Vilken kedjesmörja?

Vilken kedjesmörja?
Bengt-re sa:
landen sa:
Bengt-re sa:
landen sa:
Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html

Men börjar bli sugen på att vaxa...

Du kan väl för jisse namn inte köra med PTFE på kedjan 2019? Det är inte oki överhuvudtaget. Aldrig i något sammanhang. Det finns bra PFAS fria produkter sedan många år.

Så vad rekommenderar du?

Det finns massor av väl fungerande produkter. Avvägning mellan lättrengjort vattentålighet som vanligt. PFAS behövs inte för bra produkt.

Men kom igen nu, jag har en ny flaska i kundkorgen nu, vad rekommenderar du istället :)

Vilken kedjesmörja?
Bengt-re sa:
landen sa:
Bengt-re sa:
landen sa:
Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html

Du kan väl för jisse namn inte köra med PTFE på kedjan 2019? Det är inte oki överhuvudtaget. Aldrig i något sammanhang. Det finns bra PFAS fria produkter sedan många år.

Så vad rekommenderar du?

Det finns massor av väl fungerande produkter. Avvägning mellan lättrengjort vattentålighet som vanligt. PFAS behövs inte för bra produkt.

Du kan ju svara på frågan, till å börja med.
Börja med vad du själv använder, är ett tips. :)

frid!

Senast ändrad:
Vilken kedjesmörja?
3D7AEF13-3482-4F8D-BE80-5E1D4D74ED8E.jpeg

Måste vara det enda rätta!

Vilken kedjesmörja?
Miracle sa:
Bengt-re sa:
landen sa:
Bengt-re sa:
landen sa:

Så vad rekommenderar du?

Du kan ju svara på frågan, till å börja med.
Börja med vad du själv använder, är ett tips. :)

frid!

WD40 kettenöl på regncykeln. Övriga kör muckoff gröna dry lube. Båda fungerar bra. Dry lube är kass så fort det regnar såklart, men håller man sig borta ifrån regnet är det lättskött och fungerar utmärkt. Wet lube har jag testat många olika och vintertid i saltet till och med muck off lila det live- fungerar, men det bygger betong och dödar löphjulen - vet inte om jag vill rekommendera det även om det löser ett problem under hemska förhållanden.

WD40 är bättre, enklare att hålla rent och går iaf 8-10 mil i regn innan det är borta. Jag tror att jag tycker att den är oki, men öppen för fortsatt testande av blötsmörja.

Vilken kedjesmörja?
VA!? Finns det annat än Finish Line grön? Kört på Finish Line grön i 15 år. I solsken och torrt som regn, lera, snö etc. Aldrig provat något annat än Finish Line grön.

Nämnde jag förresten att jag använder Finish Line grön?

Vilken kedjesmörja?
Vizual54 sa:
VA!? Finns det annat än Finish Line grön? Kört på Finish Line grön i 15 år. I solsken och torrt som regn, lera, snö etc. Aldrig provat något annat än Finish Line grön.

Nämnde jag förresten att jag använder Finish Line grön?

Dags att vidga vyerna? ?

Vilken kedjesmörja?
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.

Den och muck off gröna. Klart att kedjesmörj skall lukta gott!

Visste du om att du använder WD-40 med PTFE som du så ofta skäller på? :)

WD-40 wet innehåller inte PTFE. Det är bara torrsmörjan som innehåller det.

Vilken kedjesmörja?
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.

Skrmavbild2019-05-30kl.22.22.06.png

Vilken kedjesmörja?
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

https://cdn.wd40company.eu/wd-40/de-DE/uploads/2016/05/23133317/TDS-WD40-BIKE-Wet-Lube1.pdf

Vilken kedjesmörja?
Spacekitty sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

https://cdn.wd40company.eu/wd-40/de-DE/uploads/2016/05/23133317/TDS-WD40-BIKE-Wet-Lube1.pdf

Jag har blivit lurad. Jag har ju tittat på deras sida och försökte försäkra mig om att skiten var PTFE fritt innan jag beställde den. Jaha - har bara kört en flaska som nu får gå till miljöstationen. Sicket skräp.

Vilken kedjesmörja?
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

Jag har blivit lurad. Jag har ju tittat på deras sida och försökte försäkra mig om att skiten var PTFE fritt innan jag beställde den. Jaha - har bara kört en flaska som nu får gå till miljöstationen. Sicket skräp.

Men den smörjde bra? ;-)

Vilken kedjesmörja?
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

Men den smörjde bra? ;-)

Varken bättre eller sämre än många andra. Wet lube är en i grunden sorglig produkt som tyvärr behövs om man är dum nog att cykla i regn.

Flaskan var bra dock.

Vilken kedjesmörja?
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

Men den smörjde bra? ;-)

Varken bättre eller sämre än många andra. Wet lube är en i grunden sorglig produkt som tyvärr behövs om man är dum nog att cykla i regn.

Flaskan var bra dock.

Allvarligt !
Du rekommenderade den nyss för att den var bra .
Har den helt bytt skepnad på 1 sekund ?

M

Vilken kedjesmörja?
Använder 4 olika smörj:

Muc-Off ceramic dry lube
Muc-Off wet lube
Muc-Off Hydrodynamic lube
Muc-Off Nanotube chain lube (dyr men sanslöst bra)

Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .

M
Funkar inte riktigt så.

Nu är jag bara ytligt påläst men har förstått att det är vid utvinning/tillverkning det sker miljöpåverkan/hälsorisker .
Vad vore då sämre än att inte använda redan färdigställt produkt ?

M

Vilken kedjesmörja?
Kalle med K sa:
Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran
Hur mycket Gore-Tex lämnar du i skogen då?

Det är ju rätt onödigt att sprida fler kemikalier än nödvändigt när det inte behövs.

Eller så är det helt inert och det finns ingen som helst anledning till oro. Men det har vi ju trott om saker tidigare och haft fel.

Senast ändrad:
Vilken kedjesmörja?
Vilken kedjesmörja?
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
För miljöns skull .

M
Funkar inte riktigt så.

Nu är jag bara ytligt påläst men har förstått att det är vid utvinning/tillverkning det sker miljöpåverkan/hälsorisker .

M

?
Frågan är ju om det är bra att hålla ut mer teflon i skogen eller lämna in den på avsedd plats och använda något annat. Rent krasst är ju effekten av att använda smörjan densamma som att hälla ut den direkt på marken.

Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
För miljöns skull .

M
Funkar inte riktigt så.

M

?
Frågan är ju om det är bra att hålla ut mer teflon i skogen eller lämna in den på avsedd plats och använda något annat. Rent krasst är ju effekten av att använda smörjan densamma som att hälla ut den direkt på marken.

Det är väl ändå skillnad på små, små stänk över ett jättestort område över väldigt lång tid eller hälla allt på marken på ett ställe?

Vilken kedjesmörja?
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
För miljöns skull .

M
Funkar inte riktigt så.

M

?

Det är väl ändå skillnad på små, små stänk över ett jättestort område över väldigt lång tid eller hälla allt på marken på ett ställe?
Jo självklart är det det på. På kort sikt om inte annat. Men många bäckar små även på det stora området.

Jag tror rätt hårt på att inte använda produkter som är giftigare än de behöver vara generellt. Gör alla det gör det skillnad i längden.

Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
Manurhin2 sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
För miljöns skull .

M
Funkar inte riktigt så.

M

?

Jo självklart är det det på. På kort sikt om inte annat. Men många bäckar små även på det stora området.

Jag tror rätt hårt på att inte använda produkter som är giftigare än de behöver vara generellt. Gör alla det gör det skillnad i längden.
Jag har svårt att tänka mig ngt stänk öht från en rätt insmord kedja .
Måste väl vara bättre att använda klart en produkt som redan gjort ev miljöpåverkan ( om man tänkt sig byta ) än att köra hit en miljövänlig skitprodukt ( som har mkt högre transportpåverkan ) från långtbortistan helt i onödan .
Fattar inget .

M

Vilken kedjesmörja?
Stänk kanske är att ta i, men om en flaska med olja är slut efter att ha hällts på en kedja ett stort antal gånger har ju rimligtvis den del av innehållet som inte torkats upp direkt efter smörjning spridits någonstans där cykeln använts.
Om det är relevant vete katten - jag är varken kemist eller biolog, men tydligen så verkar många tro det i alla fall (även om det var oerhört pikant att den mest ilskna PTFE-motståndaren tydligen använt det själv - hur ska Bengt sanera all natur han cyklat i?).

Vilken kedjesmörja?
Läderlappen sa:
Kalle med K sa:
Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran
Fortsätter använda dom tills dom ramlar isär, skulle dock tro att dom flesta aldrig sliter ut sina gamla plagg utan byter när det kommer en ny flashig färg...
De börjar läcka i sömmarna där tejpen släpper är min erfarenhet. Går att laga men när det händer mig brukar de vara rätt nära att falla isär i största allmänhet

Tillbaka
Topp