Vilken fullface hjälm?

D i U

Aktiv medlem
Vilken fullface hjälm?
Jag behöver en ny fullface hjälm för sommarens bikepark cykling. Har en poc nu som är för stor och rör sig för mycket på huvvet. Dom två jag väljer på är Smith mainline för 3300,- i svart eller en poc coron mips i den ursnygga moonstone för 2900,- . Gillar poc och kör mycket i deras kläder så hjälmen hade ju passat perfekt. Enligt spec är poc hjälmen betydligt tyngre än Smith, bara testat Smith änsålänge som satt bra och den kommer med lite olika kuddar att justera in passformen perfekt. Vilken skulle ni välja?

Vilken fullface hjälm?
Det är så individuellt med tanke på huvudform så ta den som sitter absolut bäst. Personligen hatar jag POC’s passform på deras hjälmar men tycker de är otroligt snygga.

Inget hindrar dig från att lägga en peng framöver på att lackera den så får du den precis så som du vill ha den & dessutom en unik sådan.

Vilken fullface hjälm?
Passformen är högsta prioritet. Om den oxså är snygg är det ju bra, men om den ska sitta på skallen en heldag så måste den sitta perfekt. Det är som med skidhjälmar. Snygg är ju kul, men det hjälper ju inte om den blir oskön efter några timmar.

Vilken fullface hjälm?
tycker det enda problemet med med POC är att den är väldigt varm. Min ligger ofta på hyllan och tar hellre en luftigare hjälm

Vilken fullface hjälm?
Absolut bäst att testa själv som du säkert redan vet. Var inne på MTB Store för ett par veckor sedan o de hade faktiskt ett ganska ok utbud FF där man kan testa. Priserna var inte speciellt långt från andra online-affärer så du kan ju rentav köpa en hjälm i butiken utan att bli skinnad.

Som ovan, passform är ju det viktigaste o det är hysteriskt stor skillnad i passform mellan hjälmarna så det går inte på förhand säga att man vill ha t ex en POC Coron. Den kanske sitter sämre än en hink.

Vilken fullface hjälm?
Jag tycker båda e snygga så där är dött lopp mellan dem, priset skiljer ju ca 500,- och vikten verkar skilja en del också, mainline verkar bara väga ca 800 gram medans poc ca 1100g. Blir väl helt enkelt att testa poc’en också så snart som möjligt.

Tillbaka
Topp