Vilken enduro-SPD

Vilken enduro-SPD
Pins gör det lite svårare att komma i. Många kör utan eller bara fram eller bak. Tanken är inte att klicka ur i förebyggande syfte utan när det kört ihop sig och man får klicka ur så kanske man inte prickar när man får foten på pedalen. Då kan man ändå stå rätt bra, tid att lyfta foten för att klicka om kan dröja.

Vilken enduro-SPD
Upptäckte igår att jag kan står på (åtminstone) en av mina Shimano PD-M530 pedal utan att vara iklickad och kära utför på lagom stökigt stig. Det hände två gånger när jag inte kunde klicka i tillräckligt snabbt.

Vilken enduro-SPD
Intressant tråd att följa. Jag har själv provat ett par gånger och alltid förvandlats till en rädd nybörjare, men tänker att det har sina fördelar helt klart. Av de jag testat tycker jag CB Mallets känns mest likt flats, om det nu går att jämföra. Jag cyklar för att ha roligt och har nog kommit fram till slutsatsen att då känns pedaler där man sitter fast helt onödigt.

Vilken enduro-SPD
Alltså. Den enda skillnaden mellan shimanos vanliga och Trail pedaler är att det är något lättare att hitta i då pedalens position är lättare att känna. Annars märks det ju ingen skillnad tycker jag förutom att den större pedalen slår i lite mer. De vanliga håller ju för oändligt med stryk så gör ingen skillnad.

Läser man så står det att trailpedalen har lite bredare kontaktyta men märker ingen skillnad i praktiken. Lika omöjliga att köra utan att vara iklickad så ingen fördel där heller.

Så marginell fördel till lite högre vikt men ingen större skillnad, onödig produkt?
Allt är ju relativt och som andra skrivit har det ju mkt med vilken sko du har. Med stenhårda XC-skor har man knappt någon kontakt med pedalen.
Jag kör Shimano ME700 skor o tycker att det är riktigt obehagligt med en pedal som 520 och har provat både 8120 och Nukeproof Horizon CS men tycker att jag har för dålig kontakt med pedalen på båda.
Kör normalt Shimano DX PD-M647 och tycker viktbesparingen på de andra pedalen jag provat är meningslös när funktionen blir såpass mkt sämre och har inte märkt av viktskillnaden när jag satt på en pedal på 400g istället. Råkar man klicka ur överlever man nerför nästan allt urklickad =)

Tillbaka
Topp