Vilken cykeldator MTB

Kimmo83

Medlem
Vilken cykeldator MTB
Jag är ute efter en bra cykeldator med tillgång till väl detaljerade kartor, gärna kompatibelt med Strava också.
Har haft en garmin edge 520 plus men blev aldrig riktigt kompis med den.
Vill ha stor touch skärm på den.

Är den någon av er som har erfarenhet av Edge MTB eller Edge 1050.

Kan inget om andra märken så kom gärna med förslag.

Vilken cykeldator MTB
Edge mtb har mindre skärm. 1050 är stor och klarar typ allt som en cykeldator kan göra. Bra är den absolut men kika på dcrainmaker.com han gör väldigt ingående tester. Där kan du se vad som passar ditt behov. Baserat på mitt så tycker jag edge mtb 540/840 är för små och 1050 för klumpig så jag åker vidare med min fenix…

Vilken cykeldator MTB
Fast då ligger ju 1040 mitt i. Eventuell Explore 2, större skärm än en 5xx och touch men inte så stor som 1040.

Annars får man kika på Wahoo roam. Eller kanske Coros Dura (kanske svår att få tag på) eller Hammerhead Karoo.

Vilken cykeldator MTB
Jag är ute efter en bra cykeldator med tillgång till väl detaljerade kartor, gärna kompatibelt med Strava också.
Har haft en garmin edge 520 plus men blev aldrig riktigt kompis med den.
Vill ha stor touch skärm på den.

Är den någon av er som har erfarenhet av Edge MTB eller Edge 1050.

Kan inget om andra märken så kom gärna med förslag.
Om du vill ha stor skärm och touch är väl Edge mtb ett dåligt val då den inte har något av dessa. Har själv en edge 530 och tycker den skärmen är för liten för vettig navigering. Har ingen erfarenhet av Edge 1050 men skulle nog bli nöjd med en förutom att den är på tok för dyr.

Vilken cykeldator MTB
Fast då ligger ju 1040 mitt i. Eventuell Explore 2, större skärm än en 5xx och touch men inte så stor som 1040.

Annars får man kika på Wahoo roam. Eller kanske Coros Dura (kanske svår att få tag på) eller Hammerhead Karoo.
Vet inte hur det är med senaste (V3) av Roam men för mig funkar V2 inte alls på liten skogsväg och stig då man vald en färgpalett som gör det svårt att urskilja väg från mark, ljusblått på beige.
Där vill jag ha en gammal s/v Bolt V1 med svart väg på vit botten.

Vilken cykeldator MTB
Jag håller just på att sätta upp en enklare Cateye på min mtb, den är inte alls vad du är ute efter (men just precis vad jag vill ha där). På min landsvägshoj, däremot, har jag en riktig värsting från Bryton. Är supernöjd. Enda minuset är att man är rätt så ensam om att köra Bryton (i Sverige i alla fall) så det kan vara svårt att få hjälp av andra användare.

Vilken cykeldator MTB
Tack för alla svar. Har lagt ner massa tid idag och tittat en del på tester på YouTube.

I och med att jag kört Garmin tidigare så vart man lite insnöad på dessa. Beställde en Garmin edge Explorer 2 för några minuter sen.
Jag är inte helt övertygad att den har allt jag letar efter men verkar som att själva kart funktionen är den jag saknat. Var ute och cyklade en sväng tidigare idag. Stoppade flera gånger och tittade på kartan för att komma rätt. Ska bli skönt att se kartan och kunna bläddra runt för att göra sina vägval snabbare.

Tusen tack för alla svar

Vilken cykeldator MTB
Tack för alla svar. Har lagt ner massa tid idag och tittat en del på tester på YouTube.

I och med att jag kört Garmin tidigare så vart man lite insnöad på dessa. Beställde en Garmin edge Explorer 2 för några minuter sen.
Jag är inte helt övertygad att den har allt jag letar efter men verkar som att själva kart funktionen är den jag saknat. Var ute och cyklade en sväng tidigare idag. Stoppade flera gånger och tittade på kartan för att komma rätt. Ska bli skönt att se kartan och kunna bläddra runt för att göra sina vägval snabbare.

Tusen tack för alla svar
Hittade den här tråden nu och har precis samma behov, bra karta för MTB och Stravakompatibel - hur tycker du att Edge Explorer 2 funkat så långt?

Vilken cykeldator MTB
Hittade den här tråden nu och har precis samma behov, bra karta för MTB och Stravakompatibel - hur tycker du att Edge Explorer 2 funkat så långt?
Jag vet inte helt riktigt.. känns lite som samma samma som övriga Garmin. Funderar lite på att prova en helt annan märke. Men visst så är kartan mer enklare och tillgänglig på helt annat sätt men… kartorna som finns när man kommer in i skogen är under all kritik. Är ju mer detaljerade på min iPhone. Men Edge explorer är nog en jäkligt bra val jämfört med 830/840 och 1030/1040… dom har ju en massa finesser som inte behövs

Vilken cykeldator MTB
Om man med stravakompatibel menar att ens pass synkas till Strava eller att rutter man skapar i Strava synkas till enheten så är den kompatibel. Men inte om man exempelvis vill ha Strava live segments. Det stödjer inte explore

Vilken cykeldator MTB
Men visst så är kartan mer enklare och tillgänglig på helt annat sätt men… kartorna som finns när man kommer in i skogen är under all kritik.
Vilken kartorna i din Edge har du valt?
Det går oxå att installera andra varianter av Openstreetmap-kartor att ladda ned, det har även varit uppe här flera ggr tidigare. Du kan börja med att söka här och sedan vidare ut i Internet och inte minst kolla på

Vilken cykeldator MTB
Har nog inte tänkt färdigt eller förstått de olika alternativen… idag använder jag mobilen med i huvudsak Stravakartan för att navigera (spontant) genom att följa A: stigar/skogsvägar på Stravakartan, B: Heatmap på Stravakartan, andras och egen, C: Stravasegment. Jag har sällan bestämt en rutt i förväg, mer ett område som verkar trevligt att utforska. Det är jobbigt att plocka upp och ner mobilen och väcka den varje gång jag behöver kolla var jag är (och jag glömmer ju på nolltid om det var höger eller vänster jag skulle ta i nästa stigkors…), men jag vill heller inte ha mobilen på styret om/när jag kraschar. Bästa lösning? En andra offringsbar mobil?

Tillbaka
Topp