Vilken HT ram för downhill?

Dom enda hardtails jag vet som är tänkta att fungera till DH är Evil Imperial och Nicolai 2MXTB. Den första kostar ca 7k och den andra över 10k. Jag har ägt en Imperial och den känns riktigt trevlig med 170mm slag fram. En sådan med en 66:a årsmodell 2006 skulle nog fungera bra.

Dom ramar du föreslår är inga DH-ramar. Men tänker du hänga i backen hela dagarna eller vill du ha kul även i skogen och kanske stan? Precisera gärna hur du tänker använda hojen.

Senast redigerad av en moderator:
DMR ex[ALT] är en ny finfin ram för långt slag på gaffel. Tror den är designad för upp till 170mm gaffel. Fin som snus och eftersom det är en DMR så kostar den en tredjedel av en Evil och Nicolai. :)

url

Jo, den där skulle nog fungera finfint. Men frågan är hur kul den skulle bli med en dh-gaffel. Riktig dh på ht är jag skeptisk till.

Cuprinol skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast en cykel ska väl vara lite snugg också? Inte bara förstärkt?

Jo. De där förstärkningarna ser ut som något Svensson fixat hemma i garaget. Skulle man göra det snyggt skulle man kunna uppnå samma hållfasthet med betydligt mindre material och vikt.

Jag skulle aldrig betala för det utseendet, det är ett som är säkert.

Jag tror att denna skulle vara perfekt! Jag la in en egen tråd om den men kunde inte låta bli...

Bilagor

• 4075891.jpg
    4075891.jpg
    52.7 KB · Besök: 24
Men ser man en tillräckligt snygg hoj så kanske man tänker om :o)
Speciellt om hela hojen kostar 4 papp.... Special price fore you my friend.

Gött att en äntligen går mot strömmen och skaffar en HT. I Gbg är man nog snabbare i DH spåren som finns med en HT än en FS om man är duktig. Men man blir en duktigare cyklist med HT än med FS är jag övertygad om också. Kör hårt!

erik_k skrev:
> Gött att en äntligen går mot strömmen och skaffar
> en HT. I Gbg är man nog snabbare i DH spåren som
> finns med en HT än en FS om man är duktig.

Säker på det? ;)
Har hört att Kvibergsbanan ska vara ganska brutal..

Eric W skrev:
> erik_k skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gött att en äntligen går mot strömmen och
> skaffar
> > en HT. I Gbg är man nog snabbare i DH spåren
> som
> > finns med en HT än en FS om man är duktig.
>
> Säker på det? ;)
> Har hört att Kvibergsbanan ska vara ganska
> brutal..

Jag är ingen expert, men den backen är inte så snabb. Med en långslagig gaffel så backen känns mindre brant tror jag nog man kan tjäna på en ht. Men som sagt jag är ingen expert.

Eric W skrev:

> Har hört att Kvibergsbanan ska vara ganska
> brutal..
>
>
> / Eric
>
> - Don't Worry, Ride Your Bike and Be Happy! -

Tänkte bara passa på att rapportera kvibergsbanans skick;
Den är mest trixig, snäva kurvor med dåliga vallar eller inga alls, eller uppstickande stenar mitt i kurvan. Fast det finns två stora drops och 2-3 hopp där det kan va skönt med FS speciellt om man missar lite!
För övrigt är den ganska dåligt byggd/förfallen(?), tycker jag. Fast nån har faktiskt varit där och fixat rampen som finns vid första klippkanten sedan i sommras. Var där igår och gjorde ett åk nämligen.

//Mikael

erik_k skrev:
> Jag är ingen expert, men den backen är inte så
> snabb. Med en långslagig gaffel så backen känns
> mindre brant tror jag nog man kan tjäna på en ht.
> Men som sagt jag är ingen expert.

