Vilken HT tjunia har kortast kedjestag?

mytomspunnen

Aktiv medlem
Sitter på min kammare och funderar på vad som skulle kunna vara bättre här i livet. Är egentligen verkligt nöjd med min soma juice men mycket vill ha mer.

Tittar jag och mäter jag lite på min ram verkar det som om man faktiskt skulle kunna flytta tillbaka vevlagerhylsan hela 3-5 cm utan att ngt tar i någonstans. Detta dock förutsatt att man kör utan lillen fram, vilket inte är några problem för mig då cykeln går som ss. Därav började jag fnula lite vilken produktionstjunia som har kortast kedjestagslängd (eventuellt vem som vill svetsa om min soma ;-) ). Ramen får gärna vara ss-specifik vilket borde innebära kortare kedjestagslängd pga utebliven lillklinga som tar plats inne vid ramen.

Inte för att jag tror att jag kommer byta ram i närstående framtid, men ändå!

Sedan kan man få så här snygga cyklar:
P3010526.med.JPG

Bluöärk!

hej mytis.

Du går i samma funderingar som jag innan jag köpte qballen. Det finns inte så många korta produtionsramar. Man får gå på custom om man vill ha de riktigt korta och inte ens custom tillverkarna (läs Scott Quiring) orkar/vill bygga korta kjedjestag. Tänk dock på att det inte bara är de korta stagen som gör hojen busig och livlig.

Sinister har en alu ram som heter simonbar som är kort.

Gjorde denna koll för några år sedan då jag skulle köpa ny ram och jag tror du kan kolla på sökfunktionen. Fyller på med ramar när de trillar in i minnet ;-)

Har varit ute efter en bus 29a med kort kjedjestag, låg standover, helstel, 20mm framaxel.
Gärna i titan, gärna med intern kabeldragning, gärna med blackcat dropouts........mmmmmm

det får bli när man går custom sen....

Du har väl hittat de flesta nu. Det är väl bara Banshee Paradox, Canfieled Yelly Screamy och Nimble 9 som hör till de kortare kedjestagens skara...

Finns en växlad tysk variant oxå vars namn just nu inte vill e sig till känna i hjärnbarken...

Det är mycket svårt att komma under 430mm med bibehållen utrymme för en stor däck på en bred fälg på insidan av kedjestaget och ett vanligt MTB 3x vevparti på utsidan. Möjligheten att ha bra placering av en framväxel som inte tar i däcket och en någorlunda enkel sadelrörskonfiguration och vinkel gör det ännu mer krånglig.

Kolla också http://wolfhoundcycles.com/site/blue-29er/

blue29.jpg

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är mycket svårt att komma under 430mm med
Hmmm få se nu.

Detta vill jag inte kompromissa så mkt med även om jag inte behöver 2.5:or bak

> bibehållen utrymme för en stor däck på en bred
> fälg på insidan av kedjestaget

Det här nedan kan jag dock kompromissa väldigt mycket med. Singelklinga fram är grejen!

> och ett vanligt
> MTB 3x vevparti på utsidan. Möjligheten att ha
> bra placering av en framväxel som inte tar i
> däcket och en någorlunda enkel sadelrörskonfiguration och vinkel gör det ännu
> mer krånglig.
>

Jag har en on one scandal 29er med horisontella drop outs. Om jag sätter bakaxeln längst fram så blir den verkliga kedjestagslängden väldigt kort = bra. Faktum är att bakdäcket nästan tar i sadelstopsröret. Men bara nästan alltså.

Oggler skrev:
> Jag har en on one scandal 29er med horisontella
> drop outs. Om jag sätter bakaxeln längst fram
> så blir den verkliga kedjestagslängden väldigt
> kort = bra. Faktum är att bakdäcket nästan tar
> i sadelstopsröret. Men bara nästan alltså.

Nja, den är relativt lång på scandalen (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO29SCST/on-one-scandal-29er-slx), typ som på min soma juice (http://www.somafab.com/geometry03.html).

mytomspunnen skrev:
> Det får du gärna ta reda på om det stämmer
> Oggler. Hem och mät med dig!

Nu har jag gjort min hemläxa och mätt. Jag hade fel. Jag har inte mätt så fruktansvärt vetenskapligt. Jag skulle tippa på att det ligger på ca 437mm.

