Vilken fjäder till Vivid 5.1?

Mashimaro

Aktiv medlem
Min cykel har en Vivid 5.1 dämpare med 500-fjäder. Dämparen har måtten 222/70 mm, cykeln har 200 mm slag. Själv väger jag ca 66-68 kg med utrustning. Summan av allt detta är att jag får ca 17% sag när jag står upp på pedalerna.

Jag måste uppenbarligen byta fjäder på dämparen, men jag är osäker på hur hård fjäder jag ska köpa. Jag hade verkligen uppskattat om någon med lite mer kunskap i ämnet kunde ge mig lite hjälp angående detta.

Jag körde mina siffror genom kalkylatorn på TF Tuned:s hemsida och fick resultatet att jag skulle ha mellan 280 och 350 beroende på länkage och dämpare.

tftuned.jpg ht=607

Jag kör på en YT Tues DH, så länkaget är vad de kallar Virtual 4 bar.

v4b.jpg ht=536

Det bästa är att prova sig fram. Ingen utvärdering kan ersätta att köra med fjädern monterad i hojjen. Dock kan man göra kvalificerade gissningar innan för att slippa köpa något helt uppåt väggarna, och det är ju det TF gjort så prova med en 300-fjäder. :)

Enligt TFT så ska du ha en 342 fjäder. (4bar längake och Fox/RS/Marz)

Men allt beror ju på lite utväxling och så. Maila till YT och se vad de rekommenderar?

Jag blir inte heller klok på tftuneds beräkningsgrej. Jag väger 69 utan allt, säg närmare 80 pannor med krockpyjamas, kläder, hjälm och så. Då säger tdtunedshox att jag borde ha en 415-fjäder. Tycker dock att den 500 som sitter på är ganska lagom, möjligtvis kan en 450 fungera om jag justerar kompressionen på dämparen.

Jag tar nog och chansar på en 350-fjäder. Mjukare än så vill jag nog inte gå just nu. Jag har bottnat dämparen med 500-fjädern, men det var efter ett ganska stort hopp med en landning som hade ganska lite lutning.

Det verkar faktiskt som om cyclecomponents ligger bäst i pris. Hibike.de är bra och billiga, och jag ska beställa Boxxer-fjäder därifrån, men de har ingen 350-fjäder i sortimentet.

Senast redigerad av en moderator:
Det blev gul fjäder från Hibike.de i Tüskland. Jag beställde den just. Totalt 42 euro inkl. frakt. Tyvärr är det några dagars väntetid, men det är det väl på CC också.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp