Vilken kedjesträckningsmätare är "bäst"?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Stållinjal i tumskala i all ära, men söker en kedjesträckningsmätare/slitagemätare som är lätt-/snabbanvänd funkar utan att behöva ta av kedjan, har tydlig skala (helst inte bara bra/dålig) och har bra noggrannhet.

Funkar https://www.parktool.com/en-us/product/chain-checker-cc-2 eller ska man satsa på något som mäter över fler länkar likt https://www.parktool.com/en-us/product/chain-checker-cc-4 ?Ska funka på 9-/10-/11-delade kedjor.
Är detta ”bra/dålig”-mätaren du försöker undvika? Jag har en sån och den har ofta gjort mig besviken (på mig själv).

Blir kedjan bytt trotts känslorna? Jag är sannerligen ingen storslitare så för mig duger det.
Det varierar. På pendlaren missade jag ett byte som skulle skett i våras där kassetten även behövde bytas pga att jag även hade slarvat med förra kedjan, sen blev det inget pga det gick ändå ok, sen i höstas tänkte jag att vafan vi kör vintern igenom med om det inte kärvar. Än så länge växlar allt bra så verktyget är bevisligen bara Big Drivlinas propagandaverktyg för att få folk att byta komponenter i förtid.

Stållinjal i tumskala i all ära, men söker en kedjesträckningsmätare/slitagemätare som är lätt-/snabbanvänd funkar utan att behöva ta av kedjan, har tydlig skala (helst inte bara bra/dålig) och har bra noggrannhet.
Jag tillhör de som använder stålskala/tumstock, men även jag inser att ett specifikt verktyg kan fylla en roll.
Men då tycker jag att det inte bör mäta slitaget på ett sämre sätt än vad mätning med stålskala/tumstock gör.
Jag har tidigare skrivit om sådana rättmätande kedjeslitmätare, liksom även om varför många mätare inte mäter kedjeslitaget på rätt sätt, här.
Vilket sätt att mäta kedjeslitage som är det rätta visas i denna bild över hur Shimanos TL-CN42 fungerar
tl-cn42_eng.jpg

De kedjeslitmätare som mäter på rätt sätt var då
Det kanske finns fler/andra nu?

Senast ändrad:
Jag har under många år använt Rohloffs kedjesträckningsstickanerikedjanmätinstrument och utgår ifrån att det dels är av bra kvalitet, precist och pålitligt. Även metoden att sträcka kedjan mellan mätpunkterna bör vara rätt.
Dessutom är det snabbt. Bara inte glömma att mäta på flera ställen, kedjor slits ojämnt.

1707294326891.png

Senast ändrad:
Min kedja är så sliten på pendlaren att jag snart kan mäta töjningen på ett annat länkpar. Betyder det att jag får en ny chans att byta innan kedjan är töjd 1%?
1707293228686.png

Det varierar. På pendlaren missade jag ett byte som skulle skett i våras där kassetten även behövde bytas pga att jag även hade slarvat med förra kedjan, sen blev det inget pga det gick ändå ok, sen i höstas tänkte jag att vafan vi kör vintern igenom med om det inte kärvar. Än så länge växlar allt bra så verktyget är bevisligen bara Big Drivlinas propagandaverktyg för att få folk att byta komponenter i förtid.
Så du vill byta vid 1.0 men att det ska stå 0.5?

Jag är snart där med. Växlar din fortfarande ok?
Ja den växlar faktiskt hur bra som helst. 26" med 36t fram och 11-40 bak. Jag har nya delar hemma som väntar på att våren skall anlända. Allt var rejält slitet redan i höstas och saltet på cykelbanorna här i Göteborg har ju inte direkt gjort saken bättre.

Jag är förvånad att den håller ihop så bra som den trots allt gör. Jag skall mäta töjningen med linjal sen när jag byter.

Skjutmått tycker jag funkar.

Jag har under många år använt Rohloffs kedjesträckningsstickanerikedjanmätinstrument och utgår ifrån att det dels är av bra kvalitet, precist och pålitligt. Även metoden att sträcka kedjan mellan mätpunkterna bör vara rätt.
Dessutom är det snabbt. Bara inte glömma att mäta på flera ställen, kedjor slits ojämnt.

Jag har också Rohloffs, men skulle nuförtiden köpa ett som inte mäter slitaget av rollern, som är vad HåkanC refererar till.

Jag tänkte ta med en sån här i nästa beställning.

Men det är ju samma princip som parktoolen du länkade

Bilagor

• IMG_8328.png
    IMG_8328.png
    57.6 KB · Besök: 73
Jag har också Rohloffs, men skulle nuförtiden köpa ett som inte mäter slitaget av rollern, som är vad HåkanC refererar till.
Den mäter både och. Slitaget av 2 rullar samt ett antal länkar däremellan.
Räcker gott och väl. Men som så mycket annat här, vill man komplicera saker för sig går det bra och alla är välkomna.
Själv har jag roligare saker för mig ?

Precis, föreslår att alla köper ett svindyrt specialverktyg i diamant-carbon från Tyskland.
Annars så funkar en plastlinjal.

Tillbaka
Topp