Alex Supertramp
Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Fick jag fel när jag bildgooglade? Isf kan ni bortse från mitt inlägg.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alex Supertramp sa:Fick jag fel när jag bildgooglade? Isf kan ni bortse från mitt inlägg.
Bengt-re sa:landen sa:Bengt-re sa:landen sa:Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html
Men börjar bli sugen på att vaxa...
Du kan väl för jisse namn inte köra med PTFE på kedjan 2019? Det är inte oki överhuvudtaget. Aldrig i något sammanhang. Det finns bra PFAS fria produkter sedan många år.
Så vad rekommenderar du?
Det finns massor av väl fungerande produkter. Avvägning mellan lättrengjort vattentålighet som vanligt. PFAS behövs inte för bra produkt.
Bengt-re sa:landen sa:Bengt-re sa:landen sa:Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html
Du kan väl för jisse namn inte köra med PTFE på kedjan 2019? Det är inte oki överhuvudtaget. Aldrig i något sammanhang. Det finns bra PFAS fria produkter sedan många år.
Så vad rekommenderar du?
Det finns massor av väl fungerande produkter. Avvägning mellan lättrengjort vattentålighet som vanligt. PFAS behövs inte för bra produkt.
Miracle sa:Bengt-re sa:landen sa:Bengt-re sa:landen sa:Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html
Så vad rekommenderar du?
Du kan ju svara på frågan, till å börja med.
Börja med vad du själv använder, är ett tips. :)
frid!
Det finns massa produkter som inte är rostlösare under det varumärket. Parfym t exManurhin2 sa:WD40 som bra alternativ till smörjning ?
Är inte ens med i botten på samma skala som en bra olja .
M
Tror inte det är wd40 universalsprej som avses, utan deras cykelsortiment. T.ex.Manurhin2 sa:WD40 som bra alternativ till smörjning ?
M
WD40 kettenöl är bra skit.Manurhin2 sa:WD40 som bra alternativ till smörjning ?
M
ooms sa:Tror inte det är wd40 universalsprej som avses, utan deras cykelsortiment. T.ex.Manurhin2 sa:WD40 som bra alternativ till smörjning ?
M
https://www.testberichte.de/p/wd-40-tests/kettenoel-bike-kettenoel-wet-testbericht.html
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:WD40 kettenöl på regncykeln.
Vizual54 sa:VA!? Finns det annat än Finish Line grön? Kört på Finish Line grön i 15 år. I solsken och torrt som regn, lera, snö etc. Aldrig provat något annat än Finish Line grön.
Nämnde jag förresten att jag använder Finish Line grön?
Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
Den och muck off gröna. Klart att kedjesmörj skall lukta gott!
Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
Visste du om att du använder WD-40 med PTFE som du så ofta skäller på? :)
Bengt-re sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
WD-40 wet innehåller inte PTFE. Det är bara torrsmörjan som innehåller det.
Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
Spacekitty sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
https://cdn.wd40company.eu/wd-40/de-DE/uploads/2016/05/23133317/TDS-WD40-BIKE-Wet-Lube1.pdf
Bengt-re sa:Spacekitty sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
https://cdn.wd40company.eu/wd-40/de-DE/uploads/2016/05/23133317/TDS-WD40-BIKE-Wet-Lube1.pdf
Jag har blivit lurad. Jag har ju tittat på deras sida och försökte försäkra mig om att skiten var PTFE fritt innan jag beställde den. Jaha - har bara kört en flaska som nu får gå till miljöstationen. Sicket skräp.
ForesterGuy sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
Jag har blivit lurad. Jag har ju tittat på deras sida och försökte försäkra mig om att skiten var PTFE fritt innan jag beställde den. Jaha - har bara kört en flaska som nu får gå till miljöstationen. Sicket skräp.
Men den smörjde bra? ;-)
Bengt-re sa:ForesterGuy sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:WD-40 kettenöl dry använder jag nu bara för att den luktar så gott. Lite sugen på att prova Brunox vapenolja också pga lukten.
Men den smörjde bra? ;-)
Varken bättre eller sämre än många andra. Wet lube är en i grunden sorglig produkt som tyvärr behövs om man är dum nog att cykla i regn.
Flaskan var bra dock.
Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
Rattnalle sa:Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
Hur mycket Gore-Tex lämnar du i skogen då?Kalle med K sa:Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran
Manurhin2 sa:Rattnalle sa:Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
Nu är jag bara ytligt påläst men har förstått att det är vid utvinning/tillverkning det sker miljöpåverkan/hälsorisker .
Vad vore då sämre än att inte använda redan färdigställt produkt ?
M
Bengt-re sa:ForesterGuy sa:
Wet lube är en i grunden sorglig produkt som tyvärr behövs om man är dum nog att cykla i regn.
Sedan jag bytte till Prolink har jag inte behövt bli kamratuppmuntrad att smörja kedjan under någon runda regnig eller oregnig.
Den lär vara hälsofarlig och finns tydligen inte tillgänglig via xxl längre.
Frågan är ju om det är bra att hålla ut mer teflon i skogen eller lämna in den på avsedd plats och använda något annat. Rent krasst är ju effekten av att använda smörjan densamma som att hälla ut den direkt på marken.Manurhin2 sa:Manurhin2 sa:Rattnalle sa:Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
Nu är jag bara ytligt påläst men har förstått att det är vid utvinning/tillverkning det sker miljöpåverkan/hälsorisker .
M
?
Rattnalle sa:Frågan är ju om det är bra att hålla ut mer teflon i skogen eller lämna in den på avsedd plats och använda något annat. Rent krasst är ju effekten av att använda smörjan densamma som att hälla ut den direkt på marken.Manurhin2 sa:Manurhin2 sa:Rattnalle sa:Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
M
?
Jo självklart är det det på. På kort sikt om inte annat. Men många bäckar små även på det stora området.Lejon sa:Rattnalle sa:Frågan är ju om det är bra att hålla ut mer teflon i skogen eller lämna in den på avsedd plats och använda något annat. Rent krasst är ju effekten av att använda smörjan densamma som att hälla ut den direkt på marken.Manurhin2 sa:Manurhin2 sa:Rattnalle sa:Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
M
?
Det är väl ändå skillnad på små, små stänk över ett jättestort område över väldigt lång tid eller hälla allt på marken på ett ställe?
Jag har svårt att tänka mig ngt stänk öht från en rätt insmord kedja .Rattnalle sa:Jo självklart är det det på. På kort sikt om inte annat. Men många bäckar små även på det stora området.Lejon sa:Rattnalle sa:Frågan är ju om det är bra att hålla ut mer teflon i skogen eller lämna in den på avsedd plats och använda något annat. Rent krasst är ju effekten av att använda smörjan densamma som att hälla ut den direkt på marken.Manurhin2 sa:Manurhin2 sa:Rattnalle sa:Funkar inte riktigt så.Manurhin2 sa:Hoppas du använder varenda droppe innan du lämnar den på miljöstationen .
För miljöns skull .
M
M
?
Det är väl ändå skillnad på små, små stänk över ett jättestort område över väldigt lång tid eller hälla allt på marken på ett ställe?
Jag tror rätt hårt på att inte använda produkter som är giftigare än de behöver vara generellt. Gör alla det gör det skillnad i längden.
Fortsätter använda dom tills dom ramlar isär, skulle dock tro att dom flesta aldrig sliter ut sina gamla plagg utan byter när det kommer en ny flashig färg...Kalle med K sa:Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran
De börjar läcka i sömmarna där tejpen släpper är min erfarenhet. Går att laga men när det händer mig brukar de vara rätt nära att falla isär i största allmänhetLäderlappen sa:Fortsätter använda dom tills dom ramlar isär, skulle dock tro att dom flesta aldrig sliter ut sina gamla plagg utan byter när det kommer en ny flashig färg...Kalle med K sa:Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran