Vilken cykelhjälm för jobbpendling 2024?

salvion

Medlem
Hej
Jag har beställ en ny cykel i samband med flytt till en annan stad och kommer då börja jobbpendla, min nuvarande hjälm är sedan 2010 så den borde ha gjort sitt sedan länge.
Jag kör också motorcykel och där upplever jag det som enkelt att leta fram info om bra hjälmar, men mitt nya behov är inte lika lätt så jag frågar er.

Jobbpendling och Fritid
Primärt den snöfria delen av året men förhoppningsvis året runt.
Ingen race-putte (blir en El hoj)

Kvalité och säkerhet är viktigast

Jag har hittat en som kanske är ok "ABUS Urban-I 3.0 Mips" länk
Den verkar ok utseendemässigt och täcker huvudet bra, samt bonus med lampa bak på för synlighet, pris ok.
Är denna hjälm ok eller avråder ni ifrån den, rekommenderar annan? (gärna länk eller specifikt namn/modell)

Jag skulle i dina skor se till att om möjligt prova tilltänkt hjälm innan köp. För min del finns i alla fall hjälmar som inte känts bra på mitt huvud när jag provat. Kan vara att jag har ”konstig skalle” och att det är mindre känsligt för andra, men det är i alla fall min erfarenhet vid hjälmköp.

Jag skulle i dina skor se till att om möjligt prova tilltänkt hjälm innan köp. För min del finns i alla fall hjälmar som inte känts bra på mitt huvud när jag provat. Kan vara att jag har ”konstig skalle” och att det är mindre känsligt för andra, men det är i alla fall min erfarenhet vid hjälmköp.
Jo det var just min plan att prova, den hjälmen ovan hittar jag knappt i butik i närområde

Jag kan rekommendera Specialized Align II som fått högsta betyg i både Folksams test samt amerikanska Virginia-testet. Ett par färger är just nu på rea hos Specialized concept store.

Använder den själv. Bra ventilation och skön passform mer justerbara delar.

Kolla Virginia Tech’s tester om du vill få en uppfattning om hur säkra en hjälm är.
Bästa är ju om man har möjlighet att prova hjälmen men vet av erfarenhet att det det inte är så lätt om man bor nånstans med ett begränsat utbud.
Själv gillar jag Specialized hjälmar, brukar få bra säkerhetsbetyg och är bekväma (på mitt huvud) och välbyggda.

Håller med, kolla tester så den är säkert byggd. Men det är också viktigt med passformen.

Inbyggd lampa i hjälmen skulle jag inte satsa på, den lär vara förbrukad långt innan hjälmen ger upp. Kolla hellre efter ett lampfäste om det är något du verkligen måste ha. Tänk också på att även om du har en lampa på hjälmen så måste du ha en lampa på cykeln när du kör i mörker.

Håller med, kolla tester så den är säkert byggd. Men det är också viktigt med passformen.

Inbyggd lampa i hjälmen skulle jag inte satsa på, den lär vara förbrukad långt innan hjälmen ger upp. Kolla hellre efter ett lampfäste om det är något du verkligen måste ha. Tänk också på att även om du har en lampa på hjälmen så måste du ha en lampa på cykeln när du kör i mörker.
På den hoj jag köpt finns redan bra belysning, så hjälmen var en bonus.
Och beträffande att den går sönder eller tar slut så vet man ju inte, en röd lampa troligen led bakåt borde ju inte ha problem att den slits/skadas?
Min tanke med hjälmljus var för synligheten, tydligen är rörliga delar den bästa platsen för highvis/reflex, bättre än på överkroppen som är still.
Men jag tar till mig ditt råd!

Tillbaka
Topp