Vilken digitalkamera?

Jonas

Aktiv medlem
Vilken digitalkamera?
Har sök runt lite men inte hittat några "definitiva" svar...

Vilken digital kompakt kamera skall man ha i skogen?

Jag har kollat främst på Canon IXUS 850 och Olympus mju725. Olympusen verkar tåla mycket men ge kassa bilder om man får tro vad folk skriver. Canonen verkar omtyckt, men hur mycket stryk pallar en sån egenligen?

Vilken digitalkamera?
Jag skulle ta olympusen, den har "rätt" usb-protokoll. Dvs jag kan koppla den rätt mot min mp3-hårddisk för att föra över bilderna till den.

Vilken digitalkamera?
Olympusen tar asså dåliga bilder som man kan lyssna på i mp3spelare. 850 tar bra bilder så länge man inte pucklar på den och har den i vadderad väska?
Jag skulle tagit Canons 850! Inte bara bör det jag skrev ovan utan för att jag har en Olympus mju 700 som tar ganska dåliga bilder om det är sämre förhållanden.

Vilken digitalkamera?
Det kan vara skönt att kunna tömma sitt minneskort i kameran när man reser. Därför möjligjheten att tömma till spelaren. Sen tror jag inte att olympusen tar dåliga kort.

Vilken digitalkamera?
Och för att inte bli av med alla bilder om man tappar/blir bestulen på kameran så har man tankat bilder till spelaren. Att den dessutom är vattentät gör den till en bra cykelkamera i mina ögon. Men canon är säkert svinbra den också.

Vilken digitalkamera?
Har 725:an.
Tar man den bara rätt upp och ned så tar den faktiskt tämligen dåliga bilder, iaf om dåligt ljus.
Men när man leker lite mer med inställningarna så lär man sig den ganska snabbt och den tar även bra bilder i dåligt ljus.
Just nu är den i borneo och tar bildeer på havs-sköldpaddor och korallrev.
Några ixus har dött där i gruppen som 725:an är i bara på grund av luft-fuktigheten.

Skulle nog inte köpa den för en vanlig livsstil. lite för macklig för det.
Men man behöver aldrig tänka på den när man är ute, snubbla i en bäck gör inget. Är man i en öken. Bada den i vatten efteråt så att sanden kommer ut.

Tämligen säker på att så gott som alla andra små kameror hade dött vid flertal tillfällen där Olympusen varit.

Minneskortpriset tycker jag inte man ska bry sig så mycket om. Engångsutlägg. Inte ofta man är ute och fotar 2gb med en kompakt-kamera utan att kunna tömma.

Viktigare på systemare.

Vilken digitalkamera?
Annars kanske Ricoh 500G kan vara något.

0123ricoh1.jpg

Bilden föreställer en 500SE som har nån slags GPS-stöd men de ser lika dana ut. Rough!

De Ricoh-kompaktare jag kikat på har varit ruggigt snabba, snäppet snabbare än Ixusarna faktiskt.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken digitalkamera?
Canon!

Träffade en gång en canon (iofs en ixus 55 men ändå) när jag var ute och snorklade och den hade minsan överlevt både surf i indonesien i flera månader, under pågående regnperiod och flertalet snowboardsesonger i alperna..
Tog väldigt bra bilder gjorde den oxå.
Själv råkade jag av oforklarlig anledning köpa konicaminolta dimage x60 av oförklarlig anledning..

Vilken digitalkamera?
det är två st. med 65 i modellbetäckningen som har säckat i borneo nu, men luftfuktigheten är på 93% idag, så det är ju i princip som att simma hela tiden. inte direkt vardags-situation.

Vilken digitalkamera?
Jag känner ett tiotal personer (inkl mig själv) som haft olika varianter av Canons IXUS-kameror. Ingen av dom har varit annat än nöjda. Själv har jag en IXUS 65 som funkar kanon (den heter ju det).

Vilken digitalkamera?
Har en Canon A70 som jag köpte sommaren -03, den har överlevt massor av resor, både med mtb och skidor, och vurpor. Verkar vara nästan omöjlig att döda om man inte slänger den i vattnet då. ;-) Att den dessutom tar bra bilder och har massor med inställningsmöjligheter är inte fel, även om de flesta bilderna tas med sportläget när man är ute och cyklar. Dagens modeller heter väl A540/550/560/570/630/640, om man vill ha en något större kamera än en IXUS.

/Leo

Vilken digitalkamera?
Fram tills i jul har jag använt mig av en Mju 410 (ja den är några år gammal då) och så länge man bara ska ha bilderna på datorn för att tex ladda upp här osv så tycker jag det är en riktigt bra kamera.
Det är bra med en stöttålig tycker jag iallafall, då kan man ha kameran i fickan och snabbt plocka upp för att ta "ögonblocksbilder" och "impulsbilder". Ska man måsta böka med väska varje gång så avstår man ibland att ta bilder.

