Vilken DH skall Muts välja?

ostkaka

Aktiv medlem
Muts, blyg som han är, vågar inte riktigt skapa en egen tråd så jag gör det åt honom.

Sedan ett par år kör han med sin Haro 357 Magnum. Vet inte om muts har otur, men ekrarna gängar ur sig, bromsarna (Hayes) har aldrig fungerat helt bra och länkaget med flytande bromsok är inte helt ordentligt konstruerat.

haro_bikes_357mag.jpg

När Haron inte vill lira riktigt kör muts med sin svettohoj, en Transa från 2007:

transa.jpg

130mm fram och 100mm bak hindrar inte honom från att bomba samtliga spår i Järvsö och Gesunda (även de gamla northshorebyggena när de fanns). Inte helt optimal hoj för DH, även om den är ganska kul i de grävda banorna.

Så vad skall muttan ha för cykel? Att han tar sig ner på en XC-hoj talar ju för en AM/FR-hoj, eller? Alternativt en DH med lite brantare gaffelvinkel och kortare kedjestag för mer lekfullhet måhända? Med tanke på att muts är ung och orädd och gärna väljer att bomba nerför stök måste cykeln hålla hyfsat.

En fördel är ju om den inte är alltför dyr. En (billig) lös ram eller begagnad hoj i bra skick kan ju också fungera. Lös ram löser dock inte problemet med trötta hjul och bromsar, men det går ju att ordna...

Upgradera Haron med schyssta hjul och bromsar en pryl i taget och sedan byta ramen vid passande tillfälle.

Blir totalt sett dyrare än att köpa en komplett hoj, men å andra sidan kan han ju åka hela tiden.

En annan fördel är att det blir ju ett litet lager med reservdelar också ifall man renoverar de gamla prylarna. Då behöver det aldrig bli stop i åkandet om man så säger:
- ojsan jag gjorde en tacko av bakhjulet, no worries jag har ett i reserv i bakluckan på DH bilen:-)

skrotfot skrev:
-------------------------------------------------------
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=61939

Glömde också nämna att eftersom jag är muttamekaniker så får det gärna vara hyfsat moderna prylar som är lätta att meka och hitta reservdelar til - dvs RS-gafflar, Avid/Shimano-bromsar, typ sån't som ligger i mina bra-att-ha-lådor hemmavid :-)

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Johan A skrev:
> Jag vet vad det blev......

Pengar rullar in, det går bra nu?

Tack för tipsen!
Blev en Giant Reign :D!
Laddar in lite bilder på hur jag testat den på skolgårdens trappor osså imorn! :)

Muts skrev:
> Tack för tipsen!
> Blev en Giant Reign :D!
> Laddar in lite bilder på hur jag testat den på
> skolgårdens trappor osså imorn! :)

Sweet!

Grattis till nya hojjen!

Tillbaka
Topp