Vilken kedja till singlespeed? Utväxling?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kom på att jag inte har någon kedja till pågående projektet. Det är nära-noll-budget som gäller.

Bak kommer det sitta Nexusdrev eller motsvarande. Jag har 14, 16 och 18. Fram kommer det sitta en klinga från ett vevparti för 9-delat.

Jag köper gärna en billig kedja på Biltema eller CO för det här bygget, men vilken modell vill jag ha?

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll, men köp så bred kedja som möjligt. Det skadar väl knappast?

Vad det gäller utväxling, ska du hoja i skogen eller på asfalt?

f

Om du har några lösa länkar till Nexus-kedja kan du få tillbaks den som satt på Cruisern Jonas. Jag körde av den kedjan i skogen och satte dit min gamla PC99-kedja istället (funkar sådär, lite tight på klingan fram). :)

//cal - som bara retas :)

Utväxling ja, den biten glömde jag.

Jag har några 42t-klingor som ligger. Om jag bara ska köra på vägen, funkar det att köra 42-18 eller blir det alldeles för tungt? Kanske borde försöka byta de två (en ny raceface och en ny specialized) mot en 34t-klinga eller något sånt istället.

Biltema har en rostfri kedja för 129:-. Deras övriga kedjor kostar iofs bara några tior, det blir nog en sån så får jag se om det håller.

Jag har f.ö. helt ignorerat det här med kedjespännare. Har bestämt mig för att jag har sån tur att det kommer att gå utan på den ramen :-)

Cal:

Det är ju en cruiser, vad gjorde den i skogen egentligen? :)

>Cal:
>
>Det är ju en cruiser, vad gjorde den i skogen egentligen? :)

Ja det kan man verkligen fråga sig. En inre önskan om att skogen vore dess rätta element?
Bara en tidsfråga innan det blir bygge av nytt bakhjul pga. totalhaveri av nexusbaknav. :)

Jag kör med Biltemas (eg. KMC:s) kedjor på både racern och pendlarhojen. Än så länge funkar det. Racern har inte gått så mycket men pendlarhojen går ju desto mer.

Det låter tryggt.

Har inte bestämt mig ännu om hardtailen ska bli brukshoj eller skogshoj. Det vore kul om den kunde användas till både och bara genom att byta däck om ens det.

Gör som Ville: två drev bak och kedjespännare, så kan man hyfsat enkelt flytta kedjan utan att för den skull bli anklagad för att ha växlar. Tänkte mig en sådan lösning på min singelspeed som jag antagligen inte kommer att bygga. (Man kan ju inte hålla på och bygga cyklar som man ändå inte kommer att använda)

Jag siktar på att komma så nära 32x16 som möjligt, möjligen lättare utväxling än så.

Jag har 32 och 34t klingor samt 14, 16 och 18t drev att leka med.

På min pendlingshoj (med 1,2" breda däck) kör jag med 39 fram och 14 bak. Ibland önskar jag lite mer utväxling, men det funkar rätt bra. Asfalt = minst 2,5 gångers utväxling.

Om du vill klara dig utan kedjespännare med vertikala dropouts så rekommenderas klingor med höga "spetsar". Jag kör med:

Dvs BMX-drev. Dessutom har jag BMXvevar:

Annars kan du köra med kedjespännare. Detta är DMRs nya. Den funkar riktigt bra! (och är förhållandevis billig)

f

Det är likadana drev som de jag har. Vevpartiet har jag redan, dock kanske jag köper en framklinga utan växlingsramper till det om jag nu fastnar för singlespeedandet.

Tension Seekern ser trevlig ut! Synd att den kostar som en bakväxel nästan. Fast jag ska jobba lite för att få det att funka utan, det är ju så snyggt!

Finns det månne någon listig kalkylator som kan tala om vilka drevkombinationer som gör att man slipper kedjestyrare om man har X mm långa kedjestag (med vertikala dropouts)? Har för mig att jag sett någon lista på sådana en gång, men det borde ju gå att göra en räknare rätt enkelt.

Jo, det finns en sida på nätet där man kan räkna ut sådant. Nån javasnurra. Har ingen aning om länken dit dock . Finns säkert i länksamlingen.

ja kör på en vanlig standardkedja...50spänn kosta den typ...kör utväxlingt 42fram och 16bak...går snabbt å ta sig till skolan men säkert ingen höjdare att köra i skogen med...

Finns ett par olika sådana räknare. Bra som fingervisning, men det funkade inte helt perfa för mig tyvärr... Kedjan blev aningens för lång...

Nån som vill föreslå ett komplett ”drivetrain” till ett SSMTB-bygge? Välkomponerat, gärna beprövat, ändamålsenligt, inte svindyrt och med grejer som går att få tag på?

- Baknav, Boost ø12x148*
- Drev
- Vevlager, BSA 73 mm
- Vevparti
- Klinga, max 32t
- Kedja

*) Chansar på att hitta ’magic ratio’ men är inte ledsen för att sätta dit en spännare eller, längre fram, ett EBB om det går att få tag på…

Nån som vill föreslå ett komplett ”drivetrain” till ett SSMTB-bygge? Välkomponerat, gärna beprövat, ändamålsenligt, inte svindyrt och med grejer som går att få tag på?

- Baknav, Boost ø12x148*
- Drev
- Vevlager, BSA 73 mm
- Vevparti
- Klinga, max 32t
- Kedja

*) Chansar på att hitta ’magic ratio’ men är inte ledsen för att sätta dit en spännare eller, längre fram, ett EBB om det går att få tag på…

Hope pro 4/5 (strunta i ss specifika. Är en så liten vinst motför att inte kunna slänga på en kassett om du vill sen)

Absolute black NW ss drev om du vill lyxa till det.
Annars surly eller exv. Reverse components

Valfritt vevparti beroende på vad du tycker är snyggt/föredraget märke.
Jag gillar XT vevar. Men det mesta funkar

Strunta i magic ratio. Speciellt ifall du tänkt kompromissa med din utväxling för att få till det. Du kommer att gå från för tight till för slack på nolltid. Kör en spännare ifall du har vertikala dropouts.

Kejda kommer du få lika många rekommendationer som svar.
Jag har kört kmc narrow SS kedja
Sram 9 delade
Shimano och kmc 11delade

Tycker alla funkat fint :)

Jag ser ingen direkt anledning att köra SS-specifik kedja. Med rak kedjelinje och inga knakelibrak-växlingar så håller en kedja för växlat utmärkt och väger betydligt mindre. Köp nåt för 10-delat så kostar det inte mer än ett par hundralappar heller.

Ville väl mest hitta klinga-kedja-drev som passar bra ihop osv. NW funkar väl t ex inte med halvlänk va?
nej.

Framdrev funkar vanliga som sitter på.

Kedja kan du ta en vanlig 11delad

Bakdrev får du välja om du vill lyxa till det med NW, typ absolute black. Eller om du vill köpa ett par revelate eller liknande ståldrev med bred bas.
Jag skulle ta ståldreven så att man kan byta runt lite utväxling allt eftersom man får lite erfarenhet av vad som passar osv.

Så här blev SS-drivlinan på min NS med fasta dropouts: Shimano Deore vevparti med 32t NW-klinga för 11-växlat. Shimano vevlager och Shimano 11-delad kedja. (Tanken var att kunna hitta ett excentriskt vevlager i framtiden, om det krävs).

Bak kör jag ett DT Swiss 360-nav med Shimano HG-splines och ett Reverese Components Single Speed Kit, med bred bas. Vill jag köra växlat kan jag montera en 11-delad kassett.

Cykeln är nu drevad 32:16 (2,0:1) och det känns ganska bra, möjligen något högt. Kedjan är inte superspänd och töjer den sig ytterligare så är nästa steg ett 17t-bakdrev, vilket teoretiskt skall motsvara ca 3,3 mm på kedjestagslängden enligt "FixMeUp!".

Jag har inte cyklat jättelångt, men jag upplever än så länge att komponenterna funkar bra ihop. Bakdrevet ser dock ut att vara lite för smalt för kedjan. Jag funderar därför på att försöka hitta ett bredare "boutique-drev" när jag väl satt utväxlingen. Kanske att denna funkar?: https://www.bikemonger.co.uk/halo-fat-foot-18-single-speed-cogs-1419-p.asp

Nä, det här blev inte så bra som jag tänkt mig. Har kört kanske 50 mil på cykeln nu och retar mig på att jag har ganska mycket kedjerassel.

Jag har en low-end NW-krans för 10/11-delat och en 11-delad HG601-kedja från Shimano. Bak har jag både testat Reverse simpla ståldrev och ett NW-drev från Absolute Black. Jag kör med ganska lös kedja, men har även testat lite tightare.

Det är liksom som att ljudet uppstår där kejan släpper från framdrevet, desssutom rasslar rullarna ganska ljudligt.

Skall jag prova med en bredare kedja, eller ett annar märke? Detta borde väl vara grejer som passar ihop?!

Nä, det här blev inte så bra som jag tänkt mig. Har kört kanske 50 mil på cykeln nu och retar mig på att jag har ganska mycket kedjerassel.

Jag har en low-end NW-krans för 10/11-delat och en 11-delad HG601-kedja från Shimano. Bak har jag både testat Reverse simpla ståldrev och ett NW-drev från Absolute Black. Jag kör med ganska lös kedja, men har även testat lite tightare.

Det är liksom som att ljudet uppstår där kejan släpper från framdrevet, desssutom rasslar rullarna ganska ljudligt.

Skall jag prova med en bredare kedja, eller ett annar märke? Detta borde väl vara grejer som passar ihop?!

Jag skulle prova ett annat framdrev

Det låter konstigt att det rasslar. Jag har snarlik setup med 32t n/w-klinga (Garbaruk) och nåt enkelt ståldrev bak samt kmc-kedja för 10-delat. Alldeles tyst. Så det kan funka bra med n/w, men som sagt så är nog en ss-klinga utan nw eller växlingsramper det bästa för en tyst drivlina. Kanske att 10-delad kedja "släpper" bättre från klingan?

/J

Det låter konstigt att det rasslar. Jag har snarlik setup med 32t n/w-klinga (Garbaruk) och nåt enkelt ståldrev bak samt kmc-kedja för 10-delat. Alldeles tyst. Så det kan funka bra med n/w, men som sagt så är nog en ss-klinga utan nw eller växlingsramper det bästa för en tyst drivlina. Kanske att 10-delad kedja "släpper" bättre från klingan?

/J
Jag gissar att "low end n/w krans" innebär en sån för under hundringen på amazon, så skulle inte alls vara förvånad om det är boven i dramat

/J
Intressant! Det skall gå att få tyst på det med andra ord. Har också funderat på 10-delad kedja, men det verkar faktiskt som att
innermåttet är samma på 10- och 11-delade kedjor… Och det stämmer ju med att kransen är kompatibel med båda.

Och hur löste du kedjespänning? Blev det excentriskt vevlager eller är det magic gear med nuvarande utväxling? Både för löst och för hårt spänd kedja kan väl låta lite. (jag kör excentriskt vevlager på min hoj som egentligen är avsedd för växlar).

EDIT: nevermind, hittade den andra tråden där det framgår ?

/J

Och hur löste du kedjespänning? Blev det excentriskt vevlager eller är det magic gear med nuvarande utväxling? Både för löst och för hårt spänd kedja kan väl låta lite. (jag kör excentriskt vevlager på min hoj som egentligen är avsedd för växlar).

EDIT: nevermind, hittade den andra tråden där det framgår ?

/J
Japp, tycker jag fått bra ordning på kedjespännningen med detta vevlager, även om jag har viss excentricitet i klingan som spökade i början.

Kedjan ser ju fin ut och jag kan inte mäta fram nån töjning (mätt på sidan). Men testet att lyfta kedjan från kransen indikerar väl slitage? Kan min kedja vara slut redan efter 50 mil? (Den kan ju ha gått ganska hårt innan jag förstod att kransen inte satt helt centriskt…) Kan kedjan vara kass trots att den inte verkar ha töjt sig mätbart?

Bilagor

• IMG_3862.jpeg
    IMG_3862.jpeg
    267.9 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Kedjan ser ju fin ut och jag kan inte mäta fram nån töjning (mätt på sidan). Men testet att lyfta kedjan från kransen indikerar väl slitage? Kan min kedja vara slut redan efter 50 mil? (Den kan ju ha gått ganska hårt innan jag förstod att kransen inte satt helt centriskt…) Kan kedjan vara kass trots att den inte verkar ha töjt sig mätbart?
Inga inspel på det?

Tillbaka
Topp