Vilken HT hade du valt, alt A, B, C el D?

Jay Jay sa:
Stervelo sa:
Ska du beställa från wiggle så får man 12% rabatt om man har platinum nivå på den. Den adderas inte till annan rabatt, du får den som är störst, har det mindre än 12% rea får du dina 12%, är det mer, då får du det.
Sentier känns faktiskt stekhett. Definitivt tillräckligt mkt plus för att köpa online framför lbs. Bra att ngn provcyklat med gott utfall också.
Vad menar du med platinum nivå och hur får jag det? Menar du ytterligare 12% på denna http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrs-mountainbike-2018-slx-1-x-11/ ? Annars känns faktiskt redan 13,5k som ett riktigt bra pris. Grym spec för pengen eller?

Ser inget fel i den speccen. SLX tycker jag är en bra jämnvikt mellan kvalitet, teknik och pris. 2,6" 27,5 tycker jag är svingött. Brett styre, dropper och fälgar med 30 mm innermått. Min polare som ska börja med stigcykling ska köpa den billigare med 1x10.

Några trevliga pedaler och ett tublesskit så är du hemma!

Makten sa:
För att leka djävulens advokat vill jag bara inflika några saker...

– 68° gaffelvinkel på en 29:a är knappast "brant", även om det i jämförelse med de senaste choppergeometrierna kan verka så. Det motsvarar ungefär 67° på en 27,5:a och är synnerligen stigmässigt. Inget man kastar sig utför alper med, men utmärkt för svensk stigåka.

– Honzon har ganska speciell geometri med sjuuuuukt korta kedjestag och ganska lång reach, så jag skulle verkligen inte kalla den gammaldags. Jag har dess lillebror Explosif som är fruktansvärt rolig. Däremot är Kona överlag dyra, så man får inte så fräsiga komponenter.

– Plusdäck kan ha nackdelen att de blir "studsiga" om de inte ska vara ganska tunga och väldämpade. Vore de fantastiska till allt så skulle alla använda sådana. Så är inte fallet.

– Kombinationen flack gaffel och lång reach ger lång hjulbas (kan kompenseras i liten mån av korta kedjestag), vilket ger en sävlig cykel. Huruvida man gillar det är en smaksak, men det blir inte bättre ju extremare det blir.

– Överbyggda alu-HT-ramar kan vara helt fruktansvärt obekväma för att de är för styva. Stål är najs, men oftast dyrare.

– Hjulstorlek har mindre betydelse än ramgeometri, i min mening. Personligen föredrar jag 27,5" över 29" för att det blir lite snärtigare.

---------------

Vore jag TS så skulle jag inte begränsa mig till 29-tummare eller cyklar som tar regelrätta plusdäck (2,8" eller större). I många moderna ramar får man in 2,6" till exempel. Jag hade snarare letat efter cyklar som har rimlig geometri och vettiga komponenter. Hjulen är något där många av "fyndcyklarna" har skräp, eftersom de flesta köpare har noll koll på hjul. Med ~30 mm innerbredd på fälgarna kan man köra både standarddäck och plusdäck.

Grymt inlägg. Tack. Har du några förslag på objekt? Det här med geometrier är en djungel för mig. Hetaste kandidaten just nu är som sagt http://vitusbikes.com/products/sentier-vrs-2018/ på vilka punkter tycker du att denna inte riktigt matchar dina rekommendationer (för det antar jag att den inte riktigt gör men kan inte själv avgöra)?

Ang Vitus Sentier. Problemet jag har med Sentier är att de flesta modellerna har Ø32 mm RockShox-gafflar (Recon/Reba) med lång slaglängd, 140 mm (27,5") resp 130 mm (29"). Den enda modellen som kommer med en rejäl gaffel är Sentier 27,5" VRX som har en fin Ø35 mm RS Revelation RC gaffel. Den cykeln är vettig och kostar 14835 kr (när jag surfar till Wiggle i alla fall) http://www.wiggle.se/vitus-bikes-sentier-vrx-xt-1x11-2018-hardtail-bike/ . Jag skulle lätt betala 2000 kr extra för VRX-modellen jmf. med VRS+ http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrs-mountainbike-2018-slx-1-x-11/ med RS Reba RL. På köpet får man dessutom M8000 istf. M7000 grupp och bromsar, vilket gör prisskillnaden än mer försvarbar. No-brainer att välja VRX alltså. I min bok.

Systerfirman CRC verkar vilja ha 17000 kr för samma VRX cykel. http://www.chainreactioncycles.com/...-vrx-hardtail-bike-xt-1x11-2018/rp-prod159774 ...varför?

Det finns inga Sentier 29 med Ø35 mm gaffel så därför är den mindre intressant om man har budget runt 15 K där riktig gaffel ingår.

Nukeproof Scout är intressant som 29:a (modellen 290 Comp) http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-scout-290-comp-bike-2018/rp-prod159427 och kommer med rätt gaffel (RS Revelation RC) och rimligt pris 16K. Scout är även intressant som 27+ (modellen 275 Comp) http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-scout-275-comp-bike-2018/rp-prod159419 med samma utrustning och pris, men konkurrensen är hårdare i segmentet små hjul så den är inte nödvändigtvis bästa köp här. Kanske Sentier VRX är ett bättre köp t.ex.?

Whyte 905 är en intressant 27,7" cykel https://www.whyte.bike/905 med RS Revelation RC 130 mm gaffel. Men lite dyrare.
Whyte har ingen intressant 29" motsvarighet.

RS Reba RL är en utmärkt gaffel (den bästa?) i segmentet 100-120 mm slaglängd och under 4000 kr. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215135
Vid slaglängd från 130 mm så vill iaf. jag ha en Ø35 mm gaffel och 2018 RS Revelation RC för 5250 kr ger mycket prestanda för rimliga pengar https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=225817

Senast ändrad:
Jag skulle kunna inflika att jag tycker min 32mm duger helt ok på min Sentier, men igår konstaterade jag att den inte är helt hel längre :/
Dock inget som har med 'kalibern' på den att göra.

Men ja, i dagsläget hade jag nog också övervägt en biffigare, hade inte sett innan att dom finns med 35.

Den här videon kan vara värt att länka in också:

Jay Jay sa:
Grymt inlägg. Tack. Har du några förslag på objekt? Det här med geometrier är en djungel för mig. Hetaste kandidaten just nu är som sagt http://vitusbikes.com/products/sentier-vrs-2018/ på vilka punkter tycker du att denna inte riktigt matchar dina rekommendationer (för det antar jag att den inte riktigt gör men kan inte själv avgöra)?

Det var väl egentligen inte några rekommendationer, utan åsikter om saker där jag tycker att en del andra överdriver;-) Jag säger inte att en flack gaffel är dåligt, bara att det ger BÅDE för- och nackdelar. Värt att tänka på.

Vitusen ser jättefin ut tycker jag. "Lagom" geometri; modern men inte extrem på något sätt. Den kommer till och med bestyckad med vettiga däck! Framgaffeln duger säkert även om det finns biffigare (och tyngre och dyrare) modeller. Det största frågetecknet är hjulen. Novatec är inte direkt kända för att göra bra nav och det står ingenting om fälgbredden (WTB TCS finns i olika bredder). Men å andra sidan är det säkert funkis för priset.

Och visst, Sixten har en del poänger i inlägget ovan. Särskilt om prisskillnaden till nästa modell uppåt.

Sixten Fors sa:
Modellår 2018 RockShox gafflar innebär en hel del nyheter, nästan allt är nytt. MY17 Revelation hade 32 mm rör, precis som Reba/Recon. Nya MY18 Revelation RC är en billigare kusin till MY18 Pike https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=225469 som är lite lättare, har lite lyxigare dämpning men är ca 2000 kr dyrare. MY18 Revelation RC ger mycket pang för pengarna.

När vi ändå är inne på ämnet... Kan man bygga om en Pike Rc till en RCT3 eller är det helt kört? ?

Konkret sa:
Märke, modell vill jsg ha på din första 29tums hoj du hojjade oå för 30 årsedan.
Detta luktar allt annat än allvar nämligen.

Gaffelben kan ha olika gods, är dom gjorda av mjukost är dom mjuka, är dom gjorda av kruupstahl är dom hårda.
Bättre material, mindre gods.
Bruka allvar!
Det kanske kommer som en nyhet för dig att 29" = 622 mm hjul. Som har funnits mycket länge, dock inte på mtb men på racercyklar (och ja, jag ägde/cyklade racer för 30 år sedan). Första mtb med 622 hjul var 2012 med 17 mm smala lvgracerhjul från forntiden.

Ang gafflar/diameter/material så var det specifikt Konans (i sammanhanget) billiga Ø32 mm Recon Silver RL 120 mm (och ja, jag har en cykel med Recon Silver RL 120 mm) som jämfördes mot en Ø35 mm RS Revelation RC (och ja, jag har en cykel med Ø35 mm RS gaffel).

Senast ändrad:
Enduro Fredrik sa:
När vi ändå är inne på ämnet... Kan man bygga om en Pike Rc till en RCT3 eller är det helt kört? ?
Allt är väl möjligt, men jag har inte koll på exakt vilka delar som behöver bytas i höger ben, vad som går att köpa som uppgradering kontra reservdel, eller vad det kostar. Pike RC (som bara säljs OEM?) gör väl jobbet, eller? Behöver man Pedal-läget? Behöver man pilla på LSC i Open-läget?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Det kanske kommer som en nyhet för dig att 29" = 622 mm hjul. Som har funnits mycket länge, dock inte på mtb men på racercyklar (och ja, jag ägde/cyklade racer för 30 år sedan).
Kommer det som en nyhet för dig att det då kallas för 28" och inte 29"?

Sixten Fors sa:
Enduro Fredrik sa:
Allt är väl möjligt, men jag har inte koll på exakt vilka delar som behöver bytas i höger ben, vad som går att köpa som uppgradering kontra reservdel, eller vad det kostar. Pike RC (som bara säljs OEM?) gör väl jobbet, eller? Behöver man Pedal-läget? Behöver man pilla på LSC i Open-läget?

Jag kommer att gå från en rct3 till en rca, så var mest nyfiken. Fast som sagt så vet jag inte när jag hade dämparna låst senast? ?

Enduro Fredrik sa:
Sixten Fors sa:
Enduro Fredrik sa:

Jag kommer att gå från en rct3 till en rca, så var mest nyfiken. Fast som sagt så vet jag inte när jag hade dämparna låst senast? ?

Tror det går att köpa en lös chargerenhet med rct3 , men om du ändå vill lägga så mycket pengar kan du lika gärna ta en trimfirmas enhet ist! Jag är tex jätte nöjd med min Fast chargerkit, finns ju många andra att välja på?

JTF sa:
Sixten Fors sa:
Det kanske kommer som en nyhet för dig att 29" = 622 mm hjul. Som har funnits mycket länge, dock inte på mtb men på racercyklar (och ja, jag ägde/cyklade racer för 30 år sedan).
Det är ändå 622 mm hjul. Tum är djävulens påfund, som referens till däckets yttre diameter är det helt värdelöst, då som nu. Då däcken kommer i alla möjliga storlekar (bredd=höjd) från typ 19 till 76 mm, alltså 26 till 30,5 tum yttre diameter.

Sixten Fors sa:
Konkret sa:
Märke, modell vill jsg ha på din första 29tums hoj du hojjade oå för 30 årsedan.
Detta luktar allt annat än allvar nämligen.

Gaffelben kan ha olika gods, är dom gjorda av mjukost är dom mjuka, är dom gjorda av kruupstahl är dom hårda.
Bättre material, mindre gods.
Bruka allvar!
Det kanske kommer som en nyhet för dig att 29" = 622 mm hjul. Som har funnits mycket länge, dock inte på mtb men på racercyklar (och ja, jag ägde/cyklade racer för 30 år sedan). Första mtb med 622 hjul var 2012 med 17 mm smala lvgracerhjul från forntiden.

Oerhört oallvarligt.

Jag trodde nämligen vi snackade mtb i denna tråden.

Bruka allvar!

JTF sa:
Sixten Fors sa:

Kommer nog som en nyhet för alla när man drar parallerna mellan en modern mtb och sin lvg hoj för 30 år sen.

Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Det är ändå 622 mm hjul. Tum är djävulens påfund, som referens till däckets yttre diameter är det helt värdelöst, då som nu. Då däcken kommer i alla möjliga storlekar (bredd=höjd) från typ 19 till 76 mm, alltså 26 till 30,5 tum yttre diameter.
Självfallet, men det var Du som skrev 29" och inte 622 mm först så var det ju du som använde djävulens påfund från början i replikskiftet, på fel sätt.

Senast ändrad:
Vilken sjukt hetsk stämning det blev i den här tråden sedan jag besökte den igår. Ni vet att vi diskuterar en så banal sak som cyklar på det här forumet va? Cyklar alltså, inte politik eller något som som är viktigt på riktigt.

Ha lite perspektiv och distans så happy kan fortsätta vara det trevliga diskussionsforumet som det är!

Silanderjarl sa:
Vilken sjukt hetsk stämning det blev i den här tråden sedan jag besökte den igår. Ni vet att vi diskuterar en så banal sak som cyklar på det här forumet va? Cyklar alltså, inte politik eller något som som är viktigt på riktigt.

Ha lite perspektiv och distans så happy kan fortsätta vara det trevliga diskussionsforumet som det är!

Cyklar är definitivt, alla dagar i veckan, viktigare än politik :D

Silanderjarl sa:

Det är väl ingen hetsk stämning, bara en ovanligt nördig sidodiskussion.
Du däremot kommer in med ett utropstecken bara sådär. Vafalls? :-)

Klart tonen blir allvarlig när det helt sonika snackas en jävla massa fjantigheter trots att man vill framstå som allvarlig.

Kan rekommendera vitus sentier vr+ köpte en själv från wiggle den för 10.400kr. Får då maxxis 2.6or på fälgar med i30mm recon gold gaffel(visst 32mm innerben). Nx 1x11 och shimanos nya deore bromsar. Slängde på en dropper för 1000kr. Känns riktigt prisvärd enligt mig iaf :).

Sixten Fors sa:
Ang Vitus Sentier. Problemet jag har med Sentier är att de flesta modellerna har Ø32 mm RockShox-gafflar (Recon/Reba) med lång slaglängd, 140 mm (27,5") resp 130 mm (29"). Den enda modellen som kommer med en rejäl gaffel är Sentier 27,5" VRX som har en fin Ø35 mm RS Revelation RC gaffel. Den cykeln är vettig och kostar 14835 kr (när jag surfar till Wiggle i alla fall) http://www.wiggle.se/vitus-bikes-sentier-vrx-xt-1x11-2018-hardtail-bike/ . Jag skulle lätt betala 2000 kr extra för VRX-modellen jmf. med VRS+ http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrs-mountainbike-2018-slx-1-x-11/ med RS Reba RL. På köpet får man dessutom M8000 istf. M7000 grupp och bromsar, vilket gör prisskillnaden än mer försvarbar. No-brainer att välja VRX alltså. I min bok.

Systerfirman CRC verkar vilja ha 17000 kr för samma VRX cykel. http://www.chainreactioncycles.com/...-vrx-hardtail-bike-xt-1x11-2018/rp-prod159774 ...varför?

Det finns inga Sentier 29 med Ø35 mm gaffel så därför är den mindre intressant om man har budget runt 15 K där riktig gaffel ingår.

Nukeproof Scout är intressant som 29:a (modellen 290 Comp) http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-scout-290-comp-bike-2018/rp-prod159427 och kommer med rätt gaffel (RS Revelation RC) och rimligt pris 16K. Scout är även intressant som 27+ (modellen 275 Comp) http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-scout-275-comp-bike-2018/rp-prod159419 med samma utrustning och pris, men konkurrensen är hårdare i segmentet små hjul så den är inte nödvändigtvis bästa köp här. Kanske Sentier VRX är ett bättre köp t.ex.?

Whyte 905 är en intressant 27,7" cykel https://www.whyte.bike/905 med RS Revelation RC 130 mm gaffel. Men lite dyrare.

RS Reba RL är en utmärkt gaffel (den bästa?) i segmentet 100-120 mm slaglängd och under 4000 kr. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215135
Vid slaglängd från 130 mm så vill iaf. jag ha en Ø35 mm gaffel och 2018 RS Revelation RC för 5250 kr ger mycket prestanda för rimliga pengar https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=225817
Tack för inlägget. Mkt matnyttigt där!

Har funderat en del och känner att 27,5 nog är vägen jag vill gå. Du har kanske en poäng i att jag ska kliva upp till VRX. Tyvärr är den slutsåld i min strl hos Wiggle (jag är 182cm). Då är det m a o 17k hos CRC som gäller. Är i s f Nukeproofen för 16k ett bättre köp? Lite enklare växlar och bromsar (som jag absolut tror är tillräckligt bra) men möjl bättre hjul?

Förövrigt vill jag rikta ett stort tack till alla som bidragit i tråden så här långt. Många bra inlägg. Läser och begrundar samtliga.

JTF sa:
Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Självfallet, men det var Du som skrev 29" och inte 622 mm först så var det ju du som använde djävulens påfund från början i replikskiftet, på fel sätt.

Sixten?

Konkret sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Sixten?
Djävulen?

Sixten Fors sa:
Konkret sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Sixten?
Djävulen?

Från djävulen till Sixten, när skall du svara, frågas kom?

Sixten Fors sa:

Vad är det som du upplever negativt med 32mm:s gaffeln? Du skriver att det är ett problem, men beskriver inte varför. Att det är en billigare gaffel och prestandan inte är lika bra kan jag köpa.

Problem och problem. Ju längre gaffel desto mer styvhet i konstruktion / material önskas, typiskt använda länge gaffeln även i stökigare terräng. Lägsta vikt är inte heller prio 1. Därför 32 mm i xc race och, 35-36 mm i enduro race, 40 mm i dh race. Samt 28-30 mm på cyklar från Biltema etc.

Ursprungliga och största problemet i denna tråd var pris/prestanda. Kona för 18K med 2K gaffel (och snålprylar på alla andra ställen) vs. Nuke Scout / Sentier för 15-16K med 5K gaffel.

Betalar man 9K för en cykel däremot är Recon Silver bra köp, då bättre än en 28 mm stålfjädergaffel på en annan cykel till samma pris.

Whyte 905 är ju definitivt också en intressant hoj. Speciellt om man kikat på ovanstående länkade recensionsvideo. Gillar utseendet också. Har utan framgång letat runt lite och sett om det finns ngn webshop som säljer den till bra pris? Den ska ju kosta lika mkt som Nukeproof:en som CRC säljer för 16k medans jag bara hittar Whyte för 1700GBP, vilket blir 20k SEK. Ngn med tips?

Hej!

Matthias här från Bikemaestro. Jag kan absolut ta hem den. Bara att höra av sig om det skulle vara intressant.

Mvh Matthias

Jag bearbetar fortfarande all info och hjälp. Typ väger för och nackdelar.

Just nu lutar det alltså pt att jag skippar Honzon som var huvudspåret från början och drar fördel av de häftigare specarna man får vid köp online.

Whyte var högintressant men landar på drygt 20k (varit i kontakt med Bikemaestro också) och blir då lite för dyr. Ska ju köpa pedaler, gaffelpump och lite annat krimskrams också.

Just nu (kan ju ändras om någon skickar in ngt ytterligare förslag) står det mellan Sentier VRX för 17k alt Nukeproof 275 scout. Båda från CRC (Wiggle har tyvärr slut Sentier i rätt strl (L)).

Jag lutar nog lite mer åt Nukeproof... högst oklart varför.

Någon med tankar/åsikter kring detta?

Både och Sentier VRX och Scout Comp är fina. Skillnaden är nog inte större än att det i princip inte spelar någon större roll vilken av dem du väljer. Sentier kanske är lite lättare och kommer med smalare däck, cykeln är troligtvis aningen trampvänligare på stig medan Comp är aningen vassare rullandes utför (long-low-slack). Notera aningen.

Bilagor

• Sentier_Scout.png
    Sentier_Scout.png
    14.1 KB · Besök: 107
Sixten Fors sa:
Både och Sentier VRX och Scout Comp är fina. Skillnaden är nog inte större än att det i princip inte spelar någon större roll vilken av dem du väljer. Sentier kanske är lite lättare och kommer med smalare däck, cykeln är troligtvis aningen trampvänligare på stig medan Comp är aningen vassare rullandes utför (long-low-slack). Notera aningen.
Jag uppskattar verkligen tiden du lägger ned på att ge matnyttiga svar. Tack.

Det är ju fortfarande Januari, om Jay Jay vill ha vitusen, som jag också tycker verkar finfin, så är det väl inte värre än att vänta ut nån månad?

"Finns inte i lager. Finns troligtvis att beställa om 2-4 veckor"

Der Kaiser sa:
Det är ju fortfarande Januari, om Jay Jay vill ha vitusen, som jag också tycker verkar finfin, så är det väl inte värre än att vänta ut nån månad?

"Finns inte i lager. Finns troligtvis att beställa om 2-4 veckor"
Sant. Har faktiskt inte brådska (annat än att det vore bra med ett beslut). Jag har bara känt att det är risk att de säljer slut... så lite omvänd brådska m a o. Har inga problem att vänta 1månad dock ser jag 8nte den infon du refererar till när jag går in på Wiggle. Är kanske för att jag surfar via padda?

Scouten, 275, har ju 64.2 grader, så för jämförselse 64 mot, det skulle jag ALDRIG välja för stigcyklande i stockholm, men det är jag det. Bodde jag vid ett stort berg med episka utförsrepor, visst, skulle jag tävla i enduro med en ht, visst. Stigcykla och ha "roligt" då är scouten en chopper. Sentiern alla dagar i veckan. Lagom överallt. Bra för allround stigåka.

Scouten är pansarvagn. Förstår inte hur ni kan likställa den mot sentiern? 2 grader flackare och 5 mm längre kedjestag är stor skillnad.

Stervelo sa:
Scouten, 275, har ju 64.2 grader, så för jämförselse 64 mot, det skulle jag ALDRIG välja för stigcyklande i stockholm, men det är jag det. Bodde jag vid ett stort berg med episka utförsrepor, visst, skulle jag tävla i enduro med en ht, visst. Stigcykla och ha "roligt" då är scouten en chopper. Sentiern alla dagar i veckan. Lagom överallt. Bra för allround stigåka.

Scouten är pansarvagn. Förstår inte hur ni kan likställa den mot sentiern? 2 grader flackare och 5 mm längre kedjestag är stor skillnad.
Jag läser 65 grader? Nukes hemsida är trasig just nu, får hålla tillgodo med denna https://www.mtb-news.de/news/2017/12/02/nukeproof-scout-2018/#Geometrie

Men i övrigt kan jag hålla med om att Sentier kanske är den bättre trampcykeln. Själv trampar jag Hellasstig med 10 kg Scale 29", 69° HA och 110 mm slaglängd (Reba RL). Utan dropper. Det funkar också.

Stervelo sa:

Sixten vet vad han talar om. Kört 29tums cyklar sen 30 år tillbaka.
Bett honom att bruka allvar men han varken svarar eller förstår.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp