Vilken fulldämpad 29a har jag råd med?

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Känner att det är dags att gå över till fs! Har ett tak på 25000. Kikat på Radon skeen trail för 2100€ men finns inte i rätt storlek nu. Någon som har koll om den kommer igen och om den kommer kosta liknande? Andra tips i samma prisklass mottages tacksamt! Cyklar runt i partilleskogarna med enligt min mening en del stök. Jag är 185cm lång och kör idag på en ht i storlek L. Endast ny cykel är aktuellt pga diverse lösningar!

Annars kan man leva med att den i min mening ser ut som en bajskorv:
Galet välspecad. Vet inte riktigt hur man köper Boardman från Sverige, fanns på wiggle förut i alal fall.

Meta TR finns ju tyvärr inte kvar i prisvärda 2019/2020 utan endast 2021 för pre-order så vitt jag kan se. Så vill man cykla detta året så blir det svårt. Sen är det origin-modellen som gäller om man skall hålla budget och jag tycker att de snålat in lite väl, framförallt på gaffeln. En 35 silver på en sån cykel är inte jättekul

Annars kan man leva med att den i min mening ser ut som en bajskorv:
Galet välspecad. Vet inte riktigt hur man köper Boardman från Sverige, fanns på wiggle förut i alal fall.

ja den där var riktigt jäkla ful ?

Tack för alla tips så långt! Vitusen är klart ett alternativ, men är den så "billig" för att den kommer braka ihop direkt eller var är haken? Hur är gaffeln? Är det liknande egenskaper jag har idag (recon) med lufttryck och reboundinställning?

Tack för alla tips så långt! Vitusen är klart ett alternativ, men är den så "billig" för att den kommer braka ihop direkt eller var är haken? Hur är gaffeln? Är det liknande egenskaper jag har idag (recon) med lufttryck och reboundinställning?

Gaffeln(Och även bakdämparen) är väl en "enklare" variant men som Jonte skriver så är den nog bättre än din Rekon.
Man har sparat in pengar på typ kassetten (Som anges vara en 10spd men tittar man på bilden så är den 12spd), Vevar, Troligen hjul/däck mm.

Men dom är ju prisvärda som fan. Så köp:)

Senast ändrad:
Gaffeln är toppen. Liknande men bättre dämpning, skönare känsla. Ska vara mindre flexing än många 34.

25036809-A733-4705-AE98-924C3188078D.jpeg

Om du spanar in svetsarna så ser du en anledning till att de kan hålla nere priset jämfört med dyrare tillverkare.

Återigen tack för alla tips mm! Jag har ingen koll på fs, men jag ser att det verkar finnas ett par olika typer av länkage. Är det någon skillnad i känsla eller är det bara olika sätt att bygga ram på?

Återigen tack för alla tips mm! Jag har ingen koll på fs, men jag ser att det verkar finnas ett par olika typer av länkage. Är det någon skillnad i känsla eller är det bara olika sätt att bygga ram på?

Att det finns så många olika sorters länkage är mest ett sätt att skilja ut sig från konkurrenterna. Är ju väldigt många som egentligen är lika men ser olika ut.
Finns inte direkt något som är bättre än andra.

Jag funderar också på att införskaffa ett nytt åk i samma prisklass som TS efter 2 år på min Calibre Bossnut Evo. Innan vi går vidare måste jag bara passa på att prisa den hojen då mängden glädje per krona har varit helt enastående. OT over and out.

För min del verkar alla vägar leda tillbaka till Vitus Mythique VRX 29 eller YT Jeffsy Base 29. Dessa verkar i min mening ge bäst bang for the buck.

Fortfarande inget köp, slut i lager hela tiden! Nåväl, har fastnat för Vitus mythique 29 men är nästan mer inne på vrs då jag tycker den är snyggare! Är det hål i huvudet att tänka så? Framförallt är det väl dämperiet som skiljer sig åt. Hur är x-fusion? Verkar vara gott om inställningsmöjligheter. Vem i landet och gärna Göteborg servar x-fusion? Många frågor men hoppas någon har koll och orkar bidra med info!