Ja, en långslagig gaffel, helt DC skulle nog gå. Ett par gazza 3" därbak och du har helt plötsligt 2" extra slag i däcken. ;-) Men jag tror det blir svårt att slå en riktigt DH-hoj. Du har trots allt 8" dämpning bak som bara suger upp det mesta. Betydligt bekvämare och du kan i princip köra lite mer rakt på.

Eric W skrev:
> erik_k skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är ingen expert, men den backen är inte
> så
> > snabb. Med en långslagig gaffel så backen
> känns
> > mindre brant tror jag nog man kan tjäna på en
> ht.
> > Men som sagt jag är ingen expert.
>
> Ja, en långslagig gaffel, helt DC skulle nog gå.
> Ett par gazza 3" därbak och du har helt plötsligt
> 2" extra slag i däcken. ;-) Men jag tror det blir
> svårt att slå en riktigt DH-hoj. Du har trots allt
> 8" dämpning bak som bara suger upp det mesta.
> Betydligt bekvämare och du kan i princip köra lite
> mer rakt på.

Ja det är kanske sant. Men det är absolut säkert att man inte på något sätt behöver FS för att köra DH. Så man behöver inte bli ruinerad bara för att man vill köra DH. Det är det många som behöver höra.

erik_k skrev:
> Ja det är kanske sant. Men det är absolut säkert
> att man inte på något sätt behöver FS för att köra
> DH. Så man behöver inte bli ruinerad bara för att
> man vill köra DH. Det är det många som behöver
> höra.

Word!

En Armadillo kanske vore nått, fått bra betyg som just snabb och stabil nedför. Var bra sugen på en sån själv ett tag...
3.0 däck får plats därbak oxå ;-)

Bilagor

• planet-x-2.jpg
    planet-x-2.jpg
    76.9 KB · Besök: 28
Man behöver dessutom inte en DC gaffel för DH, det går utmärkt med en 130-170mm SC gaffel också. Blir dessutom lättare att hantera cykeln då. En HT med DC gaffel blir väldigt framtung, vilket gör det lite trixigt att hoppa.

/Leo

Nicolai 2MXTB ser trevlig ut för ändamålet, 9000 kr enligt deras hemsida.

2mxtb-seite01-sw.jpg

2mxtb-det-02.jpg

Den plus Vanilla 36 eller RC66 "short travel" (såg nån länk för ett tag sedan där någon hade moddat den till kortare slaglängd). Man kan få ramen härligt "fugly" i kamouflagemotiv, ett av dem påminner starkt om giftiga korallormar som lever i varmare nejder. :)

Nedan...

2mxtbsmall.JPG

coral-snake-63.jpg

Leo skrev:
> Man behöver dessutom inte en DC gaffel för DH, det
> går utmärkt med en 130-170mm SC gaffel också. Blir
> dessutom lättare att hantera cykeln då. En HT med
> DC gaffel blir väldigt framtung, vilket gör det
> lite trixigt att hoppa.

En Boxxer väger inte mycket mer än en Z1a (i mitt fall lika mycket som min Z150) och det lär absolut inte bli framtungt.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5497

Dessutom så får man upp styret lite mer, ska man bara köra DH ser jag ingen anledning att inte ha DC´-gaffel.

Nåja, vikten är inte mkt mer, Boxxern väger ett halvt kilo extra jämfört med min Z1:a. Men det ser snyggare ut med en SC, så som på Nicolai:en ovan, en RC36:a eller 66:a, mums. Men likväl, det går lika bra att köra DH med en SC gaffel, lika bra som med en HT istället för en FS. :-)

/Leo

En 2mxtb är den finaste ramen av dom som föreslagits. Kostar mest också, men då får man en oförstörbar, förhållandevis lätt ram som funkar till det mesta. Jag köpte en Imperial eftersom den var billigare och lättare att få tag på. Imperial lanseras som just en HT för DH och Freeride. Funkar utmärkt till street också, tror dock inte den är lika skön som 2mxtb, men den är som sagt lättare att få tag på. Finns flera stycken i sverige, så det lär ju dyka upp beggade snart...

Tillbaka
Topp