Vilken Girohjälm skall jag välja?.

Magnus W

Ny medlem
Jag skall köpa en ny hjälm. Det jag har bestämt är att det skall vara en "Giro".
Dom modellerna jag väljer mellan är:

Giro Atmos

Giro Prolight

Giro Ionos

Det är ungefär samma prisklass. Det jag vill veta är för och -nackdelar.
Jag har strl. Small om ngn av dom skulle vara bättre av ngn anledning för mindre huvuden.

Jag har haft en vit Ionos men köpte förra året en Prolight och efter att ha provkört den ett par pass sålde jag Ionosen direkt. Prolight är lätt som en keps sitter väldigt skönt på skallen, man glömmer snabbt bort att man bär hjälm, vilket jag aldrig gjorde med Ionosen. Ionos känns tung, stor och klumpig, åtminstone när man har provat Prolight. Ionos remmar är stela och hårda medan Prolights är tunna och mjuka. Prolights remsystem är enkelt i sin uppbyggnad men fungerar superbra. Den fördel jag kan se med Ionos är att den säkert ger en del extra skydd, något måste väl den extra volymen och vikten bidra med. Jag kommer dock inte köpa någon igen. Jag har numera två Prolight och är supernöjd.

Jag provade alla tre med målet Prolight, hjälmen passade inte mitt huvud riktigt, Ionos var dyrast och lite klumpig så köpte en Atmos och är helnöjd :)

Jag körde Ionos förra sommaren och var hyffsat nöjd med den. Den satt skönt men kändes lite tung. Letar fortfarande efter nån butik som säljer Pneumo. Bästa hjälmen nånsin. Kommer nog testa Prolight i år.
/J

Har kört med E2 ett tag (2 stycken) och de sitter perfa på mitt huvud. Vilken modell är det som har ersatt den?

Tack för alla bra svar. Jag var lite inne på Prolight från början. Nu lutar det åt en svart Prolight. Cyklade förra året med en Lazer O2 RD. Den kändes aldrig riktigt helt perfekt. Jag cyklar med Giro på MTB:n och det är en helt annan passform. Ne nu drar jag iväg en beställning på en hjälm och en Garmin edge 800 innan man hinner ångra sig.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Letar fortfarande efter nån butik som
> säljer Pneumo. Bästa hjälmen nånsin.
> /J

+1

Annars är väl Giro Saros en vidareutveckling av Pneumo?

Har du testat nån av dessa?
Mitt tipps är att gå till en välsorterad butik och prova många hjälmar först.
Hade samma tanke som du att jag skulle ha en Giro hjälm men efter att ha testat alle de du nämner och sedan några andra märken och modeller så visade det sig att en Bell Volt satt grymt mycket bättre än alla Giro hjälmarna.
Edit : såg nu att du redan kör med giro.

Mvh jeppe

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:
> Man kan ju inte ha E2 på racer.

Jag kan avslöja att det faktiskt går. Jag har cyklat både skogsracer och landsvägsracer med E2. Den har tom fungerat med crossracern. Naturligtvis utan skärm. Skall man ha landsvägshjälm eller MTB-hjälm när man cyklar cross, eller beror det helt på var man cyklar med den?

Väcker upp denna tråd...

Valet och kvalet står mellan en Atmos och Aeon (färg vit).

Atmos lite mer "livsstilscykling" (läs Rapha) och Aeon lite mer "tävlingscykling" (?). Jag är nog en blandning av de båda cykeltyperna (vilket gör valet lite svårt...).

Hjälp mig välja!

Senast ändrad:
Ionos då? ;)

Atmos annars, sjukt fin klassisk hjälm som är helrätt oavsett vad du cyklar på under 6" dämpning

Addict skrev:
> ... och jag tycker Ionos ser klumpig ut

Satsa då på Atmos.

Atmos är en bra hjälm. Ser anständig ut, skyddar bra (har smällt en i backen med huvudet före i 45km/tim skallen klarade sig men inte ryggen....) bekväm och passar åtminstonde min skalle men det är ju såklart högst individuellt. Gå till en butik och prov avad som sitter bra. Det bör avgöra. Om du vill kunna ha cykelkepa eller mössa under så glöm inte att ta hänsyn till det när du väljer storlek!

Lycka till!

jag köpte en Aeon nyligen. har inte testat den ute än men den sitter sjukt bra på huvudet. är lätt som fan (jämfört med min förra hjälm, och helt utan referat mot andra hjälmar eller ens ha vägt den).
ville också ha just en giro, tyckte den var snyggast i sortimentet och kommer matcha min nästa cykel..

Det är ju bra att man själv kan inbilla sig att en cykelhjälm ser snygg ut :D

Mc hjälmar kan va lite fräcka och crosshjälmar. Man ser lite ut som en comando, stridspilot eller halo gubbe, lite tridis, lite action, lite tuff guy så där. Men cykelhjälmar...spagettiarmar och ben och en svamp på huvudet :D

Frigolit som frigolit, jag kör biltema, och försöker cykla ut från stan innan någon hinner se mig : )

Jag har en Atmos. Tycker den brusar rätt mycket när man kommar upp över 25 km/h...vet inte om det beror på hjälmen eller om det är de fysikaliska lagarna som sätte igång. Hur har ni det, brusar er Atmos mycket?

Addict skrev:
> Valet och kvalet står mellan en Atmos och Aeon

Förutom det klassika tipset att prova kan jag rapportera att jag efter några rundor med min Aeon är toknöjd! Sitter bra på mitt huvud (har testat en jäkla massa hjälmar utan att bli nöjd med passformen och/eller utseendet), det nya slicka justeringssystemet fonka ypperligt, och hjälmen är galet lätt och bekväm. Men den kan ju för den delen sitta heltokigt på just ditt huvud...

Tillbaka
Topp