Lyfter min tråd...fortfarande inget köp men 2 för mig nya kandidater jag fastnat för rent estetiskt. Någon om har lust att förbarma sig över vilken jag "ska" ha och varför? Orbea occam h30 eller en Canyon neuron 7? Orbean lite billigare och på något sätt tilltalar den mig mer, troligtvis för att den är kolsvart! Servar dom Marzocchi någonstans i gbg? Annars känns ju Fox tryggt på det sättet...Ös på med er input i ämnet tack! :giggle:

Dvs det är i breda penseldrag samma gaffel, typ. Fox bak på båda. Men Neuron är bra mycket bättre specad i övrigt.

Har ingen koll på nya Neuron geo eller vad tester säger för jag antar att den är ny nu 2021? Gamla modellen var ju inte så kul. Occam är ju omtyckt så vitt jag förstår.

Edit: Neuron är ju fortfarande rätt konventionell i geon såg jag. Inte katastrof men inte lika "modern" som occam.

Frågan är ju om du vill cykla snart eller till hösten som sagt.

Senast ändrad:
Jag hade under tänkt köpa en Vitus Mythique VRX 2021. Har löpande kollat deras hemsida sedan september. Priset då var 19.999. Sen har det varit ständiga leveransförseningar. Vid nyår slog Brexit till vartefter de höjt priset. Först till 24.999 och sedan till 27.499. Utifrån den lilla prisökningen om ca +40% så blev det istället en Scott Spark 950 från Skistar-shoppen. Nu har de helt slut på seniorcyklar...

Lycka till med att hitta en som är bra för dig!

Har en kompis som står i ungefär samma sits, dock har han inte hojat på många år så han vet inte om det här med progressiv geo är för honom (han står o väger mellan Meta TR och Neuron). För första gången i livet har jag rekommenderat honom Canyon framför Commencal, just pga de olika reach-måtten...
En något kortare ram går det ju att lägga på en längre styrstam på men på en för lång hoj blir det svårt...
Sen vet jag att det skiljer en massa annat men jag räknar med att han blir MTB-nörd inom något år och vill då ändå byta iaf ramen till något mera creddigt... (troligen hela hojen...)

Har en kompis som står i ungefär samma sits, dock har han inte hojat på många år så han vet inte om det här med progressiv geo är för honom (han står o väger mellan Meta TR och Neuron). För första gången i livet har jag rekommenderat honom Canyon framför Commencal, just pga de olika reach-måtten...
En något kortare ram går det ju att lägga på en längre styrstam på men på en för lång hoj blir det svårt...
Sen vet jag att det skiljer en massa annat men jag räknar med att han blir MTB-nörd inom något år och vill då ändå byta iaf ramen till något mera creddigt... (troligen hela hojen...)

För mig så hade jag valt cykel med geo som passade min cykling. Om man gillar grus och platt stig så är ju Neuron trevlig men gillar man mer teknisk stig och kuperad terräng så hade jag valt ngt längre, flackare och brantare sadelrör som funkar bra både upp och ned. Occam verkar ju som ett bra val och har inte koll på Commencalen men den är väl liknande?

Lyfter min tråd...fortfarande inget köp men 2 för mig nya kandidater jag fastnat för rent estetiskt. Någon om har lust att förbarma sig över vilken jag "ska" ha och varför? Orbea occam h30 eller en Canyon neuron 7? Orbean lite billigare och på något sätt tilltalar den mig mer, troligtvis för att den är kolsvart! Servar dom Marzocchi någonstans i gbg? Annars känns ju Fox tryggt på det sättet...Ös på med er input i ämnet tack! :giggle:

Tjo alla som servar fox kan serva nya marzocchi. Grym dämpare, lite tyngre men håller för allt, styv och långa serviceintervaller. Släng i ett par foxtokens för mer progressiv dämpning

Tillbaka
Topp