Vilken cykelhållare till bil?

Dewil

Medlem
Kommer nog bli inköp av cykelhållare snart men vad skall man satsa på?
Skall man ha en takmonterad eller en på bagageluckan? Vad är fördelarna med snordyrt jämfört med skitbilligt?

Kommer sitta på en 2013 passat eller -00 V70, båda med rails och dragkrok.

Viktigast för mig är att sakerna sitter säkert, får plats med minst 2 cyklar och varken skaver mot ram eller bil.

Tack!

Jag har båda typerna men använder nästan alltid dragkrokshållaren. Båda är Thule och ger inget skav, om man planerar lite hur man sätter dit cyklarna när man använder dragkrokshållaren och två cyklar.

Takmonterad är bra när det väl är på plats. Har Volvos variant som är en ommärkt Thule. Dock tycker jag det är lite bökigt med takräcken och dessutom ganska ljudligt. Köpte därför En bakluckemonterad Thule i somras för tre cyklar. Ca 1000kr på Mekonomen. Funkar långt över förväntan. Sitter mycket stadigt, enklare, måttlig aerodynamisk nackdel och man kan köra in i garage och liknande utan besvär. Rekommenderar det i första hand!
Har en Citroën c3 Picasso, men bara det är en hyfsat rak kombiliknande baklucka skulle jag tro att det funkar ungefär lika bra på alla bilar.

Har också båda sorterna. Använder dragkrokshållaren för korta transporter och takhållare för längre. Dragkrokshållaren är i vägen för bakluckan, så den vill jag inte använda när jag behöver ha saker i skuffen.

Har lastbågar som passar V70 (och kanske Passat) över om du är intresserad.

Jag har också båda sorterna och använder dragkrokshållaren 99% av gångerna.
Om man jämför tiden att monterns takräcke och sen passa in det i cykelhållaren och sen montera cykeln så går det extremt mycket fortare och smidigare med dragkroken.
Vidare drar det inget särskilt extra bränsle med cyklarna bak.

kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har också båda sorterna och använder
> dragkrokshållaren 99% av gångerna.
> Om man jämför tiden att monterns takräcke och
> sen passa in det i cykelhållaren och sen montera
> cykeln så går det extremt mycket fortare och
> smidigare med dragkroken.
> Vidare drar det inget särskilt extra bränsle med
> cyklarna bak.

Menar du att du monterar ner hela räcket varje gång du använt den!?

Thule RideOn är mitt val, finns för 2 eller 3 cyklar. Vid längre transporter så får cyklarna åka inuti bilen.

Det är för bökigt att lyfta upp på taket och greja, för mig är det en nödlösning.

Stumpy skrev:
> Har också båda sorterna. Använder
> dragkrokshållaren för korta transporter och
> takhållare för längre. Dragkrokshållaren är i
> vägen för bakluckan, så den vill jag inte
> använda när jag behöver ha saker i skuffen.
>
> Har lastbågar som passar V70 (och kanske Passat)
> över om du är intresserad.

Har du lastbågar över?
Skulle man kunna testa om de passar på en Renault Laguna med rails kanske?

Jag lånar gärna tråden eftersom jag behöver också en cykelhållare!

Jag körde i somras med en från biltema som man hänger på bakluckan, det funkade bra för 2 cyklar men det var jobbig när vi skulle öppna bakluckan när cyklarna va på… Nu ska vi ha 3 cyklar så jag funderar på en variant som sitter på dragkrog som man kan vrida. Jag har kikat på Thule EuroClassic G6 LED 929. Nån som har erfarenhet av den eller liknande?

Thule 929 är suverän. Underbart att kunna öppna bakluckan med tre cyklar i hållaren. Köpte den på Bike-discount till bra pris.

Jag har både och och (Thule) och använder nästan enbart den på kroken då det är supersmidigt att sätta på den och dra iväg och har man sen en sjukt skitig cykel när man ska hem så är det ändå lätt att bara slänga på den och köra hem alt. Stanna på en mack och spola av den.

Dock om jag ska längre sträckor så blir det i bilen eller på taket

Bäst är att ta cykeln inne i bilen

Tar man cykeln på taket så är det ett jäkla luftmotstånd. Extra ljud i kupén .Det drar mycket soppa och man kan inte köra fort. Dessutom fastnar det en miljon flugor på cykeln.

