Vilken gravel passar mig bäst?

Stoneleif

Medlem
Hej!

Jag cyklar främst MTB XC men vill nu ha en gravel som komplement. Googlat runt lite men känner mig inte klokare för det.

- För distanspass (1-3h) och intervaller
- Grusvägar och lättare stig
- Ingen pendling eller liknande
- Inget behov av väskor, skärmar eller annat
- Bra om bekväm men viktigare att det är en rapp cykel

Tänker mig max 40k i pris. Någon som har bra förslag på cykel eller andra bra tips att tänka på när jag ska välja rätt?

Skulle säga att i princip varenda gravel från 10k och uppåt uppfyller denna lite vaga spec.

Tycker du: antingen sänker budgeten till 20k och så lägger du resterande på två fina resor med hojen. Alternativt fundera på vad du mer specifikt vill ha, kanske försöka provcykla lite olika.

Annars köp en Cannondale Topstone Carbon, grymt snygga!

Boråscykelfabrik eller Megano kanske..
Plats för Max 45mm däck och inte flackare än 72° skulle va på min lista .

Senast ändrad:
Hej!

Jag cyklar främst MTB XC men vill nu ha en gravel som komplement. Googlat runt lite men känner mig inte klokare för det.

- För distanspass (1-3h) och intervaller
- Grusvägar och lättare stig
- Ingen pendling eller liknande
- Inget behov av väskor, skärmar eller annat
- Bra om bekväm men viktigare att det är en rapp cykel

Tänker mig max 40k i pris. Någon som har bra förslag på cykel eller andra bra tips att tänka på när jag ska välja rätt?
Om geometrin passar dig så tycker jag du bör kolla närmare på senaste utgåvan av Roses storsäljare
Rose Backroad FF (Fast Forward)
Den har klarat sig bra i både tester och recensioner
Här en jmf mot Canyon Grizl

Det finns (minst) ett problem: Rose Backroad är såpass populär att den blir slutsåld snabbt!

På din beskrivning skulle jag välja en gruscykel som är lite mer åt racing-hållet, och kanske lite mer åt cyclocross-hållet i geometri.

Det har blivit populärt särskilt kanske i USA och UK att gruslopp ska fan gå på månlandskap med sprängsten, så cyklarna är i princip XC MTB med bockstyre.

I Sverige och kanske central-Europa i stort kör man inte på lika extrema underlag. I Sverige är enskilda grusvägar av ganska god kvalité, och traktorvägar brukar vara stampad jord och liknande, inte så mycket av sprängsten, så man åker runt fint på 40 - 45 mm däck och kan cykla i landsvägsliknande farter.

Jag tänker mig också att om man redan har en XC MTB så vill man kanske ha en gruscykel som är ganska mycket kontrast mot den och det talar också för en gruscykel som ligger närmare en all-road landsvägscykel eller cyclocross än en XC MTB.

Något som typ Colnago G4-x, fast det är nog 50kkr kanske. Men typ i den genren, finns fler. Många tillverkare har idag gjort om sina cyclocross-erbjudanden så de dubblerar som grus-race-cykel också, och det är i princip likadana som cyclocross var för några år sedan men med skillnaden att de tar 45 mm däck istället för bara 33.

Tillbaka
Topp