Vilken cykelcross - mest för pendling?

AndersS

Ny medlem
Har drömt alldeles för mycket om olika cykelcrossar på sista tiden. Om jag skaffar en så kommer den först och främst att användas för pendling men man vet aldrig vart det kan sluta.

Har främst kollat in de här olika modellerna. Finns det speciell anledning varför jag skulle välja den ena framför den andra? Går Planet X XLS:en bort pga dess carbon ram, det kanske inte är optimal för pendling? Finns det andra som jag bör kolla upp? Är det stor skillnad mellan tiagra och 105? Är det dumt att köra med dem på vintern? ..hmm, många uddafrågor.

Planet X XLS: http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-xls-shimano-105-cyclocross-bike
Ridley X-bow: http://www.ridley-bikes.com/se/en/bikes/4/156/51/cyclocross/x-bow-10-disc-1405b
Pinnacle Arkose 3: http://pinnacle-bikes.co.uk/road-and-cyclocross/pinnacle-arkose-three-2014-cyclocross-bike

Planet X Kaffenback (Ok, kanske inte en cross men läcker ändå): http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXKAFF2TIA/planet-x-kaffenback-2-shimano-tiagra-road-bike
Pinnacle Arkose 2 (Hydraliska bromsar): http://pinnacle-bikes.co.uk/road-and-cyclocross/pinnacle-arkose-two-2014-cyclocross-bike

Andra modeller?

Canyon har en modell (Inflite) avsedd just för pendling (d v s däck och utväxling) med 105 och carbongaffel. Finns även med mer cross kit. Är grymt nöjd med den.

Har redan i andra trådar gett synpunkter på Ridley x-bow. Har kört min 4-5dagar i veckan a 20km enkel väg sen augusti och är nöjd.
Biltemas skärmar funkar och har haft 35mm schwalbe Marathon Winter utan problem men kör nu 30mm schwalbe Winter istället för det är oftare bart än snö i gbg.

De är stora i storleken och flera har skrivit att det är högt bb på dem men det är inget jag sett som problem.

Stod egentligen och valde mellan denna och en cannondale men jag ville ha cykeln direkt när jag börjat jobba efter semestern vilket jag inte fått på cdale då.
En kompis köpte senare cannondalen och de verkar likvärdiga.

Ridleyn är riktigt bra men var uppmärksam på att de är stors i storlekarna. Jag sålde min efter 50mil pga att jag inte blev vän med geometrin,

Rekomenderar gärna Nishiki cross comp

Nya Kaffenbacken! Väljer man svart är ramen dessutom försedd med svarta reflexränder. När det väl dyker upp feta dubbdäck för 650b skulle det kunna vara den optimala åretruntpendlaren.

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Ridleyn är riktigt bra men var uppmärksam på
> att de är stors i storlekarna. Jag sålde min
> efter 50mil pga att jag inte blev vän med
> geometrin,
>
> Rekomenderar gärna Nishiki cross comp

Ja verkligen. Jag som är 184 lång sitter fint på en 54:a. Det låter jättelitet om man jämför med vad 54 brukar betyda :)

Men jag är skidnöjd med min Crossbow (med cantibromsar). Pendlar också på den och det är perfekt med pakethållarfästen.

Kul med alla svar! Många intressanta modeller som kommer upp och kul att höra hur ni kör dem med vinterdäck, skärmar mm.

Angående storleken på Ridley X-bow, tycker ni att storlekstabellen hos Wiggle stämmer in på era mått? Enligt den så borde en small kunna passa mig, då jag är 170. Det ger också en topptublängd på 523 mm.

http://www.wiggle.co.uk/ridley-x-bow-10-105-1405a-disc-2014/ -> klicka 'size guide'

Lite läskigt att inte alla gillar geometrin. Jag ska försöka att läsa lite mera om den.

Eastway CX1.0 verkar vara ett riktigt kap. Här är jag också osäker på storleken eftersom jag hamnar precis två storlekar. Small finns kvar men inte xs. Small kanske funkar alldeles utmärkt för mig. Ser rejsig ut, kommer känna tvång att cykla om alla.

Kaffenback, jag har haft svårt att hitta någon referens på att man får in fetare däck än 32, men det kanske går. Jag tänker på om bojsänke vill ha in feta 650b däck/hjul.

Surly, Canyon, cannondale mm. Fina cyklar det där ska kolla mer på dem.

Crossbowen tar 40mm dubbdäck och skärmar så där är storleken på däck ingen egentlig begränsning. X-Bow borde väl inte vara sämre?

Lägger du på en liten slant så säljer väl för övrigt CykelCity Ridleyn och då får du ju dels möjlighet att prova ut rätt storlek och dels en bike-fit. Kanske inte är helt fel?

AndersS skrev:
> Kaffenback, jag har haft svårt att hitta någon
> referens på att man får in fetare däck än 32,
> men det kanske går. Jag tänker på om bojsänke
> vill ha in feta 650b däck/hjul.

Det var tight bak även på gamla modellen, och ännu värre på ursprungskaffen, men det är ju därför man i så fall går ner i hjuldimension när man behöver 42mm dubbdäck.

Jag har förra modellen, och 559x50 Marathon Winter går precis fritt i ramen. En marginellt större hjulstorlek (=650b) hade faktiskt gett ännu bättre frigång; det är vikningen av kedjestagen som begränsar.
Den generationen marknadsfördes också som 622x32, eller 622x35 utan skärmar. 622x35 Marathon Winter passar dock även med mina Cavo-skärmar. Jag tror att de är lite konservativa med specifikationerna för att inte riskera att lova för mycket, helt enkelt.

AndersS skrev:
> Kul med alla svar! Många intressanta modeller som
> kommer upp och kul att höra hur ni kör dem med
> vinterdäck, skärmar mm.
>
> Angående storleken på Ridley X-bow, tycker ni
> att storlekstabellen hos Wiggle stämmer in på
> era mått? Enligt den så borde en small kunna
> passa mig, då jag är 170. Det ger också en
> topptublängd på 523 mm.
>
> http://www.wiggle.co.uk/ridley-x-bow-10-105-1405a-
> disc-2014/ -> klicka 'size guide'
>
> Lite läskigt att inte alla gillar geometrin. Jag
> ska försöka att läsa lite mera om den.
>

Jag kör en 48 (small), är 175cm och har korta ben.

Jag kör på Planet X XLS sen i höstas.
Växlade upp från en On-One Pompino som är en kanonskön stålram men jag tröttnade på den efter att kört den med alfinenav. Minimal service med inbyggda växlar men fasen vad tungt bakhjulet blev. Planet X XLS är en kanonskön pendelhoj. Så skönt med skivbromsar jmf med fälgbromsar.
Geometrin är rätt "crossig" men den är bekväm tycker jag.
Ett par lättare hjul på den så är man snabbast på Hornsgatan. :-)

Virusko skrev:
> AndersS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul med alla svar! Många intressanta modeller
> som
> > kommer upp och kul att höra hur ni kör dem
> med
> > vinterdäck, skärmar mm.
> >
> > Angående storleken på Ridley X-bow, tycker ni
> > att storlekstabellen hos Wiggle stämmer in på
> > era mått? Enligt den så borde en small kunna
> > passa mig, då jag är 170. Det ger också en
> > topptublängd på 523 mm.
> >
> >
>
> > disc-2014/ -> klicka 'size guide'
> >
> > Lite läskigt att inte alla gillar geometrin.
> Jag
> > ska försöka att läsa lite mera om den.
> >
>
> Jag kör en 48 (small), är 175cm och har korta
> ben.

Är sugen på en Xbow 2013 utan diskar, då dom har bra pris på den på wiggle, och jag är också 175, och osäker på storlek :)
Vad har du för innermått på dina ben? Du upplever inte att det blir "trångt" för överkroppen fram till styret?

Jag velar mellan storlek S och M.

Xuestor skrev:
> Virusko skrev:
> -----
> > AndersS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kul med alla svar! Många intressanta
> modeller
> > som
> > > kommer upp och kul att höra hur ni kör dem
> > med
> > > vinterdäck, skärmar mm.
> > >
> > > Angående storleken på Ridley X-bow, tycker
> ni
> > > att storlekstabellen hos Wiggle stämmer in
> på
> > > era mått? Enligt den så borde en small
> kunna
> > > passa mig, då jag är 170. Det ger också en
> > > topptublängd på 523 mm.
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > disc-2014/ -> klicka 'size guide'
> > >
> > > Lite läskigt att inte alla gillar geometrin.
> > Jag
> > > ska försöka att läsa lite mera om den.
> > >
> >
> > Jag kör en 48 (small), är 175cm och har korta
> > ben.
>
> Är sugen på en Xbow 2013 utan diskar, då dom
> har bra pris på den på wiggle, och jag är
> också 175, och osäker på storlek :)
> Vad har du för innermått på dina ben? Du
> upplever inte att det blir "trångt" för
> överkroppen fram till styret?
>
> Jag velar mellan storlek S och M.

Jag har 79cm kort innermått. Jag har kortat ner styrstammen från 110mm till 100mm och slår inte i styret med knäna ens om jag försöker stående.
Med skärmar blir det lite tåöverlapp men det är inget konstigt på en liten ram och strl43-44 på skor och inget som hindrat mig.