En fundering bara, är det verkligen bara kedjestagslängden som avgör hur bakvagnskänslan upplevs. Korta kedjestag är ju bara en del av ekvationen, jag tror att BB dropet är en lika stor eller faktiskt större faktor. Det är min erfarenhet att ett BB med lite drop ger en hoj som upplevs som mycket "snärtigare" och att det är lättare att lyfta framhjulet över hinder eller vid dropp. Överlag så har jag alltid föredragit höga BB av pga de erfarenheterna och om jag beställde en customhoj så skulle den få ett BB som låg i linje med naven.

Min Jones har 435mm och känns trevligt smidig i tajt miljö. Men när jag prövat med EBB vridet så att vevlagret var i kl 6 läget så kändes den mycket mindre smidig i stökigare miljö och svårare att få upp över hinder och dök gärna på framhjulet nar man droppade kanter. Man står liksom djupt ner i hojen och det ger lite skön karvingkänsla men jag tyckte förlusten i stök och teknisk miljö var märkbar, alltså har jag min numera alltid i kl 12 läget.

Så Mytis, du kanske ska kolla även på BB drop och se om du kan lösa ekvationen med en mer normal kedjestagslängd och ett högre vevparti...

Jag håller med i din analys tobbe. Man får upp framhjulet mycket enklare med högre bb. Min skogstjusexa har både väldigt korta kedjestag och högt bb (woodman elite) och den är minst sagt livlig. Dock så trejdar man då bort den där sköna känslan som man har med låg tyngdpunkt, att man liksom sitter i cykeln istället för ovanpå cykeln. Men man kan väl inte få allt här i världen.

Skulle vara kul att testa identisk cykel med lite olika bb-placeringar likt ditt experiment med EBB!

EDIT: Hmmm, jag fick just en oerhört dum idé....

Senast ändrad:
Ja BB-höjden påverkar nog en hel del, eftersom 29or har så mycket drop så blir ju det horisontella avståndet BB-baknav längre när man börjar lyfta framänden. Sällan så på 26or. Fast sen kanske jag inte vill ha så mycket BB än idag. Det höga BBt på Woodmannen tyckte jag var lite jobbigt.

Mina 29or är ju helt olika men känns någotsånär lika kvicka på många sätt. Då skiljer det 19 mm i kedjestag, 8 mm i BB drop, 25 mm i ETT, 3.5 grader i HTA osv.

MEN de skiljer bara 0.2 mm i hjulbas. Vad det här nu betyder. Kanske att jag inte har kört på Salsan sedan i höstas och egentligen inte minns hur den känns?

En parantes: Rimligen bör det väl inte vara bb-dropet, utan bb-höjden som påverkar känslan? Eller? Så då påverkar luftkammare och sådant också. //messerschmitzer

Tobias/Frost skrev:
> En fundering bara, är det verkligen bara
> kedjestagslängden som avgör hur bakvagnskänslan
> upplevs. Korta kedjestag är ju bara en del av
> ekvationen, jag tror att BB dropet är en lika
> stor eller faktiskt större faktor. Det är min
> erfarenhet att ett BB med lite drop ger en hoj som
> upplevs som mycket "snärtigare" och att det är
> lättare att lyfta framhjulet över hinder eller
> vid dropp. Överlag så har jag alltid föredragit
> höga BB av pga de erfarenheterna och om jag
> beställde en customhoj så skulle den få ett BB
> som låg i linje med naven.
>
> Min Jones har 435mm och känns trevligt smidig i
> tajt miljö. Men när jag prövat med EBB vridet
> så att vevlagret var i kl 6 läget så kändes
> den mycket mindre smidig i stökigare miljö och
> svårare att få upp över hinder och dök gärna
> på framhjulet nar man droppade kanter. Man står
> liksom djupt ner i hojen och det ger lite skön
> karvingkänsla men jag tyckte förlusten i stök
> och teknisk miljö var märkbar, alltså har jag
> min numera alltid i kl 12 läget.
>
> Så Mytis, du kanske ska kolla även på BB drop
> och se om du kan lösa ekvationen med en mer
> normal kedjestagslängd och ett högre vevparti...

Håller helt med. Blir helt galen på alla nya mtb's med "låg tyngdpunkt". Funkar säkert jättebra för utförscarving-åka. Men trampar man stigstök blir det ju otroligt osnärtigt och "segt".

Nja, effektiva bb-dropet. Cykeln vrider sig ju runt baknavet när du stegrar. Ergo, den relativa däckshöjden har väl i princip betydelse, men sååå stor skillnad brukar det väl inte vara där.

Boe skrev:
> Har du inte förtjänat att beställa en custom
> hoj nu mytis?

+1

fotomodeller bör kunna ta sig lite större friheter.

Tillbaka
Topp