Vilken GPS?

orpon

Medlem
Vilken GPS?
Har försökt söka lite på GPS i forumet, men det verkar som om man inte får söka på 3 bokstäver.

Vill ha en enkel GPS som jag kan använda för att spara turer, samt ladda in turer som andra cyklat.
Har inga behov av puls, höjd m.m. utan har följande krav.

* Ska gå att montera på styret på vettigt sätt.
* Ska tåla regn.
* Ska kunna spara en cykel tur för att kunna cykla den igen.
* Ska kunna ladda in turer som andra cyklat för att cykla dom själv. (Är alla filer mellan GPS:er kompatibla?)

Har läst testen av Amaryllo Trip Tracker, och det känns som att den täcker mina behov.

Någon med tips och synpumkter?

Vilken GPS?
Om det sista verkligen är ett krav så behöver du ju någon form av karta som du kan följa turen på. Det har inte Trip Trackern. Kolla på t ex Garmin eTrex, Colorado eller Edge istället.

Vilken GPS?
Ok, jag har egentligen ingen aning. Har aldrig testat en GPS för cykling i skogen.
Måste man ha karta?
Amaryllon verkade ju ok att följa utan karta.

Vilken GPS?
För cirka ett år sedan köpte jag en GPS. Jag hade ungefär samma krav som du.

Jag köpte en Garmin etrex Legend HCX. Bokstavskominbationen HCX ser ganska oansenlig ut men betyder att den har färgskärm (det vill du ha), plats för minneskort (det vill du ha) samt att GPS-mottagaren är av den tredje generationen (det vill du ha, annars är den ganska värdelös i skogen...). I övrigt har den all den funktionalitet du efterfrågar. Cykelfäste fick köpas till för svindyra 175 kr.

Legend HCX har samma funktioner som Vista HCX förutom att Vistan även har barometrisk höjdmätare.

Sedan jag köpte min GPS har Garmin kommit ut med sin Colorado-serie som bland annat har större skärm. Jag tycker skärmen på min är något liten. Fördelen med Vista/Legend är att man får dem ganska billigt nu eftersom Colorado-serien är flaggskeppet hos Garmin.

Till detta behöver du något kartmaterial. Friluftskartan Pro är den som gäller. Om du köper den i handeln kan du välja mellan CD-skiva och minneskort. Välj CD-skiva, annars kan du inte se kartorna i din dator utan endast i GPS'en. Kartor finns även *host* TPB *host* *harkel*

Jag köpte mina prylar (GPS + karta) hos www.outdoorexperten.se. För ett år sedan hade de ett bra sortiment, bra priser och allt funkade bra.

Lycka till!

/Peter

Vilken GPS?
Hej,

Min Garmin Forerunner 305 uppfyller dina krav utan att ha en karta. Man får en pil som indikerar hur man ska köra för att följa en tidigare tur.

/Pasi

Vilken GPS?
Tror ni en begagnad eTrex Vista (ej färgskärm) med karta över södra Sverige kan vara något?
Jag bor i södra Sverige, så kartan passar bra.

Vilken GPS?
Finns en del begagnade eTrex på blocket.
Dock är alla utan färgskärm.
Hur mycket vill man egentligen ha en färgskärm?
Kan man leva med en svart/vit?

Vilken GPS?
orpon skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man leva med en svart/vit?

Nu vet jag inte hur kartbilden ser ut i svart vitt, men bara att skilja på land och vatten är väl rätt stor skillnad. Grönt eller blått jämfört med grått eller grått.

Vilken GPS?
Har varit och kollat på en eTrex Legend HCX.

Om jag tolkade butikspersonalen rätt så kan jag antingen skapa en rutt med Waypoints och köra denna vid senare tillfälle. Jag kan även ladda in turer som andra skapat med Waypoints för att cykla dom själv.

Andra alternativet att spara turer på var med hjälp av Spår.

Egentligen så ska jag nog klara mig med grundkartan som ingår.
Personalen var osäker, men trodde att grundkartan som ingår täcker Sverige.
Stämmer detta?

Det ska tydligen gå att använda GPS utomlands utan karta också?
Går det då att skapa spår, och lägga in Waypoints för att hitta hem?

Hur ser det ut i Displayen när man cyklar efter ett sparat spår?

Någon som har en Legend som kan förtydliga för en nybörjare?

Vilken GPS?
Jag har också funderat på GPS. Men hur är det, pallar de med miljön? Sitter de kvar på styret och håller de för vibrationer och väta? På en touringcykel kanske det funkar, men hur är det på en XC-svetto-hoj?

Vilken GPS?
Jag kör med en etrex legend. Det finns några praktiska begränsningar. I helgen så hämtade jag hem en tur från stigoteket. (Billingeracet 40km) För att få in den i min etrex så var jag tvungen att konvertera filen från spår till rutt. Spår är det som man får ut av GPS'en när man kört en stig, rutt är det man följer när man ska köra. För det första så kan ett spår innehålla flera tusen punkter, en rutt får max ha 250. Så jag klippte isär spåret i sektioner om 250 punkter, sedan konverterade jag spåren till rutter med ett litet program.

Problemet är ändå när man står uppe på billingen och tittar på en liten färgskärm, menar den att jag ska den här stigen, eller den där stigen. När ingen av stigarna finns med på Friluftskartan pro och båda verkar gå i ungefär rätt riktning. Jag spenderade mer tid med att mixtra med GPS'en än att cykla.

Risken är att du blir besviken om du tänker dig att cykla efter en gps. Däremot är de väldigt användbara till att cacha (www.geocaching.com)

Vilken GPS?
PappaG skrev:
> Jag kör med en etrex legend. Det finns några
> praktiska begränsningar. I helgen så hämtade
> jag hem en tur från stigoteket. (Billingeracet
> 40km) För att få in den i min etrex så var jag
> tvungen att konvertera filen från spår till
> rutt. Spår är det som man får ut av GPS'en när
> man kört en stig, rutt är det man följer när
> man ska köra.

Vad ska man ha för GPS för att kúnna få in en fil från t.ex. stigoteket för att kunna köra efter den direkt?

Vilken GPS?
Jag har för mig att det finns någon typ av GPS som MC-folket använder som kan köra spår direkt till rutter, men då måste man ha en auto-routing karta typ city navigator. Dvs endast stora vägar som funkar, inget att ha i skogen.

Självklart så kan du navigera efter en gps i skogen, du får dock inte vara så petig med att hamna exakt på rätt stig. Betrakta den mer som en hänvisning åt rätt håll. På landsvägscykel fungerar det däremot kanon. Vägarna finns med på kartan, och det är inte så många att välja på.

Vilken GPS?
Känns ju lite märkligt att stigoteket valt att lägga upp gpx-filer som ingen kan använda i sin GPS utan att behöva dela upp den och trixa.
Eller är det jag som missförstår nåt?

Vilken GPS?
PappaG skrev:
> Jag kör med en etrex legend. Det finns några
> praktiska begränsningar. I helgen så hämtade
> jag hem en tur från stigoteket. (Billingeracet
> 40km) För att få in den i min etrex så var jag
> tvungen att konvertera filen från spår till
> rutt. Spår är det som man får ut av GPS'en när
> man kört en stig, rutt är det man följer när
> man ska köra. För det första så kan ett spår
> innehålla flera tusen punkter, en rutt får max
> ha 250. Så jag klippte isär spåret i sektioner
> om 250 punkter, sedan konverterade jag spåren
> till rutter med ett litet program.

Riktigt så illa är det inte. Billingesracet-påret laddar du ner i GPX-format som går att öppna som ett spår direkt i Mapsource. Jag har en Vista HCx och där är det max 500 punkter i ett spår och max 20 spår så det är inte speciellt svårt att klippa isär spåret på 1204 punkter i tre delar och skicka till GPS:en. Ingen aning varför du behövde konvertera till en rutt.

Dessutom så kan man döpa spår till tex "ACTIVE TRACK 042". Då försvinner alla begränsningar och du kan ha så många och långa spår tills ditt "färdspårs"-minne tar slut. Nackdelen är att alla spår blir en del av ditt aktuella "färdspår" så det kan bli linjer mellan start och slutpunkter.

> Problemet är ändå när man står uppe på
> billingen och tittar på en liten färgskärm,
> menar den att jag ska den här stigen, eller den
> där stigen. När ingen av stigarna finns med på
> Friluftskartan pro och båda verkar gå i ungefär
> rätt riktning. Jag spenderade mer tid med att
> mixtra med GPS'en än att cykla.

Du kan ju försöka göra samma sak med en papperskarta över billingen och se vad som är lättast. Vet man inte vägen så måste man mixtra med kartan. Det funkar mycket bra att använda GPS:en med spår för att hitta samma väg som någon annan har tagit. Väljer man fel stig på Billingen så syns det ganska snart i GPS:en att man kör fel stig och därmed så kan man vända.

> Risken är att du blir besviken om du tänker dig
> att cykla efter en gps.

Jag säger emot.

Vilken GPS?
orpon skrev:
> Finns en del begagnade eTrex på blocket.
> Dock är alla utan färgskärm.
> Hur mycket vill man egentligen ha en färgskärm?
> Kan man leva med en svart/vit?

Det beror på. Ska du bara följa andras spår så räcker det med svart/vit. Ska du navigera och ha med dig en karta i GPS:en så är det lättare att se detaljer på en färgskärm.

Tänk på att den enklaste "nya" Garmin Etrex H finns för 900 kr på prisjakt så betala inte för mycket för versioner utan "H"-ög känslig mottagare. Det blir mycket svårare att följa ett spår om GPS-en har dålig mottagning. Då är en färgskärm och karta nästan nödvändigt.

Vilken GPS?
orpon skrev:
> Har varit och kollat på en eTrex Legend HCX.
>
> Om jag tolkade butikspersonalen rätt så kan jag
> antingen skapa en rutt med Waypoints och köra
> denna vid senare tillfälle.

Kallas rutt på Garmin-svenska. Ger "fågelvägenanvisningar" mellan waypoints.

> Jag kan även ladda
> in turer som andra skapat med Waypoints för att
> cykla dom själv.

Har aldrig sett någon rutt på internet.

> Andra alternativet att spara turer på var med
> hjälp av Spår.

Andras spår är vad som finns att ladda ner. Du kan även rita ett eget spår i något program och ladda ner.

> Egentligen så ska jag nog klara mig med
> grundkartan som ingår.

Om Garmin inte har gjort någon ny grundkarta i Etrex:en så är den i princip värdelös i terrängen. Innehåller endast större vägar, städer och sjöar och de är oftas några hundra meter fel.

> Personalen var osäker, men trodde att grundkartan
> som ingår täcker Sverige.
> Stämmer detta?

Täcker hela Europa.

> Det ska tydligen gå att använda GPS utomlands
> utan karta också?

Inga problem. Finns även gratiskartor över många områden. Inte alltid så detaljerade men det finns. OpenStreetMap-kartor finns också för nedladdning.

> Går det då att skapa spår, och lägga in
> Waypoints för att hitta hem?

Ja.

> Hur ser det ut i Displayen när man cyklar efter
> ett sparat spår?

Vet inte exakt eftersom jag inte följer ett spår på det sättet. Jag visar spåret på kartan och följer det efterhand. Om man väljer "tracback" så ska man få anvisningar hur man ska svänga i ett textfält.

Vilken GPS?
tekman skrev:
>
> Vet inte exakt eftersom jag inte följer ett spår
> på det sättet. Jag visar spåret på kartan och
> följer det efterhand. Om man väljer "tracback"
> så ska man få anvisningar hur man ska svänga i
> ett textfält.

Tack för alla svar Tekman, tråkigt att butikspersonalen inte kunde svara på det bara.
Det börjar klarna lite nu.
Men om jag vill spara spår själv, och ladda in gpx-filer från t.ex. stigoteket. Är det då en eTrex Legend HCX som jag ska ha, och tror du jag klarar mig utan Friluftskartan?

Naturkompaniet ville ha 1999:- för eTrex Legend HCX.