Virusko skrev:
> Xuestor skrev:
> -----
> > Virusko skrev:
> >
>
> > -----
> > > AndersS skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Kul med alla svar! Många intressanta
> > modeller
> > > som
> > > > kommer upp och kul att höra hur ni kör
> dem
> > > med
> > > > vinterdäck, skärmar mm.
> > > >
> > > > Angående storleken på Ridley X-bow,
> tycker
> > ni
> > > > att storlekstabellen hos Wiggle stämmer in
> > på
> > > > era mått? Enligt den så borde en small
> > kunna
> > > > passa mig, då jag är 170. Det ger också
> en
> > > > topptublängd på 523 mm.
> > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > disc-2014/ -> klicka 'size guide'
> > > >
> > > > Lite läskigt att inte alla gillar
> geometrin.
> > > Jag
> > > > ska försöka att läsa lite mera om den.
> > > >
> > >
> > > Jag kör en 48 (small), är 175cm och har
> korta
> > > ben.
> >
> > Är sugen på en Xbow 2013 utan diskar, då dom
> > har bra pris på den på wiggle, och jag är
> > också 175, och osäker på storlek :)
> > Vad har du för innermått på dina ben? Du
> > upplever inte att det blir "trångt" för
> > överkroppen fram till styret?
> >
> > Jag velar mellan storlek S och M.
>
> Jag har 79cm kort innermått. Jag har kortat ner
> styrstammen från 110mm till 100mm och slår inte
> i styret med knäna ens om jag försöker
> stående.
> Med skärmar blir det lite tåöverlapp men det
> är inget konstigt på en liten ram och strl43-44
> på skor och inget som hindrat mig.

Ah, okej. Jag har ganska exakt samma mått, och ska skaffa min första "riktiga" cykel med bockstyre. Jag testade en S för ett tag sedan, men med vanliga skor och jeans, och den kändes väldigt liten. Kanske är det för att jag är ovan och har cyklat på kärringhoj de senaste åren, och aldrig på en cykel med bockstyre.

Tror du att det skulle vara katastrof med strl M för mig? rent spontant känns det bättre med M, är rädd att det blir för stor omställning för mig att gå till en sådan liten ram.... Ska beställa på nätet med, så att returnera går ju, även om det blir omständigt....

Senast ändrad:
Har du samma mått som mig så lär du inte kunna få speciellt mycket sadelstolpe synlig på en Ridley i M.

Att jämföra en cross/räser med en damcykel borde verkligen ge en känsla av liten cykel.

Virusko skrev:
> Att jämföra en cross/räser med en damcykel
> borde verkligen ge en känsla av liten cykel.

Eller ens en finare hybrid med en damcykel. En kompis till min sambo köpte ny cykel och fällde efter några dagar kommentaren "Jaså det är såhär en riktig cykel ska kännas". Hade cyklat på någon sorts One-Size-Fits-All damcykel fram tills dess.

MTBiker skrev:
> Ridleyn är riktigt bra men var uppmärksam på
> att de är stors i storlekarna. Jag sålde min
> efter 50mil pga att jag inte blev vän med
> geometrin,
>

Det verkar som om ramstorlekarna börjar med 41 cm, och sedan är hoppet ganska stort till nästa storlek som är 48 cm, sedan 50 o.s.v. om jag inte minns fel. 41 cm rekommenderas enl. olika sajter till personer som är ung. 155 cm höga, och 48 cm till dem som är 170 cm. Om man håller till på 164 cm, hur gör man då? Längden på toppröret verkar lämplig på 48:an och nästan litet liten på 41:an.
Har sett att man kan göra fynd på X-bow på bl. a. Wiggle och andra europeiska sajter. Blir ju dock grisen i säcken, litet oroligt.
Merida 48 och Corratec 49 fungerar utmärkt, och de är väl rätt "normala" i storleken.

Senast ändrad:
AndersS skrev:
> Har drömt alldeles för mycket om olika
> cykelcrossar på sista tiden.

Lugn, det är helt normalt. Här.

Efter att dödsdom uttalats över mitt fina gamla pendlarhärke från sent 90-tal blev det en sån här istället:

eastway-cx1-2013.jpg

Hoppas den håller lika länge. Om någon av arkeologiska eller sentimentala skäl är intresserad av en Octagon Pro ram från 1998(?) är det bara att höra av sig. Annars går den till Bromma ÅVC för sista vilan.

ps. Inte i samma skick som den på bilden men samma ram.
Octagon20121125.JPG

Tillbaka
Topp