Vilken gravel?

Elvirat

Medlem
Vilken gravel?
Tjena!
Graveldjungeln är djup och jag behöver er samlade expertis då jag älskar att cykla men är mindre intresserad av prylar och komponenter... Jag letar efter en gravelcykel som ska fungera för både längre bikepacking och vardagspendling.
Har kollat på begagnatmarknaden ett tag utan att hitta rätt storlek eller skick, så nu börjar jag överväga en helt ny cykel.

Mina kriterier & önskemål:
Budget: Absolut max 20 000 kr (men tipsa gärna om det finns prisvärda guldkorn runt 15k också).
Utväxling: Väldigt viktigt. Jag vill ha en utväxling som gör att jag kan ta mig uppför relativt branta backar med packning. Enkelklinga eller dubbelklinga? Gillar generellt många växlar.
Användning: Ska fungera för bikepacking (behöver bra med fästpunkter för väskor/flaskor)
Komfort/Material: Inte stenhård racinggeometri, utan något man kan sitta på en hel dag. Aluminiumram med kolfibergaffel känns mest rimligt i prisklassen, men är öppen för förslag.

Vad har ni för tips på specifika modeller i den här prisklassen just nu?

Jag har också en fundering om storlek. Jag är en lång tjej (183 cm) med långa ben. Min racer är i storlek 56 och jag har bytt styrstam till 70cm för att jag får sträcka mig för mycket för att nå fram. Upplever att jag trots den korta styrstammen ändå har för långt fram.

Alla tankar mottages tacksamt!
Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
Vilken gravel?
Det finns en kilometerlång tråd om en av XXLs White-modeller som brukar rekommenderas om man söker en billig men prisvärd cykel. Någon här kommer säkert till undsättning- jag minns inte själv vad den heter😌

Vilken gravel?
Låter som en Topstone hade varit right down your alley.

Under maxbudget

Aluram med bra och många fästpunkter, kolfibergaffel, GRX-växlar 46/30 fram och 11-32 bak, hydrauliska skivbromsar (bra för tung packning om inte annat), fräck grön färg, plats för minst 45 mm däck med utrymme kvar

En riktig framtida klassiker!

Vilken gravel?
Jag har också en fundering om storlek. Jag är en lång tjej (183 cm) med långa ben. Min racer är i storlek 56 och jag har bytt styrstam till 70cm för att jag får sträcka mig för mycket för att nå fram. Upplever att jag trots den korta styrstammen ändå har för långt fram.

Alla tankar mottages tacksamt!
Stort tack på förhand!
Jag ör ungefär lika lång och har också storlek 56 cm på min racer. Styrstam 100 cm. I början upplevde jag den som jättelång och nästan för stor. Som att den tog mig ut på tur istället för tvärt om. Men med tiden ställde jag in den bättre och bättre och började trivas mer på den. Utan att byta delar alltså. Sen gick jag till slut och gjorde en bikefit i början av säsongen och nu har jag inga problem alls. Dom sa att jag hade kunnat byta till 90 cm styrstam men rekommenderar att jag är kvar på 100 cm och övar på min nya position, annars låter jag kroppen ta för mycket genvägar.

Du säger att du har långa ben också så det bör ändå vara en storlek som passar dig, eller ska kunna passa dig. Alla kroppar är dock annorlunda. Men att byta styrstam till 70 cm låter lite drastiskt, då är nåt fel skulle jag säga. Det påverkar styrningen för mycket.

Två tips:
1. Gör en bikefit eller iallafall bike sizing innan du köper din nya cykel. Bor du i Stockholm tipsar jag gärna om PainFreePower. Då får du facit! Man kan testa själv trial and error i flera år och ändå behöva en liten justering så att det blir helt rätt.

2. Börja öva på flexibiliteten och styrkan. Det ökar också balansen på cykeln utöver att tillåta dig nå en mer aero position. Finns jättemånga YouTube videos men jag skulle också rekommendera boken ”Yoga for cyclists”, och följa rutinen för en ”flat back”, stretcha framsida och baksida lår, lite hip mobility-övningar och framförallt (kanske viktigast av allt) göra övningarna för en starkare bål. YouTube har också en hel del pilates-övningar för bålstyrka som är perfekt att göra hemma utan vikter.

Vilken gravel?
Jag tror att 2x är det du ska satsa på. Tyvärr försvinner en hel del i prisklassen då. Själv tror jag inte att du hade blivit nöjd med Cues 1x11 (som väldigt många är utrustade med) om du vill ha många relativt täta växlar.

Standardrekommendationen är väl Cube Nuroad, i detta fallet skulle jag säga Race. Den har GRX 2x12 och plats för 50 mm-däck. Finns även som färdigutrustad med skärmar och dynamolampor. Lite dåligt med storlekar i lager dock:

Annars tror jag att Merida Silex hade kunnat passa dig ganska perfekt. Hemma så ligger den lite över budget men finns för bra pris här:
Jag tror även att den hade funkat bra storleksmässigt då den är lite av raka motsatsen till en "vanlig" racer i geometrin. Storlek M borde vara rätt för dig, men försök att prova lokalt om du har möjlighet. Låg stack blir ju inte ett problem iaf. Så kan det ju bli om du går ner i storlek för att få kortare reach.

Hur som helst kan det nog vara en bra idé att testa lite olika modeller med olika geometri lokalt om du har möjlighet. Du kanske behöver göra lite justeringar, så som styrstamslängd, oavsett vilken modell och storlek du väljer men det ska ju inte kännas helt fel från början oavsett.

Vad är det för modell på racern du har? Så kan vi kolla geometrin (storleken)

Vilken gravel?
Tillbaka
Topp