Vilken GPS?
Jag skulle vilja hävda att friluftskartan är väldigt bra att ha.

Kolla på Skovdenatur.nu dom är billiga på GPS eTrex Legend HCx + friluftskartan pro för 3095

Vilken GPS?
orpon skrev:
> Men om jag vill spara spår själv, och ladda in
> gpx-filer från t.ex. stigoteket. Är det då en
> eTrex Legend HCX som jag ska ha, och tror du jag
> klarar mig utan Friluftskartan?

Det beror på vilken typ av person du är. Du klarar dig utan kartan om du inte är intresserad av kartan utan bara spåret som du följer. Sedan så sparar du pengar om du bara köper en enkel GPS som inte har kartfunktion.

Kommer du någon gång vilja ha karta med dig ut så är Etrex Legend HCx det bästa köpet nu. Kommer du bara köra efter andras spår så räcker en Etrex H. Då spara du några tusen som du kan köpa cykeldelar för.

Vilken GPS?
Jag slog till och köpte en Garmin eTrex Legend HCx på Clas Ohlson för 1895:- och ett 2 GB expansionskort för 125:- och det är riktigt kul att ha med sig ut på cykeln. Inte minst om man lägger in några geocachar som man kan plocka på vägen.

När det gäller kartor finns en grymt kool sak som heter Open Street Map som är ett wikipedialiknande projekt för att skapa en fritt tillgänglig karta. http://www.openstreetmap.org/
Jag har lyckats ladda ner kartor därifrån och fått in i GPSen, och till och med Vättlefjällsleden fanns med.

Sedan har jag också upptäckt att man kan ladda ner kartor med bittorrent...

/jvb

Vilken GPS?
Jag slog till på en lite dammig Legend HCX också nu när de är billiga. Men vilken är bästa kartan att köra i själva GPSen, respektive på datorn?

Olika saker jag hoppades kunna göra:

- Plotta spåret efter en stigfinnartur, skriv ut karta och hitta tillbaks en annan dag
- Logga punkter på kartan (kul ställen, sevärdheter, stigstarter osv)
- Till nöds visa en karta för att navigera när man behöver välja väg ute i skogen och inte har med papperskarta
- Planera rutt på datorn eller importera andras spårloggar, skriv ut på terrängkarta
- Planera rutt på datorn eller importera andras spårloggar, lägg över till GPS för att få hjälp i skogen att följa i samma spår
- Hitta rätt om man kört vilse i skogen (och sen titta på papperskarta)

Gröna Kartan är ju OK på datorn, om man kör på stora stigar i stil med Sörmlandsleden. Men har man kört på mindre stigar så blir det ju gärna spår mitt ute i ingenting på kartan, kanske tveksamt värde i det? Dessutom får man inte in den i Mapsource och därmed inte heller till GPSen.

Helst skulle man ju vilja ha en karta med orienteringskartekvalitet för de flesta fallen ovan.

Eftersom jag bara kört Gröna Kartan så har jag bara provat Kartex som mjukvara, fick inte till någon snygg plottning med prickar och färg sådär som jag sett andra göra. Men det kanske går?

Vilken GPS?
Peda skrev:
>
> Fördelen med Vista/Legend är att man får
> dem ganska billigt nu eftersom Colorado-serien är
> flaggskeppet hos Garmin.
>
>

Å fan, jag som trodde att Edge 705 var flaggskeppet.

/CJ

Vilken GPS?
HåkanC skrev:
> Bästa GPS-kartan för MTB står det mer om i den här tråden

Jag har kikat lite grann på den där, klart intressant projekt, dock ser det lite klent ut med skogsinnehållet i t.ex. Hellasregionen, om jag använt webdemon korrekt?

openmtbmap.PNG ht=392

Vilken GPS?
erik h skrev:
> Gröna Kartan är ju OK på datorn, om man kör
> på stora stigar i stil med Sörmlandsleden. Men
> har man kört på mindre stigar så blir det ju
> gärna spår mitt ute i ingenting på kartan,
> kanske tveksamt värde i det? Dessutom får man
> inte in den i Mapsource och därmed inte heller
> till GPSen.