Tar man cykeln på dragkroken sitter den skyddad bakom bilen och påverkar inte körningen.

ev. randonörd skrev:
> Bäst är att ta cykeln inne i bilen
>
> Tar man cykeln på taket så är det ett jäkla
> luftmotstånd. Extra ljud i kupén .Det drar
> mycket soppa och man kan inte köra fort. Dessutom
> fastnar det en miljon flugor på cykeln.
>
> Tar man cykeln på dragkroken sitter den skyddad
> bakom bilen och påverkar inte körningen.

Håller med om flugor ibland, men i övrigt tar du väl i lite.

Min bensinare drar 0.1l/milen extra med cykel på taket och maxhastighet med cykel på taket är 130km/h(Thule) och därför inget problem på svenska vägar.

Jag har Thules OutRide monterade på taket, för två cyklar. Sitter på Thules aerodynamiska lasträcken.

Jag tycker att det ökade ljudet är försumbart, och min bil (BMW 520 diesel) drar obetydligt mer med räcken OCH cyklar på. Körde till Vättern under 0,55 i somras!

Har ingen dragkrok och är osäker på vilken ersättning du får om någon mindre vänlig trafikant dammar in i dig bakifrån när du har cyklarna längst bak.

Inget skav eller problem med cyklarna i övrigt under alla gånger jag använt grejorna. Dessutom är räckena lätta att ta av och det är gjort på mindre än 5 minuter!

Jag kör dem på taket när vi åker på långloppen, mkt smidigt med packning och extrahjul o grejer som ska med, sen kan man låsa dem på,taket så man vågar gå in o handla en dricka på vägen. Hemmavid här kör jag den i skåpet på firmabilen :)

Dragkroken är mer aero, känns säkrare om man tänkt köra fort + att man slipper insekter. Nackdelen är att cyklarna blir smutsiga när det regnar.

Senast ändrad:
Har båda varianter med följande kommentarer.

1 - thule är bra kvalitet. Biltema inte så.

2 - dragkrog 990 ggr av tusen. Baklucka nio ggr av tusen.

Låter som att ha dem på kroken är smidigast utifrån era erfarenheter.. Thule-hängaren (970) från clasolsson var ju inte heller galet prissatt!

Dewil skrev:
> Låter som att ha dem på kroken är smidigast
> utifrån era erfarenheter.. Thule-hängaren (970)
> från clasolsson var ju inte heller galet
> prissatt!

Om du nöjer dig med att den bara tar två cyklar skulle jag faktiskt rekommendera den framför Thules dyrare tiltbara modeller. Anledningen är att Thule Xpress 970 sitter mycket närmare bilen och faktiskt är stabilare. Den går att förvara inne i bilen när den inte används och monteras på några sekunder. Dessutom föredrar jag att hänga upp en lerig MTB där bak framför att lyfta upp den på taket efter att jag monterat av det leriga framhjulet.

Jag kör med Thule ProRide 591.

Grymt enkel att montera. (Tar 5 min) dessutom enkel att montera cykeln på. (Max 2 min)
Vi har haft upp till 4st cyklar monterade på taket med dessa hållare. 2 bakåtvända.

Slipper ha bakluckan blokerad. Alternativt så finns det plats för fler hojar därbak.
Min 29er är längre än bilen är bred (V70), risk för skador på hojen. Så krokmonterat går bort.
Fördelen med ProRide. Du slipper få ett lerigt framhjul inne bilen.
Hade en MontBlanc innan, den är för kort för en 29er, bökigare att montera cykel på samt kass kvalitet.

Takbågar kan låta en del. Ta en tamp 3-6 mm och vira några varv runt varje båge. Knyt fast i varje ända och bågarna blir helt tysta!

/Anders

Har man fyra cyklar på taket är det betydligt mer än 10% förbrukningsökning på en modern bil.
Allt annat är trams.
Jag tror inte era bilar är unika, de drar betydligt med med en eller flera cyklar på taket.

happymtb.fr skrev:
> Jag lånar gärna tråden eftersom jag behöver
> också en cykelhållare!
>
> Jag körde i somras med en från biltema som man
> hänger på bakluckan, det funkade bra för 2
> cyklar men det var jobbig när vi skulle öppna
> bakluckan när cyklarna va på… Nu ska vi ha 3
> cyklar så jag funderar på en variant som sitter
> på dragkrog som man kan vrida. Jag har kikat på
> Thule EuroClassic G6 LED 929. Nån som har
> erfarenhet av den eller liknande?

Jag hade en äldre version av 929:an, som fungerade mycket bra. Den är dock skrymmande när den inte används. Den kräver dragkrokskontakt för att bromsljusen ska fungera. Jag sålde den och köpte en Thule HangOn 972 (http://www.thule.com/sv-se/se/produ...unted-bike-carriers/thule-hangon-972-_-972000) och har aldrig ångrat mig. Monteras i en handvändning, vikbar och tar ingen plats när den inte används. Tänk bara på hur du hänger cykeln så att inte däcken bränns av avgaserna.

Fliken skrev:
> 2 - dragkrog 990 ggr av tusen. Baklucka nio ggr av tusen

990+9=999. Var sitter cykeln tusende gången? :-)

Jag har haft 3 olika bilar nu i 4 år med olika sorters cykelhållare. Både på småresor runt Sverige och på 4 längre bilsemestrar (med cykel) i södra Europa.

En av bilarna var en BMW 320D med Thules cykelhållare för tak. Den bilen drog 100% mer bränsle (kring 1l/mil) i 140km/h med cykelhållare på taket (med fyra cyklar) jämfört med utan (ca 0.5l/mil i 140km/h). Jag kommer inte köra takmonterat mer. Har även en annan bil med Thules cykelhållare för baklucka och även där ökar förbrukningen men inte mer än med ca 20%.

Takhållare verkar säkert dock så svajar cyklarna en del (vilket man kan se på skuggan på vägen). Jag skulle inte vilja ta en kurva snabbt med cyklar på taket. Där är påverkan av cykelhållare på bakluckan mycket mindre.

Fulkinesen skrev:
> En av bilarna var en BMW 320D med Thules
> cykelhållare för tak. Den bilen drog 100% mer
> bränsle (kring 1l/mil) i 140km/h med
> cykelhållare på taket (med fyra cyklar)
> jämfört med utan (ca 0.5l/mil i 140km/h).

Vilken enorm belastning av luftmotståndet det måste varit på cyklar och hållare. Höll grejerna?

Prästbol skrev:
> Fulkinesen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En av bilarna var en BMW 320D med Thules
> > cykelhållare för tak. Den bilen drog 100% mer
> > bränsle (kring 1l/mil) i 140km/h med
> > cykelhållare på taket (med fyra cyklar)
> > jämfört med utan (ca 0.5l/mil i 140km/h).
>
> Vilken enorm belastning av luftmotståndet det
> måste varit på cyklar och hållare. Höll
> grejerna?

Grejerna höll. Det här var 400mil totalt T/R till tävlingar i Tyskland / Österrike / Slovenien. Hade det inte hållit så hade vi inte tävlat. Det är ganska lätt att se förbrukningen när man har en digital förbrukningsmätare mitt i synfältet. Men som sagt: Dett var på motorvägar (Autobahn) där man kan hålla 140km/h. Luftmotståndet ökar ju med hastigheten i kvadrat så kör man i lagliga svenska 110km/h så är det nog en stor skillnad... Någon som är snabb på matten? Kanske hälften av luftmoståndet i 110km/h?

Prästbol skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > 2 - dragkrog 990 ggr av tusen. Baklucka nio ggr
> av tusen
>
> 990+9=999. Var sitter cykeln tusende gången? :-)

På taket !

Luftmotståndet ökar ju med
> hastigheten i kvadrat så kör man i lagliga
> svenska 110km/h så är det nog en stor
> skillnad... Någon som är snabb på matten?
> Kanske hälften av luftmoståndet i 110km/h?

(140km/h)^2 = (39m/s)^2 = 1521
(110km/h)^2 = (30,5m/s)^2 = 930

I och med att det endast är farten som ändras i formeln för luftmotståndet ökar ju även luftmotståndet i motsvarande grad. Alltså inte riktigt dubbla luftmotståndet men inte heller långt i från.

Vet någon om thules takhållare fungerar för barncyklar eller ska man satsa på dragkroksvarianten och isf vilken?

Ska frakta 2 barncyklar, och min LVG. Har redan thule outride till min men behöver en lösning för ungarnas cyklar.

Tja!

En fråga till er som verkar insatta i ämnet, jag letar bil och vet inte om jag ska satsa på en med dragkrok eller ej. Det är ju smidigt att hänga på hojen/arna där jämfört med att böka upp dom på taket. Men dom blir ju samtidigt mer lättåtkommliga för de klåfingriga elementen :/

Dessutom tror jag mig ha set en takhållare som hade någon inbygd lyftanordning för att slippa lyftet! Finns det något sådan på marknaden eller har jag haft en önskedröm?

// Larsa

velocipede skrev:
> Vet någon om thules takhållare fungerar för
> barncyklar eller ska man satsa på
> dragkroksvarianten och isf vilken?
>
> Ska frakta 2 barncyklar, och min LVG. Har redan
> thule outride till min men behöver en lösning
> för ungarnas cyklar.

Jag har kört dotterns Hotrock 20" och min 24" BMX på min Thule Freeride 532 takhållare. Det funkar bra. 16-tummaren brukar få åka i bagaget.

Jag hade gärna hängt dem bak dock men har ingen dragkrok, funderar på en ClipOn.
Det jag tycker är dåligt med takmonterat är förbrukningen (ökar 25-40% beroende på hastighet), själva lastandet och att behöva tänka på hur hög bilen är; svårt struligt ibland om man skall in i P-garaget och liknande. Men för de flesta resor är det smidigt.

larsaw skrev:
> Tja!
>
> En fråga till er som verkar insatta i ämnet, jag
> letar bil och vet inte om jag ska satsa på en med
> dragkrok eller ej. Det är ju smidigt att hänga
> på hojen/arna där jämfört med att böka upp
> dom på taket. Men dom blir ju samtidigt mer
> lättåtkommliga för de klåfingriga elementen
> :/
>
> Dessutom tror jag mig ha set en takhållare som
> hade någon inbygd lyftanordning för att slippa
> lyftet! Finns det något sådan på marknaden
> eller har jag haft en önskedröm?
>
> // Larsa

Jag har tule raceway. Utan dragkrok och ändå hänga bak. Tre cyklar tar den.

http://www.thule.com/sv-se/se/produ...nted-bike-carriers/thule-raceway-992-_-992000

matteboy skrev:

> En bil utan dragkrok är likställt med grov
> misär helt enkelt.

Har en granne som hade en bil utan krok och till saken hör att han har en snurrebåt på trailer också. Så ifjol köpte han en ny bil, utan krok.
Hade det vart bra med krok på den här bilen? -Frågade jag lite försynt.

Nja, du har ju dragkrok, svarade han utan någon som helst skam eller humor......

Har Thule Clip on 9103- och den funkar kanon. 1-3 cyklar där 3 blir i tajtaste laget. Har vajer som stoppar dom mest impulsiva klåfingrarna från att lyfta o springa vid tex kortare stopp m bilen (som saknar dragkrok)

AxelSthlm skrev:
> matteboy skrev:
> -----
>
> > En bil utan dragkrok är likställt med grov
> > misär helt enkelt.
>
> Har en granne som hade en bil utan krok och till
> saken hör att han har en snurrebåt på trailer
> också. Så ifjol köpte han en ny bil, utan krok.
>
> Hade det vart bra med krok på den här bilen?
> -Frågade jag lite försynt.
>
> Nja, du har ju dragkrok, svarade han utan någon
> som helst skam eller humor......

Underbart, han hade troligen inte tänkt färdigt. Bara att hänvisa till Avis etc....

Dom gånger jag har känt att stöld kan bli ett problem, bla när cyklarna sitter på husvagnen, har jag helt enkelt låst fast dom med mina Ketarolås i stället. Är man lite fiffig, går det att sätta låset på ett sådant sätt att stället heller inte kan monteras av (gäller ej ställ som skruvas fast i kulkopplingen) Då är det ingen som kan norpa grejerna utan att det märks.

Någon med ett Euroway G2 för 2 eller 3 cyklar som kan tala om hur stort det blir när man fällt in det som går?

Är lite sugen på EasyFold bara för att kunna ha det liggande innerst i skuffen och ändå få plats med annat men det är ju rejält mycket dyrare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp