Vilken HT hade du valt, alt A, B, C el D?

Sixten Fors sa:
Konkret sa:
Sixten vet vad han talar om. Kört 29tums cyklar sen 30 år tillbaka.
Bett honom att bruka allvar men han varken svarar eller förstår.
TS verkar nöjdare med mina svar än vad du är? Känns som att det är viktigare ...för mig och TS :)

Att lita och tro på dina idéer är som att kliva in på red light och ta första bästs pga hennes excelark i fönstret.

Sixten Fors sa:
Stervelo sa:
Scouten, 275, har ju 64.2 grader, så för jämförselse 64 mot, det skulle jag ALDRIG välja för stigcyklande i stockholm, men det är jag det. Bodde jag vid ett stort berg med episka utförsrepor, visst, skulle jag tävla i enduro med en ht, visst. Stigcykla och ha "roligt" då är scouten en chopper. Sentiern alla dagar i veckan. Lagom överallt. Bra för allround stigåka.

Scouten är pansarvagn. Förstår inte hur ni kan likställa den mot sentiern? 2 grader flackare och 5 mm längre kedjestag är stor skillnad.
Jag läser 65 grader? Nukes hemsida är trasig just nu, får hålla tillgodo med denna https://www.mtb-news.de/news/2017/12/02/nukeproof-scout-2018/#Geometrie

Men i övrigt kan jag hålla med om att Sentier kanske är den bättre trampcykeln. Själv trampar jag Hellasstig med 10 kg Scale 29", 69° HA och 110 mm slaglängd (Reba RL). Utan dropper. Det funkar också.
Jag läste 64.2 här, på mbr.co.uk de brukar vara ganska ok med detaljer har jag för mig. http://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/nukeproof-scout-275-comp

Stervelo sa:
Scouten, 275, har ju 64.2 grader, så för jämförselse 64 mot, det skulle jag ALDRIG välja för stigcyklande i stockholm, men det är jag det. Bodde jag vid ett stort berg med episka utförsrepor, visst, skulle jag tävla i enduro med en ht, visst. Stigcykla och ha "roligt" då är scouten en chopper. Sentiern alla dagar i veckan. Lagom överallt. Bra för allround stigåka.

Scouten är pansarvagn. Förstår inte hur ni kan likställa den mot sentiern? 2 grader flackare och 5 mm längre kedjestag är stor skillnad.
Tack för info. Det är den här typen av bedömningar jag inte är byxad att göra. Det är nyttigt för mig att läsa alla synpunkter.

Stervelo sa:
Jag läste 64.2 här, på mbr.co.uk de brukar vara ganska ok med detaljer har jag för mig. http://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/nukeproof-scout-275-comp
Det kan säkert stämma, de har kanske mätt själva. Kollar/mäter man på bild av cykeln (vilket jag just gjorde) verkar 64,2 stämma betydligt bättre än 65. En annan sak är att en långslagig HT ändrar vinkel rätt mycket när fjädringen arbetar, till skillnad från en FS som gungar mer parallellt med marken med bibehållna vinklar. Exempel nedan med Scout 275 från 0 till 100% sag. Inget debattinlägg, bara meningslöst vetande.

Bilagor

• Sag.png
    Sag.png
    11.5 KB · Besök: 96
Så här skriver de själva om sondern: Fast, agile trail centre and big mountain hardtail mountain bike frame

Stämmer inte så väl med vad TS ska ha den till.

Birden är lite en pansarvagn det med, inte det som jag förstår att TS är ute efter direkt.

Stervelo sa:
Så här skriver de själva om sondern: Fast, agile trail centre and big mountain hardtail mountain bike frame

Stämmer inte så väl med vad TS ska ha den till.

Birden är lite en pansarvagn det med, inte det som jag förstår att TS är ute efter direkt.

Kona Honzo.

Bruka allvar allihopa!

Jay Jay sa:
Whyte 905 är ju definitivt också en intressant hoj. Speciellt om man kikat på ovanstående länkade recensionsvideo. Gillar utseendet också. Har utan framgång letat runt lite och sett om det finns ngn webshop som säljer den till bra pris? Den ska ju kosta lika mkt som Nukeproof:en som CRC säljer för 16k medans jag bara hittar Whyte för 1700GBP, vilket blir 20k SEK. Ngn med tips?

Som någon skrev så är Matthias svensk ÅF. Riktigt trevlig och serviceminded kille! 905:an är som sagt en jättekul cykel! Men priset kryper ju upp en del. helt klart ett snäpp upp i komponenter mot ursprungsalternativen dock. Och jag har fortfarande kvar min 905-ram ifall du vill bygga upp cykeln själv. Då kan du nog komma undan med 16-17K om du vill bygga upp ramen till originalspecen. :)

N_sandstrom sa:
Hur är det nu. Ska man köpa cykel för stigarna man åker på, eller stigarna man vill åka på?
Hade det varit alternativ 2 hade jag inte övervägt något som inte är heldämpat och med minst 160mm slaglängd. Men visst, jag skulle nog överleva med helstelt också även om jag tror att det blir tråkigt i längden.

Senast ändrad:
Nu har jag äntligen fått tummen ur och faktiskt beställt en cykel.
Blev http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-2018/

Med hänsyn till allt initialt velande så kändes det i slutändan bättre att gå på en enklare modell som innebär en lindrigare ekonomisk smäll om det visar sig vara fel sort.
Är det å andra sidan rätt så finns det en god plattform att bygga vidare från.

Stort tack till alla som hjälpte mig hit. Återkommer när jag fått hem den.

Blev ingen cykel :(. Beställde pedaler samtidigt. På grund av tekniska jävla säkerhetsspärrar som löste ut för att Wiggle inte drog hela summan på en ggn utan valde att först dra en del av summan när pedalerna skickades på fredagen. Då löste spärren in när cykeln skulle debiteras och skickas på måndagen när allt var makulerat och klart (på onsdag kväll) och jag fått tillbaka pengarna var cykeln naturligtvis slut i min strl. Men jag är int bitter.
Funderar på att beställa från CRC istället men där kostar ju hojen mer... och det vill jag ju inte betala.

Jay Jay sa:
Blev ingen cykel :(. Beställde pedaler samtidigt. På grund av tekniska jävla säkerhetsspärrar som löste ut för att Wiggle inte drog hela summan på en ggn utan valde att först dra en del av summan när pedalerna skickades på fredagen. Då löste spärren in när cykeln skulle debiteras och skickas på måndagen när allt var makulerat och klart (på onsdag kväll) och jag fått tillbaka pengarna var cykeln naturligtvis slut i min strl. Men jag är int bitter.
Funderar på att beställa från CRC istället men där kostar ju hojen mer... och det vill jag ju inte betala.

Vad surt! Det går inte att köpa lös ram och bygga ihop något? Jag håller på att bygga en nukeproof scout på det viset. Blir lite dyrare än listpriset, men jag får precis det jag vill ha på hojen från start.

Mycketvillhamer sa:
Jay Jay sa:

Vad surt! Det går inte att köpa lös ram och bygga ihop något? Jag håller på att bygga en nukeproof scout på det viset. Blir lite dyrare än listpriset, men jag får precis det jag vill ha på hojen från start.
Klart det gör. Dock inte värt böket för mig. Då köper jag den hellre till det högre priset från CRC.

Tillbaka
Topp