga eller köpa cykel så det kanske begränsar utbudet en del.
banshee-paradox-InterbikePhoto.jpg

http://www.mtbr.com/cat/bikes/29er-hardtail/banshee-bikes/paradox-29er/prd_444742_1548crx.aspx
Lycka till // Larsa :)

Tanken med cykeln är som det känns just nu att cykla mtb-spåren på Lida, till och från har jag kan jag välja mellan att cykla Sörmlandsleden eller ta grusvägarna dit via golfbanan. Sen kan man ju tänka sig att Sörmlandsleden ger en massa kul möjligheter som jag inte känner till idag och att det då blir några längre turer ibland också. Skulle nog säga att det är allmän motionscykling som gäller och möjligheten att ha så roligt som möjligt under tiden.

Körde Lida loop med min heldämpade Epic och uppskattade bakdämparen något oerhört. 4 till 5 tums dämpning fram och bak tycker jag verkar rätt för den terrängen men hade jag varit 20 år yngre skulle jag väl kört med helstel singlespeed som någon säkert kommer att rekommendeera. Allt beror på vad du vill ha -

Tillbaka
Topp