Dom flästa bilderna i denna tråd har jag tagit med Olympusen så kan du få en känsla för vad en några år gammal Mju presterar.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/537739

Vilken digitalkamera?
Ixus känslig? Njae, beror väl lite på vad man tänkt utsätta den för...

Hjalmkamera.jpg

Har Olympus mju725 28 mm vidvinkel? Nej, dåså. Med 38 mm ekvivalent kommer du aldrig kunna ta kort på t.ex. folk i rum...

Sen får väl Alfsomfan köpa kamera efter MP3-spelare om han vill, men att rekommendera andra kamera baserat på det känns lite krystat? Borde f.ö. finns kortläsare som fixar det han vill åstadkomma? Iofs. ännu en pryl att släpa på. Vid långresor har jag alltid med mig bärbara datorn ändå så för mig kvittar det.

Vilken digitalkamera?
Jag inledde med att droppa min Canon Ixus 55 1,5m till platt stenhård sten. Den höll och håller fortfarande drygt ett år senare. Tar rätt bra bilder, lätt att få med sig, tar SD kort som har blivit tokigt billiga, bra batteri.

Saknar lite mer vidvinkel, bildstabilisator och lite bättre blixt, något man verkar få med IXUS 850. HAde jag ersatt min nuvarande kamera så hade jag slått till på en IXUS 850. Synd att den inte finns med Ti-skalet som IXUS 900... =/

Vilken digitalkamera?
Krystat att välja en kamera som är kompatibel med ett stort lagringutrymme? Att den dessutom verkar ta bra bilder (se öviksbilderna) och är vatten/stötsäker gör att det passar min kravprofil den dan det är dags för ny kamera.

Vilken digitalkamera?
ahh, föresten, 770sw kommer ju nu
"µ 770 SW - Perfekt för vardagen
Det är dags för en kamera som verkligen står pall för verkligheten. Olympus µ 770 SW är världens första digitala kompaktkamera som är vattentät ner till 10 meters djup, stöttålig för fall från höjder upp till 1.5 meter och till och med trycksäker mot tyngder på upp till 100kg!"

Trycksäker innebär statiskt tryck? Det vill säga inte om man landar på den?

Lite skeptisk vad man kan ta för bilder med den på 10 meters djup då ljuset knappt räcker på 3m på vår 725sw.

725 har ett vidvinkel-läge, dock får man gå via menyer för att komma dit, samt att den är fast i det läget. tror den motsvarar 32 istället för 38 (fråga inte). Så lite omacklig att använda.

Vilken digitalkamera?
Kallemed2l har en sådan 770 SW, den var med på Vättlefjällsturen och fungerade bevisligen under vattnet då han tog en UV-bild. :-)

Det som skiljer "billiga" kompaktkameror från varandra är hur bra de tar bilder på rörliga motiv. Där har Canon lyckats bra med åtminstone Powershot modellerna, Ixus har jag inte provat själv. De flesta kameror tar bra bilder på stilla landskap, men det är ju action vi happyiter oftast fotar.

/Leo

Vilken digitalkamera?
Ixus funkar också bra. Dick hade en tidigare Olympus mju, vet inte exakt modell, som han helt enkelt lämnade tillbaka eftersom den inte alls funkade till cykelfoto.

Dustin har Ixus 850 inkl 1GB minne för 3 papp inkl frakt.. det är bra kompaktkamera för inte så mycket pengar!

Vilken digitalkamera?
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Dustin har Ixus 850 inkl 1GB minne för 3 papp
> inkl frakt.. det är bra kompaktkamera för inte
> så mycket pengar!

Detta hittar inte jag.
800 IS var det väl för det priset? Och exkl. frakt?

Vilken digitalkamera?
HP (ej inloggad) skrev:

> Detta hittar inte jag.
> 800 IS var det väl för det priset? Och exkl.
> frakt?

Det måste varit 800:an jag tänkte på. Beställer man via Dustinhome.se så är alla beställningar på över 500kr fraktfria.

Vilken digitalkamera?
Skogling, varför har du saggat ned railsen?

Jag har en original 2mpix Digital Ixus. Batteriet är kasst, men det är fanimej den (kvalitetsmässigt) bästa kamera jag haft.

Vilken digitalkamera?
JLarsson skrev:
> Jag har en original 2mpix Digital Ixus. Batteriet
> är kasst, men det är fanimej den
> (kvalitetsmässigt) bästa kamera jag haft.

då har vi nog samma kamera, är också supernöjd med den. köpte ett nytt batteri på http://www.scandinavianphoto.se de har riktigt prisvärds batterier som inte heter canon och därför är avsevärt billigare.

Vilken digitalkamera?
Måste stämma in i hyllningskörerna för 850IS den ÄR ett bättre val än olympusen. mju har visserligen tätare chasi etc men det gör bara att det tar längre tid tills du kan byta ut den tiull en bra kamera...hehe

Canonen har överlägsen bildkvalitet och det är ju det viktigast etycker jag. Om man inte prioriterar bildkvaliteten utan bara vill ha en kamera som man inte behöver vara rädd om rekkomenderar jag att man kikar längre upp i prislistan efter de billigaste kamerorna. För då behöver man heller inte vara så rädd för att den ska gå sönder...

Minneskort e billigt så vill man ha mer kapacitet så skaffar man ett till kort...de tar mindre plats än mp3 spelaren...som du oxå måste vara rädd om....

Vilken digitalkamera?
Jonas skrev:
> Har sök runt lite men inte hittat några
> "definitiva" svar...
>
> Vilken digital kompakt kamera skall man ha i
> skogen?
>
> Jag har kollat främst på Canon IXUS 850 och
> Olympus mju725. Olympusen verkar tåla mycket men
> ge kassa bilder om man får tro vad folk skriver.
> Canonen verkar omtyckt, men hur mycket stryk
> pallar en sån egenligen?

Min 850IS har blivit överkörd av en bil och fungerar fortfarande.
Fick dock skruva upp den och rikta chassit lite men nog fan funkar den fortfarande!

Vilken digitalkamera?
Alfsomfan skrev:
> Krystat att välja en kamera som är kompatibel
> med ett stort lagringutrymme? Att den dessutom
> verkar ta bra bilder (se öviksbilderna) och är
> vatten/stötsäker gör att det passar min
> kravprofil den dan det är dags för ny kamera.

Tömmer med lätthet mitt 4GB SDHC kort från min 850 till min bärbara hårddisk. Vosonic VP6230... ;)

Vilken digitalkamera?
Skogling skrev:
> Kör över den en gång till ! =D

Näää vet inte hur många liv den har.
Tycker nästan Canon borde sponsra mig lite är ju faktiskt rätt bra reklam ;)

Vilken digitalkamera?
thomaz skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör över den en gång till ! =D
>
> Näää vet inte hur många liv den har.
> Tycker nästan Canon borde sponsra mig lite är ju
> faktiskt rätt bra reklam ;)

Jag blir själv sponsrad så till den milda grad att jag handlar på Fotokungen. :o

Vilken digitalkamera?
Skogling skrev:

> Jag blir själv sponsrad så till den milda grad
> att jag handlar på Fotokungen. :o

Shit, vad tar de för en Selle Italia SLR?

Vilken digitalkamera?
Ixus är en bra beprövad serie. Har kört olympus kameror i många år. Att säga att en kamera tar dåliga bilder är som att säga att en cykel trillar ofta... Olympus kan ha mer brus men eftersom den står ofta på högre iso-tal som standard så är inte det konstigt!

Vilken digitalkamera?
Alfsomfan skrev:
> ....mp3-hårddisk för att föra över bilderna till den.

Hur lyssnar man på ett foto? ;-)

Vilken digitalkamera?
Leo skrev:
----------------------------------------
>Kallemed2l har en sådan 770 SW, den var med på Vättlefjällsturen...

Japp, fast den heter la u725 SW.
Här finns lite bilder tagna med den, en del är nog tagna med annan kamera. De flesta är tagna i auto-läge, ytterst få med bildstabiliseringen.
http://www.kallemed2l.pixbox.se

//Kalle

Vilken digitalkamera?
Den där titankameran, ixus 900 ti, är den nåt att ha i jämförelse med 850 då? Jag menar, det faktum att den är i titan är ju lite tilltalande..

Det som verkar skilja mest är:

pris (850:dyrare, 900:billigare)
pixlar (850: 7.1M, 900: 10M)
filmupplösning (850: 640x480, 900: 1024x768 (15fps) + 640x480)
optisk zoom (850: 3,8x, 900: 3)
ljusstyrka lins (850: f2.8-f5.8, 900: f2.8-f4.9)
fokuseringsavstånd (850: makro 3cm, 900: makro 5cm)
bildstabilisator(850: ja, optisk, 900:nej)
slutartid(850: 15-1/1600s, 900: 15-1/2000s)

hjälp mig happys fotonördar.
(tack för trådlånet, Jonas)

Senast redigerad av en moderator:
Vilken digitalkamera?
Synd! Säger bara Fujifilm F-30. Årets kamera 06, = Bra pris nu. Snabb, tar kanonbilder och verkar hållbar, har haft den i fickan i ett halvår och den håller vad den lovar. Enda minus är minnedskortet, men det kan man lätt leva med.

Tillbaka
Topp