Frilufskartan PRO motsvarar gröna kartan, men det är som du säger, inte av orienteringskartekvalitet.
>
> Helst skulle man ju vilja ha en karta med
> orienteringskartekvalitet för de flesta fallen
> ovan.

GPS-kartan för MTB verkar spännande, den måste jag kolla på, fast bilden du la in så tycker också jag att den såg sådär ut.
Hoppas det fins mer.

En bild från Frilufskartan PRO
FrilufskartanPRO.JPG ht=544

En från fastighetskartan (den var rätt sunkig)
Fastighetskartan.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Vilken GPS?
Jag har en Legend HCX sedan ett knappt halvår och tycker att den funkar jättebra för skogscykling. Jag cyklar sällan efter rutter, men kollar däremot ofta var jag är och hur stigarna går i närområdet. Betydligt smidigare än att gräva fram en karta ur ryggfickan och börja leta sig fram. Att jag inte cyklar efter rutter har mer att göra med att jag hellre planerar rutten "live"; de gånger jag kört efter färdiga rutter har även det funkat riktigt bra.

Jag har både Friluftskartan Pro och Open Street Map (samt Open MTB Map, vilket är i princip samma sak) och använder hellre Open Street Map. Skrev om det i tråden HåkanC länkat till, men kortfattat tycker jag att den har ett antal fördelar, även om den är mindre detaljerad. Inte minst möjligheten att få vägbeskrivningar som följer vägar/stigar, istället för att bara peka ut fågelvägen, är värd mycket. Lika viktigt, om inte viktigare, är möjligheten att på egen hand redigera kartan.

Den stora nackdelen är att kartan är precis så bra eller dålig som användarna gör den, vilket innebär att den är ganska risig i glest bebodda trakter. Det kan man ju dock förbättra på egen hand!

Vilken GPS?
Beeblebronx skrev:
> Fastighetskartan är det mest högupplösta jag
> känner till.

Men om du jämför Fastighetskartan med Terrängkartan (Gröna kartan) utanför bebyggt område så är det inga större skillnader på antalet stigar som är med. Nu har jag inte letat överallt men det verkar vara ungefär samma innehåll. Jämför själv på
http://gis.lst.se/lanskartor/

Jag har tittat lite på den zoomade detaljkartan man kan kolla på hos MapDirect och jag tänker inte betala 2600 för att få ett litet område av den kartan i GPS:en. Den går inte ens att använda i Mapsource eller tillsammans med ett annat minneskort.

Vilken GPS?
tekman skrev:

> Jag har tittat lite på den zoomade detaljkartan
> man kan kolla på hos MapDirect och jag tänker
> inte betala 2600 för att få ett litet område av
> den kartan i GPS:en. Den går inte ens att
> använda i Mapsource eller tillsammans med ett
> annat minneskort.

Nä, jag håller med dig.
Den är inte värd pengarna.

Jag fortsätter med FK PRO till nåt bättre dyker upp.

Vilken GPS?
Appropå Fastighetskartan som nämns ovan så är beställningstjänsten lite missvisande, även om man väljer "Zooma in detaljkarta" så ser man inte hur kartan faktiskt ser ut. Det är främst tänkt att fungera som en hjälp för att se så att det område man beställer verkligen stämmer, snarare än att visa hur kartan faktiskt ser ut. Kartan i sig är vettigare, och dessutom nyare än den som visas på hemsidan.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken GPS?
Ingen som kör med telefonen som GPS. Sitter med en HTC Hero (Android) och har kört lite med Sportypal. Fungerar lysande med själva hastighet / sträcka. Inte direkt gjort för att lägga in waypoints som man kan följa. Men känner inte heller för att lägga ut mer än 1500 kr för ännu en GPS... Fast det är ju också en risk att det börjar ösregna och hela telefonen går åt skogen... Får fundera vidare, men tills dess - några tips på bra mjukvara till Android?

Vilken GPS?
Ja, nu var det väl en förenkling från min sida. Det jag menade var att bland de "handburna" GPS-enheterna så är väl Colorado-serien högst upp i hierarkin hos Garmin. Då har jag inte tagit med Edge-serien i jämförelsen eftersom det är en cykelspecifik GPS. Huruvida Edge eller Colorado är "högst" i någon hierarki kan jag inte uttala mig om eftersom de vänder sig till olika målgrupper. Klart är att Colorado har större skärm än Edge, vilket kan vara en fördel när man ska navigera i skogen.

/Peter

cjmax skrev:
> Peda skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Fördelen med Vista/Legend är att man får
> > dem ganska billigt nu eftersom Colorado-serien
> är
> > flaggskeppet hos Garmin.
> >
> >
>
>
> Å fan, jag som trodde att Edge 705 var
> flaggskeppet.
>
>
> /CJ

Vilken GPS?
Hej,

nu tror jag att jag hittat något jag söker - Navibe Mercury 100 - någon som hört något om denna eller testat denna? Kostade 80-120 Euro i Tyskland och fanns hyfsade recensioner från Tyskland. Hittade den också i Sverige på www.sportgps.se för 995 kr. Verkar ganska bra - har inte kartor men det behöver jag ändå inte. Jag är mest ute efter att kunna lägga in lite punkter där jag ska svänga / vända samt veta hur långt och hur snabbt :-)

Åsikter och kommentarer om Mercury 100 eller annan GPS under 1000 kr mottages tacksamt!

Vilken GPS?
Hej,

jag har nu testat den GPS:n jag köpte hos Sportgps.se (Mercury Navibe 100).
Den kostade endast 995 kr + 45 i frakt, så priset var rätt OK. Hittills
är jag helt nöjd, det är ju ingen Garmin Edge, men å andra sidan är det
också ett helt annat pris!

Jag har testat dels på några cykelrundor men även när jag sprungit.

Lite plus och minus nedan:

Plus
Smidig montering på cykel
slipper köpa kartor
Smart att man ändå kan spara rutt
Relativt liten
Bra batteritid (har haft igång 10h+)
Mjukvaran visar tider, snittider, kartbilder etc etc

Minus
Onödigt krånglig instruktionsbok
Inga kartor i GPS
Fungerar inte inomhus
Inget springarmband (jag la den i telefon-arm-fodral)

Slutsats - klart köpvärd för 995 kr, betydligt bättre än enkla
loggers (man ser ju hastighet etc under tiden) men något sämre
än Garmin Edge etc. Man får dock (lite mer) än vad man betalar för.
Kanske mer lämplig för cyklare än för löpare, men perfekt för triatleter.

Vilken GPS?
antebante skrev:
> Lite plus och minus nedan:
>
> Plus
> slipper köpa kartor
> Mjukvaran visar ... kartbilder etc
> etc
>
> Minus
> Inga kartor i GPS

Hur ska du ha det, kartor eller inte kartor?

(Ingen GPS mottagare fungerar (bra) inomhus)

/G

Vilken GPS?
Alltså, det är skönt att slippa köpa kartor och ofta
har jag ingen glädje av dessa.

Fast ibland vill man ha kartor när man cyklar (behövs väl
egentligen inte när man springer, springer sällan längre
än 3 mil).

Jag är lite kluven, men snålhet väger över och större
plus att det inte är kartor kanske...

Mobilens GPS fungerar faktiskt ibland inomhus hyfsat väl,
kanske inte med jättetjocka tak - men bättre än denna!

Vilken GPS?
antebante skrev:
> Mobilens GPS fungerar faktiskt ibland inomhus
> hyfsat väl,
> kanske inte med jättetjocka tak - men bättre än
> denna!

Den använder väl triangulering från mobilmasterna när du är inomhus?

/G

Vilken GPS?
Stopp! Inte en gammal Vista med LCD-gråskaleskärm! Satsa ett par hundringar till och få färgskärm istället. Garmin Legend HCX är en ypperlig gps för cykelbruk. Edge är himla fin den också, men prislappen... Jag håller fast vid min Legend HCX ett bra tag till.
Karta på cd är det som gäller om du vill planera rutter hemma vid skrivbordet.

/steen

Tillbaka
Topp