Vilken framgaffel -scott spark rc 900 wc

Mackan73

Medlem
Hej ?‍♂️
Är på jakt efter en ny framgaffel med 3-pos lockout då den gamla är för slut för renovering. Inser att jag är för dåligt insatt i den här branschen, så jag hoppas på hjälp härifrån ?
Cykeln är 2017 års modell och slaglängden är 100mm, gillar när det är stökigt och funderade i banorna om att gå upp i slaglängd, kanske någon som testat? Annars är väl fokus att få en bra gaffel till överkomligt pris.
//Marcus

Har för mig att 2021 har scott gått upp till 110 i slag, men att ramen är oförändrad

Tycker det har diskuterats på happy och på andra forum

Är väll Rockshox SID eller Fox 32 performance som gäller. Räkna med 4-8k fattigare beroende på vad du väljer.

Som exempel:

osäker om lockout är 3 pos.
Vill inte gärna frångå 3- läges lockout och denna har nog två lägen, men tack för tipset! Gärna mer förslag om du har, handlaren jag pratade med pratade priser från 9000 och uppåt. Vore ju trevligt att komma under det men ändå få en gaffel man är nöjd med.

Vill inte gärna frångå 3- läges lockout och denna har nog två lägen, men tack för tipset! Gärna mer förslag om du har, handlaren jag pratade med pratade priser från 9000 och uppåt. Vore ju trevligt att komma under det men ändå få en gaffel man är nöjd med.
Tror att Rockshox bara har öppen och låst på REBA och SID. Fox32 har tre lägen men då är vi uppe i dom där 9000kr.

Skulle nog dubbel kolla om du inte kan renovera din nuvarande. Vet inte vad som är slut men det mesta går att byta till en relativt billig slant.

Vet inte riktigt vad du har för hoj men är den billigare än 40k så skulle jag köpa en REBA med twistlock och leva med det. Då är vi nere på en 5000kr investering.

EDIT:

Skulle nog tagit denna SID för strax över 6k. Ultimate versionen.

Tror att Rockshox bara har öppen och låst på REBA och SID. Fox32 har tre lägen men då är vi uppe i dom där 9000kr.

Skulle nog dubbel kolla om du inte kan renovera din nuvarande. Vet inte vad som är slut men det mesta går att byta till en relativt billig slant.

Vet inte riktigt vad du har för hoj men är den billigare än 40k så skulle jag köpa en REBA med twistlock och leva med det. Då är vi nere på en 5000kr investering.

EDIT:

Skulle nog tagit denna SID för strax över 6k. Ultimate versionen.

Skickade den till Järvsö för renovering genom en cykelhandlare, de dömde ut gaffeln, den var för sliten helt enkelt. Jag köpte cykeln begagnad, men nypris var 63000:- 2017, vill gärna ha samma standard på gaffeln som cykeln så att säga. Dock inte jättesugen att lägga 9000:- och uppåt om jag kan slippa ? tack för input @implor !

Dt Swiss har en 3pos gaffel men om den är bättre än fox ?
Min spark från -17 med värsta fox på var det aldrig någon skillnad på öppen
/ 1/2 öppen hade den inne några gånger om det och till o med till Danmark men det skulle visst va så ...?
Funkade iofs ok med 2 lägen men mest irriterande att inte få det man köpt ... så går bra att köpa en 2pos också till så gammal cykel.

Kanske inte är så tokigt ändå, på slutet innan gaffeln havererade så skickade jag på mer luft i bakdämparen för att inte slå i pedalerna så lätt när det var stökigt och ändå kunna köra på fullt öppen gaffel. Skrev ju i tråden innan att jag inte ville frångå 3 positioners gaffel, men ju mer jag tänker på det desto mer rätt känns det... ?

Kanske inte är så tokigt ändå, på slutet innan gaffeln havererade så skickade jag på mer luft i bakdämparen för att inte slå i pedalerna så lätt när det var stökigt och ändå kunna köra på fullt öppen gaffel. Skrev ju i tråden innan att jag inte ville frångå 3 positioners gaffel, men ju mer jag tänker på det desto mer rätt känns det... ?
Jag har en Fox 32 med 3 lägen. Skillnaden är väldigt liten mellan trail och hel öppet. Trail känns som 90% öppen. Kör min alltid hel öppen och låser den aldrig.

På Dt Swiss är det 3 olika lägen som dessutom känns och upplevs som 3 olika lägen. Tydlig skillnad på fullt öppen och halvt öppen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp